Free2 schreef:TS, als je ouders je uitlachen omdat je vegetariër wilt worden, niks van aantrekken. Het is juist een heel goede en verantwoordelijke keus. Ik ben zelf ook vega en daar hoef ik absoluut geen lintje voor, maar met mensen die het vegetariërschap uitlachen ben ik heel snel klaar. Ik ben blij dat ik niet bijdraag aan alle leed die er in en door de vleesindustrie ontstaat. Dat is een fijn gevoel. En als jij het ook niet rechtvaardig vindt om vlees te eten, dan is het jouw keuze of je ermee stopt of niet. En als je er achter staat, laat je dan zeker niet tegenhouden door je omgeving of alle 'nadelen' die het met zich meebrengt!
Na een tijdje weet je niet beter. Ja, je hebt ineens veel minder keuze op de menukaart als je buiten de deur gaat eten. En ja, als je bij vrienden eet moet er misschien een apart pannetje voor de vegetarische saus worden opgezet. Voel ik me daar schuldig over, omdat ik dan een last ben in de groep? Absoluut niet. Omdat ik vind dat juist die vleeseters zich schuldig zouden moeten voelen. Uitzonderingen natuurlijk daargelaten.
Edit: Dat betekent natuurlijk niet dat ik mezelf beter voel dan de vleeseters, dat ik uit de hoogte doe. Zeker niet. Vaak is er veel begrip naar beide kanten en dat is erg fijn.
Maar met alleen maar stoppen met vlees eten en geen goede vervangers kunnen eten; heb je grote kans op te korten.
TS is niet degene die boodschappen doet (en kookt) dus dan wordt dat al een stuk moeilijker.
Daarnaast vind ik het raar dat jij vindt dat jouw vrienden (die helemaal apart voor jou gaan koken) zich schuldig moeten voelen omdat zij vlees eten.
Terwijl jij bij hen gaat eten?