Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
belle_boef schreef:Ik ben echt zo slecht in verhoudingen in sausjes. Het lukt mij enkel om basic pastasauzen in elkaar te draaien.
Ik zou graag meer Aziatische gerechten willen samenstellen dus als jullie lekkere niet te pittige gerechten hebben dan lees ik ze graag.
. En dan serveren met rijst/noodles. Erg lekker!
8nnemiek schreef:Ik moet zeggen dat ik juist vaak goedkoper uit ben.. Nu kook ik wel meestal met seizoensgroente en haal ik kruiden in grotere hoeveelheden bij pit&pit of bij de turkse kraam op de markt. Als ik dan zie dat een Knorr wereldgerecht al snel 2 euro kost.. alleen de kruiden en wat rijst of tortillaDan ben je zo veel goedkoper uit als je het zelf mengt!
Geldt ook voor sausjes.. een euro voor een pakje saus?!Met een theelepel kokosolie, theelepel bloem en wat water/sojasaus/kruiden en evt zetmeel heb ik een heerlijk sausje voor veel en veel minder geld.

Avalon_ schreef:Ik heb alleen nu regelmatig met pastasauzen met een tomatenbasis dat ik ze nog te waterig heb, ze mogen best wat dikker. Vaak laat ik ze dan wat verder inkoken tot ze de juiste dikte hebben. Hebben jullie hier nog tips voor?
__Sannne schreef:Ja maar als je het veel doet, bouw je op ten duur zo'n voorraadje op aan basis ingredienten en kruiden dat het op langere termijn juist goedkoper is (voor mij in ieder geval). Zo heb ik regelmatig dat ik booschappen doe voor een bepaald gerecht en enkel het vlees en de groenten maar hoef te kopen, omdat ik alles voor de basis al in huis heb.
In het begin kan het inderdaad wat duurder uitvallen, maar op langere termijn werkt het voor mij zeker voordeliger.
.. vind het juist een issue wanneer ik iets wil maken wat ik eigenlijk nooit maak/hoek die ik nooit bezoek. bv oestersoes (mosselen, oesters, anchovis en dan ook nog scheutje brandewijn eigenlijk (heb ik ook niet standaard rondslingeren lol)) heb ik niet standaard in mijn keukenkastje en is ook een prijzig sausje om even te maken.. en voor teriyaki heb je vaak nog rijstazijn nodig (zo'n plaatsinnemer, want wanneer gebruik je het verder). sesamolie arachideolie, kokosolie.. als je alles op voorraad moet hebben of moet aanschaffen voor het keertje aziatische uitspatting, dan kan ik een hele oliestaat beginnen
...Ik heb olijfolie en sesamolie staan maar de andere oliën laat ik voor wat het is, ik heb azijn, maar ik heb geen rijstazijn.. omdat het dan toch niet dat smaakje is wat ik zocht, koop ik dan toch maar een flesje oestersaus of teriyaki, wel het liefst van de toko.
elenaMM77 schreef:joanieke, groenten in de vriezer heb ik hier ook..
heb een kvk dus ik haal bij de sligro zo'n grote zak gemende groenten (met babymais jammie),
dat gaat heerlijk met een hele hoop bereidingen.
uit pot vind ik minder.. vaak zo zout en week.
heeft er iemand trouwens wel eens zelf augurken gemaakt, is dat een beetje goed te doen en hoe smaakt het?
elenaMM77 schreef:heeft er iemand trouwens wel eens zelf augurken gemaakt, is dat een beetje goed te doen en hoe smaakt het?
Ik maak elk jaar een aantal potten vol. 8nnemiek schreef:Avalon_ schreef:Ik heb alleen nu regelmatig met pastasauzen met een tomatenbasis dat ik ze nog te waterig heb, ze mogen best wat dikker. Vaak laat ik ze dan wat verder inkoken tot ze de juiste dikte hebben. Hebben jullie hier nog tips voor?
Echte saustomaten/vleestomaten gebruiken, dan is de saus van zichzelf al minder waterig![]()
Als de saus daarna nog erg waterig is dan doe ik er meestal wat aardappelzetmeel bij. Dat bindt heel goed.
Maak ik saus om in te maken, dan doe ik de saus in kaasdoek gieten, waardoor het echt dunne water er onder uit loopt (daar maak ik dan bouillon van) en dan houd ik een dikke saus over![]()
En idd, als je eenmaal een voorraadje hebt opgebouwd dan wordt alles echt een stuk goedkoper. Een hele pot kokosolie kopen die je nooit gebruikt werkt idd niet![]()
Veel kruiden en andere ingrediënten gaan echt enorm lang mee.
Ook loont het zich om wat potten droge bonen te kopen bv.
belle_boef schreef:Ik ben echt zo slecht in verhoudingen in sausjes. Het lukt mij enkel om basic pastasauzen in elkaar te draaien.
Ik zou graag meer Aziatische gerechten willen samenstellen dus als jullie lekkere niet te pittige gerechten hebben dan lees ik ze graag.
Eigenlijk weet ik niet beter.
Kimley schreef:Ik heb niet het hele topic doorgelezen en ik weet niet of je er wat aan hebt.
Maar misschien zijn de boeken van smakelijck wat voor jullie ? Dat zijn boeken met suiker en E nummer vrije recepten
Emmaa_ schreef:Kimley schreef:Ik heb niet het hele topic doorgelezen en ik weet niet of je er wat aan hebt.
Maar misschien zijn de boeken van smakelijck wat voor jullie ? Dat zijn boeken met suiker en E nummer vrije recepten
Dat lijkt me niet.. Er zijn een aantal 'schadelijke' e-nummers maar kijk hier eens naar. Eten zonder e-nummers kan niet en lijkt me ook nutteloos.
[ Afbeelding ]