deel een koe/varken/kip

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:21

Kinke schreef:
dat ligt er maar aan, vooral bij Nederlands rundvlees is het vrij lastig om uit de bio industrie afkomstig te zijn :D

Hoe wordt de gemiddelde vleeskoe eigenlijk gehouden in NL?
"Onze" 1/8e koe heeft in iedergeval bij zijn moeder op de wei en in de loopstal met krabborstels gelopen :D

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:21

Ik eet eigenlijk sowieso alleen biologisch vlees uit de supermarkt, maar dit vind ik echt een goed initiatief!

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:22

KellyDV schreef:
Wat is er anders aan dan een stukje vlees uit byv een supermarkt? :')
Of ben ik nu echt dom :+

Smaak en kwaliteit van het vlees.

vlees van de supermarkt is leuk met een hoop kruiden en zooi maar het is smakeloos naar mijn mening.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:26

Sizzle schreef:
Hoe wordt de gemiddelde vleeskoe eigenlijk gehouden in NL?
"Onze" 1/8e koe heeft in iedergeval bij zijn moeder op de wei en in de loopstal met krabborstels gelopen :D

ligt er een beetje aan, wij hebben maar een kleine kudde, die van ons lopen sowieso zo'n 6 maanden per jaar in de wei met hun kalfjes. Maar wij slachten dus ook maar 1 koe per jaar (indien er een koe niet drachtig blijkt te zijn). Bij de grotere fokkers staan ze vaak in grote open stallen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:30

Maanlicht schreef:
Ik eet eigenlijk sowieso alleen biologisch vlees uit de supermarkt, maar dit vind ik echt een goed initiatief!

Biologisch zegt niks over de manier waarop de dieren gehouden worden. Daar heb ik me ook lelijk in vergist. Ik had laatst een programma gezien waarbij ze naar een biologisch bedrijf gingen waarbij de varkens lekker in de modder buiten liepen. Maar bij een ander biologisch bedrijf zaten ze binnen in hokken. Dus er zijn best wel grote verschillen.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:36

damian23 schreef:
Maanlicht schreef:

Biologisch zegt niks over de manier waarop de dieren gehouden worden. Daar heb ik me ook lelijk in vergist. Ik had laatst een programma gezien waarbij ze naar een biologisch bedrijf gingen waarbij de varkens lekker in de modder buiten liepen. Maar bij een ander biologisch bedrijf zaten ze binnen in hokken. Dus er zijn best wel grote verschillen.

Ah dat is wel vervelend om te horen.. Ik eet sowieso niet elke dag vlees, dus dat scheelt al.
Ben dit toch wel aan het overwegen.

kimmysan

Re: deel een koe/varken/kip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:39

Ik krijg 5 november mijn eerste vlees van koopeenkoe, dus ben benieuwd. Voor de prijs hoef je het niet te laten.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 23:02

Laat je weten hoe het bevallen is kimmysan?

Verschil met supermarkt vlees is dat je niet weet wat er met die dieren in de supermarkt gebeurd is voor ze daar uitkwamen. Het goedkope vlees daar is bijna altijd afkomstig van dieren die niet zo goed behandeld werden, boeren die te goedkoop moesten verkopen etc.. Vind ik niet zo'n fijne gedachte. De economie voor een boer is al zo moeilijk genoeg.. Ik steun de boeren liever als ik weet dat de dieren goed behandeld zijn. Plus vlees van dieren die goed behandelt zijn geweest smaakt ook vééél beter (vlees van stress-dieren bederft nl ook veel sneller en is minder mals van structuur).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:01

KellyDV schreef:

Het komt uit Nederland en dus uit de wei.
Het is lekker. (Supermarktvlees lust ik echt niet, smakeloos en vol met water en nutteloze toevoegingen)
Je steunt de Nederlandse boeren en economie.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:05

robert45 schreef:
KellyDV schreef:

Smaak en kwaliteit van het vlees.

vlees van de supermarkt is leuk met een hoop kruiden en zooi maar het is smakeloos naar mijn mening.

En belangrijker nog: dierenwelzijn.
Als jij, en misschien anderen ook, nog niet weten in welke hel deze productiedieren leven, dan hebben we nog een lange weg te gaan!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:34

Ik vind het vlees ook veel beter smaken en wat mij opvalt is dat het steviger is. Ik bestel nu naast rundvlees ook antibiotacavrije kip. En ik las vandaag dat ze binnenkort ook varkensvlees verkopen. http://www.sandershof.nl/nieuws.html
Het ziet er trouwens best wel mal uit zo die varkens in de wei.

Ik heb wel eens overwogen om vegetarier te worden, maar ik hou gewoon te veel van vlees. Dus als ik op deze manier toch vlees kan eten met een gerust gevoel en wetende dat de dieren een fijn leven hebben gehad... prima toch?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:07

Kinke schreef:
hoezo geen 'bijzondere' stukken vlees?

Het is niet zo dat je veel dure stukken krijgt bijvoorbeeld :j

Het is wel leuk om een keer te doen, je kunt er lang mee vooruit, maar het is niet zo dat het vlees van de slager niet net zo goed/beter is..

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:12

Sameneenkoekopen.nl en sinds kort ook sameneenvarkenkopen.nl. Ik ben echt super enthousiast over het concept en het vlees is echt heerlijk. Op hun website staat verdere info. Ik ben al een tijdje tevreden klant :Y)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 11:58

_Nancy schreef:
Het is niet zo dat je veel dure stukken krijgt bijvoorbeeld :j

Het is wel leuk om een keer te doen, je kunt er lang mee vooruit, maar het is niet zo dat het vlees van de slager niet net zo goed/beter is..

Hoeveel biefstuk denk je dat er van 1 koe komt? :D Bovendien is dat van tevoren niet te zeggen, iedere koe geeft weer verschillende hoeveelheden. Vlees van een ambachtelijke slager zou inderdaad net zo goed moeten zijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:05

Wij kopen 1 a 2 x per jaar een half varken bij een buurman, die lopen dan een half jaar in de wei en worden alleen gevoerd met groenten en meel.
Ook wel eens een kwart koe gekocht bij de plaatselijke slager, dat was dan niet biologisch, wel buitenloop dieren. Kippen hebben we eigen erf, maar soms kopen we wel eens een haantje via een speciale actie.
Ik zou graag een keer een biologische koe/ kalf delen.

Biefstuk etc. is altijd meer beperkt, bijv. aan een varken zit 1 varkens haas, dus als je die deelt met 2 man heb daar ca. 400/ 500 gram van.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:07

wat zou voor jou het 'biologische' deel toevoegen ElCid? Vooral als je een vleesras afneemt is de kans heel erg klein dat het dier bijvoorbeeld ooit behandeld is met antibiotica.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:39

Kinke schreef:
wat zou voor jou het 'biologische' deel toevoegen ElCid? Vooral als je een vleesras afneemt is de kans heel erg klein dat het dier bijvoorbeeld ooit behandeld is met antibiotica.

Dat antibiotica deel dus en het voer wat er in is gegaan! Ik weet dat de vleesrunderen veel zuiverder gehouden en gevoerd worden, maar ik koop ook wel eens een deel ( melk) vee en dat wil ik dan echt wel biologisch hebben. De hoeveelheden antibiotica die nog steeds in melkvee gaan zijn veel te hoog.

Onder het "biologisch" vallen voor mij eigenlijk de dieren die zuiver gehouden worden, dus zonder antibiotica maar ook zonder "vaag" voer waar de raarste dingen in kunnen zitten. Een buurman boer hier vertelde ooit dat er bij de plaatselijke voer-fabrikant zakken vol met (snoep) hartjes werden afgeleverd; die werden vermalen en gingen het veevoer in................
Maar liefst dus ook gevoerd met zuiver voer, zonder bergen bestrijdingsmiddelen, GMO, etc.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 12:45

Dat zal waarschijnlijk varkensvoer geweest zijn.

Ik kende dit hele concept niet. Wel interessant, jammer dat ik maar een hele kleine vriezer heb, dus daar gaat het nooit in passen...

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:21

goldenarrow schreef:
Dat zal waarschijnlijk varkensvoer geweest zijn.

Ik kende dit hele concept niet. Wel interessant, jammer dat ik maar een hele kleine vriezer heb, dus daar gaat het nooit in passen...

Mijn stuk koe (7,5kg) past in 1 vriezer la! Het is super handig/netjes verpakt..

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 16:46

Oh, dat valt nog best mee dus! Ik heb zo'n halve koelkast met in het koelgedeelte 1 vriesvak. Alleen ligt dat nu dus vol met allerlei ander ingevroren voedsel :+

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:12

goldenarrow schreef:
Oh, dat valt nog best mee dus! Ik heb zo'n halve koelkast met in het koelgedeelte 1 vriesvak. Alleen ligt dat nu dus vol met allerlei ander ingevroren voedsel :+

Haha, dat moet passen, maar dan moet je hem eerst leeg eten :Y) Ik heb het hier trouwens over een medium pakket (2 personen).

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:21

Ik heb van de week gekocht bij www.koopeenkoe.nl, 14 november wordt ons eerste pakket geregeld.
Je kan daar eventueel ook de boerderij bezoeken, dan kan je zelf zien hoe er voor de dieren wordt gezorgd.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:26

Sanniejtjuh schreef:
goldenarrow schreef:

Haha, dat moet passen, maar dan moet je hem eerst leeg eten :Y) Ik heb het hier trouwens over een medium pakket (2 personen).

Dan hoef ik hem zelfs maar half leeg te eten :Y) Ik ben toch maar in mn eentje (en als vriendje langs komt, dan koop ik nog wel een extra biefstuk :)) ).

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 17:26

Jullie hebben mij enthousiast gemaakt met dit topic. Alleen hoe groot is die boerderij dan wel niet van bijvoorbeeld koopeenkoe, aangezien ik op facebook zie dat er toch aardig wat mensen hieraan meedoen?

Dan zou je toch denken dat er aardig wat koeien per week geslacht moeten worden om iedereen maandelijks te kunnen voorzien?

Voor de rest echt een heel mooi concept! Vraag dat mezelf gewoon af.

Zag trouwens ook dat koopeenkoe en sameneenkoekopen de zelfde ten naamstelling hebben bij het rekeningnummer te weten Crowtbutcher (zelfde eigenaar en concept maar dan een andere boerderij en andere marketing wellicht)

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:57

Oke bedankt voor de opheldering! :)