Is bananen brood ook in te vriezen, zodat je gemakkelijk meerdere porties kan maken?
Zeker!
Mintgroen
Geplaatst: 19-05-15 00:32
Emmaa_ schreef:
Ik vind het zelf super fijn om bananenbrood te maken! Doe ze zelf in cupcakevorm zodat ik ze in 1 keer op kan eten en gooi er wat honing en cacao doorheen zodat het een chocolade smaakje heeft. Heerlijk
Of speculaaskruiden
elenaMM77
Geplaatst: 19-05-15 00:35
ik zou eigenlijk helemaal niet gaan experimenteren, zonder dat je ook naar de HA gaat. dus ook naar de huisarst gaan om je te laten nakijken, met name voor bijvoorbeeld coeliakie.
buikpijn na brood is niet gewoon iets, daar moet naar gekeken worden.. want als het coeliakie is dan is er nog veel meer dat je beter maar kunt laten staan, en dan richt iedere glute die je binnenkrijgt schade aan in je darmen (om je maar even 'bang') te maken. daarbij staat coeliakie ook nog in relatie met andere aandoeningen en verhoogde kansen op andere aandoeningen..
ik zou dus zeggen.. voor nu het brood laten staan, of gewoon kijken waar je het minste last van hebt.. maar niet zelf gaan experimenteren zonder dat je ook naar de HA gaat is mijn advies.
joyce B
Geplaatst: 19-05-15 01:13
Om alternatieven te kunnen bedenken moet je eerst weten waar je precies last van hebt. Pas dan kun je de voedingsstoffen mijden waar je last van hebt.
In brood zitten meestal Tarwemeel, gluten, gist en nog wat hulpstoffen bij niet-biologisch brood. bij echt speltbrood dus spelt ipv tarwe
Als je last van tarwe hebt zou je ook problemen moeten hebben bij het eten van wraps/burrito's, pitabroodjes, diverse pastasoorten, crackers, soepstengels, koekjes etc.
Bij glutenintolerantie hoef je geen last te hebben van tarwe mits deze glutenvrij is gemaakt. Ook kun je brood en koekjes eten van granen en zaden die van nature glutenvrij zijn ( rijst, gierst, boekweit, amaranth en quinoa. Bij gierst, boekweit, amaranth en quinoa spreken we officieel niet van granen, maar van zaden.)
Wel kun je dan ook last hebben van andere graansoorten die gluten bevatten (gerst, spelt en nog veel meer die ik even vergeten ben) en van producten die daar van gemaakt zijn. (couscous, Bulgur, poedersoep en veel maaltijdkruidenpakketten)
Hier de soorten granen:
De granen die we kennen zijn: – Amaranth (glutenvrij en bevat geen fytinezuur) – Boekweit (evenals Amaranth glutenvrij en bevat geen fytinezuur) – Haver (bevat houtvezel, dat de weerstand verhoogt en een gunstig effect heeft op het hart) – Gerst (Rijk aan gluten en fytinezuur) – Gierst (glutenvrij en bevat geen fytinezuur) – Mais (bevat veel vet, glutenvrij en bevat fytinezuur) – Quinoa (glutenvrije, licht verteerbare zaden zonder fytinezuur) – Rijst (glutenvrij en bevat weinig fytinezuur) – Rogge (Bevat gluten en fytinezuur) – Spelt ( bevat 40% minder fytinezuur en gluten dan tarwe met een hoog eiwitgehalte) – Tarwe ( bevat het hoogste glutengehalte (80%) en bevat veel fytinezuur)
Dus zou eerst preciezer willen weten waar je wel en geen last van hebt...
Onze dochter eet glutenvrij vanwege Coeliakie. Die kan dus glutenvrij brood, pasta en koekjes wel gewoon eten.
Alternatief voor brood: pap (glutenvrije graansoort), yoghurt/kwark met fruit/zaden/pitten en/of noten, gedroogd fruit. bananenbrood/ bananenpannenkoek, maaltijdsalade met noten/zaden/pitten/gedroogde vruchten/vlees of ei
maar je kunt prima bakken met glutenvrije meelsoorten ook bijvoorbeeld mengeling met tapiocameel/aardappelzetmeel etc.)