Zoet, maar wel gezond (en simpel)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:36

vooral s avonds treed lekkere trek en zelfs zoete trek hier op..

Wat ik meestal doe:

ik pak een groot bord..
Een reepje kaas van ongeveer 50 gram kun je in een hoop kleine blokjes veranderen (immers kaas heeft een sterke smaak. het normale 'blokje' is echt niet de grootte die je nodig hebt voor de smaak.. dat kan zeker 4x zo klein)..

schepje zilveruitjes,
2x plakje ham met een party stick erin.. beiden daarna in 3 stukken gesneden.

klein beetje gerookte spekreepjes (stuk of 10 reepjes is al zat).

1/3 komkommer in plakjes gesneden

paar worteltjes in 4en (lengte)

omdat je dan van veel smaakjes wat hebt, ben je vol (met name door de partysticks en komkommer), maar je smaakpapillen zijn ook voldoen.. je hebt wat zoets, wat zuur, wat zout etc allemaal binnengekregen..

het is niet 100% gezond als je alles bij elkaar optelt.. maar veel gezonder dan een zak chips of drop pakken in een zoete bui..

van puur zoet tussendoortje zoals zo'n pannekoekje krijg ik persoonlijk weer erg trek in zoet drinken of melk, of zelfs nog meer trek. dat gaat bij mij niet goed. mix van verschillende zaken op het hartige gebied, waarin wel een zoetje zit, werkt hier wat beter.

omdat het een flink bord is (door al die kleine stukjes), kun je er ruim een uur van snaaien
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 13-01-16 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:37

Het maakt wel degelijk uit voor je bloedsuiker spiegel dus hoe je je erna voelt en wat je lichaam ermee doet.

Het laatste ben ik met je eens maar fruitsuiker is dus wel beter voor je dan "snoepsuiker".

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:39

Babsiej schreef:
Het maakt wel degelijk uit voor je bloedsuiker spiegel dus hoe je je erna voelt en wat je lichaam ermee doet.

Het laatste ben ik met je eens maar fruitsuiker is dus wel beter voor je dan "snoepsuiker".

Hoe wil jij dan de fruitsuiker als 'beter' zien? Want ik zou daar geen argumenten voor kunnen aandragen. Puur naar de suiker gekeken hè, niet naar de bijkomende vitamientjes.
Suiker wordt omgezet in glucose en opgeslagen in je lichaam of verbrand, het is niet zo dat fruitsuiker sneller wordt verbrand of wat dan ook.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:42

ik zeg ook niet dat een bananenpannekoekje niet goed is BAbsiej..

alleen dat het voor mij verkeerd uitpakt, omdat idd bloedsuikerspiegel stijgt
En zodra die gaat 'schommelen' (immers erna daalt ie weer), krijg ik meer trek in zoet dan dat ik voor het pannenkoekje had.

vandaar dat ik voor een 'hartig' hapje ga, met neutrale elementen en wat zoete tonen. doordat er dan wat meer balans is in de inname werkt het voor mij wat beter.
plus door de grote hoeveelheid komkommer zit ik er na nog redelijk 'vol' ook, dus iedere vorm van trek is dan over.

yunomi,

niet iedere suiker is hetzelfde..

snelle 'holle' suikers zorgen voor een enorme spike in je bloedspiegel, met daarna een drop off waar een pretpark nog een puntje aan kan zuigen..

daarna komen de fruitsuikers, deze zijn iets complexer en worden langzamer opgenomen, de stijging vind daardoor minder snel plaats en de afname ook minder snel.. je lichaam kan deze suiker toename en afname beter verwerken..

tot slot heb je nog de complexe suikerverbindingen, de langzame koolhydraten.. Deze zijn nog het 'beste voor' je lichaam.. Ze voorkomen namelijk de drang naar suiker, omdat de aanwezige koolhydraten (suikers) langzaam in je lichaam afgegeven worden, waardoor er nauwelijks een piek of dal optreed.

als je een behoefte hebt aan suikers werken daarom fruitsuikers beter dan snelle suikers in snoepgoed, puur omdat ze snel worden afgeven worden aan het bloed, maar geen extreem snelle hoge piek geven als snoepgoed bijvoorbeeld doet. Voor langzame koolhydraten ben je dan eigenlijk net te laat.. omdat die niet snel genoeg het bloedsuikerspiegel omhoog brengen.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 16:50

elenaMM77 schreef:

En zodra die gaat 'schommelen' (immers erna daalt ie weer), krijg ik meer trek in zoet dan dat ik voor het pannenkoekje had.

vandaar dat ik voor een 'hartig' hapje ga, met neutrale elementen en wat zoete tonen. doordat er dan wat meer balans is in de inname werkt het voor mij wat beter.
plus door de grote hoeveelheid komkommer zit ik er na nog redelijk 'vol' ook, dus iedere vorm van trek is dan over.

yunomi,

snelle 'holle' suikers zorgen voor een enorme spike in je bloedspiegel, met daarna een drop off waar een pretpark nog een puntje aan kan zuigen..

daarna komen de fruitsuikers, deze zijn iets complexer en worden langzamer opgenomen, de stijging vind daardoor minder snel plaats en de afname ook minder snel.. je lichaam kan deze suiker toename en afname beter verwerken..

tot slot heb je nog de complexe suikerverbindingen, de langzame koolhydraten.. Deze zijn nog het 'beste voor' je lichaam.. Ze voorkomen namelijk de drang naar suiker, omdat de aanwezige koolhydraten (suikers) langzaam in je lichaam afgegeven worden, waardoor er nauwelijks een piek of dal optreed.

als je een behoefte hebt aan suikers werken daarom fruitsuikers beter dan snelle suikers in snoepgoed, puur omdat ze snel worden afgeven worden aan het bloed, maar geen extreem snelle hoge piek geven als snoepgoed bijvoorbeeld doet. Voor langzame koolhydraten ben je dan eigenlijk net te laat.. omdat die niet snel genoeg het bloedsuikerspiegel omhoog brengen.

Ik had je post niet eens gelezen :D Ik reageerde inderdaad op de post van Yunomi.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:09

elenaMM77 schreef:

yunomi,

Qua complexiteit van fructose en glucose, deze stoffen zijn beide opgebouwd als koolstofring van 5 C atomen en 1 O atoom met een aantal restgroepen. Formule fructose: C6H12O6 en de formule van glucose; C6H12O6. Oh, apart, precies hetzelfde? :+
Daarom was mijn eerste punt wat ik hier maakte eet niet teveel fruit want daar zitten ook heel veel suikers in, dus als je bijvoorbeeld de snoepjes/koekjes aan de kant zet en veel fruit gaat eten waar opgeteld evenveel of meer suiker inzit dan val je niet af.

Susanne

Re: Zoet, maar wel gezond (en simpel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:34

Wat ik altijd lekker vind om te 'snacken' zijn van die mini tomaatjes. Of gewoon rauwe worteltjes, of een komkommer in plakjes.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 17:41

hier probeer ik vooral niet teveel zoete dingen te eten, mijn ervaring is nl dat je dan de zoete trek in stand houd.

tussendoortjes hier zijn:
Kwark (evt met beetje honing)
nootjes
fruit
rijstwafels
van due lu crackers (ben even de naam kwijt maar zijn iets van 25 kcal per stuk)
yoghurt (evt met beetje honing)
eiwitreep (en daarvan merk ik al dat ik sneller trek heb daarna)
gekookt ei

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 21:48

gekookt ei in 4 partjes en een plakje rookvlees om een partje blabla..
heeeeeeeerlijk :D

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:06

Snoeptomaatjes, ik eet zo in 5 minuten een hele bak leeg.. :')
Of anders komkommer met van die kruiden, geen idee hoe ze heten. Of radijsjes met zout. Deze dingen vind ik persoonlijk heel lekker als tussendoortje :D

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:07

elenaMM77 schreef:
gekookt ei in 4 partjes en een plakje rookvlees om een partje blabla..
heeeeeeeerlijk :D

<3 _/-\o_ Heerlijk!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:16

Zoete aardappelpatatjes in de airfryer heerlijk, makkelijk en gezond

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:22

Ik eet vaak lu crackers,heb je in verschillende smaken ik vind de olijf,zeezout erg lekker terwijl ik geen olijven lust. Of snack a jacks barbeque smaak.

Veel dingen die hier staan vullen bij mij helemaal niet zoals wortels en noten.