No meat week

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 19:53

Ik eet al zoveel mogelijk vegetarisch. Er zijn zo ontzettend veel lekkere recepten en variaties.
Sinds ik geen vlees meer eet eet ik veel gevarieerder en ook gezonder.
Ik haal veel recepten van de site van lekker en simpel! :D

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:15

Ik Kook standaard vegetarisch doordeweeks en in het weekend als ik alleen ben. Vanavond shashuka met humus, morgen aardappelen met broccoli en kaasbal (zelfgemaakt), woensdag zelfgemaakte vegetarische burgers met zoete aardappel uit de oven. Donderdag chili sin carne met linzen en avocado en vrijdag pasta met peer, walnoten, spinazie en geitenkaas.
Recepten kan ik doorsturen via pb :9

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-18 21:18

poes schreef:
Ik eet inmiddels een tijd vegetarisch maar zelden vleesvervangers. En ik ben best wel een Bourgondiër.

Enkele topfavorieten:

Banging Bolognese van Boshtv
Vegan Beefless portobello stew
Curry: met kokos, rode curry, zoete aardappel en kikkererwten. Of pindakaascurry.
Dahl bat.

De mogelijkheden zijn zo eindeloos :)

Pindakaascurry, dat klinkt heerlijk!
Even een makkelijk recept opgezocht maar heb geen cayennepeper en gember in huis, zou het erg uitmaken als ik dat eruit laat of maakt dat net de smaak?
http://allrecipes.nl/recept/1520/indias ... curry.aspx

ClauH

Re: No meat week

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:42

De pompoen pasta was heerlijk!
Nu wat verzinnen voor morgen.
Ik heb al vaker geprobeerd meer vegetarisch te eten maar dan inderdaad liefst zonder vleesvervangers. En makkelijk. En snel.
Dus nu een week doorzetten en hopelijk veel recepten rijker!
Mag ik een curry recept?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:51

Zelf eet ik maximaal 3x per week een klein stukje rundvlees. Ik ga niet meedoen aan de vleesvrijeweek en dat komt omdat ik mij het volgende afvraag. Er wordt gekozen voor minder vlees, omdat het zogenaamd beter voor het milieu is (zeggen vaak mensen die wel met het vliegtuig op vakantie gaan, een e-bike of electrische auto hebben of hun goederen uit China laten verschepen) en om dierenleed te voorkomen. Toch zijn er nog heel veel mensen die als 'vegetariër' wèl vis eten, dus ook een dier. Als ik zie hoe die gevangen worden en stikkend de dood vinden, dan vind ik dat net zo verschrikkelijk. En hoeveel er met het (overbe)vissen kapot gemaakt wordt of aan meervangst wordt bovengehaald die niet teruggegooid mag worden. Dan vind ik dat er ook geen vis gegeten moet worden in zo'n week. Maar ja, met een vleesarme week schaad je min of meer ook weer de boeren en de vissers die moeten leven van de opbrengsten van de dieren. En al het overcomplete vlees in de supermarkt of bij de slager gaat de kieperton in en is zo'n dier daarmee alsnog voor niets doodgemaakt. Dus ja, wat bereik je er eigenlijk mee?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:57

Ik doe ook mee! Absoluut geen probleem, ben al flexitariër! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:59

Aranka, zou je het recept van de kaasbal kunnen doorsturen? Klinkt goed. :D

Ik moet zeggen dat ik het erg lastig vind om recepten te vinden. Voor de rest thuis moeten ze niet te vreemd zijn :P (linzen, erwten, etc)

Just_bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:03

Ik vind het een top initiatief! Zal heel wat bewustzijn creeëren :) ik eet nu sinds een jaar geen vlees meer en voel me super! Nooit meer zwaar gevoel na de maaltijd.

Voor mensen die zich er nog wat meer in willen verdiepen, wat leuke documentaires :)

Over invloed van vlees op milieu: Cowspiracy

Over gezondheid: Forks over Knives, What The Health

Over dierenwelzijn: Earthlings

Staan op Netflix en YouTube :)

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:06

Ik ben pescotariër. Ik wil eigenlijk helemaal geen vis eten maar omdat ik nog maar veertien ( ik eet geen vlees meer sinds ik 13 ben )ben en mijn familie wel soms vis wil eten( ze eten dankzij mij al maar een of twee keer per week vlees) lukt dat nog niet. Maar als ik vis eet, is dat wel eens in de twee weken dus ik lig er niet wakker van ofzo :o
Vaak eten we gewone gerechten maar dan met vleesvervangers, vooral de vegetarische slager en vivavera kan ik aanraden, super goede producten! Zeker als je van vlees houdt net als ik is het niet makkelijk om alle vleessmaken weg te halen en te vervangen door groenten dus dit is ideaal!
Vaak hebben mensen ook het idee dat vleesvervangers maar vies zijn maar ze zijn zeker (als je de goede hebt) net zo lekker of zelfs lekkerder!
Ik ben heel benieuwd hoe het jullie bevalt en of jullie misschien minder vaak vis gaan eten!

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:07

Shenavallie schreef:
Zelf eet ik maximaal 3x per week een klein stukje rundvlees. Ik ga niet meedoen aan de vleesvrijeweek en dat komt omdat ik mij het volgende afvraag. Er wordt gekozen voor minder vlees, omdat het zogenaamd beter voor het milieu is (zeggen vaak mensen die wel met het vliegtuig op vakantie gaan, een e-bike of electrische auto hebben of hun goederen uit China laten verschepen) en om dierenleed te voorkomen. Toch zijn er nog heel veel mensen die als 'vegetariër' wèl vis eten, dus ook een dier. Als ik zie hoe die gevangen worden en stikkend de dood vinden, dan vind ik dat net zo verschrikkelijk. En hoeveel er met het (overbe)vissen kapot gemaakt wordt of aan meervangst wordt bovengehaald die niet teruggegooid mag worden. Dan vind ik dat er ook geen vis gegeten moet worden in zo'n week. Maar ja, met een vleesarme week schaad je min of meer ook weer de boeren en de vissers die moeten leven van de opbrengsten van de dieren. En al het overcomplete vlees in de supermarkt of bij de slager gaat de kieperton in en is zo'n dier daarmee alsnog voor niets doodgemaakt. Dus ja, wat bereik je er eigenlijk mee?

Jou zou ik aanraden ( omdat je je afvraagt of het zin heeft) om deze video te kijken! Natuurlijk zal de hele wereld niet meteen vegetarisch worden, en zullen er in het begin ook nadelen zijn, maar uiteindelijk is het zo veel beter voor de dieren en het milieu!
https://www.youtube.com/watch?v=ANUoAdXfA60

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:14

Nee, ik zie er voor mij het nut niet van in.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:22

En dan zie je op het nieuws iemand vlees weggooien in het kader van no meat week... lekker de plank misgeslagen...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:24

Ik vind het helemaal niet zo'n gek initiatief... Hopelijk maken meer mensen kennis met vleesvervangers en dringt dit op den duur de uitstoot van CO2 toch iets meer terug... :) Althans, ik neem aan dat de productie van vleesvervangers een stuk zuiniger is daarin? Doorgaans zijn dat planten die juist CO2 opnemen en wordt er dus enkel bij productie van het eindproduct CO2 uitgestoten.

Zelf eet ik niet de hele week geen vlees. Maar ik eet sinds ik op mezelf woon wel een stuk vaker vleesvervangers. Ook omdat ik niet tegen varkensvlees kan :+ Op zoek naar substituten heb ik al heel wat lekkere stukken vleesvervangers gehad!

Ik zal deze week nog even een paar keer wat inslaan!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:29

eilleen333 schreef:
En dan zie je op het nieuws iemand vlees weggooien in het kader van no meat week... lekker de plank misgeslagen...

Ja dat schiet idd niet op.
Vandaar dat wij dus een dag later starten, kliekje hachee moest toch eerst op.

@pleun: ik ben het niet met je eens, ik vind de meeste vleesvervangers echt niet zo lekker.
Maar daarom kook ik dus met enige regelmaat vegetarisch op een manier dat je het vlees gewoon niet mist, dan hoef je het ook niet te vervangen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 08:12

Je kunt de curry ook prima zonder gember en cayennepeper maken hoor. Uiteraard zijn kruiden bij een curry wel erg belangrijk maar de pindakaas maakt vast veel goed :j

Maak ik een verschil? In het begin vond ik mijn vegetarisme ook maar een druppel op een hete plaat. Maar mijn impact gaat verder dan die paar honderd grammen vis of vlees die nu per dag niet meer geconsumeerd worden. Terwijl ik heel hard erop let om geen vegetarische prediker te worden, maak ik toch duidelijk een statement. Restaurants worden door mij bewust gemaakt van de grote vraag naar vega(n) alternatieven. Ik ga vaak uit eten, van heel simpel tot heel chique, en je merkt dat er echt dingen aan het veranderen zijn. Bovendien vragen mensen me toch vaak naar mijn beweegredenen. En hier komen eigenlijk haast alleen maar positieve of minstens neutrale reacties op. Ik merk dat ik in mijn naaste omgeving ontzettend veel bewustzijn creëer, zonder daarvoor verder ‘de vervelende vegetarier’ te zijn.

Ik eet geen vis en kook ook bijna uitsluitend veganistisch, wat echt niet moeilijk is. Buitenshuis eet ik wel nog vegetarisch.

Mijn heerlijke kokos curry:
https://greenhealthycooking.com/vegan-s ... ialWarfare

En de site van Boshtv staat vol lekkers: https://www.bosh.tv/
De bolognese en de fishless pie zijn dikke aanraders.

Pindakaascurry: http://www.degroenemeisjes.nl/pindacurry-2/

Vegan stew: https://www.connoisseurusveg.com/portob ... beef-stew/

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 08:51

Dat ziet er goed uit poes! Ik ga er van de week 1 proberen :-)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 09:47

Voor de mensen die wel een 'vleesvervanger' zoeken: de falafel en de groenteschnitzels van de Lidl zijn heel lekker. Geen 'sojalap' in plaats van je hamburger, zegmaar, maar een gepaneerde schijf vol maïs, erwtjes en paprika enzo of balletjes op basis van kikkererwten.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:15

Ik doe ook mee :) . Ik maak langzaam de transitie naar vegetariër maar krijg mijn familie moeilijk mee in het minderen van vleesmaaltijden. Deze week doen ze wel mee dus ik hoop ze te laten proeven hoe smaakvol vegetarische gerechten kunnen zijn! Gisteren was iig heerlijk met gnocchi met pesto, tomaatjes, rucola en mozzarella.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:17

omdat ik bezig ben op rustig tempo af te vallen + stevig aan het sporten ben,
is het voor mij niet handig om voor 1 week (of langer) mijn voeding ineens drastisch om te gooien.
niet zo zeer omdat wel of geen vlees nu zo drastisch is, maar omdat ik dan wel ineens andere voeding vervangend moet gaan eten, terwijl vlees en vleeswaren voor mij nu een eenvoudige extra eiwitbron zijn en ik anders dus voor een korte periode een bron van toch flinke hoeveelheden eiwit moet zoeken en daarmee moet gaan proppen..

ik volg wel ter inspiratie, simpelweg omdat ik toch al niet alle dagen vlees eet, maar wel 'meer' verangende voeding wil vinden.. ik ben niet van de brokjes/blokjes vleesvervangers die op vlees moeten lijken en naar vlees moeten smaken (in dat geval eet ik wel gewoon vlees).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:30

elenaMM77 schreef:
is het voor mij niet handig om voor 1 week (of langer) mijn voeding ineens drastisch om te gooien.
niet zo zeer omdat wel of geen vlees nu zo drastisch is, maar omdat ik dan wel ineens andere voeding vervangend moet gaan eten, terwijl vlees en vleeswaren voor mij nu een eenvoudige extra eiwitbron zijn en ik anders dus voor een korte periode een bron van toch flinke hoeveelheden eiwit moet zoeken en daarmee moet gaan proppen..

ik volg wel ter inspiratie, simpelweg omdat ik toch al niet alle dagen vlees eet, maar wel 'meer' verangende voeding wil vinden.. ik ben niet van de brokjes/blokjes vleesvervangers die op vlees moeten lijken en naar vlees moeten smaken (in dat geval eet ik wel gewoon vlees).

Ik heb onlangs een hele lekkere burger gehad, wat dus een vervanger was. En dat was qua smaak en structuur gewoon echt heel erg smakelijk. Structuur was gehakt achtig. Echt jummie!
Het zal wel wat meer kosten dan gewoon brokjes tofu.

Oh en groenteburgers/schnitzels... <3 Maar dat is volgens mij niet zoveel eiwit als in gebruikelijke vleesvervangers.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:34

Janine1990 schreef:
elenaMM77 schreef:

Ik heb onlangs een hele lekkere burger gehad, wat dus een vervanger was. En dat was qua smaak en structuur gewoon echt heel erg smakelijk. Structuur was gehakt achtig. Echt jummie!
Het zal wel wat meer kosten dan gewoon brokjes tofu.

Oh en groenteburgers/schnitzels... <3 Maar dat is volgens mij niet zoveel eiwit als in gebruikelijke vleesvervangers.

ja maar dat bedoel ik dus.. ik zoek niet naar 'burgers' en schnitzels'.. als ik een burger of een snitzel wil, dan wil ik er wel eentje van vlees.. ik zou dan (met het oog op toekomst), gewoon zoeken naar geheel iets anders.. want ben zelf juist heel anti iets dat op vlees lijkt maar geen vlees is.. wellicht heel raar. maar als ik een maaltijd vleesloos eet, wil ik ook niet iets op mijn bord hebben dat ik asscocieer met vlees. Daarnaast, in het kader van mijn gewichtsverlies doe ik aan koolhydraatcycling.. gepaneerde spullen en spullen die hoog in koolhydraten zitten (zelf grote aantallen langzame koolhydraten) mijd ik op 2 van de 3 dagen...

vandaar dus dat het niet 'even' voor een weekje te doen is voor mij.. en helemaal omschakelen, ik ben en blijf een vlees liefhebber, ik kijk voor zover mogelijk naar waar mijn stukje vlees vandaan komt.. maar zal dus nooit compleet of grotendeels vegan gaan.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 06-03-18 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:35

Hier helemaal geen dierlijk eten, dus nu ook niet.

Lees over vlees op brood wat nog wel meer gebeurd. Je hebt van de vegatarische slager ook plantaardige pate, en die is echt wel lekker! Je hebt ook plantaardige kaas, echter vind ik die wat minder, maar echte kaas was ik ook niet dol op :P

Het is echt niet zo lastig als veel mensen denken, bijna alles kan je vervangen! Er is bijvoorbeeld ook gewoon mayonaise zonder ei en plantaardige halvarine. Dus waarom dan niet die kiezen?

Het enige wat ik mis is de melk in de thee, dat smaakt met plantaardige melk gewoon echt niet :+

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:45

Caily, maar daar zeg je het opnieuw, plantaardige pate.. pate, is voor mij 'vlees'. ik heb zelf ook iets tegen het woord vegetarische slager.. gaan mijn nekharen van overeind staan zeg maar ;).. Waarschijnlijk als het een hele andere benaming zou hebben, die niet geassiocieerd is met vlees, zou ik het wellicht zo weghappen (ingeredient ... plak.. champignonsmurrie.. maar als het pate genoemd wordt, dan is dat voor mij assciotatie vlees)..

vlees op brood zul je mij niet over horen, simpelweg, omdat ik weinig brood eet :P..

simpel voorbeeld als ik terugkom van het sporten heb ik een redelijk gebalanceerd bordje after sport food. Paar plakjes kipfillet, halve rode paprika (andere helft ik eet ergens gedurende de dag), een gebakken eitje waarin mijn paprika dip, paar plakjes kaas, wat komkommertjes, paar stukjes rauwe wortel. of een bakje kwark met wat rood fruit.. Maar dat hangt af van de training en waar mijn lichaam behoefte aan heeft.. dan heeft t weinig nut om daar voor die 3 of 4x helemaal in te duiken om te kijken wat de samenstelling is van wat er op dat uitgebreide bordjes ligt.. daar vervangers voor te zoeken en dan hopen dat t ook nog goed smaakt en lekker valt zo net voor de nacht ;). Ik zeg niet dat er nooit een vervanger op dat bord zal komen te liggen.. maar niet zo vanuit t niets, en alles eraf wat vlees is, en dan om 22.20 nog aan de plantaardige pate gaan zitten. of ik haal het, kom dus om 22.20 thuis neem een hap en t is niet te hachelen.. en dan geen standaard eiwitten in mijn koelkast hebben als vervanging, omdat t vleesloze week is..

daarnaast probeer ik zo'n 20 gram eiwitten te eten, na mijn training (heb uitgevogeld daar ik daar het prettigst mee herstel).. dat is veel volume als je dat niet bijvoorbeeld ook uit kip/vis/vlees haalt. En dat is s avonds laat niet echt heel prettig voor de maag... Tenzij je kiest voor noten of zaden, maar daar zit je weer dat die weer heel kcal rijk zijn.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 06-03-18 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:47

Een tijd terug was ik ook tegen vegetarisch "vlees", maar nu ik niet het vlees vermijd om de zielige beestjes maar juist om het milieu en mijn gezondheid al het me worst wezen ( :+ ) hoe het er uit ziet of hoe ze het noemen als het maar lekker is ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 11:17

Caily schreef:
Hier helemaal geen dierlijk eten, dus nu ook niet.

Lees over vlees op brood wat nog wel meer gebeurd. Je hebt van de vegatarische slager ook plantaardige pate, en die is echt wel lekker! Je hebt ook plantaardige kaas, echter vind ik die wat minder, maar echte kaas was ik ook niet dol op :P

Het is echt niet zo lastig als veel mensen denken, bijna alles kan je vervangen! Er is bijvoorbeeld ook gewoon mayonaise zonder ei en plantaardige halvarine. Dus waarom dan niet die kiezen?

Het enige wat ik mis is de melk in de thee, dat smaakt met plantaardige melk gewoon echt niet :+

Waar vind ik die paté? (qua schap in de winkel)
Enige andere soort paté is van varkenslever, zover ik weet... En daar kan ik dus niet tegen :+ Ik ben er wel behoorlijk dol op! Dus ik zoek nog een goede vervanger.

ElenaMM77: Ik kan me er iets bij voorstellen hoor, maar blij dat ik het zelf niet heb.