Lielle schreef:ik denk dat het heel verstandig is om naar je lichaam te luisteren en dat doen we veel te weinig. Ik ben vijf jaar geleden (voor de hype) begonnen met veel minder snelle koolhydraten (brood, aardappelen, pasta), suiker en zuivel te eten en juist meer groenten en vet. En allerlei klachten (moe, hoofdpijn, eczeem, rugklachten) die ik weet aan 'te druk, zwakke plek, is nu eenmaal zo' zijn of helemaal weg of een heel stuk minder. Inmiddels houd ik me er wat minder fanatiek aan (muv suiker) en het verschil blijft aanzienlijk. Maar ik heb dus wel geleerd om echt naar mijn lichaam te luisteren.
Voor mij betekent gezond eten vooral voldoende afwisseling, zo min mogelijk conserveringsmiddelen en chemische toevoegingen, veel groente en fruit, geen melk maar wel aangezuurde zuivel, geen suiker of zoetstoffen en niet overdrijven met vlees. En dat probeer ik 80% van de tijd vol te houden, en k blijf ook dol op een pizza.
Maar ik vind het heerlijk om idd zelf brood te bakken, en te experimenteren met allerhande nieuwe dingen. In superfoods geloof ik in zoverre dat ze gezonder zijn dan dingen als bv een als gezonde gepresenteerde mueslireep, maar ze zijn niet zaligmakend.
Kortom nadenken bij wat je eet en je niet door hypes laten meenemen maar ook niet alles wat het voedingscentrum zegt voor zoete koek aannemen. Kritisch denken kan nooit kwaad.
Kan het hier alleen maar mee eens zijn. En hoe jij eet, probeer ik ook. Overigens had ik jaren enorme last van mijn rug. Nadat ik cold turkey van de geraffineerde suikerhoudende troep (sorry) ben afgestapt, werd de spanning in mijn rug in de eerste week minder, de spieren in de tweede week meer ontspannen, de pijn in de derde week minder en daarna was die stress in mijn rug weg. Ja als ik verkeerd sta of til, maar dan is er een aantoonbare oorzaak. Die 24/7 spanning en pijn zijn weg.
Eet ik snelle koolhydraten, dan blijf ik honger houden, en zit ik 3-4-5 keer per dag op de wc ivm te snelle ontlasting.
Ik gedij erg goed op groenten, vlees/vis en fruit. En minder snelle KH. Ik mis ze niet, voel me beter en luchtiger.
Maar wat voor mij geldt, geldt niet voor anderen. Er zijn vegetariers die aangeven dat ze prima zonder vlees kunnen. Als ik geen vlees eet, voel ik me slap en futloos.
Belangrijkste blijft voor mij: Blijf naar jezelf kijken, ren niet achter elke hype aan, en blijf jezelf informeren. Een vooral het voedingscentrum: erg leuk, maar wordt voor een groot deel gesponsord door de grote namen als unilever enzo. En die gaan zichzelf echt niet in de vingers snijden door te zeggen dat melk alleen voor kinderen is, want dan lopen ze een miljarden omzet mis. (met andere woorden, bekijk naast een artikel ook nog de belangen van een bepaalde schrijver / instantie / stichting!)