Gezond aankomen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 23:15

Lynaro schreef:
Als ik zoek en in de boeken duik over onverzadigde vetten, dan vind ik alleen maar dat HDL (wat mede wordt aangemaakt door onverzadigde vetten) de LDL afbreekt (verzadigde vetten)
Ben nu wel even heel nieuwsgierig naar een artikel/onderbouwing secricible! Ik sta altijd open voor nieuwe kennis hierover :j
Ik meet zelf regelmatig bij groepen mensen het cholesterolgehalte, en merk hierbij dat mensen met een hoog LDL gehalte dit kunnen verklaren uit hun voedingspatronen. En dat ik vaak hele families heb, en daarbij cholesterol ook weer niet te relateren aan elkaar valt maar aan hun eetgedrag.

Nu heb ik inderdaad mayonaise uit een bovenstaande quote geplukt, omdat ik even in de war was met eieren. Maar dit is inderdaad achterhaald!

Datje boeken dat nog steeds verklaren zal wel, die zullen niet volledig recent zijn. Boeken over voeding zijn zo snel verouderd, verdiep je eens meer via internet en zoek dan wetenschappelijke bronnen, geen gekleurde websites.
HDL ruimt inderdaad het LDL op, maar je lichaam heeft zelf een vaste hoeveelheid cholesterol dat het aanmaakt, ongeacht of je eieren eet, roomboter wegwerkt enz. Het heeft veel meer te maken met je gewicht o.a. Bijvoorbeeld iemand die 30kg afvalt op en dieet met verzadigde vetten zal daarmee waarschijnlijk ook zijn cholesterol verlagen.
Daarnaast is het een misvatting dat een hoog cholesterol hart en vaatziektes zou veroorzaken. Een hoog HDL lijkkt te beschermen, tot zover de bewijzen, maar over een LDL is weinig bekend. Deze misvatting is ontstaan doordat wetenschappers jaren geleden alleen het totaal cholesterol onderzochten, iets wat weinig zegt...

Bronnen heb ik wel, maar niet nu, is me even te laat. Bekijk o.a. De nieuwste richtlijnen goede voeding uit amerika, zij hebben nu de aanbeveing voor cholesterol recent verwijderd uit de richtlijn om deze reden. Onderaan de richtlijn staat een berg literatuur :) bekijk eens artikelen van prof.dr. Frits Muskiet, klinisch chemicus van Universitair Medisch Centrum Groningen bijvorbeed. Verder tonen 3 grote meta-analyses aan dat verzadigd vet het risico op hart- en vaatziekten niet verhoogt
Ee verhoogd cholesterol komt voort uit een slechte leefstijl, hoog gewicht, insulineresistentie enz. Dat dit vaak gepaard gaat met het eten van verzadigd vet is een feit, maar het verzadigd vet is niet de oorzaak.
De helft van onze verzadigde vetten komt uit melkproducten, toch zorgen melkproducten niet voor een verhoogd cholesterol, rarara....

Ondertussen weten we ook dat hart en vaatziektes lijken te ontstaan onder invloed van deze insulineresistentie, ontstekingsreacties enz. En niet(volledig) door een hoog cholesterol, misschien wel helemaal niet.

Even in een notendop en heel zwartwit genoteerd, helaas blijft voeding een niet erg nauwkeurige wetenschap. Nog een interessant krantenartikel over de discussie, welke wat dieper op de materie in gaat
http://www.foodlog.nl/artikel/paleo-en- ... -je-denkt/
Beide wetenschappers uit dit artikel hebben een duidelijke visie. De een is wel aangesloten bij unilever en daarmee voor mij niet onafhankelijk te noemen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 12:20

Ontbijt: Een boterham met kalkoenfilet, beetje slasaus en komkommer
Eerste pauze: Twee boterhammen met kaas en komkommer en een yoghurt rijstwafel.
Tweede pauze: Een italiaanse bol met filet american, ui en ei
Thuis: Plakje cake en twee yoghurt rijstwafels
Avondeten: Aardappelen, boontjes met spek en gebakken ui en karbonade + kommetje vla

Ik ben aan het aankomen met behulp van dieetiste en heb inmiddels wel wat ervaring om je menu aan te vullen zonder het ongezond te maken.
Wat ik vet druk zijn toevoegingen en ik hebwat weggelaten

Ontbijt: Een boterham met roomboter kalkoenfilet, plakje kaas en komkommer glas volle melk (of ander zuivel product)
Eerste pauze: Twee boterhammen met kaas en komkommer en (wal)notenen een notenreep (zonnatura supermarkt)
Thuis: Plakje cake en fruit zoals druiven, mango enz en een bakje griekse yoghurt met wat havermout
Avondeten: Aardappelen, boontjes met spek en gebakken ui en karbonade + kommetje vla met muesli

Harpoon

Re: Gezond aankomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 11:25

Dankjewel!

Ik krijg buikpijn van melk, daarom drink ik vaak karnemelk. Werkt dat ook?
En welke soorten noten? Want ik ben allergisch voor hazelnoten en een beetje voor walnoten..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:22

Cashewnoten kan ook, wel altijd ongezouten noten nemen.

Ik mis wel fruit in jou eetpatroon. Er is zoveel meer dan banaan en appel.
Manderijntjes, sinaasappel, Mango, ananas en meloen bijvb.

Of als ontbijt: kwark met diepvries fruit ( als je je bed uitkomt een beetje in een kommetje doen om te ontdooien) en muslie.
Als je dan hebt gedouched en aangekleed bent is dat fruit voldoende ontdooid om te eten.
Dan heb ik het over bosbessen en frambozen enzo.

Ik moet ook aankomen maar voor mij tot nu toe niet gelukt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:36

Jezzi schreef:
Behalve als je 1.60m bent of 50 kg weegt of helemaal niet beweegt, is dit niet voldoende :n

Wat is je lengte en gewicht nu? Reken hier http://rubriek.nl/fitness/bmr.php eens uit hoeveel kcal je zou moeten eten.

Wat een handige link! Ik schrik ervan om te zien hoeveel calorieen ik naar binnen moet werken per dag! Bijna 2500... vandaar dat ik blijf afvallen. Ik rekende op 2200. Momenteel sport ik zo'n 7 keer per week (op 5 dagen paardrijden, waarvan op 2 dagen 2 paarden en dan ook nog 2 keer p.w. hardlopen. Stiekem is dat nog meer sporten dan 7 keer).

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:48

Harpoon schreef:
Ontbijt: Een boterham met kalkoenfilet, beetje slasaus en komkommer
Eerste pauze: Twee boterhammen met kaas en komkommer en een yoghurt rijstwafel.
Thuis: Plakje cake en twee yoghurt rijstwafels
Avondeten: Aardappelen, boontjes met spek en gebakken ui en karbonade + kommetje vla

Dit is wat ik vandaag tot nu toe heb gegeten

Poeh, hier red ik het niet eens op.... :o
Ik ben eindelijk ook eens wat kg aangekomen! Bij mij heeft de website van voedingswijzer heel erg geholpen. Dan wordt je je bewust van het aantal calorieen dat je op een dag binnen krijgt. Het is wel een beetje vervelend soms, het betekend dat je alles wat je eet bij moet gaan houden, maar als je dit eens 2 weken doet heb je al een vrij goed beeld van het aantal calorieen.
Verder raad ik je aan om niet teveel volle producten te gaan eten, die fout maakte ik toen. Met de gedachte dat dat beter zou zijn als je aan wil komen. Resultaat was veel teveel verzadigde vetten en een verhoogde cholesterol dus dat was toch niet zo gezond hihi!

Succes ermee!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:13

Ik heb op mijn galaxy s4 de app shealth. Die zit er standaard op. Hierop heb ik ook een tijd mijn calorieen bijgehouden. Was erg verhelderend.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:03

Ik kan shakes aanraden om aan je calorie behoefte te komen per dag. Deze kun je kopen op internet webshops.(bodystore.nl) Je kan op den duur niet meer eten, want je zit dan gewoon vol. Deze shakes kan je 1 tot 3x per dag drinken met melk of water. Melk is lekkerder, mijn vriend doet dit met volle melk.

Hij zit door die shakes op de 4000 calorieën per dag.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 07:36

Ik hoef niet aan te komen, ik zit nog op een prima gewicht. Ik weet alleen nu waarom ik de laatste tijd blijf afvallen :+

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 07:43

Harpoon schreef:
Maar is dat slecht voor het cholesterol en zo? Want als dat zo is, kan het gevaarlijk voor mij worden.

Als je zulke serieuze gezondheidsproblemen hebt kan ik je alleen maar aanraden om naar een diëtiste te gaan in plaats van zelf aan te klooien.