Het verborgen vlees.. verrassende producten met "vlees"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het verborgen vlees.. verrassende producten met "vlees"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 00:48

Ook ik ben geen vegetarier, integendeel, werk 7 dagen in de week op een melkveebedrijf :+
Maar schrik er toch ook van waar het allemaal in zit. Wist wel dat het in toetjes zat en snoep etc, maar zoals appelsap en wijn had ik echt geen idee van.

Interessant dus lees mee! :)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 00:48

Ik eet geen vlees, maar vind het juist goed dat eigenlijk alles van een dier gebruikt wordt.

8nnemiek schreef:
moonfish13 schreef:
De mooiste ever: vitamine B12 injecties worden gemaakt van varkenslever.
Mijn bek viel open toen ik het las.

Dat inderdaad :=

En wijn enzo wordt ook vaak met gelatine geklaard.

Rode kleurstof die van luizen wordt gemaakt, ook zo bizar :=

Haar in brood als broodverbeteraar :=

Er zit geen haar in brood, er zit keratine (zo uit mijn hoofd, correct me if I'm wrong) in. Dit kun je winnen uit haren maar ook uit veren. Dus een stofje uit haar, letterlijk haar gelukkig niet.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 01:05

Bandaloe schreef:
Veel wijn en sommige heldere sappen (zoals appelsap etc) zijn geklaard met vissenblaas.. Best vies.

Sommige soorten bier ook.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 01:14

Vanille ijs is ook lang niet altijd vegetarisch. Witte suiker wordt gebleekt met behulp van dierlijke koolstof. Yoghurt zit soms ook gelatine in.
Lijkt mij erg lastig als je dat allemaal uit moet zoeken, per merk/soort kan het zo weer anders zijn natuurlijk.

AS1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 01:17

Ja gelatine zit in best veel.. er zijn ook een hoop e-nummers die rupsen/luizen bevatten en die probeer ik ook te vermijden. In kaas zit stremsel, dit komt uit voort uit dierlijke resten dus eet ik ook niet meer (tenzij het vegetarisch stremsel is). En in een salade die ik veel at (gewoon vegetarisch etc) zat blijkbaar kabeljouwpoeder (eet ook geen vis, dier is dier vind ik). Dat verbaasde me heel erg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 01:18

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-07-22 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 10:17

ual_95 schreef:
Ik begrijp het dragen van leer vaak ook niet bij vegetariërs.

En ik vind het altijd een beetje vreemd dat het een alles of niets situatie zou zijn, alsof vleeseters je willen veroordelen dat je het nog niet "goed genoeg doet" want je draagt wel leer.
Daarnaast zijn er vele redenen om geen vlees te eten (ik vind het met name niet lekker en heb het niet nodig, dus eet het niet) en leer is een restproduct waarbij ik blij ben dat alles van het dier gebruikt wordt en niet zomaar weggegooid.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 10:27

8nnemiek schreef:
moonfish13 schreef:
De mooiste ever: vitamine B12 injecties worden gemaakt van varkenslever.
Mijn bek viel open toen ik het las.

Dat inderdaad :=

En wijn enzo wordt ook vaak met gelatine geklaard.

Rode kleurstof die van luizen wordt gemaakt, ook zo bizar :=

Haar in brood als broodverbeteraar :=

Geen haar in brood maar de stof die zowel in je haar als in brood zit. Echt zo'n hoax...

Edit, spuit 11 Yunomi was mij voor.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 10:38

Fenrir schreef:
ual_95 schreef:

En ik vind het altijd een beetje vreemd dat het een alles of niets situatie zou zijn, alsof vleeseters je willen veroordelen dat je het nog niet "goed genoeg doet" want je draagt wel leer.
Daarnaast zijn er vele redenen om wgeen vlees te eten (ik vind het met name niet lekker en heb het niet nodig, dus eet het niet) en leer is een restproduct waarbij ik blij ben dat alles van het dier gebruikt wordt en niet zomaar weggegooid.

Mee eens. Ik ben al 15 jaar vegetariër en vooral vleeseters zijn heel snel met een "maar dan mag je ook geen...". Hoezo, maak jij de regels dan? :+
Ik heb laatst de documentaire The True Cost gezien over de invloed van de fast fashion industrie op de aarde. Besloten om een jaar lang geen nieuwe kleding te kopen. Werd ik er even op gewezen toen ik theedoeken kocht, want hee dat mag dan ook niet hè! _/-\o_

(En let wel: ik probeer niemand aan te praten dat hij hetzelfde zou moeten gaan doen als ik. Dat is niet aan mij.)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 11:55

Ik lees mee. De meeste dingen die hier staan dat weet ik al. Bv tandpasta zit vaak ook iets van varkens in.. Frituren gebruiken ook vaak dierlijke vetten om hun frietjes en andere dingen in te bakken.
Maar ik ben altijd geïntereseerd om te horen waar nog allemaal dierlijke producten in zitten.
Kaas koop ik altijd van de Albert Heijn, die hebben er met vegetarisch stremsel. Maar ook de geraspte kaas van de Aldi (rode zakjes) zijn vegetarisch!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 11:56

magda_90 schreef:
Geen haar in brood maar de stof die zowel in je haar als in brood zit. Echt zo'n hoax...

Edit, spuit 11 Yunomi was mij voor.

Geen hoax hoor, het is uitgebreid in het nieuws geweest een paar jaar geleden. De broodverbeteraar wordt vaak uit eendenveren onttrokken(dus sowieso al niet plantaardig), maar schijnbaar toch ook uit mensenhaar: https://www.google.nl/amp/www.volkskran ... ent=safari

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:06

Echter staat in datzelfde artikel dat Nederlandse bakkers en fabrikanten voor het overgrote deel plantaardige grondstoffen gebruiken voor de broodverbeteraar, slechts 10% gebruikt dierlijk en dat is nogsteeds geen mensenhaar.

Ik heb jaren in de bakkerij gewerkt. En er zit echt geen haar in van mensen. Echt niet.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:07

As I said. Doordat er in China een schandaal is geweest heeft men er van gemaakt dat in al het Nederlandse brood ook haren en eendenveren zit.

limagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:09

Fenrir schreef:
ual_95 schreef:

Als een vleeseter mij zou veroordelen omdat ik leren schoen draag (dr martens) zou ik zoiets hebben van "Ik ben een vegetariër, geen veganist". Vegetariërs eten namelijk ook gewoon zuivel en eieren. In de zuivel en eieren industrie gaat het er vaak helaas ook niet zo diervriendelijk aan toe en de veel van de mannetjes worden gedood omdat ze geen melk geven of eieren leggen.
Dus eigenlijk kan je het "alleen maar goed doen" als je 100% veganist bent. Maar idd, in heel veel producten zitten dierlijke stoffen. Ook in tandpasta , shampoo, etc... Veganisme is echt een leefstijl.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:10

Judith, het mag niet eens, dus uiteraard weet je daar niks van als je in een bakkerij werkt ;)
Maar eendenveren worden dus wél verwerkt in Nederlandse broodverbeteraar, en daar kunnen zomaar stoffen uit mensenhaar tussen zitten want dat wordt gewoon niet verteld aan de afnemers.
Nu zal tegenwoordig vast bijna alles plantaardig worden ingekocht, maar toen dat schandaal uit kwam dus niet.
Maar ook nu kunnen er nog steeds eendenveren in je brood zitten, ik geloof niet dat dat inmiddels verboden is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:11

Onjuist. Controleer je bronnen zou ik zeggen.

Alhoewel, pardon my French, ervaring heeft geleerd of je de juiste bronnen überhaupt wel wilt zien, al zijn ze er in overvloed. :o
Voor de meelezers, het is onjuist.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 15-01-17 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:12

Mariska_28 schreef:
Al sinds mijn 18e ben ik vegetariër, nadat er op school voor een practicum een konijntje gedood werd.

Ik eet geen vlees, en probeer producten te vermeiden die stoffen als bijvoorbeeld gelatine bevatten, zoals veel snoep.

Vandaag verbaasde ik mij er over dat dus ook in kokosbrood en pudding gelatine zit, gewonnen uit varkens.

Ik wil geen discussie over het wel of geen dierlijke producten eten, maar was benieuwd of er meer vegetariërs zijn die hier tegen aan lopen, of nog andere producten weten waar vlees is zit waar je het niet verwacht..

Wat voor school was dat Mariska? Ik vind dit best heel ernstig en het is volgens mij ook niet toegestaan.Ja,ik ben zelf ook vegetarier en probeer het gewoon zo goed mogelijk te doen. Helemaal 100% lukt niet in deze wereld.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:18

Jeetje, ik ben al sinds mijn 7e of 8e vegetariër maar heb nooit geweten dat er dierlijk stremsel in kaas zit :oo
Dat er iets met rode kleurstof en luizen was wist ik wel, maar ook dat van wijn wist ik echt niet. Ga dit topic maar eens goed in de gaten houden.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:19

Los van de discussie of vlees eten wel goed of niet is vind ik het wel goed dat als een dier gedood wordt voor menselijke consumptie ze ook het dier 'op maken'. De verschillende dingen die worden genoemd zijn vaak dan de 'opmakers' die ik bedoel uit een dier. Niet alleen het vlees of de huid wordt gebruikt maar ook de botten bijvoorbeeld. In mijn ogen heeft het dier dan meer 'nut' gehad dan dat het dier puur wordt gedood voor zijn vlees. Natuurlijk hoeven er niet in elk product dierlijke producten te zitten, maar soms is het heel lastig zonder. Denk aan gelatine bijvoorbeeld. Toetjes of taart is lastig zonder gelatine en als een dier dan sterft voor consumptie vind ik het wel een mooi gedachte dat ze dan de resten gebruiken voor gelatine. Deze reactie is niet bedoeld om vleesindustrie te stimuleren, maar ik bedoel meer dat ik het goed vind dat een dier helemaal wordt gebruikt als die dood gaat.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 12:26

Laboratorium school, maar speelde zich bijna 25 jaar geleden af, en weet dat ze het nu niet meer doen. Was voor een histologie practicum, we moesten organen fixeren, snijden en kleuren. De leraar fokte konijnen voor het vlees, en nam er dan één mee naar school, waar hij hem dode met CO2 en voor de hele klas ontleedde (hele klas minus Mariska, ik had daar echt geen behoefte aan). Ik had zo'n medelijden met het konijntje, maar tegelijkertijd vond ik mijzelf zo hypocriet omdat ik wel vlees at. Dus daar ben ik toen mee gestopt. :D

Het lastige met gelatine is dat er dus ook plantaardige gelatine is, maar op verpakkingen staat niet welk soort gebruikt is, dierlijk of plantaardig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:50

magda_90 schreef:
Onjuist. Controleer je bronnen zou ik zeggen.

Alhoewel, pardon my French, ervaring heeft geleerd of je de juiste bronnen überhaupt wel wilt zien, al zijn ze er in overvloed. :o
Voor de meelezers, het is onjuist.

Het staat zelfs op wikipedia..
Citaat:
Meelverbeteraar
E920 L-cysteïne een aminozuur uit eiwit. Wordt gewonnen uit:
Gesynthetiseerd door microorganismen (fermentatief)
Gewonnen uit haar of veren (kan ook van varkensharen of mensenharen [1] de aanwezigheid van L-cysteïne hoeft niet op het etiket te staan [2])

Edit: aanvulling uit hetzelfde wikipedia artikel:
Citaat:
Door het gebruik van broodverbeteraar is niet altijd duidelijk of het daarmee bereide brood geschikt is voor vegetariërs of mensen met een bepaalde allergie.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 15-01-17 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:52

Want die heeft het altijd bij het rechte eind. :Y)
En dan bedoel ik nu met betrekking tot het brood.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 15-01-17 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:54

Ik ben dan wel benieuwd naar jouw bronnen waaruit blijkt dat er geen eendenveren gebruikt worden om E920 te produceren.

Ik bak zelf al járen mijn eigen broden en heb me er ook al jaren in verdiept, dus ben ook oprecht geïnteresseerd erin :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:57

Zie mijn edit mbt Wikipedia en brood. Ben nu met de hond weg, moet je even wachten.
Ik bak ook zelf mijn brood en heb daarbij een bakkersfamilie.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 13:12