Een ei hoort erbij.. inspiratie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 23:11

tamary schreef:
Hopelijk later in het jaar nog genoeg eitjes om een lading in waterglas te leggen zodat ik ook in de rui/rust tijd eieren van eigen kipjes heb.

Dit ken ik niet. Wat bedoel je daar precies mee?

Verder idd quiche, roald dahl sjokoladetaart (6 eieren), muffin, omelet.
Laatst bijgewerkt door jeetje77 op 04-03-19 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 23:13

Met eidooiers zelf mayonaise maken, met eiwit merengue.

Eiersalade maak ik met hardgekookte eieren, ui of sjalotje heel fijn snijden. Sausje maken van mayonaise, yoghurt en wat tomatenketchup.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 23:14

Mijn gevulde eitjes zijn favoriet bij al mijn vrienden en collega's.
Ik ben nogal fan van eggs benedict.
Of aardappelanders met spinazie en een eitje uit de oven
huevos-rancheros

En de grote vrienden van ei zijn de zalm en spinazie. Dus daar kan je veel mee combineren.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 23:36

chamion schreef:
huevos-rancheros

En de grote vrienden van ei zijn de zalm en spinazie. Dus daar kan je veel mee combineren.

hoe maak jij je gevulde eitjes dan :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 23:44

jeetje77 schreef:
tamary schreef:
Hopelijk later in het jaar nog genoeg eitjes om een lading in waterglas te leggen zodat ik ook in de rui/rust tijd eieren van eigen kipjes heb.

http://ministerieetenendrinken.nl/?p=4003

Heel oude techniek, uit de mode geraakt door koelkasten en supermarkten.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 23:51

tamary schreef:
jeetje77 schreef:

http://ministerieetenendrinken.nl/?p=4003
[ Video ]
Heel oude techniek, uit de mode geraakt door koelkasten en supermarkten.

Oh die ga ik onthouden! De kippen van mijn ouders leggen een doosje vol per dag :')

lor1_1984

Re: Een ei hoort erbij.. inspiratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 00:01

Eiermuffins. :D
Heel simpel:
Eitjes klutsen, kruiden naar smaak toevoegen (ik doe vaak vierseizoenenpeper en een zakje/schepje tuinkruidenbouillon), klein scheutje melk, fijn gesneden groenten en evt ham/ontbijtspek erdoor roeren en dan het eiermengsel in een muffintin gieten (zegmaar 1 ei per gat), 15-20 minuten op 160c in de oven en klaar is Klara.
Ze kunnen zowel warm als koud gegeten worden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 00:54

Sambal Telor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 01:10

Lemon curd! :j

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 01:13

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 01:14

Shakshuka :9

Ik kom met mijn 4 hennen ook niet door de eieren heen, dus ik geef nog wel regelmatig doosjes weg.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 08:49

SaskiaB schreef:
chamion schreef:
huevos-rancheros

hoe maak jij je gevulde eitjes dan :D

Als basis gebruik ik de eiersalade van de Lidl. Geen idee wat daar in zit wat niet in de andere eiersalades zit maar die is zo veel lekkerder. Natuurlijk kan zelf ook eiersalade maken, dat is voor jou handiger, ik zal het recept als 2de noteren.

Natuurlijk beginnen met gekookte eieren :Y) Er zit al een grote schep eiersalade in een kom, daar doe ik het gekookte eigeel bij in. Daarna gaat er kerrie poeder, gerookte paprika poeder en cayennepeper doorheen. Het geheim van elk goed mengsel, een goede scheut mayo en druppie of 2 ketchup (whiskey cocktail saus als ik met vis ga werken) Eventueel kan je dit vervangen door mosterd maar dan hoef je minder cayennepeper erin te doen. Naar smaak zout en peper. Versie bieslook en peterselie. Daarna weer ruim in de eitjes terug doen, eventueel extra bieslook en peterselie erop doen. Ook lekker met gerookte zalm snippers erin en 1tje erop als deco.
Met alle kruiden toevoegen geld doe het naar smaak. Begin met een mespuntje en voeg extra toe indien nodig. Ik hou van een beetje pit in mijn gerechten.

Voor de eiersalade doe ik in een schaal mayonaise vermengen met de bieslook, een sjalotje of rode ui (niet te veel, en extreem fijn gesneden), de mosterd, scheutje koffieroom, beetje zout peper en de kerriepoeder. Tot sausje roeren. De gesneden eieren toevoegen. Ongeveer 1/2 uurtje laten intrekken. Kappertje fijn snijden is ook lekker, soms doe ik voor een zuurtje nog een druppie limoensap doorheen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:12

Gado gado met een gekookt eitje
Nasi of bami met een gebakken eitje of met een roereitje door de nasi heen
Quiche Recepten
Gevulde eitjes Recepten

landvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:14

Avocado-eiersalade, ook erg lekker!
Ik doe meestal 1 avocado op 2 eieren, geraspte kaas en een beetje mayo. Dan lekker prakken tot de gewenste consistentie. Heerlijk op brood, wraps maar vooral op een cracker :D
Wil je het langer bewaren dan moet er ook beetje citroensap onderdoor!

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:18

Foe Yong Hai met kip voor 2 volwassenen:

Ong. 400 gram aan eieren, bij mij zijn dit er 8 a 10 (kleine kipjes), goed klutsen. 150 gram kipfilet, dun gesneden. Rauw met je geklutste eieren mixen. Aanvullen met champignons en wat julienne gesneden wortel. Alles goed mixen en in een koekenpan bakken. Tijdens het bakken af en toe eens met een spatel door de mix heen of wat omdraaien. Zo blijft het luchtig. Niet te droog bakken
Uiteraard kun je kip ook weglaten en er andere groente doorheen gooien, net wat je lekker vindt.

De zoetzure saus ben ik nog mee aan het klungelen, pak nog wel eens gewoon een potje uit de supermarkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:22

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:34

Bananenpannenkoekjes! Banaan en ei samen prakken, evt met wat extra granen, beetje kaneel erbij en dan als 3 -in de pan bakken.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:46

Ik maak er vaak inderdaad eiersalade van. Erg makkelijk te maken en erg lekker. Ik maak het met yogonaise (of mayonaise), kerriepoeder, paprikapoeder, bieslook en soms klein beetje citroensap.

Verder vind ik ei met teriyaki saus erg lekker voor bij de bami. Ik roer het altijd in de pan door elkaar, maar van tevoren klutsen kan natuurlijk ook. Ik maak er meestal roerei van.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:51

blondies schreef:
Gracezellaa schreef:
Pomidor yumurta, mijn favoriete ontbijt gerecht. Het betekent letterlijk tomaat ei. Je snijdt een aantal tomaten in stukjes (evt van te voren pellen, hoeft niet). Je bakt ze in de koekenpan in wat olie tot ze zacht worden. Dan eieren er bij En roeren tot het droog wordt. Met peper en zout en wat brood eten.

Ow heet dat zo! Wij noemen dit van thuis uit altijd "kippenkots" haha! Maar inderdaad altijd erg lekker!

Haha, wij kattenkots en vullen het aan met champignons en ui. Verder eten wij altijd gekookte prei met een gekookt ei.

Met eigeel kun je bv mayonaise maken en met eiwit bv kokosmacronen. Eiersalade, cake, eiermuffins, GadoGado enz de mogelijkheden zijn echt eindeloos.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 05-03-19 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:54

Dee_Es schreef:
Bananenpannenkoekjes! Banaan en ei samen prakken, evt met wat extra granen, beetje kaneel erbij en dan als 3 -in de pan bakken.

Ik heb dit al zovaak geprobeerd te maken maar elke keer mislukt het. Totale teleurstelling want het klinkt zo lekker..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:54

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:10

sanso schreef:
Dee_Es schreef:

Ik heb dit al zovaak geprobeerd te maken maar elke keer mislukt het. Totale teleurstelling want het klinkt zo lekker..

Gebruik je 1 banaan per 2 eieren. De banaan eerst prakken en dan de geklutste eieren erdoorheen roeren. Moet ik zeggen dat ik er altijd havermout doorheen meng en dus kaneel

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:12

Chocolademousse.... <3

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:17

Gracezellaa schreef:
Pomidor yumurta, mijn favoriete ontbijt gerecht. Het betekent letterlijk tomaat ei. Je snijdt een aantal tomaten in stukjes (evt van te voren pellen, hoeft niet). Je bakt ze in de koekenpan in wat olie tot ze zacht worden. Dan eieren er bij En roeren tot het droog wordt. Met peper en zout en wat brood eten.

Dit is een bekende in veel landen! :)
In Turkije bijvoorbeeld heet het menemen.

Wij eten het ook wel eens als lunch of avondeten. Kan allemaal. In Turkije eten studenten het ook wel als hun geld te snel op is aan het eind van de maand. Goedkoop, lekker, simpel, snel en gezond.

Helemaal als je er meer ingredienten aan toe voegt. Een ui en wat milde turkse groene pepers. Het wordt een heerlijk prutjee. Lekker met vers Turks witbrood. Als je van knoflook en pittig houdt, kun je er ook nog Turkse worst aan toevegen.

Daarvan krijg ik nog een idee. Als je van Turkse worst houdt tenminste. Die snijdt je in plakken. In een anti-aanbak koekepan aanbakken. Als snel kun je er eieren bij doen. Gewoon breken en om de worst draperen. Gaar laten worden. Ik vind het lekker op Turks brood. Pittig en je hebt de hele dag ruimte om je heen :D

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:56