Flexitariër

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 23:14

Hier was het vroeger ook normaal om elke dag vlees te eten, maar sinds een aantal jaren is bijna onze hele familie flexitariër.
Ik eet zelf al 20 jaar geen vlees. Vriendlief in het begin wel elke dag, maar sinds we gingen samenwonen is hij meteen flink gaan minderen en dat beviel hem prima :) En tegenwoordig eet hij thuis helemaal geen vlees meer. Hij zegt wel eens 'gek he, vroeger vond ik vlees heerlijk, maar nu mis ik het totaal niet!' :D Maar ik maak dan wel vaak vleesvervangers als groenteburgers en champignonburgers en falafel of gewoon oa roerbakschotels waar zo veel lekkere groente en kruiden in zitten dat je het vlees totaal niet mist :)

Viel ons wel op dat, nu we op vakantie zijn geweest en vriendlief wat meer vlees heeft gegeten een week lang, hij ineens weer wat last kreeg van uitslag en puistjes. Ik krijg dat zelf vooral als ik dierlijke producten als eieren en zuivel eet. Meteen uitslag!

Rindin

Re: Flexitariër

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 23:21

Ik eet ook een paar dagen in de week geen vlees/vis. Geen idee dat dat een naam had, joh :+ al het vlees wat ik eet is ook nog biologisch.

Het blijkt dat steeds meer mensen regelmatig vlees laten staan. Zelfs de Duitsers! Bijkomend voordeel is dat een kleinere vleesindustrie minder belastend is voor het milieu (y)

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 03:07

In al mijn gerechten zit eigenlijk altijd wel vlees, bedenk ik me net. Niet veel, maar toch.
Grappig :).
Wat ik echt grappig vind, is de term "flexitariër". Ik zou echt in lachen uitbarsten als iemand zichzelf zo zou noemen. Of het woord verwarren met een nies.
"Ik ben flexitariër".
"Gezondheid".
:')
Het slaat echt nergens op. Sorry. Dat je af en toe geen vlees eet, ja leuk, maar wil je dan serieus jezelf een "flexitariër" noemen? Ben je dan cooler ofzo?
Ik snap het niet.

Edit: krijg ik ook een eretitel als ik gewoon een dagje geen vlees eet zo af en toe? "Miniemtariër" ofzo? 8-) of juist een maxitariër dan? Of meditatiër?

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:06

Fearlien schreef:
Ik denk dat bijna iedereen het wel is, ik ken eigenlijk niemand die elke dag vlees eet.

Hier eentje! :D kom mij niet aan mijn vlees! Zonder vlees geen warm eten :') oké onder vlees valt bij mij ook vis :)

Dus nee ik ben geen flexidinges bevalt me ook prima :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:17

ponyparadijs schreef:
Spinazie eet ik zeker 1x per week
Is dat dan voldoende?

Om het zeker te weten zul je een bloedonderzoek moeten laten doen, maar omdat je niet volledig vlees en visloos eet is het risico op te weinig ijzer en vitamine B12 minder groot.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:49

Dat valt heel erg mee hoor :)
Ijzer zit in heel veel (groene) groentes, boontjes en volkorenmeel en als je daarbij genoeg fruit eet voor je vitamine C dan wordt dat ijzer allemaal goed opgenomen en krijg je niet zomaar een tekort.
En B12, daar is de wetenschap op terug aan het komen dat dit alleen uit dierlijke voeding kan worden gehaald. B12 krijg je natuurlijk ook binnen via eieren en melk als je niet helemaal veganistisch eet. Het schijnt in zeewier te zitten, op champignons, in kefir, maar het wordt ook in ons eigen lichaam aangemaakt en het is nooit bewezen dat mensen dit uit eigen lichaam kunnen opnemen, maar het is ook nooit bewezen dat het níet wordt opgenomen.
Ik eet zelf al 20 jaar geen vlees en ik ben overgevoelig voor zuivel en eieren dus die eet ik ook weinig tot niet, maar ik heb geen tekorten terwijl ik geen vitamines slik. Ik denk persoonlijk dat veel mensen prima hun eigen B12 kunnen opnemen als hun darmflora gezond is.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:58

Hier een flexitarier. Ik ben vanaf m'n 8e tot 24e vegetariër geweest. Toen er een lactose intolerantie werd geconstateerd ben ik af en toe een klein beetje vlees of vis gaan eten. Wel altijd alleen biologisch. Ik ben nu 4jr later nog steeds overwegend vegetarier maar eet dus soms een stukje vlees, alleen als ik de herkomst van het vlees weet.

Verder zijn alle dierlijke producten hier in huis biologisch. Ook kattenvoer en straks hondenvoer.

Ik vind niet dat je van een flexitarier kan spreken als je 1 of 2x per week geen vlees eet. Ik vind het eigenlijk normaal om 2x per week vega te eten, dat hoort in mijn ogen gewoon bij een gezond voedingspatroon.

Bovendien betekend flexitarier toch dat je bewust met dierlijke voeding omgaat? Dan vind ik het ook raar dat je op de overige dagen wel plofkip en bij-industrie varken nuttigt.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:23

ik ben bijna een jaar vegetarisch naja 10 juli want dan word ik 12 *\o/*

mn zus en mn vader zijn vegetarier

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:48

Ijzer zit idd in Veel andere producten.
Ik houd echter dagelijks bij wat ik eet ivm sporten en ijzer staat toch wel vaak heel laag en soms zelfs op 0. Iedere dag bonen eten zou kunnen maar dan kies ik toch wel voor een pilletje. Haal de mijne gewoon bij de hema, voor 3 euries zit ik 2 maanden goed.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:03

Ik ben ook 'Flexitariër'. Ik ben vegetarisch opgevoed omdat mijn moeder dat was. Mijn vader paste zich daaraan aan. Ik woon samen met m'n moeder nu en eet ongeveer 1x per week vlees en 1x per week vis. Vis eet m'n moeder wel mee maar vlees wil ik zelf gewoon graag. Als ik op mezelf woon ga ik waarschijnlijk wel iets vaker vlees eten maar zeker niet elke dag! Voor mij is vlees nu altijd iets wat extra lekker is en geen gewoonte en dat vind ik prima. Juist ook voor de dieren en het milieu.
Als iedereen flexitariër zou worden zou dat al veel helpen! (en dan niet 6x ipv 7 x vlees maar echt 2x ofzo)

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:11

Hier ook een flexitariër.

Ik was altijd een enorme vleesliefhebber en ik ben opgegroeid in een gezin waar er iedere dag vlees gegeten werd, maar na een stage bij een melkveebedrijf ben ik eens verder gaan kijken naar de manier waarop wij omgaan met dieren die voedsel voor ons produceren. En zo ben ik met het gezin heel geleidelijk overgestapt op een nieuw eetpatroon.

Sinds ongeveer een jaar eten we thuis door de week geen vlees. Er zijn dus twee dagen in de week waarop we wel vlees eten, meestal rund van een lokale slager die zijn eigen koeien heeft lopen en die heel open is over zijn manier van werken. Sinds ik dat vlees gewend ben vind ik supermarktvlees vies, het smaakt nergens naar en meestal heeft het een droge structuur.

Ik heb zelf en tijd ook vegetarisch gegeten in restaurants maar dat was zo teleurstellend dat ik daarmee opgehouden ben. Wanneer ik niet zelf kook heeft het gezin wel de neiging om "slecht" vlees in huis te halen, aangezien ik mijn visie niet hoef op te dringen aan anderen vind ik het wel best. We hebben ook meestal gewoon boterhammenvlees in huis. Ook dat haal ik bij de slager maar dat is allemaal minder lang houdbaar en het is toch iets prijziger.

In het begin was het wel lastig goede recepten te vinden omdat ik steeds dacht: hier zou een stukje kip/varken/rung echt lekker bij zijn. Ondertussen is het een automatisme en hoef ik er niet meer bij na te denken. Alleen die voedingsstoffen die jullie ook benoemen willen wel eens problemen opleveren. Mijn vriend geeft dan meestal ergens door de week aan dat hij veel zin heeft in biefstuk en dan weet ik dat ik iets met meer ijzer en eiwit moet maken:)

Ik ben er tevreden over zo.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:22

Ik eet vrijwel alleen maar eigen geschoten wild (door m'n vader dan). Heel soms een keer een plakje ham op brood als uitzondering of een stukje vis van de markt eens in de drie weken.

Voor mijn gezondheid zou ik toch graag meer vis eten, maar het komt er niet in bij m'n moeder. Ze vindt, waar ze groot gelijk in heeft, dat de zeeën overbevist zijn en dat we hier niet aan "mee mogen werken".

Ik voel me door de mogelijkheid op wild eten erg bevoorrecht, zou ik deze mogelijkheid niet hebben was ik waarschijnlijk vegetariër geweest.

Een nadeel aan het gros van de vegetariërs is wel dat ze vaker soja producten nuttigen dan de vleeseter. Soja maakt op dit moment milieutechnisch ook meer kapot dan goed is...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:59

Dat is echt onzin over soja. De grootste soja-verbruiker is de vee-industrie die de vleeskoeien soja te eten geven. Niet de vegetariers die een soja-burgertje eten. Soja is minder vervuilend dan vlees. Sojamelk is minder vervuilend dan gewone melk. :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:27

Je kan het een rare term vinden, flexitariër, maar volgens mij is het een term die niemand écht zelf gebruikt, maar alleen een term is voor informatieverschaffing.

Ik las bij iemand dat diegene niemand kent die de hele week, iedere dag, vlees/vis eet. Nou, ik ken niemand die bewust een aantal dagen per week vlees/vis laat staan...het zit behoorlijk ingebakken in de Nederlandse eetcultuur om iedere dag vlees te eten.

Zelf eet ik om milieu redenen minder vlees: minder per portie en minder keren per week. Ik bak voor ons tweetjes bijvoorbeeld veel minder gehakt dan voorheen voor door een spaghetti of andere pasta. Binnenkort krijgen we vlees van onze buur-scharrelvarkentjes en de rest haal ik bio/scharrel bij de supermarkt of slager.

Zelf zou ik nooit vegetariër kunnen worden, daarvoor vind ik vlees/vis te lekker, maar bewust eten vind ik wel belangrijk!

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:34

Ik ben de enige vegetariër thuis maar de rest eet misschien 1 x in de week of minder vlees die zijn dus flexitariër.
Ik vind vlees echt heel erg lekker maar ik eet het niet omdat de bio-industrie bestaat en ik vind het prima als mensen vlees eten maar met maten en biologisch want je kan best een dag zonder vlees overleven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:35

Cinderella schreef:
Het slaat echt nergens op. Sorry. Dat je af en toe geen vlees eet, ja leuk, maar wil je dan serieus jezelf een "flexitariër" noemen? Ben je dan cooler ofzo?
Ik snap het niet.

Nou als iedereen heel maar 3 dagen in de week vlees eet zou dat enorm veel verschil maken voor het dierenwelzijn en het milieu.
De gemiddelde Nederlander eet meer dan 3 keer in de week vlees.

Ik vind als je een keer een dagje geen vlees eet je dan ook geen flexitarier bent.

Eet je bewust maar 2 a 3 keer vlees/vis in de week(en dan het hele jaar rond) zou je het zo kunnen noemen als je dat perse wil.

Tja cooler. Van mij hoeft er geen label aan. Ben je vegetariërs dan is het handig om er een term voor te hebben. Op je werk of als je ergens bij vrienden of familie eet is het handig om te melden dat je niet alles eet. Dan kan men er rekening mee houden.
Voor een flexitarier is dat natuurlijk anders. Daar hoef je niet zonder dierlijke producten te koken.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:49

Ligt er een beetje aan hoe je het interpreteert. Ik noem mezelf voor het gemak voor de buitenwereld vegetariër omdat ik dus niet bij andere mensen vlees wil eten. Plofkip gaat er gewoon echt niet in of bio-industrie dier. Nogal verwarrend als men wel weet dat ik soms vlees eet. De meesten snappen er niks van. :+

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:54

Oh dus ik ben flexitariër?! Hebben ze daar een naam voor? :')

Ik heb een voorkeur voor vegetarisch maar schuw geen stukje vlees of vis op zijn tijd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:03

Ach je hebt zo veel termen.. Vegetariër, veganist, pescotariër, lactotariër, flexitariër en dan heb je er ook nog een voor pluimvee dacht ik.. Mensen willen alles gewoon kunnen benoemen. Niks mis mee lijkt me zo. Maar omdat de meeste mensen alleen de vegetariër kennen noem ik me ook vaak zo terwijl ik officieel pescotariër ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:09

Een dag zonder vlees, is een dag niet geleefd.

Ik kan echt niet zonder vlees. Moet bij het warm eten vlees hebben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:19

Ik eet 5 - 6 dagen in de week vlees, maar als wij vlees eten delen wij de portie. 1 stuk kipfilet voor 2 personen. 500 gram gehakt wordt verdeeld over 3 porties dus nog geen 85 gram pp per maaltijd. Dus bewust consuminderen :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:27

Vis lust ik niet, vlees eet ik niet elke dag. Dan eten we een eitje ofzo.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:32

_Nelleke_ schreef:
Ligt er een beetje aan hoe je het interpreteert. Ik noem mezelf voor het gemak voor de buitenwereld vegetariër omdat ik dus niet bij andere mensen vlees wil eten. Plofkip gaat er gewoon echt niet in of bio-industrie dier. Nogal verwarrend als men wel weet dat ik soms vlees eet. De meesten snappen er niks van. :+

Dit heb ik ook :') :') en dan uitleggen dat je wel bi-o-lo-gisch vlees eet, of wild. In restaurants dus vega, en bij mensen op visite ook vega. Soms heb ik het idee dat mensen mij nog meer een gestoorde hippie vinden dan wanneer ik vegetariër zou zijn.

Ik eet zelf overigens ongeveer 3x per week vlees of vis, de rest vega.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 23:05

Wat is er nou weer mis mee dat er een naam voor is :')
Alleen maar goed wordt het wat bekender en gaan mensen die standaard elke dag vlees eten misschien ook een keertje nadenken. Ik snap serieus het probleem niet. Vleeseter, flexitariër en vegetariër, best logisch toch?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:15

ponyparadijs schreef:
Zijn er buiten de tabletten ook voedingsstoffen waar het ijzer in zit?
Want ik heb al zo'n medicijn kast om in te nemen dat ik het eigenlijk niet zie zitten nog een pil te moeten nemen

Heel veel, google maar eens!
Vergeet alleen niet dat je lichaam vitamine C nodig heeft om ijzer op te nemen. Dus veel fruit eten. :)