Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:40

Bestaan er eigenlijk biologisch brokjes e.d. voor je hond/kat?
Vroeg me dat al een tijdje af. Als ik later een eigen kat heb, wil ik dat graag gaan gebruiken namelijk! :j

8nnemiek

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 16:41

Ik weet dat er voor honden wel biologische brokken zijn, dus voor katten ook neem ik aan.
Mijn kippen krijgen iig ook biologisch voer :j

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:42

Jammer dat het meteen over huisdieren/fokken moet gaan. Ik dacht mij hier te melden als vega met vegan trekjes (weinig zuivel, liefst geen eieren, geen leer etc.). Juist omdat dit topic toegankelijk dient te zijn voor iedereen. Ik met mijn huisdieren, bewust bij fokkers gekocht, voel mij hier al niet meer welkom.

Mijn hond/kat eten biologisch. Dat kan zeker.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:45

Selka schreef:
Jammer dat het meteen over huisdieren/fokken moet gaan. Ik dacht mij hier te melden als vega met vegan trekjes (weinig zuivel, liefst geen eieren, geen leer etc.). Juist omdat dit topic toegankelijk dient te zijn voor iedereen. Ik met mijn huisdieren, bewust bij fokkers gekocht, voel mij hier al niet meer welkom.

Ik heb persoonlijk niet tegen fokkers hoor! Ik vind het alleen niet nodig met mijn wensen van een hondje. Ik hoef geen mooie hond of eentje voor de sport!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:47

Het gaat mij ook niet specifiek om jou hoor! Alleen in de OP stond dat dit een toegankelijk topic dient te zijn voor iedereen zelfs niet vega('s)(n) en door de eerste paar posts dacht ik: "Ah hier hoor ik toch niet thuis." Vandaar :)

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:48

Leuk hier op Bokt ook meer aandacht aan te besteden, zelf al jaren vegetarisch. Vind het als bewoner op deze wereld belangrijk meer stil te staan bij onze voedselconsumptie! *\o/*

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:51

Wat een rare eerste zin van het topic. Hoezo is het veganistentopic alleen voor 'die hard' veganisten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 16:51

Selka schreef:

Het topic is ook zeker niet bedoeld om te discussiëren over het fokken van dieren. Iedereen mag uiteraard een eigen mening hebben en ook posten, maar voor discussies over fokken zijn weer andere topics te vinden :)
Ik heb zelf overigens ook een rashond van een fokker, helemaal niks mis mee in mijn ogen. Beter van een goede fokker dan dat er maar wat op los gefokt wordt met honden die slecht gebouwd zijn en genetische problemen hebben.

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:52

Ik meld me ook!

Nog maar 2/3 maanden vegetariër, terwijl de rest van mijn gezin nog wel vlees eet. Gelukkig is mijn moeder zo lief om af en toe een vleesvervanger mee te bakken of een eitje te koken. Ik eet overigens nog wel vis, maar niet vaak. Ik ben anders toch wel bang voor een vitamine b12 tekort.
Af en toe kook ik eens vegetarisch voor het gezin, hebben jullie daar nog leuke receptjes voor? Het moet in ieder geval makkelijk zijn en niet dat groente overheerst want dat lust mijn broer dan niet.

Ik ben nog wel erg aan het uitproberen van wat ik wel en niet lekker vind. Tot nu toe is mijn favoriete vleesvervanger de vegetarische schnitzel van valess :~

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:54

Oke fijn te horen 8nnemiek!

Mijn favoriet op het moment zijn de vegetarische spekjes van de vega slager. Heerlijk door hollandse stamppotten. Maar met welke melk vervangen jullie de melk? Vriend vindt het te droog maar ik weer niet of je amandelmelk/rijstmelk kunt verwarmen.. Iemand een idee?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:56

Ik lees ook graag mee voor leuke recepten en ideeën! :)

Ik lees ook mee in het veganisten-topic, maar ik heb niet daadwerkelijk een veganistische leefstijl. Ik probeer(de) veganistisch te eten, maar vermijd niet het kopen van leer en dergelijke.

Ik probeer 4 tot 5 dagen in de week veganistisch te eten, en de andere dagen een eitje óf vis óf stukje vlees te eten. Vaak is het een stukje vis. Ik probeer zoveel mogelijk veganistisch te eten omdat het gezonder is, ik merk namelijk dat mijn lijf hier beter op reageert en omdat ik mijn footprint wat wil verkleinen door niet alsmaar dierlijke producten te consumeren.

Het bevalt eigenlijk prima! Het lukt me de laatste twee weken niet zo goed om veganistisch te blijven eten, maar ik doe mijn best! ;)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:01

MarlindeRooz schreef:
NikkiDeKerf schreef:

Maar hiermee weegt wel het leven van jouw gezonde dier (de kat) op tegen dat van alle dieren die zijn overleden voor die brokjes/het voer, of zie ik dat verkeerd :) ? Waarom is dat dan?

Dus alle vleesetende dieren zijn fout?

Hier ook alleen maar beesten uit opvangen en asielen. :j

Zo huppa, jij leest wel heel iets anders dan wat er gezegd wordt. Ik vind het wel een interessante vraag, wil iemand hem beantwoorden?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:02

Selka schreef:
Oke fijn te horen 8nnemiek!

Mijn favoriet op het moment zijn de vegetarische spekjes van de vega slager. Heerlijk door hollandse stamppotten. Maar met welke melk vervangen jullie de melk? Vriend vindt het te droog maar ik weer niet of je amandelmelk/rijstmelk kunt verwarmen.. Iemand een idee?

Oatly?
http://www.oatly.com/products/netherlands/haverdrank/

Ik heb nog geen ervaing met de 'gewone' variant, wel met de 'chocolademelk' variant, die was erg lekker!

En ik praat ook gezellig mee :) Hier overigens ook een aantal poezen, waarvan drie van fokkers, en we hebben er zelf ook mee gefokt.
Ik weet niet of ik als ik op mezelf woon ook een vleesetend dier ga kopen. Ik ben gek op ze, alleen dat voer is dan dus een probleem, en ik wil katten of honden niet verplicht vegetariër maken.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:05

Leuk topic :D.

Ik ben nu 1,5 jaar vegetariër en ik ben nog steeds onwijs blij met de keuze die ik gemaakt heb!
Ook probeer ik beter te letten op de andere dierlijke producten die ik koop, zoals melk en eieren.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:07

Ik lees ook mee! Ik ben sinds 11 jaar vegatariër nu, en daar nog steeds erg blij mee. Ondanks de eindeloze vragen van mensen die er niks van snappen.
"Ja maar kom op, vlees is toch veel te lekker om niet te eten?"
"Waarom ben je vega? Vond je het zielig voor de dieren?"
"Ja maar waarom zou je het niet eten, het dier is nu toch al dood dus anders word het weggegooid!"
"Ja maar jij als vegetariër maakt toch geen verschil op die miljoenen vleeseters?"
"Ja maar weet je hoeveel bossen er worden afgebrand om sojaplantages op te zetten?"
"Stel je voor, je belandt op een onbewoond eiland en het enige voedsel dat je hebt is vlees. Zou je het eten?"
"Ja maar als we allemaal stoppen met vlees eten dan komt er toch een overbevolking aan koeien en varkens?"

>;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 17:07

PlantsTho schreef:
Wat een rare eerste zin van het topic. Hoezo is het veganistentopic alleen voor 'die hard' veganisten?

Volgens mij wordt het niet echt op prijs gesteld als iemand in het veganistentopic vertelt dat hij net een nieuw paard leren schoenen heeft gekocht, of een wollen trui, of een nestje jonge katten heeft.. Alleen voor echte veganisten dus ;) Dat is ook meerdere malen in het topic besproken.

Selke, melk vervang ik meestal met sojamelk, dat komt het dichtst in de buurt van koemelk qua smaak en dikte. Amandelmelk kan ook prima hoor, maar bij gerechten met niet zo'n sterke smaak proef je het soms wel. Kan natuurlijk ook juist lekker zijn! Rijstmelk is vrij waterig. Soms geen probleem, maar soms wordt een gerecht daar ook juist wat te waterig van.

En leuke, makkelijke recepten voor het hele gezin.. Ik maak dan altijd graag ovenschotels :9 Een simpele tomatenpasta-ovenschotel is erg makkelijk. Rauwe pasta in een ovenschotel en overgieten met een lekkere tomatensaus, eventueel met (soja) creme fraiche er doorheen en/of (nep) kaas erover, en 45 minuten in de oven op 200 graden.
Aardappelgratin is ook heerlijk, en makkelijk te maken :j

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:13

8nnemiek schreef:
PlantsTho schreef:

Volgens mij wordt het niet echt op prijs gesteld als iemand in het veganistentopic vertelt dat hij net een nieuw paard leren schoenen heeft gekocht, of een wollen trui, of een nestje jonge katten heeft.. Alleen voor echte veganisten dus ;) Dat is ook meerdere malen in het topic besproken.

Ja, dat lijkt mij ook. Maar wat heeft dit topic dan precies met veganisme te maken?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:14

Leuk topic! Ik ga hier voornamelijk meelezen om tips&tricks te lezen en te zien hoe anderen het doen.

Eind december verhuizen mijn vriend en ik eindelijk naar ons eigen huis, waar ik graag ook eerst meerdere dagen per week vlees wil schrappen (mijn vriend is een grote vleesliefhebber, we proberen wel enkel lokaal en biologisch vlees te halen) en daarna wil uitbreiden naar meer vegan maaltijden etcetera.

Probleem voor mij is wel dat ik slecht ben met granen en suikers. Ik ben er hardnekkig aan verslaafd en probeer ze daarom wel vaak te mijden, zodat ik niet terug in eetbuien val. Hoe krijg je dan nog gemakkelijk gevarieerde voeding binnen als veganist? Ik ben een enorme fan van groenten en noten, maar alleen op groenten kom je natuurlijk de dag niet rond. Iemand die daar goede tips voor heeft?

Wij willen trouwens wel kippen gaan houden en op die manier toch biologische eitjes eten van blije kippen. Daarnaast beginnen we aankomende lente ook aan onze moestuin, we hebben meer dan ruimte zat daarvoor.

Antics

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:20

Leuk topic, ik lees ook mee! Ik ben 19 en heb er op mijn derde zelf voor gekozen om geen vlees/vis meer te eten en dat altijd zo gehouden :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 17:21

PlantsTho schreef:
Maar wat heeft dit topic dan precies met veganisme te maken?

Er zijn genoeg mensen die interesse hebben in veganisme terwijl ze wel nog vlees eten, of alleen veganistisch eten zonder er verder naar te leven, of veganistisch leven om andere redenen dan dierenleed. Die mensen zijn in het andere topic niet welkom, er werden al meerdere keren mensen op een nogal onbeleefde manier eruit geschopt. Ik heb toen in het topic gevraagd of ik een nieuw topic zou openen voor de (ik quote:) 'net-niet-veganisten' en dat vond men toen een prima idee :) In dit topic mogen al deze mensen gewoon mee praten, hun mening geven en veganistische recepten delen. Ik hoop dat het zo duidelijk is voor je :)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:32

Eh? Wijs mij daarop alsjeblieft? Waarom zouden er mensen met vragen over veganisme uit een veganistentopic worden geschopt? Natuurlijk is het anders als je dierenleed probeert te verdedigen, dat lijkt me niet de bedoeling van een veganistentopic :) Dus nee, het is niet helemaal duidelijk voor me wat het nut is van en tweede veganistentopic. Maak er dan een vegetarierstopic van.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:39

Hier nog een flexibele veganist. De Albert Hein heeft van die kant en klare verspaketten en die zijn echt een uitkomst voor de makkelijke vegetariër of veganist. Gewoon geen vlees toevoegen. En goedkoop! Voor zo'n 4 euro heb je alles wat je er in moet stoppen. Dus verse groenten kruiden etc.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 17:40

@Ine23, verdraag je helemaal geen granen, of vooral tarwe?
Naast granen kun je natuurlijk ook nog noten, zaden en pitten eten. En natuurlijk veel groente, fruit en peulvruchten. Of je tekorten kan krijgen als je helemaal geen granen eet als veganist zou ik eigenlijk niet weten.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:48

Heeft iemand wel eens wat hier besteld?
https://www.veggiedeli.nl/

Het ziet er allemaal zo lekker uit! Alleen ik durf niet echt te bestellen, voor het geval ik straks een hele hoop spul heb wat ik niet kan waarderen :+

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:52

Ik lees mee. Ik ben al vanaf mijn 8 ste jaar vegatarisch i.v.m dat ik het dierenleed vind.