Gezonde tussendoortjes zonder gluten, lactose of suiker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Gezonde tussendoortjes zonder gluten, lactose of suiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 14:59

Mag je dadels?
Die vullen erg goed en zijn zoet dus vervullen je suikerbehoefte.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 15:08

Ik eet ook glutenvrij. Wat ik nog wel eens neem is een komkommer die doormidden, vruchtvleesspul er uit en er dan een plakje zalm op.

Verder ben ik ook nog heel erg aan het zoeken

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 15:19

Ik eet regelmatig een pannekoek van geprakte banaan en 2 eieren. En soms doe ik er nog plakjes appel in. Ik doe er zelf ook 2 eetlepels brinta door, maar kan ook zonder. Hier overheen dan wat kaneel.

Kan ook koud, dus makkelijk mee te nemen.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:50

Wellicht kun je zelf een banaanbrood maken? Is vrij makkelijk te maken, en vervolgens in plakken in te vriezen. Moet je alleen ruim van te voren uit de vriezer halen, of even in de magnetron doen (maar dat vind ik minder lekker). Smaakt en vult goed, en je kunt er vrij veel variëren met de ingrediënten, waardoor hij aan de dieetwensen voldoet, maar je ook in smaak wat kunt variëren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 23:01

Ik heb dat bananen brood dus ook gemaakt een paar weken terug en ik vond het echt niet te haggelen. Makkelijk te maken was het wel, en snel klaar. Maar je moet er iets op doen wat echt lekker is om die smaak een beetje goed te krijgen.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 23:08

En simpelweg een grotere bak salade meenemen en de ene helft als lunch en de andere helft als theepauzehap/vieruurtje nemen? Bouillon is misschien ook een idee, maar ik ben niet voldoende thuis in de wereld van glutenvrij e.d. om te weten of zoies er is en of het een beetje smaakt.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 07:22

Een zelfgemaakte vullende soep met glutenvrije crackers misschien ??
Laatst bijgewerkt door 420BlazeIt op 21-06-15 07:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 07:33

Kijk even op de site van the Juice brothers www.juicebro.com onder food staan een hoop lekkere dingen ter inspiratie en volgens mij vallen die redelijk onder jou selectie criteria. Er zitten noten in maar het is anders dan alleen een handje noten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 08:26

Het lijkt me dat je suiker behoefte s'middags voort komt omdat je geen koolhydraten eet. Bij hypoglycemie is het belangrijk om langzame koolhydraten te nemen. Dus havermout ipv meelproducten, daar kun je ook een havermoutpannekoek van maken en mee nemen voor bij je lunch bijvoorbeeld.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 08:39

Havermout bevat ook gluten, dan zou je boekweitmeel, rijstemeel o.i.d. moeten nemen, denk ik.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 08:42

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 08:43

Havermout bevat geen gluten. In de fabriek komt het in aanraking met gluten. Glutenvrije havermout bestaat dus wel. Hier hebben we Hahne, zeer goedkoop en niet in aanraking gekomen met gluten.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 08:45

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 08:59

Als je zo'n behoefte hebt aan chocola o.i.d. zag ik laatst op de site van Rens Kroes een recept voor gezonde chocola. Ik weet niet of die ook glutenvrij is.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:00

:o Oeps, volgens mij was ik in de war met spelt.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:20

Kun je van glutenvrije havermout misschien mueslirepen maken? Ik heb een tijdje aangepaste repen gemaakt (fodmap, dus lactose, tarwe, en meer niet) op basis van dit recept: http://delectablymine.blogspot.nl/2012/ ... -bars.html

Ik liet de suiker weg, gebruikte wat stroop ipv honing (honing mocht niet, stroop bij jou ook niet denk ik, wellicht kun je wat anders vinden?). Ik weet ook niet of je iets van arachideolie of zonnebloemolie mag? Ik deed er dan vaak ook nog noten, pure chocolade of cacaopoeder en kokosrasp bij. Lekker variëren met dingen die je mag.

Moet je wel weer even voor in de keuken staan, maar het viel mij reuze mee qua werk en dan kun je meteen twee weken vooruit..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:58

Agavesiroop kun je ook gebruiken om een mueslireep zoet te maken. Gebruik ik zelf tegenwoordig ook regelmatig als suikervervanger.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 09:32

Bedankt iedereen voor het meedenken!

Had het er nog over met mijn vriend, het is echt wel gek. Hij eet dezelfde porties fruit en salade als ik, en is de hele dag verzadigd, en ik eet door als een bouwvakker :') Wel sta ik een uur eerder op en ben ik meer in beweging op mijn werk.

Hilli, het idee van 'gewoon meer salade meenemen' is leuk, maar ik eet écht de hele dag groente: ook bij het avondeten bestaan mijn recepten voornamelijk uit bonen met groenten en een klein beetje vlees...

Glutenvrije havermout is idd goed te verkrijgen bij de biowinkel :)

De bonbons ken ik! Ik zal aan mijn vriend vragen of hij die nog eens voor me wil maken!

Ik ga maar eens wat experimenteren de komende tijd en dus inderdaad maar weer de keuken in.

Eens kijken of ik verschil merk als ik toch wat meer koolhydraten(pannenkoekjes, mueslirepen) of eiwitten(ei/vlees/vis/omelet) toevoeg.

Meer tips blijven welkom!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:35

Persoonlijk weet ik uit ervaring {ik heb ook hypoglycemie} dat meer eiwitten zorgen voor minder honger en dat je weg moet blijven van "meel"producten omdat dat ook je bloedsuiker spiegel veel te snel omhoog gooit. Langzame koolhydraten in combinatie met eiwitten en goede vetten gaat bij mij het beste.

Maar goed, iedereen is natuurlijk net een beetje anders..dus soms is het zoeken wat voor jou het beste werkt.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:50

Ik eet graag wat nootjes of gedroogde abrikozen. Een dan haal ik een portie uit de grote zak en laat de rest in de keukenkast. Anders eet je maar door... :') . En kleine hapjes 'knibbelen' en niet 'heel' in je mond stoppen.

En van die rijstcrackers? Dus niet de wafels, maar de dunne snackcrackers?
Komkommer met wat tonijn uit blik?

Dadels met notenpasta schijnt ook heel lekker te zijn, maar dadels zijn voor mij wat te weeïg om zo te eten.

En drink je genoeg? Ze vind ik een glaasje spa rood ook wel vullen.

En soms ook gewoon toegeven aan écht lekkere trek: een dag mag dat best.
Dit is nog wel een leuk recept voor je denk ik: http://www.degroenemeisjes.nl/glutenvri ... eientaart/

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:52

Er is al veel genoemd, maar stukjes verse kokos doen t bij mij erg goed! Ik haal van die kleine voorgesneden bakjes bij de AH, en die krijg ik niet in 1x op... Er is ook boekweitmuesli (dus glutenvrij) van Eat Natural, met een beetje Alpro yoghurt ook heerlijk tussendoor! Mag je ook geen geiten of schapenkaas? Ik kan daar wel tegen en dat vult ook prima. En een lekkere smoothie is ook zo gemaakt! Bij mij gaat alles erin, van spinazie tot bananen, en van rode biet tot ananas!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:08

Mag je de plantaardige melkproducten van Alpro wel?
Die hebben lekkere melk, kwark en yoghurt met weinig suiker. Hun lightproducten zijn gezoet met stevia.
Wellicht kun je daar iets mee in elkaar knutselen.

Verder kun je 'iets' beleggen met vette vis, zoals gerookte zalm, paling of makreel, mager vlees zoals kip of kalkoen, of ei, gebakken of gekookt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:39

Gedroogde vruchten vullen goed en zijn zoet. Dadels, vijgen, abrikozen, maar tegenwoordig kun je ook gedroogde stukjes appel in zakjes kopen bv.
Voordeel is dat je dat kant en klaar verpakt kan kopen. Goed te combineren met bv amandelen of hazelnoten.

Moet je wel opletten of ze niet gesuikerd zijn.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:43

Op facebook is er een pagina healthy lifestyle facts, hier rollen dagelijks de lekkerste recepten voorbij, echt een aanrader!