DE manier om knoflook te pellen (maar mij lukt het NIET!!!)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 23:58

Ik plet ze eerst met een mes dan kan je makkelijk dat velletje eraf peuteren. Ik heb sindskort een nieuwe knoflookpers en die werk wel fijn nu amper nog stinkende handen.
Afbeelding

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 07:22

Ik heb het ook geprobeerd op die manier, ook hier kapotte knoflook. Ik vind de mep op het platte mes nog het handigst. Haha, ik heb dat siliconen rolletje vlgs mij pas weggegooid omdat ik het niet gebruikte.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 08:13

silvericathy schreef:
Aangezien hier meerdere mensen zitten met verstand van knoflook...

Hierbij de vraag waar ik al een tijdje mee in mijn hoofd zit.

Kun je die knoflook nou gewoon zo eten? Rechtstreeks vanuit de bol... Of moet je er nou nog iets mee doen?

ik vind zo rauw niet zo lekker in een salade,maar in de hummus doe ik het wel.
en lees dit

https://www.gezondheidsnet.nl/groente-e ... ond-is-het

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 08:30

sanso schreef:
Kontje eraf snijden en binnen paar seconde is hij gepelt

Dit. Ik snap het probleem geloof ik niet :+

Bjarni

Re: DE manier om knoflook te pellen (maar mij lukt het NIET!!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 08:41

Oh dit ga ik ook een keer proberen! Hier ook altijd gewoon aan het pellen, maar dit is wel leuk.
Iemand tips voor een goede knoflookpers? We hadden zo'n plastic bakje met pinnetjes waar je de teentjes in doet, die ging na veelvuldig gebruik stuk, toen een andere gekocht met hetzelfde idee maar daar krijg ik de knoflook bijna niet uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 08:45

Bjarni schreef:
Oh dit ga ik ook een keer proberen! Hier ook altijd gewoon aan het pellen, maar dit is wel leuk.
Iemand tips voor een goede knoflookpers? We hadden zo'n plastic bakje met pinnetjes waar je de teentjes in doet, die ging na veelvuldig gebruik stuk, toen een andere gekocht met hetzelfde idee maar daar krijg ik de knoflook bijna niet uit.

https://m2.ikea.com/nl/nl/p/ikea-365-va ... -20152158/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 08:55

Ooit een video gezien van mensen die verschillende foodhacks proberen welke langskwamen op social media. Ij heb ontzettend gelachen omdat ze bij aardig wat foodhacks aan het klungelen waren. Conclusie... Ik denk dat veel foodhacks niet echt zijn := Leuke hacks wil ik 1 of 2x proberen. Maar als het niet gaat :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 09:07

Bjarni schreef:

Ik heb deze pas besteld, van Leifheit: KLIK

Heb em nog niet getest, maar ik heb er goede dingen over gehoord, dus ben erg benieuwd!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 09:45

Die van Safina in de link van Ikea vind ik ook fijn

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 09:56

Werkt wel goed maar ik word zo flauw van dat velletje dat achterblijft. Loop ik weer te pielen met een mes. Die van leifheit ziet er wel top uit

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:18

Ik krijg ze wel met een mes uit de bol gewipt, maar moet dan nog wel pellen. Maar dat harde kontje wil ik er sowieso af hebben en daarna gaan de velletjes meestal ook wel.

Qua pers heb ik zoiets als die van Leifheit, maar dan niet zo rond, dat lijkt me lastiger schoonmaken met dat handvat erboven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:32

Ik merk dat de soort ook wel verschil maakt. Ik heb 10 verschillende soorten knoflook op de tuin en heb er nu een soort bij waar de velletjes heel makkelijk van loslaten (maxatawny heet ie). Dus voor wie zelf wil kweken...

Dat Chinese knoflookspul uit de supermarkt komt er sowieso niet in bij mij trouwens. Niet te nassen.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:00

safina schreef:
Ik merk dat de soort ook wel verschil maakt. Ik heb 10 verschillende soorten knoflook op de tuin en heb er nu een soort bij waar de velletjes heel makkelijk van loslaten (maxatawny heet ie). Dus voor wie zelf wil kweken...

Dat Chinese knoflookspul uit de supermarkt komt er sowieso niet in bij mij trouwens. Niet te nassen.

Dat lijkt me wel leuk om zelf te groeien kan je die zaadjes gewoon bij de tuin centrum kopen?

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:06

Ik snij altijd het kontje er af, dan gaat het velletje meestal meteen mee. Mocht iemand een goede knoflookpers zoeken, die van de Ikea is een aanrader, daar kan je zelfs olijven mee persen. :D
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:10

candalisa schreef:
safina schreef:

Dat lijkt me wel leuk om zelf te groeien kan je die zaadjes gewoon bij de tuin centrum kopen?

Je koopt een bol knoflook en daarvan steek je de teentjes los in de grond. Daar groeit dan een nieuwe bol uit. Ik bestel ze online. Maar soms vind je in de supermarkt ook biologische knoflook van Spaanse origine en die is ook prima. Poosje terug hadden ze bij de Lidl Morado en dat is echt een prima soort.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 11:35

Doet mij deugd dat ik dus blijkbaar zeker de enige niet ben waarbij het niet lukt :o

zo'n plastic "rollertje" heb ik ook ooit aangeschaft ja, :)*
op de Libelle beurs destijds. Te samen met zo'n plastic draaiding waarin je het fijn kan malen. Heel leuk, maar dat draaiding is lastiger afwassen dan een goede knoflookpers, ivm allerlei kleine pinnetjes waar de zooi achter blijft hangen.
Misschien bij grotere hoeveelheden dan dat rollertje maar weer eens er bij pakken.

Ik ben heel tevreden over mijn Joseph Joseph knoflookpers. Kon je destijds voor sparen bij de Plus en dan met iets bijbetalen. Heb diverse keukenhulpjes van Joseph Joseph.
(normale prijs zo'n € 30,=), ik heb denk ik € 6,50 bijbetaald ofzo.
Afbeelding

Het groene gedeelte werkt tevens heel goed als "schraper". Ook het achtergebleven vliesje/velletje in de pers zelf kun je er mee verwijderen, met de punt van het groene.
Afbeelding

https://cdn.josephjoseph.com/media/cata ... rn_iu3.jpg
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 18-08-19 11:40, in het totaal 2 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 11:38

Bubblewrap schreef:
Ooit een video gezien van mensen die verschillende foodhacks proberen welke langskwamen op social media. Ij heb ontzettend gelachen omdat ze bij aardig wat foodhacks aan het klungelen waren. Conclusie... Ik denk dat veel foodhacks niet echt zijn := Leuke hacks wil ik 1 of 2x proberen. Maar als het niet gaat :P

Haha serieus? Nou ben ik wel benieuwd naar dat filmpje :D
Al snap ik dan niet waarom iemand dan zo'n "foodhack" maakt en plaatst, als het toch "nep" is.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:30

Dat is puur voor de kijkcijfers/views en het geld dat ze daar mee verdienen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:42

JoyCiej007 schreef:
Bubblewrap schreef:

Haha serieus? Nou ben ik wel benieuwd naar dat filmpje :D
Al snap ik dan niet waarom iemand dan zo'n "foodhack" maakt en plaatst, als het toch "nep" is.

Ik kom hem niet vinden, heb nog gezocht ;)

Maar als je op youtube 'trying foodhacks' intikt, dan krijg je genoeg andere videos!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:17

Hier ook silicone rolletje en zon plastic draaibakje. Maar voor een paar teentjes pak ik liever de pers van de Ikea.
Wat ik vaak wel doe is een paar bollen tegelijk verwerken en dan geperst in een potje met olijfolie in de koelkast. Dan kan je zo een lepeltje in de pan gooien.
Wel de eerste keren even uitzoeken hoeveel je gebruikt, want je gebruikt snel te veel ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 13:53

Bij ons hier in de beemster zit een knoflookboer.
Die heeft echt de meest heerlijke knoflook.
Verse bollen zijn heerlijk.
Overigens nog lastiger te pellen dan de gedrooge versie.
Maar voordeel dat de velletje en de stam (de groene spruit boven de bol) kunnen lekker door de salade
Maar ze hebben ook heerlijk handige potten met geperste knoflook.
Die heb ik dus altijd staan. Heel handig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 14:00

Knoflookpoeder, problem solved :+

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 14:02

Ethelate schreef:
Hier ook silicone rolletje en zon plastic draaibakje. Maar voor een paar teentjes pak ik liever de pers van de Ikea.
Wat ik vaak wel doe is een paar bollen tegelijk verwerken en dan geperst in een potje met olijfolie in de koelkast. Dan kan je zo een lepeltje in de pan gooien.
Wel de eerste keren even uitzoeken hoeveel je gebruikt, want je gebruikt snel te veel ;)

Das een goeie hoe lang os het houdbaar ong? We gebruiken best veel knoflook door het vlees en pasta enz

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 16:21

Bedankt voor de tips voor de knoflookpersen tot nu toe, ga als ik terug ben van vakantie eens kijken!
Ga me ook weer eens verdiepen in goede knoflook, iemand nog een fijne site om te bestellen? Voorheen bestelde ik wel eens een streng gerookte knoflook, geen idee meer waar dat was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 16:45

Eight schreef:
Ik snij altijd het kontje er af, dan gaat het velletje meestal meteen mee. Mocht iemand een goede knoflookpers zoeken, die van de Ikea is een aanrader, daar kan je zelfs olijven mee persen. :D
[ [url=m/LVnxEJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze heb ik ook, maar dan moet je alsnog nadrthand de troep uit het cilindertje peuteren. Daarom vind ik die andere van Ikea fijner.