Recepten voor de tofuridders en falafelvriendjes onder ons..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:32

Vleesvervangers koop ik eigenlijk nooit nadat ik gemerkt heb dat mijn lichaam Quorn niet verdraagt. Durf niet goed uit te proberen wat wel goed gaat. Vind het wel jammer van ik vond de satestukjes van Quorn erg lekker.
Zuivel verdraag ik ook niet goed dus eet ik beperkt en dan eigenlijk voornamelijk kaas.

Ik heb nog ergens een lekker recept voor vega-lasagne met zwarte bonen. Zal vanavond eens kijken of ik het kan vinden.

Selka

Re: Recepten voor de tofuridders en falafelvriendjes onder ons..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:37

Donderdag is het Thanksgiving en naast de kalkoen voor de vleeseters maak ik dit voor mijzelf:
http://www.myrecipes.com/recipe/bean-goat-cheese-gratin

Misschien wat veel werk voor doordeweeks maar voor het weekend wel lekker :) Kost denk ik zo'n 40 minuten om te maken. Weet donderdag pas of het lekker is haha :+

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:43

Hey wat leuk! Ik eet inmiddels bijna 18 :oo jaar geen vlees meer. Sporadisch eet ik wel vis.

Ik ga dit topic toch maar even volgen, want ik zit volkomen in de sh*t sinds alle negatieve berichtgeving over soja. Niet dat ik dagelijks vleesvervangers eet, maar ik vind ze wél lekker! Hoe kijken jullie aan tegen het soja-vega issue?

Ik vind de producten van de Vegetarische slager heerlijk (maar wel duur). En wat ik de laatste tijd graag eet is een lekkere curry. Very simpel en erg lekker.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:43

Wat is er mis met soja?

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:45

Ik meld me ook als vegetarier. Ik eet al sinds mijn 8ste geen vlees meer. Het gaat mij puur om het vlees. Soep waar balletjes in zitten eet ik wel gewoon als ik de balletjes eruit gevist hebt..

Jammer Fransje23 dat je lichaam niet over Quorn kan. Ik vind het heerlijk, ook die witte kipstukje (zo noem ik ze altijd :D )

Edit; over welke soja vega issue heb je het olympia?

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:48

En omdat het om recepten gaat, wat ik de laatste tijd er lekker vind is gewokte broccoli (4 min voorgekookt), paprika, champignons en uien met milde kerriesaus (conimex kerrie groenten) en dan eten met rijst. Simpel maar erg lekker. :)

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:51

Quorn is een product op schimmelbasis. Er zijn zo veel verschillende soorten vegetarische producten, op basis van soja, seitan, zuivel, haver, lupine, kikkererwt etc etc. Die kan je waarschijnlijk wel gewoon eten als je niet tegen Quorn kan :)

Ik kan ook niet zo goed tegen soja, krijg er hormonale problemen van :o

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:53

Ik heb laatst ook een heerlijk recept gemaakt. Mexiaanse ovenschotel;

Vegetarisch gehakt bakken, daarbij in de pan toevoegen;
- uit
- Mais
- Kapucijners (of een ander sort boon, wat je maar lekker vind)
- TAco kruiden
- Crème Fresh
- Beetje ketchup en chili saus

Dan wat gekruimelde dorrito chips in de ovenschoven, de saus erover met nog meer gekruimelde chips kaas erover en dan 10 tot 15 minuutjes pop 180 graden in oven..

Nog wat rijst erbij koken en een lekker frisse salade.. Heerlijk <3

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:54

MarlindeRooz schreef:
Wat is er mis met soja?

http://goedgezond.info/2015/07/soja-een ... onsumptie/

En dit is nog maar 1 verhaaltje.

Pompoensoep is mijn favoriet in dit jaargetijde! Ik hak twee oranje pompoenen in stukjes, gooi er olijfolie, veel knoflook, tijm en rozemarijn overheen en zet het in de oven (180 graden) tot de pompoen zacht is. Dat doe ik dan in een pan met groentebouillon, pureren, beetje sambal (van die zoete) en room. Laatst heb ik kokosmelk gebruikt ipv room en dat was écht super lekker.
Ik schil de pompoen overigens niet. Die schil wordt zacht en kun je gewoon pureren.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:57

Ik ben geen vegetariër, maar met 2 vegetarische schoondochters zou ik degene die mij HET recept van falafel kan geven eeuwig dankbaar zijn. Die krengen (de balletjes :P) vallen bij het frituren bij mij altijd uit elkaar :(

Laatst trouwens een heerlijk recept gemaakt van met quinoa gevulde aubergines. Ik haal veel vegetarische recepten van de healthy lifestyle facts facebookpagina

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:01

http://www.jamiemagazine.nl/recepten/kn ... jsoep.html
http://m.24kitchen.nl/recepten/doet-je-goed-pannenkoek
De links willen niet tussen mijn bericht ingeplakt worden op mijn mobiel, sortie.

Ik ben geen vegetariër, maar eet wel regelmatig vegetarisch. Recept uit de tweede link vind ik heel verrassend lekker! De eerste keer ook echt braaf walnotenpesto gemaakt, maar uiteindelijk vonden wij zelf de walnoten niet perse wat toevoegen, dus nu gebruik ik gewone pesto, meestal niet eens zelf gemaakt maar uit het versschap van de appie.

En wat ook heel simpel, lekker en budgetfriendly te maken is is knolselderijsoep uit de eerste link.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:03

Geen vegetariër hier, want kan wel echt genieten ve lekker stuk vlees. Alleen hoeft het voor mij niet dagelijks, zelfs niet wekelijks. Vleesvervangers gebruik ik ook zelden, want vind ze meestal niet lekker.

hmm pompoensoep :9

Hier is ook de wok mijn beste vriend. Hieronder vind je een van mijn favoriete recepten op dit moment.
- fijn gesneden witte kool (+/- 1/2de kool of een zakje voorgesneden van +/-400g)
- ui in halve ringen
- olie
- kerriekruiden (mix of, curcuma, komijn, koriander etc apart, naar keuze)
- rozijnen (klein kopje)
- gehakte cashewnoten
ui en witte kool in de wok met olie garen, kruiden met peper, zout en kerriekruiden
halfweg de rozijnen toevoegen en op het einde de cashew noten
Lekker in een wrap of zelfs bij aardappelpuree en indien een niet vegetarieër in huis ook lekker als je er wat rul gebakken gehakt door mengt.

Een goed falafel recept wil ik ook altijd

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:18

Ik eet ook grotendeels vegetarisch, af en toe eet ik wel vis. Pompoensoep is inderdaad heerlijk en dat knolselderijsoeprecept zal ik over een maand of 2 snel uitproberen als ik weer terug in Nederland ben. Een tortillachipsschotel is inderdaad ook erg lekker, tevens ben ik gek op avocado met een beetje peper als hartig broodbeleg dat weer eens wat anders is dan kaas.

Één van mijn favoriete recepten is een simpele pasta van Jamie Oliver met cherrytomaten, ui, knoflook, balsamico-azijn en parmanzaanse kaas.

Verder eet ik af en toe wel vleesvervangers, maar mijn favoriete recepten blijven toch zonder (al vind ik producten van de Vegetarische Slager erg lekker, maar helaas ook heel duur). Ik maak graag hutspot met extra pastinaak en vul het aan met cashewnoten en geraspte kaas om er wat meer smaak aan te geven (maar met alleen cashewnoten erbij is het ook erg lekker).

Daarnaast is gekookte bietjes met aardappel (beide in stukjes hakken en koken, de bietjes er eerder in gooien dan de aardappels en na een tijdje wat twijgjes rozemarijn toevoegen) met wat geitenkaas/brie voor mij echt hemels. <3

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:59

batje schreef:
Quorn is een product op schimmelbasis. Er zijn zo veel verschillende soorten vegetarische producten, op basis van soja, seitan, zuivel, haver, lupine, kikkererwt etc etc. Die kan je waarschijnlijk wel gewoon eten als je niet tegen Quorn kan :)

Kant en klare falafel eet ik wel, dat is kikkererwt. Zuivel kan ik ook niet goed tegen dus laat ik links liggen, Maar aangezien ik geen vleesvervangers mis verdiep ik mij er ook niet echt in.

Quorn vond ik qua structuur en smaak wel lekker trouwens.

Combi rode bieten en geitenkaas is erg lekker he! Ik maak daar weleens een quiche mee :9

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:15

Jaa hier nog een vegetariër! Ik ben m'n hele leven al vegetarisch, van huis uit zo opgevoed ivm vegetarische moeder. Vroeger vond ik het alleen zielig voor de dieren om vlees te eten. Inmiddels gaat het mij ook om het milieu en de kosten/leed die er in de vleesindustrie omgaan. Mijn vriend eet wel vlees en dan ook echt elke dag, zelf vind ik het geen probleem om vlees te maken. Aangezien ik in een keuken werk is het voor mij ook niet lastig om wat voor hem klaar te maken.
Vanavond staat gevulde courgette met gebakken aardappels op het menu.
De courgette snijd ik in de lengte door, haal het vruchtvlees er uit en vul hem met gebakken ui, paprika en knoflook. Hier overheen gaat geraspte kaas met peper en zout. Tenslotte in de oven schuiven totdat de courgette zachter is en de kaas een mooi kleurtje heeft gekregen. Bij mijn vriend gaat door het mengsel ook nog was gehakt, voor mezelf gebruik ik lang niet altijd een vleesvervanger. Al vind ik de burgers van de Albert Hein wel erg lekker.
Door dit te typen bedenk ik me ineens dat ik vergeten ben om paprika te halen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:36

Hier ook een tofuridder _O- Ik eet nu denk ik een jaar of 3/4 volledig vegetarisch. Daarvoor at ik alleen af en toe vis maar dat doe ik ook niet meer.

Ik maak heel veel recepten vanaf deze site http://theforestfeast.com/recipes en ik heb het kookboek ook. Echt super leuk, hele mooie foto's en illustraties.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:41

Sinds een jaar of vijf is een kennis van me ook vegetarier, het is veel beter voor mijn lichaam, zegt ze. Maar ze drinkt zo elke avond een fles wijn weg, dat is voor mij niet te rijmen.
Vind vegetarisch eten zelf erg lekker maar wissel het gewoon af.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:05

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:12

Hier ook een flexitarier. Ik probeer zo veel mogelijk recepten zonder vlees klaar te maken, maar zo nu en dan grijp ik toch nog naar wat spekjes bij de pasta of een lekker stukje vis. Als ik dit doe is het wel (grotendeels) biologisch, daar heb ik dan toch een iets fijner gevoel bij :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:35

hier ook geen soja, word er gruwelijk misselijk van , ook echt acuut.
dus na de zoveelste poging over de jaren heen heb ik soja nu echt afgeschreven (ik ben zo eigenwijs dat ik het blijf proberen zo om de zoveel tijd)
ik gebruik wel halloumi en panir als ergens tofu word genoemd in een recept.wil ik beide ook nog zelf gaan proberen te maken , lijkt me wel leuk om te kunnen .

de meeste vervangers ben ik niet zo weg van, buiten de sporadische burger van vivera, vega slager en een beanburger als ik een old scool broodjes hamburger wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:37

Ik ben wel dol op het plantaardige gehakt dat ze bij de Deen verkopen, daarmee kan ik erg goed mijn versie van nacho's maken :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:42

Heeft een van jullie de 'kip' van de vegetarische slager al eens geprobeerd? Hoe is dat? Ik vind die 'kip teriyaki' van Tivall niet lekker.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:44

Haha Emma op een of andere manier reageren wij altijd in dezelfde topics! :D

Hebben jullie al ideeën voor het kerstdiner? Mijn moeder verzorgt kerstdiner op 1e kerstdag maar op 2e kerstdag verzorg ik kerstlunch voor m'n schoonfamilie.

Ik wilde niet meer bij hen eten met kerst omdat ze het begrip 'vegetariër' gewoon echt niet (willen) begrijpen en ik dus met kerst elke keer droge aardappelpuree of brood met hagelslag eet. Dus ik dacht, weet je wat, ik organiseer gewoon zelf een lekkere lunch.

Het idee tot dusver is:

Beginnen met carpaccio van rode biet met geitenkaas en pijnboompitjes. Dan een amuseglaasje met zelfgemaakte spinaziesoep met een kwarteleitje. Als 'hoofd'gerecht een gevulde portabellini met parmezaan, aardappel/pompoenpuree en een tempura van groene asperge. Dessert ben ik nog niet over uit maar ik denk aan een bolletje zelfgemaakt appelsorbetijs met karamelsaus of vanillesaus.

Porties moeten heel klein blijven en de gerechten wil ik heel licht houden, want het is en blijft natuurlijk een lunch.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:45

WiancaR, die kip is heel lekker! Hij is vaak al op voordat ik ga koken (door de salade met de lunch gegooid of gewoon stukjes weg zitten snoepen... := )

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 14:48

Een zelfgemaakt ragoutbakje van bladerdeeg/filodeeg/kroepoek gevuld met champisnonnen ragout is ook erg lekker voor de lunch!

Ik heb gisteren dit gegeten: http://chickslovefood.com/5-or-less-can ... n-ricotta/
Heerlijk! Ik heb verse lasagnebladen gebruikt en bertollipastasaus. Ik heb ook een uitje en knoflook door de spinazie gedaan. Volgende keer doe ik al wat tomatensaus op de bodem van de overschaal, want door te weinig vocht waren de lasagne bladen niet helemaal gaar.