Biologisch eten of vegetarisch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:13

Goof schreef:
IsaCalixa schreef:
Ik denk niet dat ze dat willen Goof. Vinden ze te duur.

Toen ik vertelde dat ik waarschijnlijk vegetarisch wilde worden werd ik al uitgelachen :/

In dat geval is je topictitel al niet meer van toepassing als biologisch eten geen optie is ;)
Het is inderdaad een stuk duurder ja, dus als je ouders daar niet voor willen kiezen houdt dat op.

Als TS zelf biologisch vlees of vleesvervanger kan/wil halen is er toch geen enkel probleem? :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:15

Suliko schreef:
Goof schreef:

In dat geval is je topictitel al niet meer van toepassing als biologisch eten geen optie is ;)
Het is inderdaad een stuk duurder ja, dus als je ouders daar niet voor willen kiezen houdt dat op.

Als TS zelf biologisch vlees of vleesvervanger kan/wil halen is er toch geen enkel probleem? :)

Absoluut waar :D

Fearn

Re: Biologisch eten of vegetarisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 15:17

Maar flexi tarier, telt dat wel echt mee dan? Je eet alsnog vlees.. bovendien heb ik ook niet het idee dat je dan serieus zult worden genomen

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:20

Ik ben zeker voor biologisch vlees. Ik eet zelf bijna geen vlees. Maar waar ik veel moeite mee heb, is dat het dier een "mooi" leven heeft gehad, en daarna "gewoon" met z'n allen gepropt in de veewagen, misschien wel uren onderweg is, naar het slachthuis. Misschien wel naar het buitenland...
Net als de koeien/kippen die niet zo'n fijn leven hebben gehad. Ik mis dat laatste stukje "zorg" dan ook. Of zie ik dat verkeerd?
Ik ben zelf crowfunder van "buitengewone varkens". Zij gaan naar de dichtstbijzijnde slager, in bijvoorbeeld maar een dorpje verderop, om daar geslacht te worden.
Ik zou het fijn vinden als dat laatste stukje dus ook bij biologisch vee houden zou horen...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:23

Door wie moet je serieus genomen worden dan? Wat bedoel je met meetellen? In een restaurant hoef je geen verantwoording af te leggen als je vegetarisch besteld, bij vrienden eet je gewoon een stukje vlees mee.
Flexitariers heb je heel veel tegenwoordig, ik denk zelfs meer dan vegetariers.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:24

IsaCalixa schreef:
Maar flexi tarier, telt dat wel echt mee dan? Je eet alsnog vlees.. bovendien heb ik ook niet het idee dat je dan serieus zult worden genomen

Door wie dan :+ de vegetarierpolitie komt echt niet aan je deur om te kijken of je wel echt strikt vegetariër bent :')
Je moet vooral jezelf serieus nemen en je eigen normen en waarden kunnen ontwikkelen en verantwoorden voor jezelf. Verder ben je aan niemand verantwoording schuldig over wat jij wel en niet eet ;)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 15:30

Ja dat is wel waar natuurlijk :D

Misschien kan ik 1x per week vlees nemen en 1x vis. Dat zal het toch wat makkelijker maken. En verder vleesvervangers, veel noten en groente.. moet alleen nog wel echt even uitzoeken wat nou lekkere combinaties zijn. Gelukkig is mijn etenspatroon al een stuk gezonder en vlees armer sinds ik bezig ben met afvallen :D

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:38

Is het niet wat om flexi-tarier te worden? Dan eet je gewoon minder vlees eigenlijk en dan kun je ervoor kiezen om bijvoorbewld biologisch vlees te eten op vlees eet dagen. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:03

Wij zijn omnivoren en eten dus zowel vlees/vis als fruit en groente. Ik ben dus van mening dat er niets mis mee is om als mens ook vlees te eten. Maar ben tevens ook van mening dat we niet elke dag vlees of vis hoeven te eten en ook dat je zeker rekening mag houden met hoe het beestje gehouden wordt. Over het algemeen vind ik de vleesindustrie (iig rundsvlees) niet zo verkeerd. Die zie je toch ook veel buiten, kalfjes mogen er altijd bijblijven. Hier in de buurt hebben ze een beter leven dan menig paard :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:09

Emmaa_ schreef:
Goof schreef:
Er is niets mis met dieren die een goed leven hebben gehad slachten voor het vlees.
Als je ouders over willen stappen naar biologisch is dat prima toch?

Vind jij. Ik vind dieren fokken voor de slacht persoonlijk wel moreel discutabel.

Hier ben ik het wel enigszins met je eens.
Daarom kiezen wij heel bewust voor een "dubbel koe".
Deze koe is er eerst voor de melkconsumptie en daarna pas voor het vlees.
Daarom ben ik ook erg voorstander van http://www.koopeenkoe.nl, wordt nog thuis bezorgd ook dus geen gedoe met boodschappen, wel een volle vriezer
Je ziet precies waar je dieren vandaan komen.

Vlees vervangen is ook een optie maar kijk wel goed wat je dan eigenlijk eet want het is dan geen vlees maar de productie is vaak niet heel milieu vriendelijk ( producten uit eigen land zijn beter voor het milieu)
Daarbij ben ik wel van mening dat wij gemaakt zijn om ook vlees te eten, kijk maar naar ons gebit.

Biologische kip is echt idioot duur maar je bent al een hele stap in de goede richting als je voor bijv vrije uitloop kip kiest. Altijd beter dan opgehokte kip

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:17

Gillbo schreef:
Emmaa_ schreef:
Vind jij. Ik vind dieren fokken voor de slacht persoonlijk wel moreel discutabel.

Hier ben ik het wel enigszins met je eens.
Daarom kiezen wij heel bewust voor een "dubbel koe".
Deze koe is er eerst voor de melkconsumptie en daarna pas voor het vlees.
Daarom ben ik ook erg voorstander van http://www.koopeenkoe.nl, wordt nog thuis bezorgd ook dus geen gedoe met boodschappen, wel een volle vriezer
Je ziet precies waar je dieren vandaan komen.

Vlees vervangen is ook een optie maar kijk wel goed wat je dan eigenlijk eet want het is dan geen vlees maar de productie is vaak niet heel milieu vriendelijk ( producten uit eigen land zijn beter voor het milieu)
Daarbij ben ik wel van mening dat wij gemaakt zijn om ook vlees te eten, kijk maar naar ons gebit.

Biologische kip is echt idioot duur maar je bent al een hele stap in de goede richting als je voor bijv vrije uitloop kip kiest. Altijd beter dan opgehokte kip

Mijn intentie is echt niet om een vervelende discussie op gang te brengen, maar misschien is het wel even leuk om naar dit plaatje + tekst te kijken (gaat dus niet alleen om de tanden, maar het gehele verterings + uitschijdingsstelsel) en de vergelijkingen tussen omnivoor en mens te zien (die er amper zijn).
Ik stoot mijn hoofd er niet echt aan dat iemand vlees eet (super waar jij je vlees vandaan haalt trouwens!) ik loop meer tegen de tanden opmerking aan. :)
Ik vraag dus alleen er even naar te kijken, of je er verder iets mee doet is aan jou natuurlijk. :D

Afbeelding

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:43

Oh wat een leuke plaatje, die kende ik nog niet!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:48

Vervelend nieuws misschien, maar biologisch vlees zegt niet dat die dieren een goed leven hebben gehad. Het gaat er dan meer over wat voor eten ze hebben gehad. Dus helaas, wil je echt diervriendelijk kun je beter vegetariër worden of in ieder geval flexitarier.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:04

Bizzybijtje schreef:
Vervelend nieuws misschien, maar biologisch vlees zegt niet dat die dieren een goed leven hebben gehad. Het gaat er dan meer over wat voor eten ze hebben gehad. Dus helaas, wil je echt diervriendelijk kun je beter vegetariër worden of in ieder geval flexitarier.

Of kies bewust je vleesleverancier dan weet je waar je vlees vandaan komt

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:15

Als je echt tegen het doden van dieren bent voor consumptie kan je misschien veganistisch gaan eten. Er is veel vlees dat afkomstig is van dieren die bijvoorbeeld voornamelijk voor de eieren of de melk worden gehouden.

Als je zuivelproducten of eieren gebruikt houd je ook de slacht in stand.

Als je besluit om vlees en zuivel te blijven eten zou ik lokaal kopen bij een boerderij waar je weet dat ze goed voor hun dieren zijn en waar ze hun eigen producten verkopen. Of naar een winkeltje/marktkraam waar ze dit soort producten verkopen. Als we dat allemaal meer zouden doen misschien wordt het dan wel wat betaalbaarder en wordt de bio industrie enigszins de kop ingedrukt.
Laatst bijgewerkt door Marloez op 16-04-16 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:18

TS, als je ouders je uitlachen omdat je vegetariër wilt worden, niks van aantrekken. Het is juist een heel goede en verantwoordelijke keus. Ik ben zelf ook vega en daar hoef ik absoluut geen lintje voor, maar met mensen die het vegetariërschap uitlachen ben ik heel snel klaar. Ik ben blij dat ik niet bijdraag aan alle leed die er in en door de vleesindustrie ontstaat. Dat is een fijn gevoel. En als jij het ook niet rechtvaardig vindt om vlees te eten, dan is het jouw keuze of je ermee stopt of niet. En als je er achter staat, laat je dan zeker niet tegenhouden door je omgeving of alle 'nadelen' die het met zich meebrengt!

Na een tijdje weet je niet beter. Ja, je hebt ineens veel minder keuze op de menukaart als je buiten de deur gaat eten. En ja, als je bij vrienden eet moet er misschien een apart pannetje voor de vegetarische saus worden opgezet. Voel ik me daar schuldig over, omdat ik dan een last ben in de groep? Absoluut niet. Omdat ik vind dat juist die vleeseters zich schuldig zouden moeten voelen. Uitzonderingen natuurlijk daargelaten.

Edit: Dat betekent natuurlijk niet dat ik mezelf beter voel dan de vleeseters, dat ik uit de hoogte doe. Zeker niet. Vaak is er veel begrip naar beide kanten en dat is erg fijn.
Laatst bijgewerkt door Free2 op 16-04-16 17:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:22

Ik ben van grote vleeseter naar geheel vegetarisch gegaan, heb dat meer dan 10 jaar volgehouden en ben toen weer beperkt biologisch vlees gaan eten. Ik was ooit gestopt met vleeseten vanwege de bio-industrie. Toen had je amper andere opties als scharrelvlees of biologisch. Vega producten vind ik echt niet lekker. Maar het was prima vol te houden.

Vanwege ziekte ben ik koolhydraat arm gaan eten en dus ook weer af en toe een stukje biologisch vlees. Dat bevalt me goed. Het was wel even een drempel en er zijn vleesproducten, zoals biefstuk, die ik nog steeds niet weg krijg. Maar andere dingen smaken me weer erg lekker en ik voel me er beter door. (door het complete dieet, niet perse omdat ik weer vlees eet)

Ik kan me ook wel vinden in mijn keuze. Ik doe op mijn manier mijn best, vind ik.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 17:28

Veganistisch gaat mij toch net een stapje te ver. Ik vind het overigens wel heel knap en goed van mensen die dat wel doen/kunnen. Maar nee, dat zie ik niet zitten.

Ik ga straks naar de supermarkt wat producten halen waar ik de juiste stoffen uit kan halen. In ieder geval noten, kwark, linzen, humus.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:28

IsaCalixa schreef:
Toen ik vertelde dat ik waarschijnlijk vegetarisch wilde worden werd ik al uitgelachen :/

Hihi beetje flauw maar ik moet er ook om lachen.
Je eet vegetarisch en wordt vegetarier.
Als je vegetarisch wordt zou je nl zelf niet meer uit vlees bestaan ;-)

Hummus kan je heel goed zelf maken en in porties invriezen jummie

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 17:29

Gillbo schreef:
IsaCalixa schreef:

Hihi beetje flauw maar ik moet er ook om lachen.
Je eet vegetarisch en wordt vegetarier.
Als je vegetarisch wordt zou je nl zelf niet meer uit vlees bestaan ;-)

Oh ja natuurlijk _O-

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:39

Zoals al geschreven is biologisch vlees uit de supermarkt iets wat je goed moet checken. Bijv. wat de sterren van beter leven keurmerk in houden, dat slaat nl. nergens op als het niet de 3 sterren heeft.
Als je vlees wilt eten, kun je beter biologisch lokaal bij een boer zelf kopen.

De hele vee industrie is een dubieus gebeuren. In mijn ogen kun je nog beter af en toe een echt stukje biologisch vlees eten dan zuivel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:42

Hoi ts, ik ben nu 62 en ben vegetarier geworden op m'n 14de. Mijn moeder vond dat prima want ze was zelf ook voor gezondheidsvoedsel,ging naar de natuurvoedingswinkel en de reformwinkel.Ik heb er dus geen problemen mee gehad, ik vond en vind het heel lekker en gezond. Probeer het gewoon .

Marloez

Freya6 schreef:
In mijn ogen kun je nog beter af en toe een echt stukje biologisch vlees eten dan zuivel.

Helemaal mee eens!

Brainless

Free2 schreef:
TS, als je ouders je uitlachen omdat je vegetariër wilt worden, niks van aantrekken. Het is juist een heel goede en verantwoordelijke keus. Ik ben zelf ook vega en daar hoef ik absoluut geen lintje voor, maar met mensen die het vegetariërschap uitlachen ben ik heel snel klaar. Ik ben blij dat ik niet bijdraag aan alle leed die er in en door de vleesindustrie ontstaat. Dat is een fijn gevoel. En als jij het ook niet rechtvaardig vindt om vlees te eten, dan is het jouw keuze of je ermee stopt of niet. En als je er achter staat, laat je dan zeker niet tegenhouden door je omgeving of alle 'nadelen' die het met zich meebrengt!

Na een tijdje weet je niet beter. Ja, je hebt ineens veel minder keuze op de menukaart als je buiten de deur gaat eten. En ja, als je bij vrienden eet moet er misschien een apart pannetje voor de vegetarische saus worden opgezet. Voel ik me daar schuldig over, omdat ik dan een last ben in de groep? Absoluut niet. Omdat ik vind dat juist die vleeseters zich schuldig zouden moeten voelen. Uitzonderingen natuurlijk daargelaten.

Edit: Dat betekent natuurlijk niet dat ik mezelf beter voel dan de vleeseters, dat ik uit de hoogte doe. Zeker niet. Vaak is er veel begrip naar beide kanten en dat is erg fijn.

Maar met alleen maar stoppen met vlees eten en geen goede vervangers kunnen eten; heb je grote kans op te korten.
TS is niet degene die boodschappen doet (en kookt) dus dan wordt dat al een stuk moeilijker.

Daarnaast vind ik het raar dat jij vindt dat jouw vrienden (die helemaal apart voor jou gaan koken) zich schuldig moeten voelen omdat zij vlees eten.
Terwijl jij bij hen gaat eten?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:43

Er was laatst een keuringsdienst van waarden uitzending waarbij het ging over kip, wat in Thailand wordt gefokt en verwerkt. Dus alle kip zonder keurmerk, en kipproducten zoals kipcorn etc komt zelfs ook nog uit Thailand!!!
Waar ze hier de plofkip willen verbieden,blijven de kipproducten dus uit andere landen komen waar ze gewoon lekker doorgaan.

Dus het slechte vlees is nog veel slechter dan we denken.