Wie bepaalt het avond-eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 16:38

Helaas krijg ik de regel wie kookt/ boodschappen doet bepaalt er hier niet in haha.
Mijn vriend houd van aardappels/ groente/ vlees. En dan vooral ook nog gevarieerd eten. Maar dan weer niet van rijst/ pasta/ nasi/ bami/ wraps/ vis (behalve van de viskraam) e.d..
Ik daarintegen ben wel van de rijst/ pasta/ vis/ wraps e.d.. haha!

Erg lastig wel, dus ieders 2 dagen bepalen wat er gegeten wordt zonder overleg/ discussie leek mij de oplossing. Ik wil dan best alle dagen blijven koken, maar het kiezen begint me de strot uit te hangen. Helaas is hij het er niet mee eens dus dan blijft het denk ik toch in overleg gaan tot de inspiratie op is/ ik iets gevonden heb waar we beiden mee kunnen leven.
Zijn reden om dit niet te willen is dat hij geen zin heeft om tijdens/ na zn werk nog te moeten bepalen wat hij wilt eten. Hij is overigens meestal rond 16 u thuis dus wat dat betreft tijd zat..

Ik ben overigens ook een extreem moeilijke eter, maar zolang ik zelf kook kan ik zelf bepalen wat ik vervang voor iets wat ik wel lust. Dubbel koken doe ik dus sowieso, mits het maar wel dezelfde basis heeft (dus aardappels/ pasta/ rijst). Ik ga niet voor hem aardappels koken en voor mezelf rijst ofzo :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-07-16 16:39, in het totaal 2 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 16:38

Ik maak begin van de week een weekplan en vraah hem vooraf of hij nog wensen heeft en die zet ik er dan in.
Ik kook iedere dag verder, ik doe het graag en als mijn man kookt sta ik me alleen maar te ergeren.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 16:48

Ik woon nog thuis, maar kook gemiddeld 6 van de 7 dagen en haal de boodschappen voor de week. Op vrijdag maak ik een weekmenu en vraag iedereen wat ze zouden willen eten. Geen input? Dan verzin ik het en niet piepen.

Natuurlijk houd ik wel rekening met voorkeuren, vooral met mijzelf natuurlijk dat mag als kok *D

Autumnn

Re: Wie bepaalt het avond-eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 16:51

Ik ben degene die het eerst thuis is, dus meestal ben ik de sjaak :Y)
vriendlief eet alles dus dat scheelt. We (nou ja ik) probeer wel dat hij het weekend kookt maar dat wil niet altijd lukken :D

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 16:54

Hij kon me wat shanna. Als het zo moeilijk moet dan zou ik lekker voor mezelf gaan koken.. lust hij het niet dan heeft hij pech. Had hij zelf maar boodschappen moeten doen, mee moeten denken of zelf koken.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:00

Kimbers schreef:
Hij kon me wat shanna. Als het zo moeilijk moet dan zou ik lekker voor mezelf gaan koken.. lust hij het niet dan heeft hij pech. Had hij zelf maar boodschappen moeten doen, mee moeten denken of zelf koken.

Exact!

Nu kom ik vriend tegemoet door af en toe vlees te maken maar ik ga echt geen twee lasagna's maken bijv. Dan gewoon zonder vlees.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:01

Hier in huis wordt bepaald wat er gegeten word door de gene die kookt.
En er wordt gewoon gegeten wat de pot schaft, niks geen gedoe.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:01

Ik bepaal dat meestal...ben degene die meestal het eten maakt maar mijn vriend vind alles best :) Hij eet echt alles wat ik hem voorschotel, heeft natuurlijk ook zo zijn voorkeuren en soms zijn er meerdere opties en mag hij kiezen.

Er zijn periodes dat ik te ziek ben om het eten te maken en dan "rommelt"hij wel wat in elkaar...boterham is goed maar eitje bakken lukt hem ook nog wel. Als er wat gefrituurd wordt dan mag hij dat ook doen.

Wat vlees betreft...wij eten niet elke dag vlees, vaak genoeg ook vegetarisch.

Kortom...geen problemen met eten.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:07

Wij samen, maar meestal geef ik wel het voorzetje. M'n vriend komt meestal niet verder dan 'maakt me niet uit' , 'weet ik niet' of 'nasi'. :+
We doen wel altijd samen boodschappen en slenteren dan net zo lang over de groenteafdeling tot we een soort eurekamoment hebben en ineens iets hebben gevonden waar we zin in hebben.
Als ik mijn dochter (9) laat kiezen is het dag in dag uit 'gebakken aardappels met salade en een schnitzel'... Die laat ik dus ook niet meer kiezen, het komt me m'n neus uit _O-

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:07

Bij ons wordt er gekookt door de gene die als eerste thuis is en als we beide laat zijn dat wordt er heel makkelijk eten afgehaald.

Vanavond ben ik de gene die kookt en meestal ook op donderdag en vrijdag, helaas moet ik nu de hele week verzinnen wat we eten en dat vind ik erg lastig. Mij vriend is een alles eten, dus dat is wel makkelijk en ik trouwens ook, maar toch blijft het moeilijk om wat origineels te verzinnen.

Vlees eten we hier elke dag, van mij hoeft dat niet, maar ik doe het omdat mijn vriend graag elke dag vlees eet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:10

Hier beslissen we altijd samen. :j
Meestal gewoon aardappels, groente en vlees, maar soms ook een ovenschotel of een keertje macaroni.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:12

Wij houden gelukkig allebei heel erg van Indisch (Indische schoonvader,dus een hoop lekker eten!)
Gekookte aardappels zijn we allebei niet weg van. Wraps of vis vinden we ook allebei heerlijk.
Ons enige puntje is dat hij niet van pasta houd en ik heel erg, dus als hij in het buitenland is eet ik elke dag pasta :):)

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:13

Ik bepaal grotendeels wat we eten, maar vraag ml ook regelmatig wat hij wil eten of hij komt zelf met een suggestie. Wel maak ik een lijstje voor de hele week.

Ml is dan wel weer degene die het meeste kookt haha.

Maar ml en ik zitten ook wel aardig op 1 lijn wat eten betreft dus het is bij ons eigenlijk geen probleem.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:19

Mijn vriend kookt, en doet dat goed.
Ik eet dus eigenlijk gewoon altijd wat hij wil eten, vind ik helemaal niet erg want ik ben niet zon moeilijke eter ;)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:21

Wij hebben wekelijks een groentetas voor 4 á 5 dagen dus die bepaald die dagen, de andere dagen bepaal ik het meestal. Of samen, we koken ook vaak samen. Maar we wonen nu pas 6 weken samen waarvan het grootste deel vakantie, dus hoe het gaat als we straks weer werken/studeren moeten we nog even bekijken :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:33

Shanna schreef:
Helaas krijg ik de regel wie kookt/ boodschappen doet bepaalt er hier niet in haha.

Hoezo niet? Uiteindelijk is het toch degene die boodschappen doet die bepaalt wat er in huis is, en degene die kookt die bepaalt wat er op tafel komt? Uiteindelijk is dat immers de actie. Als degene die kookt de aardappelen niet in een pan met water doet, komen er geen gekookte aardappelen. Gekookte aardappelen verschijnen niet magisch uit het niets. Een ander kan wel aangeven iets wel of niet te willen, maar daarmee wordt dat nog geen waarheid. Door het te doen wel. Dus uiteindelijk is het altijd degene die kookt die bepaalt.

Ik zou er niet te moeilijk over doen, en eerst wat grenspaaltjes slaan: "ik kook vandaag dit. Je eet mee of niet." Dat hoeft niet boos, dat hoeft niet passief-agressief, dat is gewoon eens statement. En het dan ook doen.
En dan is het echt geheel aan hem om het op te lossen. Gewoon lekker aan tafel gaan met de kleine, genieten van je eigen maaltijd, en als hij erbij komt, prima.

(Verder lijkt het me een situatie waarin de communicatie een beetje ongebalanceerd lijkt, dat is iets om in de gaten te houden. Helemaal prima als de een kookt en de ander bepaalt of niet, als je er allebei tevreden over bent. Maar in dit geval is de helft van de betrokkenen, namelijk jij, niet tevreden over de manier waarop het verloopt. Dat is een aandachtspuntje.
Een compromis kan overigens alleen ontstaan als het van 2 kanten afkomt. Als hij zijn kant van het verhaal niet wil bekijken, is het geen compromis.)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:33

Ik kook en bepaal, maar maak wel iets wat we beide lusten.

Is 1 van beide weg dan kan de ander wel nemen wat anders niet op tafel komt :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:40

TS; Jij en je vriend, dat konden mijn vriend en ik wel zijn hahaha! Alleen ben ik de aardappel liefhebber en hij houdt van de rijst maar ik ben ook de moeilijke eter.

Wij doen samen boodschappen dus bepalen samen wat we eten alhoewel ik vaker degene ben die kookt. Wat we hier doen is bijvoorbeeld op maandag, aardappeltjes met vlees en groente, dan dinsdag bijvoorbeeld iets met wraps of soep, in ieder geval iets zonder aardappels. Dan op woensdag of donderdag iets met rijst of pasta of weer aardappels met voor hem vis en mij vlees, dan op vrijdag weer iets zonder rijst/pasta/aardappels, zoals een broodje kip ofzo. Tussendoor halen we wel eens frietjes of gaan we uiteten.

Ik hou niet van pasta, wat ik dan doe is dat ik zorg dat we voor die dag ook een toetje hebben of iets lekkers bij de tv in de avond zodat het koken van de pasta en het eten iets meer een feestje wordt omdat ik iets lekkers heb om naar uit te kijken. Ik moet zeggen dat werkt goed hier!

EDIT:

Soms wil ik zuurkoolschotel eten, nou dan warmt hij voor zichzelf bijvoorbeeld eerder ingevroren pasta op, of hij eet een broodje met wat vlees en ik soep etc. Soms wel lastig maar het lukt wel uiteindelijk haha.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:42

Meestal doen we samen boodschappen, lekker burgerlijk enzo. Maar we zijn beiden geen moeilijke eters en weten wat de ander lekker vindt dus als een van ons vanuit werk even boodschappen doet is het ook prima. Hier geen gezeur over wie beslist wat te eten en wie er allemaal wat niet lust enzo.
Lekker makkelijk.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:45

TS; Wij doen wel eens wokgroenten met vlees en dan bak ik aardappeltjes voor mijzelf en kook ik rijst voor hem. Is wat omslachtig maar zo kun je beide toch iets eten wat jezelf het lekkerst vindt. Die aardappeltjes zijn dan wel van die voorgekookte krieltjes, ik ga dan niet zelf nog schillen en koken haha.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:50

Ik ben vegetariër en eet graag gezond, vriendje eet graag vlees (en op tijd en stond een vette hap). Hij kookt 2 x per week en voorziet voor mij altijd vegetarisch, vaak met een roomsaus maar mét veel groentjes haha. Ik kook de overige dagen en voorzie dan vlees voor hem. Bovendien kook ik gezond maar wel groente die hij graag lust. Hier gebeurt alles echt in overleg, het kan gebeuren dat een van ons geen zin heeft in wat de ander voorstelt, en dan voorzien we iets anders :-)

TS, stel samen met je vriend een week schema op, en idd: geen inbreng, geen inspraak in de beslissing. Doe ik ook hoor als vriendlief er niet over wil nadenken, je moet vooruit kunnen.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:50

Ik doe de boodschappen. En kook meestal. Soms hij. Maar dan kan hij alleen koken wat we nog hebben. Dus indirect bepaal ik meestal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:51

Wij zijn allebei geen moeilijke eters. Meestal ben ik degene die kookt.
Mijn vrouw maakt waanzinnig lekkere lasagna en pilav dus dat mag zij doen.
Verder kijken we een beetje naar wat we in huis hebben en wat betaalbaar is. We proberen wel te variëren.

Als mijn partner zo zou doen als de partner van TS mocht hij lekker voor zichzelf koken :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:51

Hier is het meestal die kookt die bepaalt. Wij lusten in huis allemaal het meeste wel. Sommige gerechten lusten mijn vader of mijn broertje niet, maar dan koken wij dit op een dag dat diegene niet mee eet.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:54

Sinds ik heb besloten plantaardig te gaan eten, dus geen dingen van dieren, eet mijn vriend ook zo. Hij is supermakkelijk en overal voor in, echt super. Ik bepaal wat we eten, als in ik stel het voor en hij zegt altijd prima. Als ik lekker wil eten moet ik zelf koken, al heeft hij inmiddels een aantal gerechten redelijk onder de knie.