Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 23:33

Hier zijn we ook een ren aan het bouwen voor een paar kipjes inderdaad :) liefst gered van de batterij. En die mogen hier oud worden.
Dat soort eieren, daar heb ik geen problemen mee. Maar supermarkteieren, zelfs bio, vind ik niet diervriendelijk genoeg.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 23:38

ik heb ooit kikkererwten "shoarma" gegeten bij mijn nicht (was volgensmij met gewoon shoarma kruiden,ui,paprika en nog wat en dan uiteraard kikkererwten, pita broodje en knoflook saus)
zat in iedergeval geen enkel dierlijk product in

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 23:41

In knoflooksaus zit meestal yoghurt (van koemelk) en ei ;)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 23:41

oww, kan ook vast zonder knoflook saus :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 23:42

Het is wel vrij makkelijk zelf te maken van plantaardige yoghurt :j

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 23:48

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 12:57

Fijne reacties, bedankt daarvoor! :) Ook voor alle linkjes en boekentips, ik kende ze nog niet allemaal. +:)+
Creme fraiche/knoflooksauzen en dergelijk zijn prima zelf te maken (en bij de Ekoplaza zijn er ook veel kant-en-klare vervangers) dus recepten waar dat in zit zijn welkom hoor!

Uiteraard zijn niet-veganisten ook welkom, ik zou alleen oeverloze discussies vervelend vinden. Ik zie vaker zulke topics op Bokt en dan is het respect (van beide kanten hoor) soms ver te zoeken. Kritiek en nare opmerkingen krijg ik in het dagelijks leven al genoeg over dit onderwerp, vandaar dat ik nu meer zoek naar wat gelijkgestemden of ten minste mensen die met open vizier vragen stellen. :)

Wat eieren betreft ligt mijn bezwaar bij de al eerder genoemde haantjes die als 'overschot' de versnipperaar in gaan. Ook de legkippen worden uiteindelijk geslacht wanneer ze minder gaan produceren, dat vind ik een naar idee. Als ik echter eigen kippen kon houden (wel ex-legkippen dan) en daar eieren van zou krijgen zou ik er geen moeite mee hebben. Helaas is dat hier ivm met twee honden met flink jachtinstinct geen optie, dan moeten de kippen alsnog opgehokt worden voor hun veiligheid en ga ik mijn doel dus weer voorbij. ;) Daarbij kan ik prima zonder eieren, dus is de noodzaak er ook niet zo.

roxiie schreef:
Ik weet niet zo goed hoe ik mij eigen eet/leefstijl moet omschrijven.
Als ik anderen vertel wat ik eet/niet eet krijg ik meteen de stempel veganist.

Zelf noem ik mezelf liever uitgebreide vegetarier. Ik gebruik geen zuivel, honing, eieren etc.
Maar ik heb wel huisdieren en mijn paarden dragen wel tuig van leer.

Interessant! Wanneer ben je dan een 'echte' veganist hè? :) Ik ben wel benieuwd naar visies hierop, ook van de niet-veganisten trouwens.
Voor mij persoonlijk is het: Niets eten wat van dieren afkomstig is en ook geen spullen van leer/wol en dergelijke gebruiken. Oude schoenen die ik nog heb van leer draag ik overigens wel af nu, ik ga ze niet weggooien want dat vind ik nog erger.
Huisdieren heb ik ook, hoewel ik eigenlijk een beetje moeite heb met dieren 'gevangen' houden. Het zijn wel (op 1 hond na) allemaal opvangers en herplaatsers, bewuste fok stimuleer ik liever niet en als dieren er toch al zijn een plekje nodig hebben bied ik ze dat graag.
Ik heb ook twee paarden, maar rijden doe ik al een aantal jaar niet meer omdat dat me niet lekker zit in de zin van het 'gebruiken' van dieren. Ze staan in zo veel mogelijk vrijheid (24/7 buiten) samen en met al mijn dieren wil ik zo veel mogelijk samenwerken en gelijkwaardig zijn. Al is dat laatste altijd een beetje lastig natuurlijk, wanneer dieren afhankelijk van je zijn (en dat zijn ze hoe je het ook wendt of keert toch...) Ik filosofeer daar wel veel over. Ik denk dat ik in mijn ideale wereld geen dieren zou hebben, simpelweg omdat mensen het recht niet meer zouden hebben/nemen om ze te houden en er alleen nog dieren in het wild zouden leven. Ik zou het wel vreselijk missen, dat wel, maar het zou zo veel dierenleed schelen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:02

hannahaapje schreef:
Leffroi schreef:
Wat ik me wel altijd afvraagt. Mits het biologische scharrelkippen zijn, wat is er mis met het eten van eieren? Daar doe je geen dier mee kwaad toch? Of...? (Puur interesse hoor, wil absoluut geen discussie hiermee opstarten)

Er gaan in Nederland elke dag twee miljoen haantjes van een dag oud door de versnipperaar omdat ze niets waard zijn.

Dan koop je zelf een paar kippen... Heb zelf 3 krieltjes lopen.. Ok, heb wel zes eitjes nodig voor een beetje uitsmijter, maar ze zijn heerlijk :j

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:04

hannahaapje schreef:
Leffroi schreef:
Wat ik me wel altijd afvraagt. Mits het biologische scharrelkippen zijn, wat is er mis met het eten van eieren? Daar doe je geen dier mee kwaad toch? Of...? (Puur interesse hoor, wil absoluut geen discussie hiermee opstarten)

Er gaan in Nederland elke dag twee miljoen haantjes van een dag oud door de versnipperaar omdat ze niets waard zijn.

Ik heb het over biologische scharrelkippen (en dus eventueel eieren van de eigen kip) en niet over de industriekip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:05

Oh ja, en voor laagdrempelige vegan recepten: http://veganchallenge.nl/zoek-recept/#
Je kunt zoeken op moeilijkheidsgraad en vrijwel alle makkelijke dingen zijn in de standaard supermarkten verkrijgbaar. :) Ik ben daar mee begonnen om het zeker voor mijn man (die is geen veganist/vegetariër, maar kookt altijd en eet vrijwel alles mee) makkelijk en laagdrempelig te houden. Hij kookt graag en probeert graag dingen uit, dus inmiddels maken we ook meer zelf en komen er ook producten van bv. Ekoplaza bij, maar voor mensen die af en toe eens vegan willen eten is dit een fijne site.

Favorieten van mij:
Ratatouille: http://veganchallenge.nl/ratatouille/
Spaghetti met groenteroomsaus: http://veganchallenge.nl/volkoren-spagh ... eroomsaus/
Tagliatelle met champignonroomsaus: http://veganchallenge.nl/tagliatelle-me ... nroomsaus/
Geroosterde groenten met knoflooksaus: http://veganchallenge.nl/geroosterde-gr ... flooksaus/

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:09

Maar die sauzen zijn toch allemaal op melk basis? (Yoghurt is ook melk ;) )

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:13

Ik heb nog wel een recept voor een heerlijke auberginesoep. *denkt even heel hard na*

2 aubergines
2 rode paprika's
Teentje knoflook
Pijnboompitten
Olijfolie
Bouillonpoeder
Water
Cayenne poeder
Verse peterselie
Roomboter (maar deze kan je dus rustig weglaten)

De aubergine even in plakken snijden en aan beide kanten grillen, af laten koelen. Ik vond het lekker om de paprika's ook even te grillen, te 'smoren' (?) in een plastic zakje en af te pellen. Ook in stukken snijden.
Knoflook had van mij iets meer gemogen, maar deze er doorheen persen. De bouillonpoeder mengen met het water (gewoon groentebouillon) en er mag zeker een theelepel cayennepeper door. Als alles aan de kook is, gas uit en goed pureren. Op het laatst de peterselie er door en nog heel even pureren (ik ben gek op peterselie dus zat er redelijk veel door). Verder op smaak maken met peper en zout (is helaas echt nodig vond ik). Ik heb heerlijk gegeten.

Weet zo niet meer van welke site dit recept kwam.

Oja, de pijnboompitten had ik vervangen door ongezouten pinda's ivm prijs, maar maakt het gerecht zeker af. Wel even in kleine stukjes snijden/ meepureren. Deze moet je eerst ff roosteren met wat olijfolie voor wat meer smaak. Even vergeten :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:14

Maar de recepten bevatten toch geen yoghurt? Denk dat de gemiddelde vegan wel snapt dat yoghurt zuivel is... of bedoel je andere recepten dan die redpassion geeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:15

LadyMadonna schreef:
Maar die sauzen zijn toch allemaal op melk basis? (Yoghurt is ook melk ;) )

Ik maak ze met sojamelk of sojayoghurt. ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:24

Gebruiken jullie ook verdikkingsmiddelen als agar agar en xynthaangom als vervanger voor gelatine? Ik wil graag eens een zakje meebestellen van pit&pit, maar ben benieuwd of het net zo goed werkt.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:26

Aangezien dit topic voornamelijk gaat over recepten/voedingsmiddelen, denk ik dat dit topic beter past op VT. Daar verplaats ik jullie dan ook heen :)

MWS -> VT

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:32

Hier ook geen vegan maar (als we er toch een naam aan willen hangen) flexitarier. Ex vegetarier met lactose intolerantie. Ik eet dus vrijwel geen zuivelproducten meer, wel ei, heel af en toe biologisch vlees en verder veel salade en groenten uit mijn moestuin. :D De geitenboerderij hier om de hoek is Demeter dus daar haal ik weleens geitenvlees.

Ik lees graag mee voor nieuwe recepten. Probeer toch ook minimaal 1 dag per week vegan te eten en er zijn ook regelmatig dagen waarbij ik achteraf denk: 'oh, ik heb vandaag helemaal geen dierlijke producten gegeten' :+

Irritante is dat ik ook niet tegen soja producten kan. Lactose zit werkelijk overal in verwerkt en daar ben ik vanwege allergie heel streng mee. Koek, chips, brood e.d kan ik allemaal laten staan en natuurlijk alle melk en yoghurtproducten.

Wat ik vaak vegan eet is:

- Gevulde soep (100 varianten, van paprikasoep, bloemkoolsoep tot spinaziesoep)
- BBQ, niks is lekkerder dan gegrilde aubergine, courgette, maiskolfjes etc
- Salade gevuld met riso of quinoa, kikkererwten, linzen, verse kruiden, uitjes, noten etc
- Ovenschotel of lasagne verde
- Knolselderij frietjes met een vegan burgertje en salade of groente

Verder heb ik standaard de roomboter vervangen voor koolzaadolie en olijfolie. Maak ik altijd de salade dressings zelf met een goede kwaliteit olie en azijn.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:33

Ik gebruik eigenlijk nergens gelatine voor. Wanneer gebruik je dat 8nnemiek?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:34

Vraag voor ts : Hoe ziet jouw zadel etc eruit dan? Is toch ook leer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:35

Hanmar schreef:
Aangezien dit topic voornamelijk gaat over recepten/voedingsmiddelen, denk ik dat dit topic beter past op VT. Daar verplaats ik jullie dan ook heen :)

MWS -> VT

Jammer, ik hoop(te) ook op reacties wat betreft het filosofische gedeelte. Veganisme gaat juist niet (alleen) over voeding, maar over de achterliggende gedachte en filosofie bij het niet gebruiken van dieren. Recepten zijn een leuke bijkomstigheid maar overal wel te vinden, ik was het topic vooral gestart voor 'food for thought'.

8nnemiek schreef:
Gebruiken jullie ook verdikkingsmiddelen als agar agar en xynthaangom als vervanger voor gelatine? Ik wil graag eens een zakje meebestellen van pit&pit, maar ben benieuwd of het net zo goed werkt.

Nee, nog niet geprobeerd. :)

Cinnepin schreef:
Vraag voor ts : Hoe ziet jouw zadel etc eruit dan? Is toch ook leer?

Ik rijd niet meer. ;) Ook vanuit de gedachte dat ik geen dieren wil gebruiken voor mijn plezier.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:37

hannahaapje schreef:
Leffroi schreef:

Die gaan vooral voor dierenvoer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:44

_Nelleke_ schreef:
Ik gebruik eigenlijk nergens gelatine voor. Wanneer gebruik je dat 8nnemiek?

Om plantaardige slagroom te maken bijvoorbeeld, en voor taartvullingen, en in jam.. Pudding.. Snoep.. Chocomousse.. Vega kwarktaart..
Eigenlijk vooral voor zoetigheid :))

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:51

Leuk topic! Ik ben zelf (nog lang geen) veganist en ik weet niet of ik die stap ooit ga maken (nu ik nog thuiswoon en mijn ouders nog koken sowieso niet) maar ik ben sinds een paar weken wel 'bewust' bezig met vlees. Ik begon me toch wat schuldig te voelen als ik weer eens een goedkope kipschnitzel van de supermarkt at :o Bovendien is dat vlees eigenlijk niet eens lekker en het lijkt me nou ook niet helemaal gezond met al die zooi erin. Dus ben ik eerst begonnen met vlees van mijn brood te schrappen. Ik probeer nu ook 'savonds zo min mogelijk vlees te eten. Dat lukt tot nu toe prima, het vervelende is alleen dat mijn ouders heel veel eenpansgerechten maken waardoor dus vlees zit. En ze willen niet apart voor me koken wat begrijpelijk is. Ik denk dat als ik op mezelf woon de stap naar vegetariër wel ga maken. Ik weet niet of ik ooit veganist wil worden ondat het me vooral ontzettend ingewikkeld vind, maar ik heb respect voor de mensen die dat wel zijn!

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 13:59

Intressant topic! Zelf ben ik ook al heel wat jaartjes vegetarier. Ik eet eieren van eigen kippetjes en hier blijven alle hanen er gewoon lekker bij lopen :). Ik vroeg me af hoe veganisten over wol denken, zouden jullie bijvoorbeeld wel wol producten gebruiken van eigen schaap? Puur interesse, vroeger namelijk schapen gehad en die waren heel blij als hun vacht er af ging voor de zomer, wol gebruikte we dan ook regelmatig. (Niet aanvallend bedoel, puur nieuwsgierigheid :) )

langua

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 14:00

Ik eet gewoon vlees enzo, maar vind dat iedereen idd moet doen en laten wat 'ie zelf wil.

Maar waarom geen honing? Eieren snap ik op zich wel, maar honing.... :o