Beleg zonder melk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:54

Rivela is gemaakt van wei (of hoe je het schrijft) dit is het rest product van kaas.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:01

Ja in medicatie zit heel vaak melkeiwit als vulmiddel / bndmiddel (om er een pilletje van te kunnen persen) vaak dus ook in je paracetamolletje.....
Zit ook vaak in je vlees broodbeleg. Goed de etiketten lezen dus.. Of je moet zelf wat gaan fabriceren.

8nnemiek

Re: Beleg zonder melk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:05

Je kan ook googlen op vegan broodbeleg, dat is gegarandeerd melkvrij. Ik vind het altijd leuk om dan naar de afbeeldingen te kijken, en dan kijken wat er het lekkerst uit ziet :D

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 18:40

Uiteindelijk wil ik al mijn allergieen onder controle krijgen maar melk is voor mij de makkelijkste omdat het vooral in grotere producten zit.
Taksi wist ik, herinner me dat ik de winkel een proefbeker kreeg ervan, m'n moeder nagevraagd aan de vertegenwoordigster"nee hoor, geen melk", gek ik zat tien minuten later te spugen, dikke keel en snuit, onder de vlekken en builen haha.

tegenwoordig is mijn reactie minder heftig, bij veel gebruik krijg ik jeuk en eczeem, maar mijn lijf protesteerd op andere manieren.

Denk dat een bezoek aan de biowinkel geen slecht plan is.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 18:54

Heb geen tips voor je.. Maar zie dat een paar mensen pesto noemen, maar hier zit sowieso kaas in.. Dus tenzij je het zelf gaat maken en dan zonder kaas is pesto niet melkloos, in de supermarkt de voorverpakte pesto zit vaak ook nog weipoeder en melkzuur in.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:00

Brainless schreef:
Shenavallie schreef:
Bij de Eko-winkel verkopen ze ook lactosevrije kaas. ;)

Maar daar zit wel melkeiwit in.

In alle harde kazen zit geen/nauwelijks lactose, deze wordt nl afgebroken tijdens het rijpingsproces.

In dat geval zou TS even in de winkel moeten informeren welke mogelijkheden er nog meer zijn. Of er überhaupt net als met vleeswaren ook een vervanger is voor kaas (dus wel de smaak en de structuur, maar dan van een ander product gemaakt).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:02

Woogy schreef:
Uiteindelijk wil ik al mijn allergieen onder controle krijgen maar melk is voor mij de makkelijkste omdat het vooral in grotere producten zit.
Taksi wist ik, herinner me dat ik de winkel een proefbeker kreeg ervan, m'n moeder nagevraagd aan de vertegenwoordigster"nee hoor, geen melk", gek ik zat tien minuten later te spugen, dikke keel en snuit, onder de vlekken en builen haha.

tegenwoordig is mijn reactie minder heftig, bij veel gebruik krijg ik jeuk en eczeem, maar mijn lijf protesteerd op andere manieren.

Denk dat een bezoek aan de biowinkel geen slecht plan is.

Heb je al eens paarden- of kamelenmelk geprobeerd? De meeste mensen met een melkallergie reageren daar juist wel goed op.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:03

Shenavallie schreef:
Heb je al eens paarden- of kamelenmelk geprobeerd? De meeste mensen met een melkallergie reageren daar juist wel goed op.

Dat werkt (vaak) alleen bij lactose intolerantie, bij een melk (eiwit) allergie reageer je vaak ook heftig op geit/paard/kamelen melk.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:04

Weet niet of het gaat om koemelkeiwit of alle melk eiwitten. Wand als het alleen om de koe gaat kun je schaap ook proberen.
Geit zou ik niet aanraden wand dat lijkt erg op koe.

En schapen kaas vind ik erg lekker alleen wel duur.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:05

Vegan kaas is er hoor, maar geloof vooral online en met een leuk prijskaartje.

Heinz Sandwich Spread Tomaat-lenteui is ook melkvrij :)

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:18

Spinazie groente spread van zonnatura.
Smaakt heerlijk!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:15

Melkzuur heeft niets met melk te maken, wat het precies is weet ik niet maar verzuring van spieren is melkzuur.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:15

Air schreef:
Vegan kaas is er hoor, maar geloof vooral online en met een leuk prijskaartje.

Heinz Sandwich Spread Tomaat-lenteui is ook melkvrij :)

Willemsburger kaas is vegan en te koop bij Jumbo :)
Maar edelgist is ook een goede kaasvervanger.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:22

Wilmerburgerkaas.
Let op, veel huzarensalades kunnen niet. De basic van AH bevalt lactose en melkeiwitten. Eigenmerk kan weer wel.
Idem met de vleeswaren. Paté cranberry is ook melk vrij. Carpaccio zonder kaas. Houmous. Hazelnoot AH basic is koemelkvrij. Uhm uhm....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:30

LaCiega

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:34

Aardbeien (evt met suiker) zijn ook heel lekker als beleg.
Verder inderdaad humus, avocado, jam, zalm.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:37

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:40

vuurneon schreef:
Is het puur koemelk?

Zo ja, mag je dit wel :) plakken geitenkaas voor op brood!

http://www.ah.nl/producten/product/wi18 ... 50-plakken

Dat is van geitenmelk en de eiwitten van geitenmelk en koemelk lijken heel erg op elkaar waardoor mensen die niet tegen koemelkeiwit kunnen ook last hebben van geitemelk.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:41

Als je van hartig houdt is marmite misschien nog een optie.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:44

banaan. aardbei.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:44

Brainless schreef:
Shenavallie schreef:

Dat werkt (vaak) alleen bij lactose intolerantie, bij een melk (eiwit) allergie reageer je vaak ook heftig op geit/paard/kamelen melk.

Ook niet, lactose zit namelijk ook in melk van andere dieren. Dus dat helpt voor mensen met een lactose intolerantie ook weinig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:45

conejo schreef:
vuurneon schreef:
Is het puur koemelk?

Dat is van geitenmelk en de eiwitten van geitenmelk en koemelk lijken heel erg op elkaar waardoor mensen die niet tegen koemelkeiwit kunnen ook last hebben van geitemelk.

Hoeft niet automatisch :) t is ook een kwestie van uittesten aangezien de reactie op melk van de ts niet levensbedreigend is, is het te proberen.

Ts, tapenade dan? Geen idee of het lekker op normaal brood is hoor :') maar op een stokbroodje vind ik het heerlijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:48

Inderdaad Ts, wat wil je vermijden? Koemelkeiwit, lactose? Waar krijg je klachten van?

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:53

vuurneon schreef:
conejo schreef:

Is het puur koemelk?

Hoeft niet automatisch :) t is ook een kwestie van uittesten aangezien de reactie op melk van de ts niet levensbedreigend is, is het te proberen.

Ts, tapenade dan? Geen idee of het lekker op normaal brood is hoor :') maar op een stokbroodje vind ik het heerlijk.[/quote]

Klopt maar grote kans dat je er op den duur toch last van krijgt.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:55

Hummus inderdaad, en dan lekker met een beetje sla/tomaat/olijfjes/wat je maar lekker vindt. Ik houd zelf erg van de diversiteit ervan. Bij AH hebben ze altijd hummus van Maza, die hebben heel veel verschillende smaken. Favoriet zijn bij mij die met Ras El Hanout en de kerrievariant. Daarnaast eet ik ook veel smeersels die ik bij Ekoplaza koop, die zijn vaak op basis van groente of iets en dus veganistisch. Heel erg divers en lekker. En verder, als je van zoet houdt, eet ik heel vaak pindakaas of een andere notenpasta met appel of banaan plakjes. Ook héél lekker! Of ik doe gewoon plakjes peer met kaneel of een beetje honing. Hmmm.