Ik kan niet (lekker) koken ..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:30

Hoezo weet ik dan precies wat er moet gebeuren? Ik proef, dan weet ik of ik het lekker vind of niet. Zo ja, dan heb ik uitermate geluk, zo nee, geen idee hoe ik het dan wel lekker kan maken. En er op de gok iets doorgooien, als je écht geen idee hebt waar je mee bezig bent, kan je je eten wel héél vaak weggooien. Dus wat kan ik dan met proeven?

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 21:30

Lalidan schreef:
Ik ben ongeveer net zo'n ramp als TS (oké, iets gaar krijgen lukt nog), maar met de vraag "proef je wel eens tussendoor?" kan ik dus helemaal niks. Want ik kan wel proeven, maar dan? Ik heb toch geen idee wat ik er aan kan veranderen. Proeven is leuk als je er vervolgens wat mee kan, en ik kan er in elk geval helemaal niks mee.

Wat betreft gaar krijgen trouwens, het lukt mij best om groente op de juiste gaarheid te krijgen, maar als ik aardappels, groente en vlees kook, dan lukt het mij per definitie niet om ze alle drie tegelijk gaar te krijgen. En dus is een deel toch nog niet helemaal gaar, of overgaar, of al weer koud, of......

Owwww dit bedoel ik precíés.... :(:) :')

Super trouwens dat jullie allemaal zo meedenken, ik ga alles lezen en bekijken
Laatst bijgewerkt door Elicious op 21-03-16 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Bij blijven is de oplossing.

Ik kan goed koken maar als ik vanalles tussendoor ga doen gaat het mij ook wel eens mis.
Als je dan wat minder aanleg hebt is er bij weg lopen niet handig.

Dus er bij blijven staan en ondertussen gezellig met de kids kletsen oid. Maar niet weg bij het aanrecht.

future_vet

Lalidan schreef:
Ik ben ongeveer net zo'n ramp als TS (oké, iets gaar krijgen lukt nog), maar met de vraag "proef je wel eens tussendoor?" kan ik dus helemaal niks. Want ik kan wel proeven, maar dan? Ik heb toch geen idee wat ik er aan kan veranderen. Proeven is leuk als je er vervolgens wat mee kan, en ik kan er in elk geval helemaal niks mee.

Wat betreft gaar krijgen trouwens, het lukt mij best om groente op de juiste gaarheid te krijgen, maar als ik aardappels, groente en vlees kook, dan lukt het mij per definitie niet om ze alle drie tegelijk gaar te krijgen. En dus is een deel toch nog niet helemaal gaar, of overgaar, of al weer koud, of......

Bijvoorbeeld boontjes, als je ze proeft en denkt oh is nog beetje hard, dan doorkoken. Maar als het lekker is dan is t toch klaar? :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:31

Ja, als je het puur over gaarheid hebt. Maar als het gaat om lekker eten, hebben we het over meer dan alleen gaarheid, toch?

Wat problemen met gaarheid betreft, zie mijn eerste bericht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:32

Neem jij eigenlijk wel de tijd voor het koken?
En vind je het eigenlijk wel leuk, of vond je het leuk en is dat er af omdat je vind dat je niet goed kan koken.

En koken word je niet mee geboren he, iedereen moet het leren.
In de keuken blijven, die was kan later ook wel opgrhangen!
proeven,prikken,kijken,ruiken nog eens proeven.
Kookwekker is goed, gebruik ik ook :j
Maar vooral. Veel doen.
Ga ook eens wat anders maken dan anders, cake taart, ovengerechten?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:33

Lalidan schreef:
Hoezo weet ik dan precies wat er moet gebeuren? Ik proef, dan weet ik of ik het lekker vind of niet. Zo ja, dan heb ik uitermate geluk, zo nee, geen idee hoe ik het dan wel lekker kan maken. En er op de gok iets doorgooien, als je écht geen idee hebt waar je mee bezig bent, kan je je eten wel héél vaak weggooien. Dus wat kan ik dan met proeven?

Je zal moeten proberen? Maar daarnaast lees je in! Zoek een recept. En kijk wat je lekker lijkt. Ja en het zal echt wel een keer tegen vallen. Maar ja je moet leren! Leren maken en leren combineren. En ja er zijn onmogelijk veel kruiden. Maar als jij gaat zoeken op gerechten. Worden er genoeg kruiden genoemd.
Maar leren kun je alleen door te proberen. En dat ik bijv Kip met knoflook heerlijk vind, maar met kerrie niet te pruimen vind. Wil niet zeggen dat jij daar het zelfde over denkt! Als je niet durft te experimenteren, gaat het nooit gebeuren.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:33

Ik kan ook niet koken volgens mijn kinderen. Gelukkig heb ik een man die graag kookt. Op de dagen dat hij niet kookt gebruik ik de frituur, pizza in de oven, bak ik pannenkoeken of maak ik een gemakkelijk pasta gerecht.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik koken ook helemaal niet leuk vindt. Ik maak me er ook niet meer druk om.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:34

Als ik het zo lees moet je er idd bij blijven. Ik doe ook wel eens kleine dingen tussendoor ik sta echt geen uur op dezelfde plaats. Als je twijfelt over het vlees dan snijd je toch gewoon in dikste deel van het vlees? Dan zie je snel genoeg of het gaar/goed is of niet?

Ik gebruik ook geen zout of peper momenteel ivm zoontje maar voor ons zelf doe ik er wel een beetje op achteraf.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:34

Als beste tip, laat je man koken! Scheelt een hoop frustratie :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:36

Vlees kun je even doorsnijden om te kijken of het gaar is :)

Erbij blijven is het enige en tussendoor proeven.

Overschotel is ook wel iets voor jou, kun je de timer wel bij zetten haha. Oefen eens met een makkelijk recept op een dag dat je man de kinderen even kan vermaken zodat je echt alle aandacht bij het eten kan hebben.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-03-16 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:37

lucifertje schreef:
Als beste tip, laat je man koken! Scheelt een hoop frustratie :)

Doe ik ook :+
Maar ik kàn het wel, ik zoek een recept op en begin er gewoon aan. Boeiend als we al groenten hebben voor de aardappelen gaar zijn, volgende keer beter en die keer dan maar of koude bonen of eerst de bonen eten :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:41

De timer zet ik altijd aan op het pitje voor de aardappelen/pasta/rijst. Dat pitje springt dan na die tijd vanzelf uit. Ideaal, want dan kan ik mijn aandacht volledig op de groente en sausje/vleesvervanger ed richten.
Voor de pasta en rijst houd ik de tijd op de verpakking aan, en aardappelen kook ik 15 minuten als ze wat kleiner gesneden zijn. Verse groente stoom ik dan ook ongeveer een kwartier, groente uit pot heb ik binnen 2 minuten opgewarmd.. Als je dat eenmaal een beetje door hebt dan kom je ook met alles redelijk goed uit. Sausjes maak ik altijd vrij vroeg en zet ik gewoon op de warmhoud-stand..
En smaak toevoegen: gewoon aan de kruidenpotjes ruiken en dan ruik je meestal wel of het er bij past of niet :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:43

lalidan en ts, wat vinden jullie zelf lekker eten? Met die info kun je wat gaan uitzoeken over bekende smakencombinaties, en dan kun je dus ook als je iets proeft, de smaak verbeteren. Verder zijn er heel bekende trucs die vrijwel niet fout kunnen. (bv een beetje citroensap ergens bij doen om de smaak op te halen)

Wb timing, dat is idd ook heel moeilijk. Maar met bv aardappel, vlees, groenten kun je best wat dingen warm houden totdat alles klaar is. Groenten en aardappelen wel afgieten, deksel erop (en evt een klein beetje olie als je op het vuur laatst staan, ik zet het altijd gewoon uit). Vlees gewoon deksel erop en heel klein vuurtje (niet bij biefstuk en vlees dat heel nauw komt).

een andere truc om te kijken of vlees gaar is, is om erop te duwen. het mag niet te zacht meer aanvoelen, het moet stevig zijn. (en daar zitten nuances in voor biefstuk en zo, maar die laat ik even weg voor het gemak).

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:48

Lalidan schreef:
Ja, als je het puur over gaarheid hebt. Maar als het gaat om lekker eten, hebben we het over meer dan alleen gaarheid, toch?

Wat problemen met gaarheid betreft, zie mijn eerste bericht.

Het is vooral proberen... uit proberen wat kruiden ermee doen. Ik kookte in begin steeds smeriger, teveel zout toegevoegd of teveel peper... of net de verkeerde kruid :P, maar durf nu wel te zeggen dat ik goed kook... vooral voor mijn leeftijd..

Je moet leren proeven en leren wat je eraan kan veranderen..
Laatst bijgewerkt door Gianti op 21-03-16 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:49

De truc is eigenlijk precies doen wat er in het recept staat en er bij blijven.

Als er staat kook de rijst in 10 minuten gaar. Na 9 minuten even testen hoever de rijst is. Gebruik eventueel een kookwekker.

Ook zorgen dat alle ingrediënten klaar staan. tussen door snijden en hakken kan zorgen dat je net te laat bent.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:51

Een snelkookpan? Wij hebben thuis 3 opties qua eten:
- rauw (sla, andijvie)
- uit een potje/blik (bonen e.d.)
- in de snelkookpan (aardappels, kool, verse bonen, voor 't gemak ook de eieren als we ei eten)

En wij zijn dan ook nog het type dat in snelkookpan alles even lang gaat als de aardappelen.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:51

Ik heb ook totaal geen gevoel voor koken, groente halen we altijd uit pot en aan de pasta's begin ik niet eens :Y) Ik heb gelukkig een vriend waarvan zijn specialiteit pasta's zijn dus daar ben ik echt mee gezegend.
Ik zou bij god niet weten waar ik moet beginnen om bijvoorbeeld een stamppot klaar te maken, of stoofpeertjes vind ik ook zo heerlijk, of zelfgemaakte lasagne. Ik zou het al fijn vinden als ik uberhaupt wist hoe ik verse groenten klaarmaak.
Het enige wat wij krijgen is gekookte aardappelen, puree, gebakken aardappelschijfjes en pasta's. Zo nu en dan bestellen we eten zoals pizza, patat, spaghetti of lasagne.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:52

Je kunt ook ovengerechten proberen. Dan heb je tijd zat om dingen tussendoor te doen.
Doe ik ook vaak en ik eet heel gevarieerd :j.

Favoriet is toch wel soorten groenten met zoete aardappel en een visje. Harde groenten zoals wortel en de aardappels even een paar minuutjes voorkoken terwijl de oven opwarmt en ik de rest in stukje snij. Dan knetter ik alles in een schaal, gooi er een lap vis op en gooi het zo'n 40 minuten in de oven. Met of zonder kaas erop, met sausje of zonder sausje, je kunt het zo gek maken als dat je zelf wilt natuurlijk. Ook gevarieerd zoals je zelf wilt.

Of misschien een slowcooker. Gooi je 's ochtends alles erin, is het 's avonds klaar.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:53

wat bekende combinaties

vis met citroen en dille
varkensvlees met paprikapoeder en uienpoeder
kip met kerrie
kip met rozemarijn

pasta met spinazie, spekjes en boursin
spaghetti met geruld gehak, gefruit uitje, courgette, tomatensaus en italiaanse kruiden

aedema,

ik zou eens op zoek gaan naar een studentenkookboek, daar staan zeker zulke recepten in.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:54

Grappig eigenlijk he, groente is juist zo makkelijk te maken :j

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 21:54

Aedema schreef:
Ik heb ook totaal geen gevoel voor koken, groente halen we altijd uit pot en aan de pasta's begin ik niet eens :Y) Ik heb gelukkig een vriend waarvan zijn specialiteit pasta's zijn dus daar ben ik echt mee gezegend.
Ik zou bij god niet weten waar ik moet beginnen om bijvoorbeeld een stamppot klaar te maken, of stoofpeertjes vind ik ook zo heerlijk, of zelfgemaakte lasagne. Ik zou het al fijn vinden als ik uberhaupt wist hoe ik verse groenten klaarmaak.
Het enige wat wij krijgen is gekookte aardappelen, puree, gebakken aardappelschijfjes en pasta's. Zo nu en dan bestellen we eten zoals pizza, patat, spaghetti of lasagne.

Zou het dat ook niet zijn bij ons? Onwetendheid?
Al probeer ik het écht wel..

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:55

Aedema schreef:

Stoofpeertjws is echt heeeeeel simpel!! Heb ze gisteren weer gemaakt..

Schillen.. rode wijn in de pan, evt even met water aanvullen. Kaneelstokje erin en paar theelepels suiker. Zachtjes laten koken (klein gaspitten of inductie lage stand bijv).. voor rond 1,5 uur... tussendoor paar keer de jus proeven en evt suiker of kaneel erbij doen.. en na 1,5 uur erin prikken of ze al zacht zijn en anders doe je ze langer :D

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:58

Studentenkookboek, klinkt als kookboek voor dummy's :') Precies wat ik nodig heb, haha!

Het zal inderdaad wel zo zijn dat ik de moeite niet eens meer wil doen, als ik al iets nieuws probeer is er altijd iets op aan te merken. De dingen waar ik wel bekend mee ben is dan wel erg lekker (volgens mijn vriend, ik probeer niet uit de hoogte te doen).

@Gianti: Welke rode wijn en hoeveel moet daarvan in de pan? Wanneer moet ik er water bij doen? Wanneer moet er meer kaneel bij en wanneer meer suiker? Dat soort vragen heb ik altijd als ik aan iets nieuws begin, als het dan niet lukt geef ik ook meteen op... :o

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:59

Stap 1: erbij blijven. Niet van alles gaan doen intussen.
Ik kan wel lekker koken (zegt mijn omgeving..) maar ik stop er ook echt aandacht in. Erbij blijven en proeven tussendoor. Ik weet zeker dat als ik er bij wegloop om wat anders te gaan doen (behalve even snel tafel dekken), bijna al mijn gerechten mislukken.