Wat gebeurt er met ons eten?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 23:16

Oei melk hartstikke gezond? Voor kalfjes ja. :D Melk zou helemaal geen 'moetje' mogen zijn. Ik drink alleen amandelmelk en ik ben niet lactose-intolerant. Dat laatste is overigens ongeveer 70% van de wereldbevolking, als ik het goed heb begrepen. Ze doen het prima zonder hun melk. ;)

Alhoewel je het inderdaad nooit goed kan doen tegenwoordig. Tenzij je een bio-veganistische raw-paleo aanhanger zou zijn. Maar of je dan veel vlees op je botten hebt is weer een ander verhaal. :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 23:21

Melk is hartstikke gezond want dat zegt het Voedingscentrum? :')

Er wordt steeds meer bekend over de effecten van voeding op het mensenlichaam, en daar blijken toch heel veel klachten weg te komen die eerder alleen werden aangepakt met symptoombestrijding.

Ik denk dat het heel makkelijk praten is op het moment dat je niet ziet of voelt wat slechte voeding met je doet. Maar op het moment dat je een negatief effect ervan ondervindt ga je er bewuster naar kijken.

En ik vind inderdaad alle toevoegingen aan ons eten, o.a. om het langer houdbaar te maken, van de zotte. Ik wil liever gezondere voeding zonder allerlei rare toevoegingen en dat het dan maar niet tot 2018 houdbaar is :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 23:33

Air schreef:

Er wordt steeds meer bekend over de effecten van voeding op het mensenlichaam, en daar blijken toch heel veel klachten weg te komen die eerder alleen werden aangepakt met symptoombestrijding.

Ik denk dat het heel makkelijk praten is op het moment dat je niet ziet of voelt wat slechte voeding met je doet. Maar op het moment dat je een negatief effect ervan ondervindt ga je er bewuster naar kijken.

En ik vind inderdaad alle toevoegingen aan ons eten, o.a. om het langer houdbaar te maken, van de zotte. Ik wil liever gezondere voeding zonder allerlei rare toevoegingen en dat het dan maar niet tot 2018 houdbaar is :+

Juist. Het grootste probleem is niet wat je eet, maar hoe het bewerkt is (voornamelijk door de fabrikant). Koop de basisproducten vers en meng dat zelf tot allerlei lekkers.

Probleem met brood is vaak het korte rijzen. Lang rijzen breekt het fytinezuur af en maakt het lichter verteerbaar. Melk zullen een aantal mensen rauw wel tegen kunnen, maar het verhitten om het houdbaar te maken dood ook de bacteriën die juist helpen met de vertering.

8nnemiek

Re: Wat gebeurt er met ons eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:04

En naast de directe effecten van oa gespoten en genetisch gemanipuleerde producten op ons lichaam zorgen die er ook nog eens voor dat hele bijenvolkeren uitsterven en dat er insecticiden in ons grondwater komen. Als het even mogelijk is koop ik daarom ook het liefst biologische producten.
Zelfde geldt ook voor dierlijke producten; de veeteelt gebruikt zo enorm veel water en gespoten voer, en produceert zo veel CO2 dat het de grootste veroorzaker is van het broeikaseffect.
Wij eten dan ook vooral biologisch uit eigen tuin, hoewel ik er ook echt geen kwaad in zie om af en toe een vette snack met friet bij mcdonalds te halen :Y)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:39

Het zogenaamde 'superfood' Quinoa is trouwens ontzettend schaars, heb ik ooit eens gehoord.
De mensen die er hier zonodig veel van moeten (vr)eten, zorgen er dus voor dat de lokale bevolking in de landen waar het vandaan komt niks meer hebben!

Ik houd helemaal niet van die hypes.
Ik beweeg meer dan genoeg op werk en bij mijn paard en ik eet lekker waar ik zin in heb. Sterker nog: ik ben altijd al vrij slank geweest en heb juist de energie uit mijn eten nodig. Vaak eet ik gewoon 'Hollandsche Pot' met aardappel, (verse) groenten en een stukje vlees. Ook soms een glaasje melk hoort daarbij. Maar ik lust af en toe ook best wat zoets of een vette hap. Ik zit prima in mijn vel en heb genoeg energie. Ik heb nooit last gehad van allergieën of ongemakjes. Ik blijf dus lekker zo door gaan! :) En ik laat me door geen enkel voedingscentrum of 'hippe trends' beinvloeden!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:48

Air schreef:

Maar dat is op het moment dat je er niet tegen kan. Een kennis van mij kan niet tegen kool, en daar zijn ook behoorlijk wat mensen van. Zullen we dan ook maar massaal gaan roepen dan kool ongezond is? Dát is wat ik er op tegen heb.
Als je ziek bent, is het prima te gaan kijken op welke voedingsmiddelen je eventueel reageert. Maar als jij je fit voelt, waarom zou je dan iets moeten gaan mijden?

Ik ga even op zoek in een ander topic, daar stond een briljant plaatje in!

Edit: Met dank aan bokker Jilletje, die het in een topic over 'verkeerde lunchkeuze' plaatste:
Afbeelding

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:06

Ik heb ook niks met die hypes en vind het fijn om te lezen dat meer mensen die mening hebben.
Hoewel ik al jaren geen melk met drink omdat ik gewoon zelf vind dat volwassen mensen dat niet nodig hebben. Ook ontbijt ik niet met brood, maar ik lunch er wel mee. Ik ben de laatste tijd ook bewuster met pakjes en zakjes koken en probeer zoveel mogelijk zelf te maken. Maar ik ga geen etiketten scannen. Ik probeer gezond te eten en drinken maar ontzeg mezelf niet alles. Een vriendin van mij is een beetje op de alternatieve tour de laatste tijd; suikervrij, minder vlees enzovoort. Niet mijn ding :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:23

Ik leerde vroeger al dat alles waar 'te' voor staat niet goed voor je is.

Zo is het met eten ook. Mensen slaan inderdaad enorm door, maar ik vind het prima zolang ze mij er niet mee lastig vallen. Ik wil gewoon op zaterdagavond een hele bak Ben & Jerry's op eten als ik daar zin in heb.

En als ik bezig ben met afvallen wil ik ook gewoon chocola eten. Lange leve Mieke Kosters. Nu alleen de discipline nog :')

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:45

Nou idd, we slaan hier idd wel in door.
Dit was iets wat ik me laatst ook al eens afvroeg.
Ik ben dan wel iets te zeer Hollands welvaren Om het zo te noemen, maar naar mijn mening heeft het ook veel met aanleg te maken.
Ik heb een vrouwtje die mij masseert en die is helemaal door en los geslagen in dat voedings gedoe.
Bakt haar eigen brood en koekjes, maakt zelf taarten enz.
Ik vind het knap zoveel discipline en je moet er ook maar de tijd voor hebben, zij werkt vanuit thuis.
Maar ze eet ook geen vlees en drinkt geen melk, suiker is mega slecht enz.
Het gaat me allemaal net iets te ver.

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:51

Janine1990 schreef:
Ik leerde vroeger al dat alles waar 'te' voor staat niet goed voor je is.

Zo is het met eten ook. Mensen slaan inderdaad enorm door, maar ik vind het prima zolang ze mij er niet mee lastig vallen. Ik wil gewoon op zaterdagavond een hele bak Ben & Jerry's op eten als ik daar zin in heb.

En als ik bezig ben met afvallen wil ik ook gewoon chocola eten. Lange leve Mieke Kosters. Nu alleen de discipline nog :')

Mijn ouders vullen dat zinnetje graag aan met "behalve tevreden " :)

@TS
Ik lees de meeste dingen over voedsel/levensstijlen niet eens meer om eigenlijk dezelfde reden die jij noemt: op alles is commentaar waarom het slecht zou zijn.
Ik doe en eet waar ik mij goed bij voel en dat zouden meer mensen moeten doen i.pv. "blind" meedoen met hypes zonder erachter te staan omdat het op internet staat. ( Dat was niet helemaal lekker Nederlands, maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. )

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:56

Je slaat de spijker op zijn kop met je openingspost TS! :D
Goed verwoord, precies zoals ik het ook heb geleerd!

alles is slecht, zelfs wat ze gezond noemen...

Ik hou in gedachten: zolang ik gezond ben, niet (vaak) ziek ben in een jaar, me fit voel en nog lekker kan fietsen en bewegen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:10

Ik lees het juist wel allemaal erg graag. Ik ben meestal wel benieuwd naar de redenen waarom iets slecht zou zijn. Vaak kom je al snel erachter dat een stuk tekst nergens op slaat.. als er feitjes worden aangehaald die gewoon niet kloppen of al lang achterhaald zijn.. Vaak is een artikel overduidelijk geschreven door een bepaalde voedselindustrie.. Zo wil de vlees- en zuivelindustrie heel graag soja en brood/graan uitbannen, want dan eten mensen meer vlees en zuivel.
Maar soms kom je een artikel tegen wat gewoon heel logisch klinkt en wat een hoop verklaart.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:23

We moeten gewoon een stapje terug in de tijd kwa eten betreft.

Iedereen weer een groentetuin en een varken/koe/kippen etc erbij.

Maak lekker je eigen voer!

Maar met de hedendaagse bevolkingsdruk is dit veel te duur, elke m2 moet bewoonbaar zijn (is het niet voor Nederlanders dan zetten we er wel vluchtelingen neer) en is dat niet mogelijk dan betaal je een flinke klap geld om er iets anders mee te mogen doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:23

8nnemiek schreef:
Ik lees het juist wel allemaal erg graag. Ik ben meestal wel benieuwd naar de redenen waarom iets slecht zou zijn. Vaak kom je al snel erachter dat een stuk tekst nergens op slaat.. als er feitjes worden aangehaald die gewoon niet kloppen of al lang achterhaald zijn.. Vaak is een artikel overduidelijk geschreven door een bepaalde voedselindustrie.. Zo wil de vlees- en zuivelindustrie heel graag soja en brood/graan uitbannen, want dan eten mensen meer vlees en zuivel.
Maar soms kom je een artikel tegen wat gewoon heel logisch klinkt en wat een hoop verklaart.

Ik probeerde onlangs brood te laten staan. Nam heerlijke sla mee naar het werk. Gewoon sla, huttenkase en wat spekjes/nootjes/avocado. Hartstikke lekker, had de hele middag geen honger meer.
Maar na een poosje begonnen mijn benen enorm te verzuren. Ik eet weer brood en het is klaar... -O-
Best jammer, want brood ben ik na een poosje wel weer zat van.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:37

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:38

ik denk dat het heel verstandig is om naar je lichaam te luisteren en dat doen we veel te weinig. Ik ben vijf jaar geleden (voor de hype) begonnen met veel minder snelle koolhydraten (brood, aardappelen, pasta), suiker en zuivel te eten en juist meer groenten en vet. En allerlei klachten (moe, hoofdpijn, eczeem, rugklachten) die ik weet aan 'te druk, zwakke plek, is nu eenmaal zo' zijn of helemaal weg of een heel stuk minder. Inmiddels houd ik me er wat minder fanatiek aan (muv suiker) en het verschil blijft aanzienlijk. Maar ik heb dus wel geleerd om echt naar mijn lichaam te luisteren.

Voor mij betekent gezond eten vooral voldoende afwisseling, zo min mogelijk conserveringsmiddelen en chemische toevoegingen, veel groente en fruit, geen melk maar wel aangezuurde zuivel, geen suiker of zoetstoffen en niet overdrijven met vlees. En dat probeer ik 80% van de tijd vol te houden, en k blijf ook dol op een pizza.
Maar ik vind het heerlijk om idd zelf brood te bakken, en te experimenteren met allerhande nieuwe dingen. In superfoods geloof ik in zoverre dat ze gezonder zijn dan dingen als bv een als gezonde gepresenteerde mueslireep, maar ze zijn niet zaligmakend.

Kortom nadenken bij wat je eet en je niet door hypes laten meenemen maar ook niet alles wat het voedingscentrum zegt voor zoete koek aannemen. Kritisch denken kan nooit kwaad.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:52

Lielle schreef:
ik denk dat het heel verstandig is om naar je lichaam te luisteren en dat doen we veel te weinig. Ik ben vijf jaar geleden (voor de hype) begonnen met veel minder snelle koolhydraten (brood, aardappelen, pasta), suiker en zuivel te eten en juist meer groenten en vet. En allerlei klachten (moe, hoofdpijn, eczeem, rugklachten) die ik weet aan 'te druk, zwakke plek, is nu eenmaal zo' zijn of helemaal weg of een heel stuk minder. Inmiddels houd ik me er wat minder fanatiek aan (muv suiker) en het verschil blijft aanzienlijk. Maar ik heb dus wel geleerd om echt naar mijn lichaam te luisteren.

Voor mij betekent gezond eten vooral voldoende afwisseling, zo min mogelijk conserveringsmiddelen en chemische toevoegingen, veel groente en fruit, geen melk maar wel aangezuurde zuivel, geen suiker of zoetstoffen en niet overdrijven met vlees. En dat probeer ik 80% van de tijd vol te houden, en k blijf ook dol op een pizza.
Maar ik vind het heerlijk om idd zelf brood te bakken, en te experimenteren met allerhande nieuwe dingen. In superfoods geloof ik in zoverre dat ze gezonder zijn dan dingen als bv een als gezonde gepresenteerde mueslireep, maar ze zijn niet zaligmakend.

Kortom nadenken bij wat je eet en je niet door hypes laten meenemen maar ook niet alles wat het voedingscentrum zegt voor zoete koek aannemen. Kritisch denken kan nooit kwaad.

Kan het hier alleen maar mee eens zijn. En hoe jij eet, probeer ik ook. Overigens had ik jaren enorme last van mijn rug. Nadat ik cold turkey van de geraffineerde suikerhoudende troep (sorry) ben afgestapt, werd de spanning in mijn rug in de eerste week minder, de spieren in de tweede week meer ontspannen, de pijn in de derde week minder en daarna was die stress in mijn rug weg. Ja als ik verkeerd sta of til, maar dan is er een aantoonbare oorzaak. Die 24/7 spanning en pijn zijn weg.

Eet ik snelle koolhydraten, dan blijf ik honger houden, en zit ik 3-4-5 keer per dag op de wc ivm te snelle ontlasting.

Ik gedij erg goed op groenten, vlees/vis en fruit. En minder snelle KH. Ik mis ze niet, voel me beter en luchtiger.

Maar wat voor mij geldt, geldt niet voor anderen. Er zijn vegetariers die aangeven dat ze prima zonder vlees kunnen. Als ik geen vlees eet, voel ik me slap en futloos.

Belangrijkste blijft voor mij: Blijf naar jezelf kijken, ren niet achter elke hype aan, en blijf jezelf informeren. Een vooral het voedingscentrum: erg leuk, maar wordt voor een groot deel gesponsord door de grote namen als unilever enzo. En die gaan zichzelf echt niet in de vingers snijden door te zeggen dat melk alleen voor kinderen is, want dan lopen ze een miljarden omzet mis. (met andere woorden, bekijk naast een artikel ook nog de belangen van een bepaalde schrijver / instantie / stichting!)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:55

Melk is echt niet zo gezond als veel mensen denken, en gelukkig worden steeds meer mensen zich daar bewust van.

Melk is moedermelk van koeien, eigenlijk bedoeld voor kalfjes. Om deze moedermelk te krijgen moet de moederkoe dus vrijwel continu zwanger zijn, na de bevalling wordt het kalfje meteen weggehaald en verkocht(geslacht dus) of in het geval van een vrouwelijk kalfje: opgevoed op een soort melkvervanger.

Je kan je natuurlijk wel voorstellen dat het absoluut niet natuurlijk is om dit zo te doen, we zijn de enige soort op de aarde die moedermelk drinkt in een volwassen stadium, laat staan moedermelk van een ander soort. Probleem hierbij is dat de moedermelk van koeien een hele andere verhouding heeft dan moedermelk van mensen, hierdoor is het veel drinken van melk niet goed. Je botten worden er niet sterker van, de calcium in melk kan slecht opgenomen worden. En van te veel calcium worden je botten overigens niet sterker, maar breekbaarder. Daardoor is het ook niet raar dat het grootste gedeelte van de wereldbevolking allergisch is voor het eiwit dat in melk zit(lactose dus).

Ik kan nu 10 wetenschappelijke bronnen gebruiken om aan te tonen dat melk níet gezond is(alhoewel dat niet wilt zeggen dat je het niet in kleine mate kan drinken) maar ik denk dat veel mensen zich daar toch niks van aantrekken. Mocht dat wel behoefte aan zijn dan zal ik wel even op zoek gaan.

Verder kan je in mijn ogen niet veel fout doen als je: veel groenten eet, iets minder koolhydraten, en veel minder vlees. Verder gewoon zo veel mogelijk vers bereiden met niet al te veel vetten. Vooral geen harde vetten zoals boter, die zijn zeer ongezond.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:57

hahahatsjoe schreef:

Dat is een mooi filmpje inderdaad :) Beetje zoals de docu Sick, Fat and Nearly Dead, maar dan in het kort en wat minder extreem.
Ik ben ook ooit in een keer minder zoetigheid gaan drinken en eten, en de eerste dagen zijn zwaar. Je hebt trek in zoet en je bent moe en krijgt hoofdpijn, maar na een aantal dagen trekt dat helemaal weg en krijg je inderdaad meer energie en heb je helemaal geen zin meer in zoetigheid.
Alleen ben ik het niet helemaal ermee eens dat onverzadigd vet goed is. In ieder geval niet geconcentreerd zoals pure olie. Je krijgt genoeg vet binnen uit je voeding, zeker als je regelmatig een handje noten eet ipv een zak chips :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:59

Ik heb lang geleden hier eens een topic over aangemaakt. Omdat toen al de boel wat aan het doorslaan was, maar nu is het nog veel erger lijkt wel.

Zijn er nog mensen die simpel ontbijten met een paar boterhammen met hartig of zoet beleg? Aardappelen, pasta, rijst en volvette producten met iieks suiker. Zijn er nog mensen die koffie of gewone thee zonder smaakje drinken. Dat laatste is een uitstervend ras kennelijk, in de horeca gewone thee vinden is erg lastig aan het worden, ik neem dus mijn eigen theezakjes mee.

Gewoon eten en ervan genieten zonder door te slaan beide kanten op, te veel of te weinig. Ikvraag het me af.

En ja mijn eetpatroon is ook niet normaal dankzij een paar flinke allergieen en een dwarsliggende maag. Eet daarom verplicht spelt desem brood omdat dat het beste valt. Melk ed moet ik laten staan ivm lactose intolerantie. Maar verder eet ik normaal en voldoende.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:01

Tillie20 schreef:
Verder gewoon zo veel mogelijk vers bereiden met niet al te veel vetten. Vooral geen harde vetten zoals boter, die zijn zeer ongezond.

Volgens mij hebben we juist jaren heel erg vetarm geleefd (of de verkeerde vetten) en is het beter om wat vetten toe te voegen.

Zo eten wij in plaats van margarine tegenwoordig roomboter of kokosvet. En volle yoghurt in plaats van magere yoghurt.
Vet kan je lichaam verbranden. Suiker wordt eerst omgezet in vet en opgeslagen.

Laatst was er een stukje op 3FM van iemand die uitlegde wat margarine was. Wat precies weet ik niet meer, maar ik weet wel dat het enorm kunstmatig is, in tegenstelling tot roomboter.

Of begrijp ik je nu misschien verkeerd?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:02

Daarnaast vind ik dit soort hypes wel goed om bewustzijn te creëren, want laten we wel wezen: meer en meer mensen zijn te dik en sterven aan welvaartsziektes. Dan kan je lekker eigenwijs de andere kant op kijken, maar daar schiet je dan niks mee op.

Ik merk ook dat voedingsproducenten, door de hypes, gaan nadenken over hun producten. Puurder, minder zout/suiker/toevoegingen. En dat lijkt me alleen maar goed, toch?!
Laatst bijgewerkt door Yucca op 07-10-15 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:03

karuna schreef:
Ik heb lang geleden hier eens een topic over aangemaakt. Omdat toen al de boel wat aan het doorslaan was, maar nu is het nog veel erger lijkt wel.

Zijn er nog mensen die simpel ontbijten met een paar boterhammen met hartig of zoet beleg? Aardappelen, pasta, rijst en volvette producten met iieks suiker. Zijn er nog mensen die koffie of gewone thee zonder smaakje drinken. Dat laatste is een uitstervend ras kennelijk, in de horeca gewone thee vinden is erg lastig aan het worden, ik neem dus mijn eigen theezakjes mee.

Gewoon eten en ervan genieten zonder door te slaan beide kanten op, te veel of te weinig. Ikvraag het me af.

En ja mijn eetpatroon is ook niet normaal dankzij een paar flinke allergieen en een dwarsliggende maag. Eet daarom verplicht spelt desem brood omdat dat het beste valt. Melk ed moet ik laten staan ivm lactose intolerantie. Maar verder eet ik normaal en voldoende.

Ik ontbijt met havermout, omdat ik er langer op kan dan op een paar boterhammen. Ik vind het ook lekkerder. Maar als ik vrij ben eet ik wel gewoon boterhammen. Of cornflakes met yoghurt.

Thee, bij voorkeur groen. Want zwarte thee vind ik zo bitter. :r
Ik kan me voorstellen dat smaakjes thee ook voornamelijk er zijn in de horeca omdat je toch een beetje uit bent. Maar ik heb nog nergens de earl grey zien ontbreken? Althans, dat vind ik gewoon genoeg.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:04

Ik werd laatst raar aangekeken toen ik een volkorenboterham met kaas uit mijn tas pakte.
Iemand in de trein vroeg ik graag op mn 30e dood wou gaan, omdat dat zo slecht was.

Nouja, ik leef volgens mij nog steeds en voel me goed, dus wat is het probleem :+.

Ik vind ook dat mensen doorslaan. Melk drink ik niet dagelijks, ben er geen fan van.
Maar 's avonds een aardappel met groente en een stukje vlees sla ik niet af!
Al eten wij 2-3 keer in de week geen vlees, het blijft stiekem wel lekker :+.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:05

Tjsa earlgrey valt niet goed bij me, is ook een smaakje en ik word er hardstikke misselijk van.

Een volkoren boterham met kaas smek heel slecht voor je. Oo haalt de smaak van kaas voor zich. :))
Laatst bijgewerkt door karuna op 07-10-15 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt