Koolhydraatarm & Gezond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:50

Ik denk dat je kanttekening een hele goede is jezzi :) eigenlijk alleen voor mensen met insulineresistentie en diabetes lijkt een koolhydraatbeperkt dieet echt de uitkomst te zijn om af te kunnen vallen, omdat deze mensen een probleem hebben met insuline en je dat us buitenspel wilt zetten.

Goof, als toevoeging op jou: wanneer er sprake is van een spastische darm/prikkelbare darm reageer je vaak op de FODMAP's. Fodmap's zijn specifieke koolhydraten waarbij de darmen op 1 of meerdere FODMAP slecht reageren. Zodra je dus alle koolhydraten elimineert (waaronder dus ook de FODMAP) zul je daar een klachtenvermindering van vinden. Eigenlijk vergelijkbaar met iemand die een koemelkeiwit allergie, die alle eiwitten uit de voeding schrapt en dan geen klachten meer heeft.

Dan over mezelf: ik eet "koolhydraatarm", maar noem het liever eiwitrijk :) ik sport veel en gebruik daarom veel eiwitten en heb daarom weinig kcal over om nog koolhydraten te eten, tenzij ik mezelf ga overeten. Ik eet daarom vrijwel geen brood.

Cecile, een niebeschadiging of hartbeschadiging is zeker nog niet wetenschappelijk aangetoond, tenzij je doelt op een ketose-dieet. Men heeft heel lng gedacht dat de vele eiwitten de nieren beschadigen, maar zoals je nieren gezond zijn kan een grote hoeveelheid eiwitten geen kwaad.
Laatst bijgewerkt door secricible op 27-02-15 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 13:52

Ik hoef niet drastisch af te vallen, helemaal niet.

Ik wil me gewoon fit voelen. Naast een aantal gezondheidsomstandigheden voel ik me ook gewoon niet fit en lekker in m'n vel. Ik kan door die gezondheidsomstandigheden nog niet echt bewegen, maar ik voel me "dik"/"opgeblazen". Ik ben absoluut niet te dik hoor. Maar zou me wel graag wat lekkerder in m'n vel willen voelen, wat strakker. En fitter. Dat m'n gezondheidstoestand etc. in ieder geval niet aan m'n eten kan liggen. Dus de goede vitamines, vetten en stoffen binnen krijgen. :)

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:53

Limoen schreef:
CecileDV schreef:
Wat ik in mijn opleiding leer over KHA-dieet is dat het inderdaad een tijdelijk effect geeft, want als je weer koolhydraten gaat eten zit alles wat je kwijt bent er zo weer aan.
Het blijft dus altijd oppassen met hoeveel koolhydraten je binnenkrijgt. En laat dat je voor je lijf nu niet het meest ideaal zijn, want de energie die je lijf krijgt uit koolhydraten wordt veel efficiënter en met minder bijproducten verkregen dan bij de verbranding van eiwitten.
Van langdurig KHA eten zouden je lever en nieren beschadigd kunnen raken, door de grote hoeveelheid afvalproducten die bij de verbranding van eiwitten (en in zekere zin ook vetten) in je lichaam vrijkomen. Terwijl je eigenlijk voor resultaatbehoud wel KHA zou moeten blijven eten.

En hoe zou jij dan je eetprogramma aanpassen?

Ik vind de 40/40/20 verhouding die hierboven geopperd werd redelijk realistisch klinken, misschien 40 KH, 30 vet en 30 eiwit nog beter. Je lichaam haalt zijn energie het meest efficiënt uit koolhydraten en uiteindelijk is het voor veel mensen toch gewoon een kwestie van minder (en vooral minder ongezond) eten. Dus dan komen dingen als glycemische index om de hoek kijken. Kies voor de koolhydraten die je eet voor koolhydraten waar je lijf lang op kan teren, dus koolhydraten die wat meer werk vergen om te verbranden. Kies bij je vetten zo min mogelijk verzadigd en vul de rest aan met eiwitten.

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:55

secricible schreef:
Cecile, een niebeschadiging of hartbeschadiging is zeker nog niet wetenschappelijk aangetoond, tenzij je doelt op een ketose-dieet. Men heeft heel lng gedacht dat de vele eiwitten de nieren beschadigen, maar zoals je nieren gezond zijn kan een grote hoeveelheid eiwitten geen kwaad.

Ik geef ook alleen maar aan wat wij leren op de opleiding, ik zeg zeker niet dat daar niet de meest actuele kennis overgebracht wordt. Kan ook bijna niet, gezien het feit dat er bijna dagelijks ontdekkingen gedaan worden op het gebied van voeding.

Je zult alleen pas weten dat je nieren/lever/hart niet goed werken als ze het daadwerkelijk niet meer goed doen. Beetje banketstaaf als dat achteraf voorkomen had kunnen worden.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:56

Om even precies te zijn en het op jezelf te baseren, aanbevolen wordt:
-0.8g eiwit/kg lichaamsgewicht, 1.5-2.0g eiwit/kg lichaamsgewicht bij fanatieke sport
-1g vet/kg lichaamsgewicht
-rest van de kcal opvullen met koolhydraten

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:58

Jezzi schreef:
Om even precies te zijn en het op jezelf te baseren, aanbevolen wordt:
-0.8g eiwit/kg lichaamsgewicht, 1.5-2.0g eiwit/kg lichaamsgewicht bij fanatieke sport
-1g vet/kg lichaamsgewicht
-rest van de kcal opvullen met koolhydraten

Hmm, wij leren 40-70en% uit koolhydraten. Dus dat is inderdaad aanvullen wat overblijft, maar zoals wij het leren zijn je koolhydraten nog wel degelijk de grootste brok van wat je binnen zou moeten krijgen.

Limoen

Re: Koolhydraatarm & Gezond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 13:58

Maar die koolhydraten krijg je ook met de groentes etc binnen. Je hoeft niet perse pasta's en brood etc. te eten dan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:59

In groentes zitten over het algemeen heel weinig koolhydraten, je moet er wel erg veel eten wil je aan je aanbevolen hoeveelheid komen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:00

Je begrijpt me verkeers cecile, dat kun je namelijk niet voorkomen. Alleen bij mensen met een specifiek nierdieet (wat ze "eiwitarm" noemen, maar een strikte 0,8gr/kg is) is deze grote hoeveelheid eiwitten nit goed. Deze mensen hebben een nierprobleem, maar niet dankzij een dieet en kan dus niet voorkomen worden. En dat weet je dus ook wel van tevoren :)

En dat de opleiding zwaar achter loopt op de praktijk is me helaas bekend. Die informatie was al verouderd toen ik van school kwam en ze leren het nog steeds...
Ik sluit me aan bij jezzi haar schema, dat functioneert voor de meeste mensen het beste, hoewel ik geen standaard maak van 1gr/kg vet. Iemand die af wil vallen en daarvoor zichzelf beperkt in kcal komt dan al snel op 40-45% vet en houdt geen koolhydraten over, dat werkt niet.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:01

Kort gezegd: je lichaam heeft die 0.8g eiwit en die 1g vet nodig. Als er dan niet meer ruimte is voor 40-70% koolhydraten binnen de hoeveelheid kcal die die persoon mag eten, dan kan dat gewoon niet.

Natuurlijk zijn er zoals sec noemt situaties(bijv. veel sporten, maar toch maar weinig kcal mogen consumeren), waarbij ik het vet zou verlagen om ruimte te maken voor meer koolhydraten voor de energievoorziening.
Laatst bijgewerkt door 123321 op 27-02-15 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:01

secricible schreef:
Je begrijpt me verkeers cecile, dat kun je namelijk niet voorkomen. Alleen bij mensen met een specifiek nierdieet (wat ze "eiwitarm" noemen, maar een strikte 0,8gr/kg is) is deze grote hoeveelheid eiwitten nit goed. Deze mensen hebben een nierprobleem, maar niet dankzij een dieet en kan dus niet voorkomen worden. En dat weet je dus ook wel van tevoren :)

En dat de opleiding zwaar achter loopt op de praktijk is me helaas bekend. Die informatie was al verouderd toen ik van school kwam en ze leren het nog steeds...
Ik sluit me aan bij jezzi haar schema, dat functioneert voor de meeste mensen het beste, hoewel ik geen standaard maak van 1gr/kg vet. Iemand die af wil vallen en daarvoor zichzelf beperkt in kcal komt dan al snel op 40-45% vet en houdt geen koolhydraten over, dat werkt niet.

Het is ook heel jammer dat de meeste docenten bij voorbaat aangeven dat (een deel van) de stof verouderd is. Doe er dan wat aan, denk ik zelf dan.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:10

Zelf heb ik last van een opgezette buik door wat lichamelijke/ chronische problemen. Mijn arts adviseerde mij om te minderen ( niet te stoppen ) met koolhydraten. Ik hoef verder niet af te vallen, en heb me nooit echt verdiept in de voeding. Wat ik nu merk is als ik minder chips/chocolade eet, minder 'pijn' in mijn buik heb, 'minder' opgezet is. Ik probeer nu mijn brood te vervangen door een salade.
Ik wil namelijk in de avond wel een 'prakkie' blijven eten of soms een pasta.

Als tussendoortje of als ik trek krijg neem ik naast fruit ook wel eens een liga oid, is dit nou echt zo slecht? ( het valt natuurlijk onder snoepen). Kan ik dan beter een rijstwafel nemen?

Ik sta voor tips zeker open omdat het mijn pijnklachten verminderd. :)

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:22

Klinkt toch niet verkeerd Like_peres ?

In een wafel zit nog minder in maar een liga moet toch kunnen als je daar geen last van krijg?
Lekker variëren met groente en fruit!

Ik neem een banaan, appel, stuk komkommer, snoeptomaatjes etc gezond en lekker als tussendoortje.
Weet niet of je lange vingers lust ? Maar zelfs die zijn goed te doen.
Minder last van mijn buik en voel me fitter.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:34

Lange vingers daar had ik niet aan gedacht!
Ik ben zelf op het moment gek op paprika, schijnt ook gezond te zijn :) .

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:54

Zitten ook nog niet zoveel kcal in dus ook fijn meegenomen ;)
Paprika die zal ik ook eens halen :)

Verder eet ik yoghurt werkt voor mij echt perfect.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:33

Hier ivm antibiotica tijdelijk kh arm eten. Heb ook minder last van een opgeblazen gevoel nu, maar vind het lastig om genoeg binnen te krijgen om wat intensiever te kunnen sporten.

Eet 's ochtends soya yoghurt met fruit of ik maak kokoswafels. Tussen de middag omelet of een eiwitshake en 's avonds varieert nogal :)

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:41

Kokoswafel klinkt lekker! Wat zit daar in?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:44

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 18:51

2 maanden geleden begonnen met sporten en gezond eten
Brood en frisdrank uit mn dieet gemieterd en vervangen door oa noten zaden en peulvruchten en water
Helaas nog niet zo veel gewicht kwijt als ik had gewild maar spieren wegen helaas ook wat
Ik mag er in iedergeval al 10 afstrepen
Het liefst zou ik er nog 10 af krijgen maar het doel is om nu nog 5 te verliezen
Soms geef ik wel iets toe, vooral in het weekend wil ik nog wel es zichten maar het moet ook leuk blijven :)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:01

Dit topic gaat volgens mij meer over recepten, dus ik denk dat je op VT wellicht meer reacties/tips zult krijgen:
MWS -> VT

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:55

Doubtless schreef:

Thanks! Dat ziet er goed uit! Kun je kokosmeel in een normale supermarkt kopen of moet ik even naar een natuurwinkel?

Qua drinken ben ik momenteel verslingerd aan spa citroen. Is hetzelfde als spa rood maar dan smaakt het alsof er een schijfje citroen in zit.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:39

Zitten daar niet veel suikers in?

Ik heb t besteld bij de website van body&fit, weet niet of je het zo kunt kopen...

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:12

Volgensmij is het idd niet heel goed
Beter gewoon een citroentje uit persen en door je water gooien
Ook lekker met limoen of munt erbij!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:22

Ik ben nu zo'n 7 week met een koolhydraatarm dieet bezig. En zo'n 8 kg afgevallen. Heb nog wel wat te gaan dus voorlopig ben ik nog wel even bezig. Al blijf je hier altijd wel wat mee bezig geloof ik. Je word je iig wel een stuk bewuster van alles dat je eet.

dat ik het er nou heel moeilijk mee heb om aardappels te laten staan... nee, maar ben sowieso al niet echt een aardappel of patat eter. Pastas vind ik toch wel wat erger. Ik heb nu vervangende pastas in huis met veel minder khd, zodat ik toch af en toe even wat anders kan nemen dan dat groente en vlees.

kwa drinken koop ik van die flessen water. Daar gooi ik dan een klein beetje 0.0 ranja door. En op het werk veel thee. Als ik de hele dag alleen maar gewoon water zou moeten drinken komt dat echt wel snel mijn neus uit :+

Ga het topic even doorlezen verder.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 12:16

Afbeelding

Nope, geen suikers of andere ongein. Staat naast de spa rood en blauw in het vak :j