Hoe bewaar jij je boter?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Re: Hoe bewaar jij je boter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 14:07

Ik heb 2 plastic botervlootjes. Ik koop tegenwoordig trouwens wel biologische roomboter, omdat de roomboter van de Jumbo vorig jaar ineens wel heel snel ranzig was.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 14:50

Nu wil ik naar de winkel om roomboter te kopen :))
Want wij hebben altijd blue band margarine.
Is roomboter dan zoveel gezonder/beter/lekkerder? :o

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 14:54

Lekkerder, vind ik wel. Gezonder durf ik niet te zeggen, maar ik weet wel dat een kleine hoeveelheid 'vet' ook goed voor je is. Ooit was ik op dieet en moest ik per dag 25 gram boter of mayo gebruiken. En dan niet om in te bakken, want dan verbranden de goede stoffen weer.
Maar mijn heimelijke genoegen is heel simpel, een beschuitje met roomboter en extra pure hagelslag.. Jum.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 14:58

Ik heb een glazen botervloot met een koe erop! Ben er erg blij mee. Daarin zit de boter ( biodynamisch) voor op brood. In de koelkast ligt nog een pakje voor bakken en braden.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 15:00

Afbeelding

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 15:02

Tivoli schreef:
Nu wil ik naar de winkel om roomboter te kopen :))
Want wij hebben altijd blue band margarine.
Is roomboter dan zoveel gezonder/beter/lekkerder? :o

Ik denk dat het gezonder is dan margerine/halverine, mits je het met mate gebruikt.
Als je in een bos een stuk roomboter en halverine neerlegt, gaan de dieren alleen naar de roomboter toe :Y) .

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 15:16

Koper schreef:
eva1969 schreef:
Ik koop de roomboter in een kant en klaar kuipje. Niet zo mooi op tafel maar wel heel praktisch.

En heel smerig. Sorry dat ik het zeg :o

Ik koop goede Ierse roomboter gewoon in een kuip. Verschilt niets in smaak met losse boter. Dit gaat nooit in de koelkast trouwens.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 15:20

Ja maar Nabster, die zgn smeerbare roomboter in kuipjes heeft wel echt een andere smaak dan de roomboter die in de koelkast hard wordt. Lijkt me dat daar ook meer toevoegingen inzitten om het zacht te houden, maar zo goed heb ik de etiketten nooit bekeken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 15:35

Zit echt alleen roomboter in hoor. Die van AH iig wel :j . Ik heb als ik roomboter haal altijd die, omdat ik dat makkelijker vind. Ik ben bang dat het snel overstuur gaat buiten de koelkast.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 15:38

Ik vind de tips van een stukje afsnijden en die buiten koelkast bewaren wel goed eigenlijk. Ik smeer geen boter op brood en heb ook geen geduld om te wachten tot het zacht is eigenlijk. Ik bak er wel vlees in. Margarine gebruiken we al helemaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 15:42

Oh ik wist niet dat er smeerbare roomboter bestond. Is dat nog steeds roomboter? En even gezond?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 16:07

Het is gewoon roomboter. Alleen direct uit de koelkast smeerbaar. AH heeft een ongezouten en gezouten variant. Wel die van AH zelf kopen. Campina heeft iets wat er op lijkt. Maar daar is wel eea aan toegevoegd en het smaakt niet naar echte roomboter. Wat ook logisch is, want dat is het niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 16:12

Koper schreef:
Ja, je zal d'r maar mee zitten. Ik ben op zoek naar een handige oplossing om boter te bewaren. En dan bedoel ik gewoon roomboter, niet dat rare spul uit een plastic kuipje. Een botervloot vind ik lelijk en ook behoorlijk groot/lomp. Hoewel het natuurlijk wel handig is dat het hele blok boter er zo op kan. Ik neig meer naar een soort potje met deksel. De oplossing komt vast nog wel, maar ondertussen dacht ik dus: ik open er een topic over op bokt :Y) Doe jij het hele pakje boter in één keer in je bewaaroplossing of bij voorbeeld maar een stuk? Wat vind je handig of onhandig aan hoe jij je boter bewaart? Wie weet kom ik dankzij bokt wel op een grandioos idee :))

Botervloot van Alessi, dat is echt een toffe!

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 16:13

In een rvs botervloot van de kringloop staat in de keukenla. Er handig en lekker smeerbaar. Heerlijk met hagelsag

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 16:16

MarcoBorsato schreef:
Koper schreef:
Ja, je zal d'r maar mee zitten. Ik ben op zoek naar een handige oplossing om boter te bewaren. En dan bedoel ik gewoon roomboter, niet dat rare spul uit een plastic kuipje. Een botervloot vind ik lelijk en ook behoorlijk groot/lomp. Hoewel het natuurlijk wel handig is dat het hele blok boter er zo op kan. Ik neig meer naar een soort potje met deksel. De oplossing komt vast nog wel, maar ondertussen dacht ik dus: ik open er een topic over op bokt :Y) Doe jij het hele pakje boter in één keer in je bewaaroplossing of bij voorbeeld maar een stuk? Wat vind je handig of onhandig aan hoe jij je boter bewaart? Wie weet kom ik dankzij bokt wel op een grandioos idee :))

Botervloot van Alessi, dat is echt een toffe!

Ja die is geniaal! Past leuk bij het "vliegende spaghettimonster" vergiet en de Dracula knoflookpers van Ototo :D
Ik eet zelf geen boter en mijn vriend eet van die Blue Band-meuk, maar als ik boter in huis zou hebben...

Als je echt geen botervloot wilt TS, is dan inderdaad de schotel met een omgekeerd kopje geen optie? Of een melkbeker met een schoteltje (zo'n kleintje voor theezakjes bijvoorbeeld) erop?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 16:32

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 16:46

Ik snijd ook altijd af wat ik nodig heb en bewaar dat in een schaaltje buiten de koelkast zodat het smeerbaar is. De rest van het blok gewoon in z’n papiertje in de koelkast.
Vaak vergeet ik het er op tijd uit te halen en gooi het dan een paar seconden in de magnetron.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 16:51

Als je het lelijk vindt, kan het ook in de kast bij je hagelslag bijv....Ik vind ook weleens dingen niet mooi, maar wel praktisch. Wat ik niet wil zien, mag gewoon niet op aanrecht of op de plank staan.

Ik vind iets goed afgesloten bewaren belangrijker dan uiterlijk. Zelfde als dat ik niet wil verspillen en dus niet 100x iets over zou gooien. Tenzij bijv spaghetti pasta, suiker, thee etc etc

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 17:07

SusanH schreef:
Het is gewoon roomboter. Alleen direct uit de koelkast smeerbaar. AH heeft een ongezouten en gezouten variant. Wel die van AH zelf kopen. Campina heeft iets wat er op lijkt. Maar daar is wel eea aan toegevoegd en het smaakt niet naar echte roomboter. Wat ook logisch is, want dat is het niet.

Ik heb altijd die van lurpak.
https://www.lurpak.com/nl-nl/ons-verhaal/

Erg lekker en direct smeerbaar uit de koelkast.

Hiervoor ook altijd zn hard blok.
Dat is alleen niet te doen om buiten de koelkast te bewaren en dan in mijn eentje op tijd op te krijgen.

Zitten ook geen rare toevoegingen in:

Afbeelding

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 17:11

Bij Campina zit wel wat anders in zie ik
Afbeelding

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 17:23

Lurpak smeerbaar is zelfs 26% raapzaadolie! https://www.ah.nl/producten/product/wi1 ... gredienten
Ik houd het bij pure roomboter die ik in een keukenkastje bewaar. Puur natuur en zoveel lekkerder :9
Roomboter krijgt bij ons niet de kans om te bederven. Die is dan allang op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 17:24

Hihi, ben ik toch niet de enige die al eeuwen (niet zo heel intensief ;) ) op zoek is naar een roomboter-oplossing :))

Ik wil de boter gewoon in de koelkast bewaren zodat het goed blijft, maar in een kleiner decoratief botervlootje of iets van die strekking, een deel dat dan lekker zacht kan blijven buiten de koelkast voor een dag of 3.

Maar ik heb nog niks gevonden in een handig formaat. Alles is te groot of te klein. Of het is onhandig want dan sluit het net niet lekker af, of de deksel valt zeg maar met het midden in de zijkanten waardoor daar weer boter aan gaat zitten. Of de bovenkant staat op een schoteltje waardoor je die in de boter zet....

Ik wil gewoon een niet-plastic en netjes uitziend "iets" waar net voor een paar smeerbeurten boter in kan zonder dat er katten of een vlieg bij kunnen en zonder dat de deksel er ook onder komt te zitten :)

Maar dat valt nog helegaar niet mee....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 17:29

Albertina71 schreef:
Lurpak smeerbaar is zelfs 26% raapzaadolie! https://www.ah.nl/producten/product/wi1 ... gredienten
Ik houd het bij pure roomboter die ik in een keukenkastje bewaar. Puur natuur en zoveel lekkerder :9

Je hebt gelijk. Dat zetten ze dan weer niet op hun eigen site -O-

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 17:36

daantjuhhh schreef:
Albertina71 schreef:

Je hebt gelijk. Dat zetten ze dan weer niet op hun eigen site -O-

Ligt er aan naar welke boter je kijkt. Jij pakte net de ingredienten voor de lurpak roomboter er bij en albertina die van de smeerboter.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 17:58

Nu ik het zo typ schaam ik me eigenlijk kapot, maar ik heb nog een botervlootje van Troepware (tupperware). Wel een gezellige gele kleur met beige. :D Het hele pakje kan er zonder papier in en ik laat het gewoon op het aanrecht staan.