Kerst menu

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 22:55

Voorgerecht is nog een vraagteken, misschien een twist op de klassieke garnalencocktail.
Hoofdgerecht hertenbiefstuk voor mij en zesrib biefstuk voor m'n vriend, met zelfgemaakte stoofpeertjes en pommes duchesse.
Nagerecht zelfgemaakte creme brulee :9

De andere dag gourmetten.

secricible

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 23:14

Oeh creme brulee klinkt lekker voor mijn man en mij alleen op tweede kerstdag! Die ga ik even onthouden, thanks!
Wil er lekkere stoof bij maken, misschien iets van wildstoofpot. Hopelijk een dag heerlijk wandelen door het bos en thuis stoofpotje eten <3

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 23:45

Yes ik zat al te wachten op dit topic!! Eerdere jaren alleen stiekem meegelezen ;)

Bij mijn schoonouders is het altijd gourmetten. Met een moeilijke eter als schoonzus, een 5 jarig kind (het enige kind) en een vriend+zwager die het allemaal wel best vinden, vinden mijn schoonouders dit al jaren de beste optie. Wel met kwaliteitsvlees (geen standaard schotel van de supermarkt) en alle sausjes etc zelfgemaakt.

Mijn moeder kwam dit jaar met het idee van een winterbbq. In de tuin hebben we een "tuinhuisje/bar/feesthok", wat rond kerst altijd mooi versierd is aan de buitenkant, net zo'n blokhut in de bergen ofzo :+ Hier willen we dan met vuurkorfen etc lekker bbq'en met mooie stukken vlees en groentes. Als toetje oa marshmallows roosteren, dit alles met iedereen in een kersttrui :D

Zelf maak ik op 1e kerstdag altijd een grote kerstbrunch voor een groep vrienden. Ik ben al weer aan het kijken voor allerlei hapjes en heb in ieder geval al het volgende:
- versgebakken croissants
- roerei met zalm
- muffins van ei en groenten
- "krans" van bladerdeeg, knakworstjes en chilisaus
- zelfgemaakte champignonragout in van die bladerdeegvormpjes

Ik heb nog wel 30 ideeën maar dit schiet me nu zo te binnen. Als iemand nog iets weet, ik wil altijd nieuwe dingen proberen. De groep is makkelijk en vinden het ook niet erg om "vreemde" dingen te proeven etc.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 23:52

Leuk topic, ik ga volgen! :j

Ik zit ook al wel een beetje te denken voor een menu,
Alleen lastig als je moeilijke eters erbij hebt... >;)

Denk dat het toetje sowieso een crème brûlée gaat worden, zelfgemaakt.

Hoe doen jullie het met een heel menu altijd qua voorbereiden en koken dan op de avond zelf?? Of wordt het meeste al de avond ervoor voorbereid? Of doen jullie de rest koken tussen de gangen door?

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 00:03

Oeh jullie zijn er vroeg bij. Vorig jaar sliep ik met kerst in een tentje aan de Marokkaanse kust, dus zat ik aan de couscous en moest ik het kerstdiner thuis missen. Nee ik klaag niet :D
Wij geven ons kerstdiner elk jaar een thema, voornamelijk landen gerelateerd. Zo hebben wij tapas gemaakt, een Italiaans diner, Arabisch met Tajine, zelf sushi gemaakt. De laatste jaren hebben mijn zus en ik de gerechten bedacht en gemaakt. Ik vind het erg leuk allemaal.
Toevallig heb ik dit weekend uitgebreid gekookt met mijn vriend en daarbij onder andere halloumi met aardbeiensalsa gemaakt. Was erg lekker, vegetarisch en makkelijk te maken. Afbeelding

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 09:55

I love halloumi!

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 16:51

BabiiVeeraa schreef:
- versgebakken croissants

- muffins van ei en groenten
- "krans" van bladerdeeg, knakworstjes en chilisaus

Heb je hier recepten van?!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:33

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:45

Dit jaar maar weer klassiek denk ik...

Kerstavond:
- amuses (nader te bepalen) met kir royal
- foie gras met een geconfijte vijg, met een sauternes
- verse tagliatelle met coquille, Black Tiger garnalen en chili-room saus, met een chablis
- grand dessert (nader te bepalen) met champagne

En 1e kerstdag:
- amuses met kir royal
- foie gras met gekonfijte vijg met een sauternes
- gevulde fazant met truffelboter, sperziebonen, paddestoelen en kastanjes met een margaux
- grand dessert met champagne

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 07:04

Foie gras? -O- Is dat echt zo lekker dat het al dat dierenleed waard is vraag ik me dan af?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 19:43

Dat hangt er vanaf waar het vandaan komt en hoe het geproduceerd is ;)

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 00:36

secricible schreef:
Lielle schreef:
wsl dit jaar eenvoudig, maar dat kan nog zomaar veranderen. Ik zit wel te denken om eens een thanksgiving dinner te koken, lijkt me zo leuk.

(waar is secricible?)

Hoooi :D
Vorig jaar heb ik hem ook voorbij laten aan. En ben voor dit jaar al bezig geweest maar durfde geen topic te openen :') bovendien staat mijn hoofd nog in standje kroketten tot 19 november, stand staat op 150 stuks nu.
Wij eten bij mijn moeder, opa en tante met aanhang komen ook. En mijn moedet vind dat ze konijn moet maken dus ik heb er grandioos de pest in. Vindt limburgs konijn geen bal aan en zonde van het kerstdiner. Tante vond dat zij ook iets moest doen dus die ging wel soep maken voor vooraf -O- dus heb iig het toetje opgeeist maar heb er de pest in eigenlijk en overwogen ze op te schepen met een applecrumble maar dat is me dan weer mijn eer te na :+

Dus ga deze maken:

[ [url=m/09TREW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar dan van witte chocolade met een vulling van framboos en pistache.

Overweeg om de hapjes ook op te eisen maar een deel van mij zit nog in de "stik er maar in" modus.
Met mijn schoonouders gaan we gourmetten en die zijn zulke moeilijke eters dat ik daar geen energie in stop. Dan rest nog een dagje met zn tweetjes maar die houden we makkelijk. Ik denk stoofvlees of iets moois op de bbq waarschijnlijk. Tenzij we onverwachte gasten krijgen nog.

10 dec wel een sinterkerst, dus voorlopig kan ik de lol nog wel op maar helaas geen uitgebreide 8-gangen diners voor mij -O-

Ook hier moet er eerste kerstdag gekookt worden.... voor mijn ouders en zusje. 2de bij mn schoonouders gourmetten..

Alleen nog geen inspiratie. Maar man o man dat toetje :o heb je een receptje?? De vormen heb ik al 2x6 halve bollen :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 08:23

de basis komt van talitaskitchen.com, http://www.talitaskitchen.com/2012/07/l ... olate.html
Maar heb hem dus een beetje aangepast naar eigen wensen ;)

Gisteren mijn moeder gesproken over het kerstdiner, mijn vader was ook tegen konijn :') Dus nu kwam ze toch met andere voorstellen, dus wellicht nog wat andere dingen die ik kan doen. Heb iig besloten om wat brood te bakken (brioche, normaal brood en kruiden pull apart brood) en denk dat ik de friandises opeis. En qua hapjes vooraf even zien hoeveel zin en tijd ik heb na 19 november om er over na te denken O:)

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:44

Jaa daar is het topic weer!

Wij gaan dit jaar voor de eerste x eens niet gourmetten met mijn schoonouders.
Ze stonden open voor wat anders maar wilde niet verplicht hele avond aan tafel zitten (gourmetten doen zij ook vanaf de bank) :\

Duss ze zijn akkoord gegaan met tapas. Dus iedereen maakt wat hapjes.
Aangezien schoonfamilie niet heel creatief is wacht ik even af waar iedereen mee komt en dat vul ik aan..

Kerstavond komen mijn vader+vriendin+broers bij ons. Nog geen idee wat we hier mee gaan doen
Misschien zelf wat maken, of iedereen een gang laten maken... Hier dus even inspiratie op doen
2e kerstdag bij mijn moeder. Die houd van koken dus dat is altijd een minimaal 5 gangen diner met een hele hoop lekkers!

Enige kind wat aanschuift is die van mij en die lust gelukkig (bijna) alles <3 (die is dan bijna 1,5 jaar)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:28

iemand een idee? ik heb mijn vriezer vol wild zwijn liggen, maar ik weet echt niet wat ik er mee moet...

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:33

Oh my, een stoofschotel van wild zwijn <3 zal zo wel ff t recept opzoeken voor je!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:42

oeh heel graag! krijg van de sint ook een crockpot, dus dat komt helemaal mooi uit.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 11:49

Je mag de wildzwijn ook wel overpakken naar mijn vriezer hoor <3

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:19

haha dan krijg ik ruzie thuis. we hebben al heerlijke stukken klaargemaakt op de bbq afgelopen maand, maar er is nog veel meer mogelijk natuurlijk. ik ben alleen niet zo handig met wild...

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:27

Jammer. haha
Maar een lekker stoofpotje bijvoorbeeld. als ik google kom ik op hachee, goulash, pastasaus van wildzwijn. of een carpaccio zal ook moeten kunnen denk ik

of een ragou <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:44

Heerlijke pasta bolognaise met wild! Jummy!!

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:17

secricible schreef:
Voor een leuk dessert is deze ook nog wel schattig en echt heel makkelijk. Bij dille&kamille hebben ze uitstekertjes voor deze huisjes, waardoor het echt kinderspel is.

[ Afbeelding ]
http://www.theartofdoingstuff.com/snowglobe-a-la-mode/

te leuk deze huisjes. Heb je ook een link naar de uitstekers daarvoor? Even kijken of ik wat specialers kan vinden voor onder de huisjes, maar ze zijn wel erg leuk.

secricible schreef:
de basis komt van talitaskitchen.com, http://www.talitaskitchen.com/2012/07/l ... olate.html
Maar heb hem dus een beetje aangepast naar eigen wensen ;)

Deze is ook erg gaaf. Jij maakt hem met witte chocola zeg je. Wat doe je daar dan allemaal bij? Mijn moeder is allergisch voor donkere, dus ik zal dan ook wat anders moeten verzinnen. Witte chocola zou dan wel kunnen, paar van beide maken. Vulling met iets van Frambozen zal het hier dan worden. Alleen de cake dus even goed bekijken. Erg leuk topic dit

Wij maken eerste kerstdag alleen het toetjes, dus die mag best wat uitgebreider zijn. Tweede kerstdag even kijken, maar waarschijnlijk gaan we voorstellen te gourmetten. Alleen dan wel een wat luxere variant met wild enzo. Niet te standaard allemaal.
Voor kerstavond hebben we een gezellige avond met vrienden in de planning. Eten moet dus relatief makkelijk zijn, want die mannen gaan allemaal niet de keuken in en wij hebben ook geen zin om de hele avond te staan. Wat is makkelijk te maken voor 7 man? Behalve stoofvlees? En dan wel een tikkeltje luxer? Er is gesproken over verschillende wraps, maar dat vind ik niet echt kersterig :o

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:42

Ik heb een thema. Thanksgiving broodlunch, maar dan met kerst. Turkey salad, diverse bijgerechten, en het tafelkleed idee van secricible. Voorlopige ideeën:

Turkey salad
Bread stuffing
Candied sweet potatoes
De kerstkrans van vorig jaar (in stervorm)
Cranberry sauce
Ghluhwein
Pumpkin pie
Mashed potatoes
Green bean salad
Vegetable/fruit platter in vorm van een kalkoen
Gravy
Southern biscuits

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:21

Je mist nog mac n cheese <3 Heel makkelijk zelf te maken en echt ongelofelijk lekker (en populair) als side dish

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 19:46

Weet ik, maar nogal zwaar voor een lunch.