Koken zonder pakjes en zakjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:09

Hier wordt ook zoveel mogelijk zonder pakjes gekookt. Ik gebruik, tot nu toe, alleen nog pakjes voor jus en lasagne mix. Maar verder wordt alles van scratch gemaakt. Dit van huis uit niet echt meegekregen, mijn ouders koken graag met zakjes, maar nu ik samenwoon wel.

Het maakt koken ook zo veel leuker! Gewoon lekker zelf je pannenkoeken maken met ei, bloem en melk is zo veel fijner/lekkerder dan zo'n standaard mix. Vooral sauzen van scratch maken vind ik erg leuk om te doen! En zo ontzettend veel lekker

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:10

Ik ben echt zo slecht in verhoudingen in sausjes. Het lukt mij enkel om basic pastasauzen in elkaar te draaien.

Ik zou graag meer Aziatische gerechten willen samenstellen dus als jullie lekkere niet te pittige gerechten hebben dan lees ik ze graag.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:16

belle_boef schreef:
Ik ben echt zo slecht in verhoudingen in sausjes. Het lukt mij enkel om basic pastasauzen in elkaar te draaien.

Ik zou graag meer Aziatische gerechten willen samenstellen dus als jullie lekkere niet te pittige gerechten hebben dan lees ik ze graag.

Ik had laatst iets erg lekkers gemaakt. Biefstuk reepjes met courgette, paprika, heeeel klein beetje chiliflakes (naar smaakt) en dan dit recept voor woksaus: http://www.food.com/recipe/easy-stir-fry-sauce-83624 - cornstach heb ik zelf vervangen door flour want ik kon geen cornstach vinden in de supermarkt :)) . En dan serveren met rijst/noodles. Erg lekker!

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 22:22

Jaaa, zoveel leuke reacties en recepten. *\o/*

Voor mij is 'zonder' pakjes en zakjes ook een beetje relatief. Ik koop nog steeds kant-en-klare pasta, melk komt uit een pak en olijfolie ook keurig uit de fles. Maar soep, pastasaus, vleessaus, kruidenmixen wil ik graag zelf leren maken.
Ik merk dat vooral in het begin het nogal een tijdrovend werkje was met veel uitzoekwerk. (Vooral qua boodschappen doen, inzicht krijgen in wat ik nodig heb.) Maar nu ik er meer thuis in begin te geraken kost het me al minder tijd en wordt het steeds leuker.

Tip die ik nu vooral zie komen is het goed gevulde kruidenrekje. Rekjes zelf staat op wishlist. Moestuin is in aanbouw, dit jaar de bouw van ons huis afgerond en wanneer de dagen straks weer wat lengen gaan we met de tuin aan de slag.

Ik heb alleen nu regelmatig met pastasauzen met een tomatenbasis dat ik ze nog te waterig heb, ze mogen best wat dikker. Vaak laat ik ze dan wat verder inkoken tot ze de juiste dikte hebben. Hebben jullie hier nog tips voor?

En een heerlijk recept voor tomatensoep? Gelukkiger kan ik mijn vriend niet maken. Die is er dol op. :D

En inderdaad, zoals ik Chubby al hoor zeggen; het heeft ongelofelijk veel voordelen voor je gezondheid.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:25

8nnemiek schreef:
Ik moet zeggen dat ik juist vaak goedkoper uit ben.. Nu kook ik wel meestal met seizoensgroente en haal ik kruiden in grotere hoeveelheden bij pit&pit of bij de turkse kraam op de markt. Als ik dan zie dat een Knorr wereldgerecht al snel 2 euro kost.. alleen de kruiden en wat rijst of tortilla := Dan ben je zo veel goedkoper uit als je het zelf mengt!
Geldt ook voor sausjes.. een euro voor een pakje saus?! := Met een theelepel kokosolie, theelepel bloem en wat water/sojasaus/kruiden en evt zetmeel heb ik een heerlijk sausje voor veel en veel minder geld.

bedoel meer de complete maaltijd, als ik dan uitgebreid alles moet toevoegen, ben ik vaak ongemerkt toch duurder uit dan een pakje, tenminste als je alles wilt toevoegen. De meeste sausje gebruik ik te weinig om bepaalde ingedrienten ervoor aan te schaffen. bijvoorbeeld teriyakisaus, of oestersaus etc.
kokosolie zou ik ook zeer sporadisch gebruiken, zou dus echt neerkomen op een fles kopen voor 1 of tweemaal gebruiken (voor de rest staat ie dan alleen ruimte in te nemen).

voor sausjes heb je absoluut een punt.. maar de meeste soepen worden een stuk duurder als je ze zelf maakt .. blik kippensoep rond een euro, kippensoep pakketje (dus nog steeds voorverpakt en zakjes) een meervoud ervan, daarnaast vind ik bij zo'n kippensoeppakketje ook nog eens het trekken van de kip onvoldoende smaak afgeven voor een litertje soep, dus dan gaat er alsnog een blokje bij, of extra kip. En dan maak ik het ook nog met 4-5 liter tegelijk, dus dan loopt het verschil aardig op.. Kippensoep en groentensoep zijn dan nog de 'goedkope' soepjes. erwtensoep of soto ajam gaat nog flink wat extra ingredienten in, waardoor het toch best kostbaar soepje wordt lol.

__Sannne

Re: Koken zonder pakjes en zakjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:40

Ja maar als je het veel doet, bouw je op ten duur zo'n voorraadje op aan basis ingredienten en kruiden dat het op langere termijn juist goedkoper is (voor mij in ieder geval). Zo heb ik regelmatig dat ik booschappen doe voor een bepaald gerecht en enkel het vlees en de groenten maar hoef te kopen, omdat ik alles voor de basis al in huis heb. ;)

In het begin kan het inderdaad wat duurder uitvallen, maar op langere termijn werkt het voor mij zeker voordeliger. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 22:48

Avalon_ schreef:
Ik heb alleen nu regelmatig met pastasauzen met een tomatenbasis dat ik ze nog te waterig heb, ze mogen best wat dikker. Vaak laat ik ze dan wat verder inkoken tot ze de juiste dikte hebben. Hebben jullie hier nog tips voor?

Echte saustomaten/vleestomaten gebruiken, dan is de saus van zichzelf al minder waterig :j
Als de saus daarna nog erg waterig is dan doe ik er meestal wat aardappelzetmeel bij. Dat bindt heel goed.
Maak ik saus om in te maken, dan doe ik de saus in kaasdoek gieten, waardoor het echt dunne water er onder uit loopt (daar maak ik dan bouillon van) en dan houd ik een dikke saus over :j

En idd, als je eenmaal een voorraadje hebt opgebouwd dan wordt alles echt een stuk goedkoper. Een hele pot kokosolie kopen die je nooit gebruikt werkt idd niet :D
Veel kruiden en andere ingrediënten gaan echt enorm lang mee.
Ook loont het zich om wat potten droge bonen te kopen bv.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:36

__Sannne schreef:
Ja maar als je het veel doet, bouw je op ten duur zo'n voorraadje op aan basis ingredienten en kruiden dat het op langere termijn juist goedkoper is (voor mij in ieder geval). Zo heb ik regelmatig dat ik booschappen doe voor een bepaald gerecht en enkel het vlees en de groenten maar hoef te kopen, omdat ik alles voor de basis al in huis heb. ;)

In het begin kan het inderdaad wat duurder uitvallen, maar op langere termijn werkt het voor mij zeker voordeliger. :)

basis ingredienten en meest gangbare kruiden heb ik nog wel, maar niet de inhoud van een professionele kok zeg maar :').. vind het juist een issue wanneer ik iets wil maken wat ik eigenlijk nooit maak/hoek die ik nooit bezoek. bv oestersoes (mosselen, oesters, anchovis en dan ook nog scheutje brandewijn eigenlijk (heb ik ook niet standaard rondslingeren lol)) heb ik niet standaard in mijn keukenkastje en is ook een prijzig sausje om even te maken.. en voor teriyaki heb je vaak nog rijstazijn nodig (zo'n plaatsinnemer, want wanneer gebruik je het verder). sesamolie arachideolie, kokosolie.. als je alles op voorraad moet hebben of moet aanschaffen voor het keertje aziatische uitspatting, dan kan ik een hele oliestaat beginnen :')...Ik heb olijfolie en sesamolie staan maar de andere oliën laat ik voor wat het is, ik heb azijn, maar ik heb geen rijstazijn.. omdat het dan toch niet dat smaakje is wat ik zocht, koop ik dan toch maar een flesje oestersaus of teriyaki, wel het liefst van de toko.

het zijn voor mij echt de excoten waarvan ik denk, ach laat maar die ene keer pak ik dan wel een potje of zakje.. exoten dan niet als persee uit of in verweggistan, maar complexere sausen of diegene met ingredienten die niet voor de hand liggend zijn om op voorraad te hebben of veel ruimte innemen..

heb laats vitello tonato gemaakt, met een zelfgetikte tonijnmayo.. potje tonijnmayo zou toch echt goedkoper zijn geweest haha..maar dat komt dus simpelweg door de dure ingredienten erin.. tonijnmayo zal ik echter altijd zelf blijven maken..

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 14:48

Mijn moeder kookt altijd zonder pakjes en zakjes, dus ik ben niet anders gewent! Groenten uit pot en de diepvries zijn trouwens prima (wat je waarschijnlijk al wist) en vooral groente en fruit uit het vriesvak bevat vaak meer vitamine etc. dan verse groenten en fruit (ook handig voor smoothies enz!).

Als ik iets makkelijks en snel wil maken maak ik altijd 'mama's mexicaanse taco's' wat eigenlijk wraps zijn, haha!

Vulling:
- Mexicaanse bonenschotel van hak in pot
- Blikje biologische maïs
- Hamblokjes of (gerookte) kip blokjes

Wraps:
- Geraspte kaas
- Wraps (ik heb altijd de wraps van tex mex, original of herbs & garlic, vooral die herbs & garlic vind ik de laatste tijd erg lekker bij dit recept!)

Oven voorverwarmen op 185 graden, vulling in de pan opwarmen, wraps in een ovenschaal vullen met de vulling, wraps sluiten en bestrooien met kaas, 6-8 minuten in de oven en smullen maar! :9

Als extra's doe ik er vaak wat sla bij, voor het frisse. Mijn moeder serveert het vaak met rijst.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:29

joanieke, groenten in de vriezer heb ik hier ook..
heb een kvk dus ik haal bij de sligro zo'n grote zak gemende groenten (met babymais jammie),
dat gaat heerlijk met een hele hoop bereidingen.

uit pot vind ik minder.. vaak zo zout en week.

heeft er iemand trouwens wel eens zelf augurken gemaakt, is dat een beetje goed te doen en hoe smaakt het?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:31

elenaMM77 schreef:
joanieke, groenten in de vriezer heb ik hier ook..
heb een kvk dus ik haal bij de sligro zo'n grote zak gemende groenten (met babymais jammie),
dat gaat heerlijk met een hele hoop bereidingen.

uit pot vind ik minder.. vaak zo zout en week.

heeft er iemand trouwens wel eens zelf augurken gemaakt, is dat een beetje goed te doen en hoe smaakt het?

Ligt eraan welke potten je pakt, je hebt ook potten zonder zout, gewoon eventjes de etiketten lezen! :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:47

elenaMM77 schreef:

:j Ik maak elk jaar een aantal potten vol.
Het is heel erg makkelijk, en ik vind ze érg lekker. Dit jaar had ik de augurken te lang gepekelt, en wat veel azijn gebruikt, dus zijn ze te sterk van smaak om als plakjes tussen brood/wrap te doen maar kleingesneden in de salade zijn ze héérlijk.
De augurken moet je dus eerst een tijdje in zout leggen (halve dag tot een dag?) Zou ik moeten opzoeken, en dan doe je ze in schone potjes waar je een kokend mengsel van azijn, water en kruiden overheen giet. Afsluiten en op de kop laten afkoelen.
Ik gebruik kruiden als 4-seizoenspeper (heel), mosterdzaad, dille, laurierblad..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 15:51

klinkt goed annemiek, misschien moet ik daarmee ook eens experimenteren.. vind niet alle augurken even lekker uit de supermarkt.. maar ben verzot op zoetzuur :D

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-16 22:39

8nnemiek schreef:
Avalon_ schreef:

Echte saustomaten/vleestomaten gebruiken, dan is de saus van zichzelf al minder waterig :j
Als de saus daarna nog erg waterig is dan doe ik er meestal wat aardappelzetmeel bij. Dat bindt heel goed.
Maak ik saus om in te maken, dan doe ik de saus in kaasdoek gieten, waardoor het echt dunne water er onder uit loopt (daar maak ik dan bouillon van) en dan houd ik een dikke saus over :j

En idd, als je eenmaal een voorraadje hebt opgebouwd dan wordt alles echt een stuk goedkoper. Een hele pot kokosolie kopen die je nooit gebruikt werkt idd niet :D
Veel kruiden en andere ingrediënten gaan echt enorm lang mee.
Ook loont het zich om wat potten droge bonen te kopen bv.

Bedankt voor de tip! Ga ik de volgende keer mijn best even mee doen.

De wrap van Joanieke staat ook op het menu binnenkort. Heerlijk!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 01:47

man is dat zo simpel die augurken?, dat ga ik nu echt proberen...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 02:41

belle_boef schreef:

indonesisch kookboek koninklijke marine in pdf :
http://www.kvmo.nl/images/pdf/algemeen/ ... 977934.pdf

298 pagina's maar dat is incl een hele lading uitleg.

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 07:11

Hier nog iemand die zoveel mogelijk pakjes en zakjes vermijdt. Vaak vind ik het ook niet lekker en veel te zout. Ik vergat zelf altijd zout toe te voege, waardoor ik het uiteindelijk niet meet gebruikte, en nu vind ik dus veel dingen snel te zout.

Een hele handige site voor kruidenmegsels: http://www.dekooktips.com/warenkennis/kruidenmeng.htm
En hier laat ik het zout dus ook vaak weg, of voeg het in veel mindere mate toe.

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... m-teriyaki Deze is ook heel lekkeren vrij simpel. Ik blancheer alleen wel de broccoli even, anders blijft hij wel heel erg hard en dat vindt manlief niet lekker.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 20:22

Afgelopen week volop kruiden ingekocht. Ik ben nog zoekende naar een juist plekje waar het kruidenrekje kan komen te hangen. Wordt vervolgd..

Morgen komen schoonouders eten, wilde even wat lekkers maken. Nog lekkere recepten? :)

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:44

Wat een leuk topic! Ik kook ook zonder pakjes, ken het ook niet anders van huis uit.

Simpel en lekker om te maken is een quiche met een zelfgemaakte bodem. Zoveel lekkerder dan bladerdeeg uit de supermarkt!! Ik gebruik altijd dit recept voor de bodem: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... oor-quiche
Voor de vulling meng ik groente naar keuze met een stuk of 4 eieren. (Mijn favoriet is met geitenkaas, kerstomaatjes en spinazie).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 20:58

Ik heb mijn kruiden'rekje' tegen de koelkast geplakt :D
Glazen potjes met een sterke magneet aan de binnenkant van elke deksel, en je plakt ze zo tegen het metaal :D
Ik moet ze wel weer eens uitbreiden..
Afbeelding

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:06

Ik eet zonder zakjes sinds ik op mezelf woon; 13 jaar dus :D Eigenlijk weet ik niet beter.

Mijn favoriet is misschien wel groentesoep van zelfgetrokken bottenbouillon. Zo'n hemelsbreed verschil met tabletten of, godbetert, soep uit blik! Terwijl je het eet vraag je je af of wonderen gewoon nog bestaan.

Ik heb sinds kort een slowcooker en dat maakt alles nog 10x beter!

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 21:15

Ik heb niet het hele topic doorgelezen en ik weet niet of je er wat aan hebt.
Maar misschien zijn de boeken van smakelijck wat voor jullie ? Dat zijn boeken met suiker en E nummer vrije recepten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:06

Kimley schreef:
Maar misschien zijn de boeken van smakelijck wat voor jullie ? Dat zijn boeken met suiker en E nummer vrije recepten :)

Dat lijkt me niet.. Er zijn een aantal 'schadelijke' e-nummers maar kijk hier eens naar. Eten zonder e-nummers kan niet en lijkt me ook nutteloos.

Afbeelding

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:24

Ik kook eigenlijk mijn hele leven al vers, ook zo min mogelijk voorgesneden.

Ik maak veel groenteprutjes, steeds met groenten die dan het voordeligste zijn.
Kruiden pas ik aan op de dag, soms meer chinees, soms meer italiaans, of mediteraans.
Bij koud weer met kruidnagel en laurierblad.
Curryschotels.

Soms vegetarisch met cashewnoten en champignons erin.
Soms met kip, gehakt of spekjes.
Soms met tomatenpuree.

Een tijdje terug had ik een periode een hellofresh box, heerlijke dingen die je daarmee kunt maken!
En erg lekker ter afwisseling en gemakkelijk omdat je het even niet zelf hoeft te bedenken.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:25

Emmaa_ schreef:
Kimley schreef:

Dat lijkt me niet.. Er zijn een aantal 'schadelijke' e-nummers maar kijk hier eens naar. Eten zonder e-nummers kan niet en lijkt me ook nutteloos.

[ Afbeelding ]

Het gaat ook om de slechte en gevaarlijke e - nummers he ;)
De gene die wel goed zijn kun je uiteraard gewoon eten. Maar prima het was maar een idee. Wij doen dit nu al 2 jaar en kan je vertellen dat het een wereld van verschil is.