Pakjes drinken, suikerbommen.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:01

BloemBloem schreef:
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... d-meegeeft

N.a.v. bovenstaande link, wil ik graag andere "ouders" en mensen attenderen op het feit hoeveel suiker er in bepaalde soorten drinkpakjes zit.

Je schrikt je rot......

Mama's van schoolgaande kindjes, wat geven jullie mee naar school :-) ?

Maar dit is toch al meer dan 15 jaar bekend :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:02

Tja ik begon ook heel dapper met herbruikbare flesjes maar heb ontdekt dar de gemiddelde levensduur hiervan twee dagen is. Dan is een onderdeel weg, gaat het lekken of is het kapot..

Na aardig wat bidonnen en anti-lek flesjes (leugenaars zijn het want die lekken ook) heb ik het opgegeven en krijgt zoonlief appelsap of sinasappelsap mee naar school. Gelukkig een slank en actief joch die alles er wel weer af rent!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:03

Het is goed om bewust te zijn maar je kunt het ook overdrijven.
In normale melk zit ook (melk)suiker (1-2 suikerklontjes dacht ik). De appelsap van onze eigen boom is ook een suikerbom (fruitsuikers).
No big deal zolang je het niet overdrijft.
Vergeet niet dat kinderen veel actiever zijn of een takkeeind naar school moeten fietsen. Daar heb je energie voor nodig.

Ipv enkel kijken naar totale hoeveelheid zou ik eerder kijken naar toegevoegde suiker.
Vers geperst sap heeft heel veel suiker maar daar kan ik me weinig druk over maken.

Overigens kreeg ik 30 jaar geleden op school nog schoolmelk. Omdat ik geen melk lustte kreef ik dus dagelijks chocolade melk.
Ik leef nog steeds zonder overgewicht ;)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:06

MWS -> VT

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:19

Sizzle schreef:
Overigens kreeg ik 30 jaar geleden op school nog schoolmelk.

Ik ook, lauwe schoolmelk. Brrrrr.

Het verbaast mij dat niemand meldt dit met haar kinderen te overleggen. Het gemiddelde basisschoolkind heeft toch wel iets van een mening? En hoe wil je anders aan je kind leren om kritisch te zijn op wat je eet en drinkt?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:23

Mijn moeder schrok er echt van, ik had dus altijd de yoghurtdrink. (Dat was toen Bonomelk, zal wel vergelijkbaar zijn) Denk je het goed te doen. Daarnaast kreeg ik fruit en soms een koekje mee.

Ik weet niet of dat heel de basisschool zo was, op de middelbare dronk ik eigenlijk alleen maar water en thuis thee. Af en toe met warm weer een keer ice tea. Maar goed, toen werd het drinken dus gezond maar ging ik kwa eten los := Ik hoorde inderdaad bij die gekken op de middelbare die om 11 uur aan de chips zitten, en ik heb zelfs ooit eens bij zo'n uitstapje om 10 uur een bak friet met sate naar binnen gewerkt. Ik snap nu ook niet meer hoe ik dat deed :')

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:33

Bidon sterk verdunde ranja en een bakje fruit en/of groente.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:33

Oh ik bespreek het wel hoor :j
Mijn kinderen zijn kieskeurige drinkers en in het algemeen bewust van gezonde voeding :j (al eten ook zij het liefst pannenkoeken en pizza en patat)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:40

Lente schreef:
Oh ik bespreek het wel hoor :j
Mijn kinderen zijn kieskeurige drinkers en in het algemeen bewust van gezonde voeding :j (al eten ook zij het liefst pannenkoeken en pizza en patat)

Ha, de 3 P's :D

Top dat je met ze overlegt, worden vast goed zelfstandige mensen later.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:41

Fruit zit ook vreselijk veel suiker in, maar door de vezels is dat minder erg. Dus beter een appel mee, dan een pakje appelsap.
Laatst bijgewerkt door R12312 op 04-02-16 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

laraxXxemma

Re: Pakjes drinken, suikerbommen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:45

Ik kreeg om die reden altijd een beker met drinken mee, zolang als dat kon. Zat vaak gewoon limonade in.
Van de meeste kijk ik niet op, appelsap wist ik al veel langer dat dat bomvol met suiker zat. Maar wist niet dat het van sommige pakjes zóveel zou zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:57

R12312 schreef:
Fruit zit ook vreselijk veel suiker in, maar door de vezels is dat minder erg. Dus beter een appel mee, dan een pakje appelsap.

Natuurlijke, onbewerkte fruitsuikers en geraffineerde suikers lijkt me toch wel een kleinnnnn verschilletje.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:57

maar dat ligt toch niet aan de pakjes meegeven?

ik bedoel, er staat duidelijk op de pakken aangegeven wat er in zit,
net als op de pakjes..

net zoals sinaasappelsap meegeven naar school in een flesje.. leuke gedachte, zeker als het vers is..
maar het duurt uren voor ze hun tanden kunnen poetsen en het zuur van het sap heeft al die tijd vrij spel op het gebit (ook een leuke)..

In alle soorten drinken wat je meegeeft naar school en geen puur water is, zit gewoon wat toegevoegd..

het lijkt mij toch dat je als ouders toch wel weet wat je bij je kinderen naar binnenschuift?
en als je thuis niet veel fris of fruitsapjes geeft, dat je dan toch ook geen pakjes met dat spul mee naar school geeft..

bovendien is pakjes meegeven nog eens ontzettend duur ook..
we kregen die dingen echt niet mee.. voor de prijs van een pak pakjes kon je twee literpakken kopen.

wij kregen inderdaad net als Larax gewoon 'bleke limonade' mee (water met een bleek kleurtje van ranja), of gewoon melk (ranziggggggggggggggggg als het lauw is). als je verder dorst had was het fonteintje geduldig

R12312 schreef:

niet drinken en een appeltje eten onder schooltijd is ook niet echt gezond.
drinken vervangen door een stukje fruit is geen aanrader.
dat stukje fruit gewoon sowieso mee geven en goed opletten wat je in het flesje mikt
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 04-02-16 00:59, in het totaal 1 keer bewerkt

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:58

Koper schreef:
R12312 schreef:

Natuurlijke, onbewerkte fruitsuikers en geraffineerde suikers lijkt me toch wel een kleinnnnn verschilletje.

Dat staat er in verkapte tekst toch ook??? Vergis je niet in de pakjes appelsap hoeveel zooi daar in zit. Als jij thuis appelsap in je fruitshaker maakt is het minder slecht, maar nog steeds veel suiker.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 01:00

elenaMM77 schreef:
In alle soorten drinken wat je meegeeft naar school en geen puur water is, zit gewoon wat toegevoegd

Huh? Toegevoegd betekent erbij gedaan.

Aan melk is niets toegevoegd. Aan melk met extra calcium dan weer wel.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 01:01

Melk de witte sloper...............zoek dat maar eens op google op.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 01:02

uch, ja ok Koper..

maar ik bedoel eigenlijk.. Elke vorm van drinken bevat calorieën en bijna allemaal suikers ongeacht (behalve water) wat je ze meegeeft,
voorkom de toegevoegde prut zoveel mogelijk en denk goed na over wat je meegeeft en waarom..

zo wat beter?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 01:03

R12312 schreef:
Koper schreef:

Dat staat er in verkapte tekst toch ook??? Vergis je niet in de pakjes appelsap hoeveel zooi daar in zit. Als jij thuis appelsap in je fruitshaker maakt is het minder slecht, maar nog steeds veel suiker.

Ik heb het over fruitsuikers in een appel. Niet in door wie dan ook gemaakt appelsap.

Als een reactie op de tekst: FRUIT (dus niet: vruchtensap) zit ook vreselijk veel suiker in.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 01:08

Fruitsuikers uit een appel zijn vele malen minder slecht.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 01:19

R12312

fruit zit vreselijk veel suiker in..
ik snap niet helemaal wat je daarmee wilt zeggen..

want feitelijk lijkt het alsof je daar zegt: een appel is eigenlijk ook slecht, maar appelsap (uit pak) is slechter.

wil je alle koolhydraat rijke producten uit het menu schrappen, voor kinderen die juist heel veel verbranden op een dag (beweging, hersengymnastiek.. allemaal brandstof voor nodig).

een appel is echt niet slecht, ook niet rekening houdend met het suikergehalte, want ook dat hebben ze domweg nodig om te kunnen functioneren op school.

alle koolhydraatrijke gezonde voedselbronnen, zijn ook de meest voor de handliggende bronnen van voedingsvezels..

als je ook melk wilt weghalen van het menu, haal je een eenvoudige bron van eiwitten er ook uit..

moet iedere ouder dan maar met wetenschappelijke precisie alles meten en wegen en alle boekwerken en internet gaan naspitten om gezonde hoeveelheden caloriën aan te bieden, low carb, high protiën maar dan ook nog zorgen dat bepaalde proteine bronnen weer geschuwd worden..

kinderen voeden moet toch geen wetenschap worden.. maar gewoon gezond verstand..
bied gezond aan, en producten met toegevoegde suikers met mate. en leer ze verstandig kiezen..
En als een kind een glaasje melk lekker vind.. vind ik dat nog steeds een betere keuze dan dat een kind een hoog gesuikerd sapje kiest..

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 01:25

Ik zeg toch nergens dat een appel slecht is? Volgens mij zeggen we hetzelfde alleen verwoorden we het anders.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 01:47

Mijn kinderen kregen ook een pakje drinken mee naar school (vaak 2).
Daarnaast fruit en/of een liga/sultana/ontbijtkoek soms een boterham enz.

Ze zijn nooit te dik geweest (ook niet volgens de richtlijnen...2 waren zelfs aan de dunne kant).
Nu fietsen ze 13/14 en 22 km enkele reis naar school... je wilt niet weten wat ze weg eten en drinken op een dag :)

Toen ze klein waren hadden ze alle 3 een eigen potje snoep die ik elke week aanvulde.
Mochten ze gewoon uit pakken en dan leren ze ook dat als ze alles in 1x opeten ze de hele week niets meer hebben.
Nu hebben we standaard een pot snoep op tafel staan (gezamenlijk gebruik) en die is vaak geeneens leeg na een week.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 01:56

R12312 schreef:
Fruitsuikers uit een appel zijn vele malen minder slecht.

dan zouden ouders toch ook zelf smoothies kunnen maken, van diepvries / vers fruit, als dat gezonder is :) :)

of is dat net zo slecht?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 08:23

O ja,de schoolmelk :r Dochters kregen op de basis school fruit en water met een heel klein beetje ranja voor de smaak.Nu een klein koekje,fruit en brood mee en een flesje water.Maar wat zijn dan gezonde pakjes drinken.Soms is het toch handig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:37

R12312 schreef:

Over appelsap gesproken... Je hebt appelsap en appelsap.
Nu heb ik destijds niet gekeken naar de inhoud, maar ik was altijd gewend aan de goudbruine kleur van appelsap. Tot ik bij de McDonalds een poos terug eens jus d'orange bestelde en per ongeluk appelsap kreeg. Een wit/gelige substantie, ik was nieuwsgierig en heb het opgedronken. Dat was echt geperste appelsap ofzo? Het had echt de kleur van appel. En het was vele malen lekkerder dan de ouderwetse appelsap.

Hmmm... opgezocht op de site... 29gr suikers :') Niet veel gezonder dus... Ik had nog wel zo die illusie.