Is de mens een vleeseter?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:57

Jeika schreef:
dieren maken elkaar toch ook gewoon dood, en die eten elkaar op terwijl ze nog leven. dat lijkt mij gruwelijker dan een schietmasker.

Nee,er zijn ook dieren die elkaar niet doodmaken omdat ze van plantaardig voedsel leven. Zoals paarden, konijnen, koeien,olifanten,en nog vele andere soorten. En er zijn ook vleesetende dieren ja, en er zijn alleseters,d.w.z. dat ze van alles kunnen leven. Daartoe behoren de mensen.Die kunnen dus zelf kiezen.Ik persoonlijk kies voor plantaardig voedsel.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:01

Riraito schreef:
Heb je een mens wel eens een koe zien neerhalen met zijn blote handen? Ik zeg altijd maar, als je het niet zelf kan doden dan hoef je het ook vast niet te eten. Anders had je het benodigde gereedschap toch wel gekregen?

Bio vlees vind ik ook niet je van het, kost gigantische hoeveelheden aan voedsel, water en grond. En nog steeds, wat geeft mij het recht om een wezen te doden.

Er zijn ook apen die met een steen een kokosnoot kapot maken.
Dus dat zou die aap ook maar beter niet eten?

Ts, een mens is een jager.
Daarom zitten zijn ogen ook in de voorkant van het hoofd.
Dat betekent dus dat hij zowel groente als vlees eet.

Iedereen die geen vlees wil eten, prima
Het opleggen aan een ander is niet prima maar een nare eigenschap.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:05

Azmay schreef:
http://static1.squarespace.com/static/5 ... 658374856/
Ik vind de mens zeker geen vleeseter. Maar eet zelf wel met enige mate vlees.

Wil iemand dat plaatje even zichtbaar maken? :')

Beetje jammer van dit plaatje is dat de zogenoemde frugivorous het gebit van een chimpansee laat zien en raad eens.... die eten ook wel eens vlees.
Over het dieet van chimpansees:
"Ze eten vooral fruit, aangevuld met bladeren, noten, schors en stengels, maar ook dierlijk materiaal als insecten en vogeleieren. Volwassen mannetjes jagen zelfs soms in groepen op kleine dieren, waaronder kleinere apen (voornamelijk rode franjeapen en jonge bavianen), jonge antilopen, zwijnen en vogels."

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:06

Riraito schreef:
Heb je een mens wel eens een koe zien neerhalen met zijn blote handen? Ik zeg altijd maar, als je het niet zelf kan doden dan hoef je het ook vast niet te eten. Anders had je het benodigde gereedschap toch wel gekregen?

Dit is een loos argument. Bedenk je dat een mens is geevolueerd om gereedschap te gebruiken, dus een mens heeft gereedschap nodig om aan een deel van zijn of haar voedsel te komen. Sommige dieren doen dat ook: otters krijgen schelpen ook niet open zonder steen en apen gebruiken stokken om termieten te vangen. :j Dus jij vindt dat otters geen schelpdieren mogen eten en apen geen termieten? Nee, tuurlijk niet. Loos argument dus. :)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:08

bruintje123 schreef:
Riraito schreef:

Bio vlees vind ik ook niet je van het, kost gigantische hoeveelheden aan voedsel, water en grond. En nog steeds, wat geeft mij het recht om een wezen te doden.

Er zijn ook apen die met een steen een kokosnoot kapot maken.
Dus dat zou die aap ook maar beter niet eten?

Ts, een mens is een jager.
Daarom zitten zijn ogen ook in de voorkant van het hoofd.
Dat betekent dus dat hij zowel groente als vlees eet.

Iedereen die geen vlees wil eten, prima
Het opleggen aan een ander is niet prima maar een nare eigenschap.

Dat mag dan wel zo zijn, maar een kokosnoot heeft geen gevoel. Misschien is een mens wel een omnivoor, als je kan kiezen tussen een voelend wezen doden of vruchten eten dan zou ik weinig vlees eten...

Tuurlijk leg ik niemand iets op, maar ik ben van mening dat vlees eten iets is wat aangeleerd is. Tegenwoordig hebben we de middelen om het vlees te laten staan en daar maak ik graag gebruik van.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:09

Maartje1990 schreef:
Geryon: ts is twaalf, misschien kun je daar een rekeninf mee houden.

Verder zijn er veganisten en vegetariers die menen dat we geen omnivoren (alleseters) zijn.

Ik zeg toch ook niets raars of grofs? Hield er al rekening mee.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:14

Ik vind alleen het argument dierenleed wel redelijk kort door de bocht. Ik eet ook geen vlees om dat 80% van de landbouwgrond op de wereld wordt gebruikt voor vleesproductie, en 70% van onze watervoorraad. Voor 1 kg rundvlees heb je plusminus 13 kg veevoeder nodig. Hongernood in derdewereldlanden is nergens voor nodig, maar we gooien 12 kg voedsel gewoon weg voor mijn gevoel. Daarnaast is voornamelijk varkensvlees gewoon bijzonder slecht voor je en ik weet ook niet hoe de mensheid ooit heeft bedacht dat het een goed plan is om die te eten :P Ik heb me niet zover ingelezen over het omnivoor-gedeelte maar ik ben wel van mening dat de mens de positie heeft gekregen die we nu hebben door de intelligentie die we hebben ontwikkeld, samen met het gevoel van verantwoordelijkheid etc. Wij als soort gaan dus verder dan enkel instinct: het argument dat we 'jagers' zijn en ons ook zo moeten gedragen vind ik dan ook nogal vreemd, want onze soort is juist uniek doordat we zelf kunnen nadenken over onze keuzes en er logische veranderingen in kunnen maken. Sorry als ik het vaag verwoord heb :=

Goof

Re: Is de mens een vleeseter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:17

Loolotte, ik vind jouw argument echt enorm goed!!
Wat is er trouwens zo slecht aan varkensvlees? Ik vind de smaak echt vreselijk dus ik eet het sowieso niet maar ben wel benieuwd.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:18

mooney schreef:
Azmay schreef:
http://static1.squarespace.com/static/5 ... 658374856/
Ik vind de mens zeker geen vleeseter. Maar eet zelf wel met enige mate vlees.

Wil iemand dat plaatje even zichtbaar maken? :')

Beetje jammer van dit plaatje is dat de zogenoemde frugivorous het gebit van een chimpansee laat zien en raad eens.... die eten ook wel eens vlees.
Over het dieet van chimpansees:
"Ze eten vooral fruit, aangevuld met bladeren, noten, schors en stengels, maar ook dierlijk materiaal als insecten en vogeleieren. Volwassen mannetjes jagen zelfs soms in groepen op kleine dieren, waaronder kleinere apen (voornamelijk rode franjeapen en jonge bavianen), jonge antilopen, zwijnen en vogels."

En toch ziet dat gebit er puntiger uit dan dat van ons. Chimpansees eten inderdaad wel eens vlees, maar echt niet als hoofdbestanddeel van hun dieet, want dat zou te veel energie kosten. Insecten eten is veel efficienter.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:23

Loolotte schreef:
Ik vind alleen het argument dierenleed wel redelijk kort door de bocht. Ik eet ook geen vlees om dat 80% van de landbouwgrond op de wereld wordt gebruikt voor vleesproductie, en 70% van onze watervoorraad. Voor 1 kg rundvlees heb je plusminus 13 kg veevoeder nodig. Hongernood in derdewereldlanden is nergens voor nodig, maar we gooien 12 kg voedsel gewoon weg voor mijn gevoel. Daarnaast is voornamelijk varkensvlees gewoon bijzonder slecht voor je en ik weet ook niet hoe de mensheid ooit heeft bedacht dat het een goed plan is om die te eten :P Ik heb me niet zover ingelezen over het omnivoor-gedeelte maar ik ben wel van mening dat de mens de positie heeft gekregen die we nu hebben door de intelligentie die we hebben ontwikkeld, samen met het gevoel van verantwoordelijkheid etc. Wij als soort gaan dus verder dan enkel instinct: het argument dat we 'jagers' zijn en ons ook zo moeten gedragen vind ik dan ook nogal vreemd, want onze soort is juist uniek doordat we zelf kunnen nadenken over onze keuzes en er logische veranderingen in kunnen maken. Sorry als ik het vaag verwoord heb :=

Dat is zeker waar. Het is gewoon niet efficiënt. Je kan zo veel mensen te eten geven, maar we geven het aan de dieren die wij weer willen eten. Dat is gewoon niet handig en kost gewoon gigantisch veel grond, water en grondstoffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:31

Varken lijkt toch veel op mens? , ik krijg er vaak pukkels/vlekken van en darmen sputteren er van van tegen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:33

Afbeelding
Even zichtbaar gemaakt :)

Fruitariërs zijn alleseters waarvan het lichaam vooral gebouwd is op het eten van fruit, noten en zaden. Hier behoren wij ook toe :) Wij kunnen vlees verteren, maar we zijn er gewoon niet op gebouwd.
Er was een tijdje geleden een onderzoek waaruit bleek dat een deel van de bevolking een bepaald gen heeft wat ervoor zorgt dat deze mensen omega 3 veel gemakkelijker uit plantaardige voeding kunnen halen, waardoor ze een overdosis binnenkrijgen als ze daarnaast nog vlees eten, en dat blijkt een grote oorzaak van hart- en vaatziekten te zijn.
De documentaire Forks over Knives is erg interessant voor je, TS :) Die laat meteen ook zien dat niet iedereen vegetariër of veganist is vanwege dierenleed, maar ook voor de gezondheid.. En daarnaast is veganistisch eten ook nog enorm goed voor het milieu. Daar is de documentaire Cowspiracy weer heel duidelijk over :)
Vegetarisch eten heeft volgens mij alleen maar voordelen. Ik kan geen enkel nadeel bedenken :)

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:36

Goof, ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet 100% zeker weet, maar het heeft sowieso een hoog vet- en cholesterolgehalte, en hun afbraak van giftige stoffen werkt anders waardoor er veel stofjes in zitten waar we niet erg goed tegen kunnen. Daarnaast wordt er natuurlijk in elk productdier ontzettend veel antibiotica, groeihormonen etc. ingepompt wat ook niet heel bevorderlijk voor je is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:36

Riraito schreef:
Dat mag dan wel zo zijn, maar een kokosnoot heeft geen gevoel. Misschien is een mens wel een omnivoor, als je kan kiezen tussen een voelend wezen doden of vruchten eten dan zou ik weinig vlees eten...

Tuurlijk leg ik niemand iets op, maar ik ben van mening dat vlees eten iets is wat aangeleerd is. Tegenwoordig hebben we de middelen om het vlees te laten staan en daar maak ik graag gebruik van.

Ik zeg ook niet dat jij die mening opdringt, dat was aan de ts gericht.
Excuses als dat onduidelijk was.

Of het een gevoel heeft of niet doet niets af aan jou argument dat er geen gereedschap gebruikt mag worden.

Dat jij dan geen vlees zou eten is natuurlijk prima.
Maar genoeg mensen die daar geen probleem in zouden zien.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:39

Ik wil daar graag wel even op reageren bruintje, want dat baart mij dus eigenlijk wel zorgen. Ik zeg absoluut niet dat iedereen vega/vegan moet worden, maar ik vind het best eng dat mensen niet weten welke schadelijke effect vlees(productie) en overigens ook veehouderij voor melk, eieren, wol, etc. heeft. Mensen worden zich steeds meer bewust van het versterkt broeikaseffect en laten bijvoorbeeld vaker de auto staan of doen de lichten uit in een ruimte waar niemand is terwijl ze dat eerst niet delen. Maar ze zijn zich er niet van bewust dat een avondje minder in de week vlees eten ook enorm bijdraagt. Dat neem ik de overheid/overheden best wel kwalijk..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:41

8nnemiek

Je vergeet de ogen.
Die staan bij ons aan de voorkant van ons hoofd, zoals bij de meeste roofdieren.
Zo kunnen we goed de afstand inschatten naar onze prooi.
Dat heb je niet nodig voor fruit plukken.
Daarom heeft een paard ze bijvoorbeeld ook aan de zijkant staan :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:43

Loolotte schreef:
Goof, ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet 100% zeker weet, maar het heeft sowieso een hoog vet- en cholesterolgehalte, en hun afbraak van giftige stoffen werkt anders waardoor er veel stofjes in zitten waar we niet erg goed tegen kunnen. Daarnaast wordt er natuurlijk in elk productdier ontzettend veel antibiotica, groeihormonen etc. ingepompt wat ook niet heel bevorderlijk voor je is.

Groeihormoon zitten niet in Nederlands vlees, dat is verboden... Als je zorgt dat je vlees uit NL komt heb je goed vlees te pakken. Dus bij de slager en niet bij de supermarkt.

Varkensvlees is inderdaad heel slecht voor je, wij eten het ook niet hier. Het zit vol wit vet wat zich rechtstreeks opstapelt in je lichaam met name om je organen heen, visceraal vet. Daar wil je het juist niet hebben want kan leiden tot orgaanfalen.
Wit vet kan ons lichaam niks mee, plantaardig vet is wel nuttig voor het lichaam. Wit vet zit overigens ook in andere dierlijke producten, zoals rundvlees en kippenvlees maar in veel mindere mate. In rundvlees zit bovendien ook stoffen die je wel nodig hebt, dus dat met mate eten is prima.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:43

bruintje123 schreef:
8nnemiek

Je vergeet de ogen.
Die staan bij ons aan de voorkant van ons hoofd, zoals bij de meeste roofdieren.
Zo kunnen we goed de afstand inschatten naar onze prooi.
Dat heb je niet nodig voor fruit plukken.
Daarom heeft een paard ze bijvoorbeeld ook aan de zijkant staan :)

Nou die manier van kijken is toch echt wel handig als je door bomen slingert. Hoeft niet alleen met jagen te maken te hebben natuurlijk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:45

Maar wij zijn geen slinger mensen.
Dan hadden we wel andere voeten :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:47

bruintje123 schreef:

Maar een flinke tijd terug wel, en dan gaan de ogen niet verder uit elkaar staan als we de grond weer raken.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:48

@verootjoo, steeds meer vlees komt nu echter (helaas) uit het buitenland omdat binnen NL de richtlijnen steeds strikter worden. In Brazilië groeit de veehouderij nu echt enorm, wat helaas weer zorgt voor kap van bossen daar en verkleining van het leef- en jaaggebied van bijv. de jaguar. :( Bij de slager neem ik inderdaad niet aan dat ze buitenlands vlees verkopen, maar prijs speelt voor een groot deel van de consumenten ook een rol.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:48

ik vind vlees gewoon niet lekker.
het idee dat ik op eem dood beest zit te kauwen wat half aan het vergaan is ondertussen vind ik echt walgelijk. .

eet ook geen vis zelfde idee en ik vind het stinken.

wat een ander doet moet ie zelf weten :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:49

Azmay schreef:
bruintje123 schreef:

Maar een flinke tijd terug wel, en dan gaan de ogen niet verder uit elkaar staan als we de grond weer raken.

Hoe bedoel je dat?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:57

Loolotte schreef:
@verootjoo, steeds meer vlees komt nu echter (helaas) uit het buitenland omdat binnen NL de richtlijnen steeds strikter worden. In Brazilië groeit de veehouderij nu echt enorm, wat helaas weer zorgt voor kap van bossen daar en verkleining van het leef- en jaaggebied van bijv. de jaguar. :( Bij de slager neem ik inderdaad niet aan dat ze buitenlands vlees verkopen, maar prijs speelt voor een groot deel van de consumenten ook een rol.

Klopt... Helaas. Maar je hebt zelf in de hand wat je koopt en opeet. Ik koop vlees bij de plaatselijke slager en daar kan je alleen vlees kopen van dieren een dorp verderop.
Of je kan tegenwoordig ook steeds meer vlees rechtstreeks van de boerderij bestellen.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 20:00

bedankt allemaal, aan veel reacties heb ik echt iets.
en nee, ik heb er niet echt veel verstand van. Tijd om het te leren dus!
En ik kijk minder graag op google, omdat ik het leuker/fijner vind om verschillende meningen te lezen.
zo kan ik zien hoe andere mensen daar over denken. En die tip over die documentaire ga ik zeker gebruiken! waar is die te zien? of heb ik dat over het hoofd gezien :P in ieder geval bedankt voor de reacties. ik vind dit een erg interessant onderwerp waar blijkbaar de meeste mensen hier veel van af weten en misschien wel graag dingen willen uitleggen. ik ben 12, dat weet ik, maar dat hoeft niet te beteken dat ik dingen minder goed begrijp of dat je geen opmerkingen mag maken. zolang ze niet te grof zijn vind ik het helemaal prima.