Alhoewel je het inderdaad nooit goed kan doen tegenwoordig. Tenzij je een bio-veganistische raw-paleo aanhanger zou zijn. Maar of je dan veel vlees op je botten hebt is weer een ander verhaal.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Air schreef:Melk is hartstikke gezond want dat zegt het Voedingscentrum?
Er wordt steeds meer bekend over de effecten van voeding op het mensenlichaam, en daar blijken toch heel veel klachten weg te komen die eerder alleen werden aangepakt met symptoombestrijding.
Ik denk dat het heel makkelijk praten is op het moment dat je niet ziet of voelt wat slechte voeding met je doet. Maar op het moment dat je een negatief effect ervan ondervindt ga je er bewuster naar kijken.
En ik vind inderdaad alle toevoegingen aan ons eten, o.a. om het langer houdbaar te maken, van de zotte. Ik wil liever gezondere voeding zonder allerlei rare toevoegingen en dat het dan maar niet tot 2018 houdbaar is
Air schreef:Melk is hartstikke gezond want dat zegt het Voedingscentrum?
Er wordt steeds meer bekend over de effecten van voeding op het mensenlichaam, en daar blijken toch heel veel klachten weg te komen die eerder alleen werden aangepakt met symptoombestrijding.
Ik denk dat het heel makkelijk praten is op het moment dat je niet ziet of voelt wat slechte voeding met je doet. Maar op het moment dat je een negatief effect ervan ondervindt ga je er bewuster naar kijken.
Janine1990 schreef:Ik leerde vroeger al dat alles waar 'te' voor staat niet goed voor je is.
Zo is het met eten ook. Mensen slaan inderdaad enorm door, maar ik vind het prima zolang ze mij er niet mee lastig vallen. Ik wil gewoon op zaterdagavond een hele bak Ben & Jerry's op eten als ik daar zin in heb.
En als ik bezig ben met afvallen wil ik ook gewoon chocola eten. Lange leve Mieke Kosters. Nu alleen de discipline nog
8nnemiek schreef:Ik lees het juist wel allemaal erg graag. Ik ben meestal wel benieuwd naar de redenen waarom iets slecht zou zijn. Vaak kom je al snel erachter dat een stuk tekst nergens op slaat.. als er feitjes worden aangehaald die gewoon niet kloppen of al lang achterhaald zijn.. Vaak is een artikel overduidelijk geschreven door een bepaalde voedselindustrie.. Zo wil de vlees- en zuivelindustrie heel graag soja en brood/graan uitbannen, want dan eten mensen meer vlees en zuivel.
Maar soms kom je een artikel tegen wat gewoon heel logisch klinkt en wat een hoop verklaart.
Lielle schreef:ik denk dat het heel verstandig is om naar je lichaam te luisteren en dat doen we veel te weinig. Ik ben vijf jaar geleden (voor de hype) begonnen met veel minder snelle koolhydraten (brood, aardappelen, pasta), suiker en zuivel te eten en juist meer groenten en vet. En allerlei klachten (moe, hoofdpijn, eczeem, rugklachten) die ik weet aan 'te druk, zwakke plek, is nu eenmaal zo' zijn of helemaal weg of een heel stuk minder. Inmiddels houd ik me er wat minder fanatiek aan (muv suiker) en het verschil blijft aanzienlijk. Maar ik heb dus wel geleerd om echt naar mijn lichaam te luisteren.
Voor mij betekent gezond eten vooral voldoende afwisseling, zo min mogelijk conserveringsmiddelen en chemische toevoegingen, veel groente en fruit, geen melk maar wel aangezuurde zuivel, geen suiker of zoetstoffen en niet overdrijven met vlees. En dat probeer ik 80% van de tijd vol te houden, en k blijf ook dol op een pizza.
Maar ik vind het heerlijk om idd zelf brood te bakken, en te experimenteren met allerhande nieuwe dingen. In superfoods geloof ik in zoverre dat ze gezonder zijn dan dingen als bv een als gezonde gepresenteerde mueslireep, maar ze zijn niet zaligmakend.
Kortom nadenken bij wat je eet en je niet door hypes laten meenemen maar ook niet alles wat het voedingscentrum zegt voor zoete koek aannemen. Kritisch denken kan nooit kwaad.
hahahatsjoe schreef:
Tillie20 schreef:Verder gewoon zo veel mogelijk vers bereiden met niet al te veel vetten. Vooral geen harde vetten zoals boter, die zijn zeer ongezond.
karuna schreef:Ik heb lang geleden hier eens een topic over aangemaakt. Omdat toen al de boel wat aan het doorslaan was, maar nu is het nog veel erger lijkt wel.
Zijn er nog mensen die simpel ontbijten met een paar boterhammen met hartig of zoet beleg? Aardappelen, pasta, rijst en volvette producten met iieks suiker. Zijn er nog mensen die koffie of gewone thee zonder smaakje drinken. Dat laatste is een uitstervend ras kennelijk, in de horeca gewone thee vinden is erg lastig aan het worden, ik neem dus mijn eigen theezakjes mee.
Gewoon eten en ervan genieten zonder door te slaan beide kanten op, te veel of te weinig. Ikvraag het me af.
En ja mijn eetpatroon is ook niet normaal dankzij een paar flinke allergieen en een dwarsliggende maag. Eet daarom verplicht spelt desem brood omdat dat het beste valt. Melk ed moet ik laten staan ivm lactose intolerantie. Maar verder eet ik normaal en voldoende.