Koolhydraatarm dieet voor een mooie trouwkleed!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:28

Daantj__ schreef:
Naath86 schreef:
Dat is dus echt onzin! Koolhydraatarm betekent inderdaad dat je lichaam op vetten gaat leven, maar ik ben hier nu ook al sinds januari mee bezig en het werkt echt veel beter! Zelf vind ik ook dat ik er beter door in mijn vel zit en ik merk het aan mijn lichaam als ik weer brood of aardappels heb gegeten.

Als je op Bokt zoekt kom je een paar goede topics tegen.

[HK] De Koolhydraatvrije bokkers

[VT] Koolhydraatarm & Gezond

Mag ik vragen hoeveel jij per week af valt? Of de 2 kilo die TS realistisch is? Het klinkt mij namelijk als een droom in de oren. Maar vind het moeilijk te geloven want het is toch wel echt veel.
Ik zelf wil heb wel eens gekeken naar koolhydraatarm dieet, niet alleen om af te vallen maar ook om beter te voelen. Dus ik ga die topics even doorlezen

De eerste week viel ik wel 2 kilo af, daarna ging het langzamer. Het ligt er uiteraard aan hoeveel je kwijt moet. Ik ben vanaf februari bezig en ben sindsdien 6,5 kilo kwijt. Ik wil ongeveer nog vier kilo eraf en dat zal wat langer duren. Ook ben ik in de weekenden minder streng geworden omdat ik soms toch ook gezellig met mijn vriendje mee wil eten. Maar ik eet nog steeds een stuk minder koolhydraten en bevalt me sowieso gewoon heel goed. Ik weet niet hoeveel TS in totaal kwijt wil, maar 2 kilo in de week zou de eerste weken misschien kunnen, maar daarna niet meer..

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:35

TS, als je in 6 weken echt 15 kg afvalt, wat me heel lastig lijkt, doe je eigenlijk gewoon een crashdieet. Niet erg gezond, en bovendien moet je dat gewicht ook nog eens volhouden tot en met augustus (wat vrij lastig zal zijn na een crashdieet, hallo jojo ;) ) anders pas je op je bruiloft niet meer in je op maat gemaakte jurk :+ .

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:38

Met metabolic balance ben ik in 3 maanden 22 kg afgevallen.
In het begin was ik erg moe (eerste 3 weken) maar dit kwam ook omdat je geen of zeer weinig toegevoegde suikers eet en dus weinig of geen koolhydraten meer eet.
Ondertussen heb ik veel energie en voel me top.'
Er is ergens een topic waarin ik beschrijf wat IK (persoonlijk eetplan) wel en niet eet en hoe.
Het is voor mij geen dieet maar een way of live geworden.

Door alle suikers en koolhydraten (lees ook tarwe) voelde ik me sloom en futloos waardoor ik te weinig beweging had en daardoor in een cirkel kwam.

Voor mij was dit na alle calorieën tellen, weight watchers, en weet ik veel wat nog meer de oplossing, maar dat wil niet zeggen dat het voor iedereen zo werkt.
Ik wil nooit meer terug en mis het brood niet, heb ik echt trek in brood neem ik speltbrood en dan maar 1 sneetje.

Ik eet gevarieerd en zo veel mogelijk biologisch, kook groente kort of eet het rauw en geniet echt van mijn eten en prop het niet naar binnen. Tuurlijk ga ik ook uit eten en eet dan ook alles waar ik trek in heb maar met mate.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:39

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:41

Heb je je goed ingelezen? Weet je waar allemaal koolhydraten inzitten? Ook in heel veel soorten fruit zitten koolhydraten he? Maar deze zijn echt niet ongezond voor en bevatten vaak juist stoffen die heel erg goed voor je zijn. Ik zou mezelf dat niet willen ontzetten, niet meer in elk geval want ik heb het ook geprobeerd, maar ik kan het niet, dat schrappen van koolhydraten.

Ik zag op een gegeven moment overal boterhammen met pindakaas en besefte dat ik dat mezelf echt niet aan moest doen.

Ik eet nog wel steeds minder koolhydraten dan voorheen hoor, ik maak de keuze: Brood tussen de middag betekend geen aardappelen, pasta oid, maar enkel groente en vlees. Een salade tussen de middag betekend wel koolhydraten bij het avondeten, maar nog wel altijd minder dan voorheen.

Ik ontbijt met groene smoothies. Heerlijk, wel koolhydraten door het fruit, maar ook super gezond en doordat ik er een schep havermout doordoe heb ik maar heel weinig honger.

Na het koolhydraatarme dieet heb ik met mezelf een afspraak gemaakt! Ik mag namelijk eten wat ik wil, maar dat heeft wel consequenties voor de rest van mijn eetpatroon die dag. Vanavond eet ik pizza omdat ik tot laat moet vergaderen en er nou eenmaal pizza's besteld worden. Daar kan ik dan de rest van de dag de hele dag rekening mee houden en dat doe ik dan dus ook.

Ga eens anders koken, weg met de zakjes en pakjes en troep, maar gewoon vers. Dat is helemaal niet moeilijker en kost ook helemaal niet zo veel tijd extra. Ga je eens verdiepen in welke fruit soort er in welk seizoen goed en betaalbaar te krijgen zijn en het hoeft ook niet duur te zijn.

Maar helemaal zonder koolhydraten geloof ik niet meer in.

En nog een kritische noot: Hoelang weet je nou werkelijk al dat je gaat trouwen? Had je dan niet gewoon eerder kunnen beginnen? Nu moet je, een garantie voor falen bijna. Jammer want een gemiste kans.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 15:41

Ik ben ook vanaf januari bezig, maar dus de heletijd met terugvallen toch ben ik van januari tot nu 6 kilo afgevallen.
Nu sta ik wel boven maar ik ken zo weinig recepten dus bijv. avond eten heb ik iets van 4 maaltijden die prima gaan en ik wil toch wat meer afwisselen.

Overigens heb ik trouwens niet het idee dat ik tekort kom qua voedingsmiddelen.

Fruit heb ik inderdaad ook geschrapt, in grote richtlijnen eet ik nu groente, vlees, vis en eiwitproducten.

SAKKIA

Re: Koolhydraatarm dieet voor een mooie trouwkleed!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:49

Maar wat is de reden voor het schrappen van fruit? Weet je hoeveel antioxidanten er in sommige soorten fruit zitten? Super gezond voor je, waarom zou je dat weglaten?

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 15:50

Ik ben 1,5 jaar verlooft en had inderdaad toen al moeten beginnen, vanaf januari stond alles vast en ben toen ook wel wat strenger geworden zo heb ik me aangemeld bij de sportschool, en ben ik ook wel gaan letten op mijn eten.
Ben inmiddels wel 6 kilo kwijt maar door stress en privé situaties was t af en toe toch verdomd moeilijk. Achteraf daar ook weer spijt van dat ik richting lekker vet eten greep want daardoor voel ik me nu weer rot.

Maar ondanks het nu toch wat slecht is wil ik er aan gaan geloven, ik zal mijzelf niet prettig voelen in mijn jurk met het gewicht wat ik nu heb.
En ik persoonlijk geloof ook niet echt dat het slecht is zie het niet als een chrachdieet of iets in die richting want ik krijg toch voldoende vitamines etc binnen het is niet zo als het ziekenhuisdieet bijv.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:54

Maar TS, waarom stel je jezelf niet een realistischer doel?
Door een doel te stellen wat eigenlijk onhaalbaar is zul je juist teleurgesteld raken en waarschijnlijk weer emotioneel gaan eten. Je zegt dat je veel sporten daardoor meer af zal vallen, maar dat sporten doe je al, en val je blijkbaar maar weinig mee af. Dan moet je het in je voeding gaan zoeken, maar 15 kg in 6 weken is echt onhaalbaar (tenzij je 150 kg weegt, dan gaat het soms heel hard).
Misschien krijg je in de aanloop naar je bruiloft wel weer veel stress, waardoor je gaat overeten, een bruiloft organiseren is ook vrij stressvol ;) .
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 27-05-15 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:56

Fruit niet schrappen hoor dat heb je echt nodig, alle TOEGEVOEGDE SUIKERS EN KOOLHYDRATEN vermijden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:01

2 tot 3kg vet per week verliezen betekend grofweg iedere dag 2000-3000kcal minder eten dan je lichaam nodig heeft. Wellicht besef je dan dat dat niet mogelijk is?
in dat tempo afvallen betekend veel spiermassa verlies, en daar word je niet moouer van.
snel veel afvallen lukt niet, ook niet als je gaat trouwen.

Wil je het wel? Stoppen met eten en intensief gaan sporten. Alleem dam bereik je een tekort van 2000-3000kcal per dag.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:03

En een flauwval moment tijdens de huwelijksceremonie waarschijnlijk :o

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:03

Ik vind dit soort doelen altijd een beetje kansloos, ja misschien haal je het wel om je lichaam in die korte tijd 15 kg af te laten vallen maar je weet toch zelf ook wel dat zoiets nooit blijvend is? Waarom dan jezelf dit opleggen, enkel voor die foto in je album? Maakt het je man iets uit of je nu 15 kg lichter bent die dag of heeft hij liever dat je gewoon jezelf bent, een tikje te zwaar maar verder niet geobsedeerd in de aanloop naar de bruiloft…….Ik ben van mening dat overgewicht ongezond is en ook niet nodig maar dat overgewicht haal je niet weg in een paar weken, dat is pas ongezond en onnodig. Als ik jou was zou ik je er bij neer leggen, ga je bezig houden met leuke dingen in de aanloop naar de grote dag, probeer een paar kilo kwijt te raken en zet dat door ook na de bruiloft, dan ben je goed bezig en niet door nu ongelooflijk te gaan crashen. Dan weet je bijna zeker dat je volgend jaar 25 kg moet gaan afvallen ipv 15………..Maar maak er hoe dan ook een leuke dag van, dat is vele malen belangrijker dan je druk maken over die kilo's die er al te lang aanzitten dus er ook in een langere periode van af moeten gaan.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 16:33

Ik houd jullie op de hoogte, heb zelf in ieder geval het gevoel dat dit nu het beste voor mij is dus dat is het belangrijkste. :)

Mochten er toch nog dames komen die in het zelfde schuitje zitten dan lijkt het me leuk om met jullie ervaringen en recepten uit te wisselen, hoeft natuurlijk niet perse voor een trouwjurk te zijn overigens breekt de vakantie periode ook aan dus snap dat dat ook een leuk doel kan zijn bijv! :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:15

Enig idee wat jij je lichaam wilt aandoen?
Het is niet alleen vet wat je verliest, je geeft je lichaam enorm op z'n flikker.
Waar heeft het dat aan verdient?
Als je zuinig bent op je lichaam is dit wel het idiootste idee wat je kunt hebben!

Omdat jij psychisch/mentaal niet lekker zat mag je lichaam nu boeten?

Ongelooflijk.
Een auto die door z'n voegen zakt.. Kopen we gewoon een nieuwe voor.

In de wereld waar ik in leef kunnen we tot op de dag van vandaag geen nieuw lichaam aanschaffen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 18:52

Rudina schreef:
Ik houd jullie op de hoogte, heb zelf in ieder geval het gevoel dat dit nu het beste voor mij is dus dat is het belangrijkste. :)

Mochten er toch nog dames komen die in het zelfde schuitje zitten dan lijkt het me leuk om met jullie ervaringen en recepten uit te wisselen, hoeft natuurlijk niet perse voor een trouwjurk te zijn overigens breekt de vakantie periode ook aan dus snap dat dat ook een leuk doel kan zijn bijv! :)

Hou je er ook rekening mee dat je huid zo'n snelle mindering van massa niet aankan in zo'n korte tijd? Misschien is het wel mooier als je in totaal 15 kilo afvalt (dus nog 9 gerekend vanaf januari) dan meer afvallen en dan met een vel-overschot zitten.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:25

Ik ben niet tegen koolhydraatarm, heb het zelf ook gedaan en voelde me er goed bij, maar ik houd het niet vol, ik mis toch teveel dingen. Wel denk ik echt dat 2 a 3 kilo per week compleet onrealistisch is, ook op streng koolhydraatarm.

Maar wat ik vooral nog even wilde zeggen: Als je het wel volhoud, denk er dan alsjeblieft om dat je na zo'n lange tijd niet ineens veel koolhydraten kan gaan eten. Als jij van nu tot de bruiloft khd arm eet, dan kan je op je eigen bruiloft de bruidstaart wel vergeten want het risico dat je daar doodziek met knallende koppijn en maag/darmklachten van raakt op dat moment is serieus aanwezig. :) Zou beetje jammer zijn als je daar niet aan denkt en ziek wordt op je eigen bruiloft :)

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:35

Emmaa_ schreef:
Daantj__ schreef:
Mag ik vragen hoeveel jij per week af valt? Of de 2 kilo die TS realistisch is? Het klinkt mij namelijk als een droom in de oren. Maar vind het moeilijk te geloven want het is toch wel echt veel.
Ik zelf wil heb wel eens gekeken naar koolhydraatarm dieet, niet alleen om af te vallen maar ook om beter te voelen. Dus ik ga die topics even doorlezen

Als je er echt streng mee bezig bent (dus maximaal 20g koolhydraten op een dag) val je de eerste periode wel echt snel af, vooral als je overgewicht hebt.

Maar wat eet je dan op een dag zodat je maar maximaal 20 gram koolhydraten binnen krijgt? Ik ben toevallig laatst begonnen met het bijhouden van mijn eten met een app en ik kom ver boven die 20 gram uit. Nu doe ik niet koolhydraatarm eten maar die 20 gram koolhydraten overschrijd ik vaak op een dag al door alleen het eten van fruit. Een appel zonder schil is al 16 gram koolhydraten, 100 gram ananas is 12 gram en 100 gram aardbeien 7.68 gram koolhydraten. Nu eet ik wel veel fruit maar ik kan mij niet voorstellen wat je dan wel kan/mag eten om maar aan 20 gram te komen.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:37

Mensen die op een streng khd arm dieet zitten eten vaak ook geen fruit :n Zo weinig khd eten is erg lastig en je moet ontzettend bewust bezig zijn met wat je eet...

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:43

Maar waarom zou je het jezelf zo moeilijk maken en koolhydraatarm gaan eten? Je komt aan als je teveel calorieën eet, niet zozeer van koolhydraten. Zelfs als je voeding voornamelijk uit koolhydraten bestaat, maar je krijgt minder calorieën binnen dan je verbruikt, dan val je gewoon af. Waarom zou je complete productgroepen uit je voedingspatroon schrappen?

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:48

@Samiyah bedankt voor je reactie. Ik had al zo'n vermoeden dat fruit dan niet gegeten wordt. Dat zal ik persoonlijk niet volhouden, vind fruit wel een makkelijk/lekker/gezond tussendoortje. Maar wat ik mij dan afvraag wat eten ze wel? Groente bevat toch ook koolhydraten? Dus daar kan je dan ook niet veel van eten? Wat blijft er dan over, kip? En hoe zorg je er dan voor dat je gedurende de dag toch voldoende eet maar het niet al te saai wordt? Mijn nieuwsgierigheid is nu toch wel gewekt hoe men dat doet om maar max 20 gram koolhydraten binnen te krijgen?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:56

Daantj__ schreef:
@Samiyah bedankt voor je reactie. Ik had al zo'n vermoeden dat fruit dan niet gegeten wordt. Dat zal ik persoonlijk niet volhouden, vind fruit wel een makkelijk/lekker/gezond tussendoortje. Maar wat ik mij dan afvraag wat eten ze wel? Groente bevat toch ook koolhydraten? Dus daar kan je dan ook niet veel van eten? Wat blijft er dan over, kip? En hoe zorg je er dan voor dat je gedurende de dag toch voldoende eet maar het niet al te saai wordt? Mijn nieuwsgierigheid is nu toch wel gewekt hoe men dat doet om maar max 20 gram koolhydraten binnen te krijgen?

ik zou dat ook niet volhouden hoor :n volgens mij heb je wel groente die erg weinig khd bevat, ik denk dat ze daar dan meer van eten. Maar het fijne weet ik er ook niet van. :) Mijn moeder heeft ooit eens een khd arm dieet gedaan en die at toen ook geen fruit, daar kwam mijn info vandaan. :P

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:24

To, ondanks alle kritische reacties wil ik ook de mijne nog even toevoegen. Ik denk namelijk ook dat je op deze manier niet gezond bezig bent en de kans op falen/teleurstelling alleen maar heel groot is.

- je wilt van een bmi 27 naar 19. Niet dat de bmi heilig is, maar het zegt wel iets. Als je zoveel afvalt in korte tijd is er zeker wel sprake van een crash dieet. En je doet het toch ook voor je gezondheid? Ik zou m'n doel minder scherp stellen. Misschien een kilo per week? Want als je al een emotionele eter bent, denk dan aan de stress die je vast nog krijgt voor je bruiloft. Als je je doel wat minder streng zet haal je 'm makkelijker.

- Als je zo streng koolhydraatbeperkt eet kan je je echt heel naar gaan voelen op de bruiloft als je opeens helemaal los gaat.

- Kan je trouwjurk zo kort voor de bruiloft nog aangepast worden naar de maat die je dan hebt?

- Omdat je naar zo'n laag gewicht wilt in korte tijd en ik uit je berichtjes proef dat je soms niet helemaal happy ben, is het misschien beter om te kijken hoe je je in je hoofd beter kan gaan voelen. Accepteer je huidige gewicht en alles wat je afvalt kan je dan zien als een kadootje! Als je je happy voelt over jezelf is afvallen ook makkelijker omdat je niks hoeft te bewijzen naar jezelf toe. Wees lief voor jezelf (en daar hoort GEZOND eten bij en niet te snel afvallen).

- Als je zoveel afvalt in korte tijd kan je hoofd het vaak niet bijhouden. Dus sta je alsnog in je trouwjurk je zelf te dik te vinden, terwijl dat niet zo is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:03

Mws -> vt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:17

Suusje1986 schreef:
Maar waarom zou je het jezelf zo moeilijk maken en koolhydraatarm gaan eten? Je komt aan als je teveel calorieën eet, niet zozeer van koolhydraten. Zelfs als je voeding voornamelijk uit koolhydraten bestaat, maar je krijgt minder calorieën binnen dan je verbruikt, dan val je gewoon af. Waarom zou je complete productgroepen uit je voedingspatroon schrappen?

Koolhydraatarm eten is een aanpassing in je hele voedingspatroon. Het is even wennen, maar het is zeker heel goed te doen. Ik weet dat veel mensen op deze manier eten omdat het een 'makkelijk' dieet is om de rest van je leven vol te houden als je het eenmaal gewend bent. Ik ben zelf niet zo actief, maar probeer wel zo min mogelijk rijst, pasta, brood e.d te eten. Dat scheelt al een hoop :)