E-nummer vrije voedsels...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 15:48

Ik heb weinig verstand van eten, ik eet altijd maar wat ik lekker vind, let nooit echt op wat er in zit en kom er verder ook niet van aan. Nu weet ik dat ik veel suiker eet en krijg ik veel tips dat het beter is die te minderen of niet meer te nemen samen met de e nummers... Nu weet ik dat niet nemen geen optie is, maar ik vroeg me af van hoe dat allemaal zit dan en hoe je, je eetpatroon kan aanpassen.

Goed om even jullie verhalen te lezen, mij is wel duidelijk dat ik inderdaad veel zelf moet gaan koken dan en met zoveel mogelijk dingen als groente fruit etc:)

Bedankt voor de uitleg/tips ed. ! :))

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:00

die discussie is toch onnodig.
TS vraagt om voeding met zo min mogelijk ongezonde e-nummers en suikers.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:01

Gillbo schreef:

Het punt is dat er niet zoiets bestaat als een ongezond e-nummer. Dat was nou net de hele lol van e-nummers.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:07

Dus jij wil beweren dat E951 gezond is en geen klachten kan veroorzaken?
En dat op elke verpakking de maximale hoeveelheid staat die een mens mag hebben.

Hmm nu doe ik toch mee aan de discussie, wat juist niet mijn bedoeling is.
Misschien kan je beter een topic openen E-nummers zijn oké om een discussie te starten om links met feiten te plaatsen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:11

Gillbo schreef:
Dus jij wil beweren dat E951 gezond is en geen klachten kan veroorzaken?
En dat op elke verpakking de maximale hoeveelheid staat die een mens mag hebben.

Hmm nu doe ik toch mee aan de discussie, wat juist niet mijn bedoeling is.
Misschien kan je beter een topic openen E-nummers zijn oké om een discussie te starten om links met feiten te plaatsen.

Aspartaam is het best onderzochte voedingsmiddel wat er is. Als je wilt kun je het 300 pagina's tellende dossier gewoon opvragen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:11

Dat is ook weer wat kort door de bocht, vjestagirl. Dat ze goedgekeurt zijn wil natuurlijk niet zeggen dat ze gezond zijn. Ook dat ze van nature in fruit zitten betekent niet per direct dat het gezond is. Blauwzuur zit ook in onze voeding en is bv ook niet gezond.
Ik vind het altijd verstandig om gewoon zo veel mogelijk vers te eten.

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:12

Een maximale hoeveelheid geldt voor heel veel dingen.. dat maakt het nog niet per se slecht. Als jij te veel water drinkt ga je ook dood
en E-nummers zijn goedgekeurde hulpstoffen, dus ze zijn niet altijd gezond, maar ze mogen ook zeker niet schadelijk zijn bij de juiste dosering
Elke stof kan klachten veroorzaken als iemand overgevoelig is

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:12

8nnemiek schreef:
Dat is ook weer wat kort door de bocht, vjestagirl. Dat ze goedgekeurt zijn wil natuurlijk niet zeggen dat ze gezond zijn. Ook dat ze van nature in fruit zitten betekent niet per direct dat het gezond is. Blauwzuur zit ook in onze voeding en is bv ook niet gezond.

_/-\o_

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:13

Ja ik wil beweren dat als je geen specifieke allergie of overgevoeligheid hebt, aspartaam geheel ongevaarlijk is. Nee ik ga geen topic openen voor een nutteloze discussie. De TS vraagt naar iets wat onmogelijk is (e-nummer arm/vrij eten), en het is 1000x maar nuttiger om daar kennis over te verspreiden en te delen, dan erin mee te gaan en haar aan te moedigen in iets wat ongezond en onhaalbaar is.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 12-07-16 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:15

8nnemiek schreef:

Dat is de hele grap van E-nummers. Ze controleren op veiligheid en stellen dan een norm vast van maximale hoeveelheden die gebruikt mogen worden. Niet per se omdat men daarboven ziek wordt, maar zo kun je handhaven en hebben fabrikanten houvast. Deze normen zijn al gigantisch streng.

Daarnaast is het bij vrijwel alle producten de dosis die het gif maakt. Zelfs water is giftig in de juiste dosis.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:16

Gillbo schreef:

Ts geeft aan niet precies te weten wat ze zoekt, dus lijkt het me vooral eerst belangrijk om samen met TS te kijken wat nu haar echte hulpvraag is voordat er een megadiscussie op gang komt over de rol van E-nummers e.d.

W.b. D discussie over E-nummers sluit ik me volledig aan bij Focussed. Er zijn geen goede onderzoeken waaruit kan blijken dat aspartaam in normale dosering (en dus geen 10l frisdrank per dag) schadelijk is

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:24

Ik heb dit boekje. Handig tasjes formaat. En kan je zo meenemen de winkel in als je even wat wilt opzoeken. En er zijn inderdaad ook e-nummers die niet slecht zijn, maar ook e-nummers die je echt wel beter kunt vermijden! En die zitten schrikbarend veel in fabrieksvoedsel.

https://www.bol.com/nl/p/wat-zit-er-in- ... 005600642/

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:27

Chasey schreef:
Ik heb dit boekje. Handig tasjes formaat. En kan je zo meenemen de winkel in als je even wat wilt opzoeken. En er zijn inderdaad ook e-nummers die niet slecht zijn, maar ook e-nummers die je echt wel beter kunt vermijden! En die zitten schrikbarend veel in fabrieksvoedsel.

https://www.bol.com/nl/p/wat-zit-er-in- ... 005600642/

Dit boekje is overdreven en refereert lang niet altijd naar gedegen wetenschappelijk onderzoek, maar meer op persoonlijk online onderzoek. Daarnaast zijn de meeste stoffen giftig als je er teveel van binnen krijgt, zoals Focussed al zei: dat is zelfs water.

In principe mag je er vanuit gaan dat wat er in je eten zit niet kankerverwekkend is, niet ziekmakend is en mits geconsumeerd in normale hoeveelheden niet ongezond is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:30

Om een bekend voorbeeld te noemen; een tijdje geleden kregen we te horen dat bewerkt vlees de kans op kanker vergroot. Door het gebruik van bepaalde e-nummers heb je dus een ietsie pietsie meer kans op kanker. Moet je je daar zorgen om gaan maken? Nee, tuurlijk niet. Maar dat bewijst wel dat niet elke hulpstof, zelfs in toegestane dosis, volledig onschuldig is.
Ik heb zelf een enummer-app die de bijwerkingen van enummers toont.. Heel veel groene stoffen, maar ook zat rode, waar je dus geen grote hoeveelheden van binnen wil krijgen. Er staan allerlei bijwerkingen bij als problemen met de lever, diarree, misselijkheid, tot zelfs kanker bij knaagdieren. Niet dat ik nu geen producten met e-nummers meer koop, dat vind ik dan wel wat overdreven, maar ik kan me wel voorstellen dat je problemen kan krijgen als je al deze e-nummers door elkaar gaat gebruiken en de een bovenop de ander naar binnen werkt. Dat wordt namelijk niet getest, hoe ze elkaar versterken, en iedereen weet dat dat ook met medicijnen bv niet slim is.

Chasey

Vjestagirl, Je mag hem overdreven vinden, maar ik heb er veel aan! Ik heb niet zo'n beste gezondheid, maar nu ik meer op e-nummers let veel minder klachten! +:)+
Laatst bijgewerkt door Chasey op 12-07-16 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Floortz

Je kunt recepten maken die voor een candida dieet geschikt zijn. Die recepten bevatten zo min mogelijk suikers, en zo weinig mogelijk kunstmatig toegevoegde stoffen. Puur en suikerarm. Gistvrij hoort daar ook bij, maar gewoon brood e.d. zou je wel kunnen eten.

MusicIsLife

Re: E-nummer vrije voedsels...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 16:43

Leuk om ook wat positieve verhalen te horen erover! :)

Het was niet mijn bedoeling een discussie te starten, ik ben gewoon opzoek naar hoe ik het best wat gezonder kan eten.

Het verhaal over de E-nummers is ook maar iets wat mij verteld is en daarom goed dat ik dit topic plaats, want zo hoor ik ook weer andere verhalen :)

Zou graag gewoon wat goede tips ontvangen over gezonde voeding met wat minder suikers en evt. voeding waar een beetje de meest ongezonde(?) E-nummers niet inzitten mocht dit nuttig zijn.

secricible

Re: E-nummer vrije voedsels...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:50

Met de eisen die je aan het einde noemt zou ik kijken naar pure onbewerkte voeding. Geen pakjes en zakjes. Www.puurgezond.nl bijvoorbeeld.
Zij hebben ook een lijst met dietisten op de site die je daarmee kunnen helpen (vergoed vanuit basispakket)

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-16 16:53

secricible schreef:
Met de eisen die je aan het einde noemt zou ik kijken naar pure onbewerkte voeding. Geen pakjes en zakjes. http://Www.puurgezond.nl bijvoorbeeld.
Zij hebben ook een lijst met dietisten op de site die je daarmee kunnen helpen (vergoed vanuit basispakket)

Super, dankjewel! +:)+

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:54

Als je weinig suikers mag heb je tegenwoordig veel koolhydraatarme dieten, hoewel ik daar een beetje voorzichtig mee zou zijn want je lichaam haalt veel energie uit koolhydraten