Gezond dieet voor de kantoormens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:40

gewoon normaal met mate eten en wat extra rauwkost in de broodtrommel doen..
als je je om 16.00h uitgehongerd voelt dan heb je simpelweg niet voldoende gegeten of niet voldoende verspreid te eten..

neem bijvoorbeeld 4 boterhammen mee en twee mandarijntjes en een plak ontbijtkoek..
om 10.00h een boterhammetje en een mandarijntje

lunch twee boterhammen en een mandarijntje, eventueel een bakje soep van de kantine

tussendoor nog ergens je boterhammetje en ontbijtkoekje.

En kom je dan teveel aan? dan wat minder lang nazitten in de kantine maar even tien minuten een blokje omlopen..

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:41

Het belangrijkste is om je stofwisseling aan de gang te houden, dus inderdaad om de 2 uur wat te eten!

Mijn eetschema:
ontbijt: havermout met cocos, kaneel en appel
of biogarde met fruit (let op verhouding zuur/zoet fruit) of handje ongebrande/ongezouten noten
tussendoor: 2 rijstwafels met evt plakje kipfilet/ halve rode paprika met 2/3 gedroogde abrikozen en cashewnoten (niet als ik al noten bij ontbijt heb gehad)/appel met kaneel/ plak bananenbrood
Lunch: salade of ik roerbak groente met een ei (ik maak alles de avond ervoor al klaar)
tussendoor: 1/2 gekookt ei, gebakken ei op een rijstwafel, notenmix met honing, cocosrasp en paar kleine stukjes min 72% pure chocola, advocado met wat zout en peper/tomaatjes en plakjes komkommer
Avondeten: altijd gestoomde of gekookte groente met altijd een vet of eiwitbron eventueel aangevuld met zoete aardappel of quinoa
tussendoor: bakje biogarde met honing, smoothie van wat groente en fruit, honing en cocos, speltcracker met roomboter

Ik maak onderscheid tussen een trainingsdag en een rustdag overigens..

Wellicht staan er wat handige dingen tussen voor iemand :) :Y)

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:52

Tot november zat ik ook op kantoor. Ik nam inderdaad kleine beetjes en nam altijd de trap. In de pauze een klein rondje lopen en na werktijd iedere dag een halfuurtje sporten. Dit nadat ik het eerste jaar op kantoor wat aan was gekomen.

Mijn eetpatroon was ongeveer als volgt op kantoor:
7.00 uur: thuis ontbijten met yoghurt met havermout
09.00 uur: stuk fruit
11.00: havermoutreep (homemade)
12.30: 2 speltbh met beleg en rauwkost
14.30: bakje rauwkost (tomaatjes, komkommer, wortel, paprika)
16.30: 1 speltboterham met beleg
17.30: een stuk fruit in de auto en soms een handje noten
19.00 uur: thuis eten

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:52

Leuk topic! Ook ik werk 40u per week op kantoor en vind het soms lastig om mijn voeding te bepalen. Overdag kan ik me er vrij goed aan houden maar 's avonds krijg ik altijd trek in lekkers waardoor ik dan weer chocola oid pak. Ik probeer nu overdag meer te eten waardoor mijn suiker spiegel op peil blijft.

Als het droog weer is probeer ik altijd een wandeling te maken van +/- 2,5 km.

Ik sport er voor derest niet bij en het afvallen wil hiermee ook niet echt lukken dus dat moet ik weer even op gaan pakken. Heb wel al een leuke sportschool op het oog :) .

Vanochtend: Flesje drinkontbijt van Lidl
Tussendoor ochtend: 2 mandarijnen + 2 snack a jacks kaas

Straks met de lunch 4 goudbruine knackebrod met smeerkaas en filet americain + een appel

Tussendoor middag: 10 snoeptomaatjes en een opkikker

Voor vanavond heb ik lekker zoete aardappel, kikkererwten, spekjes en rucola salde! :Y)

Na het eten eet ik vanavond alleen yoghurt, kijken of het lukt xD .

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:59

Dit kantoormens heeft het heel makkelijk, ik werk in een groot hotel en wij dragen allemaal loon in natura af waarvoor we heerlijk te eten krijgen :)

Op mijn vorige werk nam ik vaak lekker zelfgemaakte pastasalade mee, of couscoussalade. Quinoasalade is ook heerlijk. Fruit doet het ook goed en inderdaad dingen zoals een lekker soepje. Ook de genoemde snoeptomaatjes zijn heerlijk :D

Maar ook rijstwafels en dergelijke zijn af en toe lekker. Gekookt eitje.

Ik heb zelf best een hekel aan elke dag brood eten, dus dan wordt je wel creatief.

A_nouk

Re: Gezond dieet voor de kantoormens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:03

Ik probeer ook iedere 2 uur iets te eten :j
Vandaag had ik als ontbijt twee sneeen brood, om 10 uur een stukje peperkoek als lunch een pasta salade en dan om 3 uur heb ik van die Tuc breaks .

Fit & Beauty is trouwens een hele leuke food blog, met allemaal ideeën voor wat je mee naar je werk kan nemen qua voedsel ! https://www.facebook.com/pages/Fitbeaut ... le_browser

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 12:30

Voor mij is voorbereiding het toverwoord. Ik werk vier dagen per week op kantoor. Twee keer per week maak ik voor twee dagen lunch klaar. Die bestaat altijd uit veel groenten, pasta/couscous/rijst/boekweit, en eiwitten (in mijn geval vegetarische dingen, maar dat zou dus ook vlees of vis kunnen zijn). Je zou ook gewoon restjes van je avondeten mee kunnen nemen als lunch, dan kost het je helemaal geen extra voorbereidingstijd.
Verder ziet mijn eetpatroon er meestal zo uit:

6.30: havermoutpap
9.30: stuk fruit
12.00: lunch (zie hierboven)
14.30: stuk fruit of rauwkost
16.00: stuk fruit of rauwkost (of soms een handje noten)
17.45: avondeten
21.00: eiwitshake (als ik heb gesport), stukje pure chocolade of een cracker met pindakaas

Ik sport trouwens wel vrij fanatiek, maar ook als je niet sport, hoef je echt niet de hele dag op een appel en twee boterhammen te leven.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:33

Even over het regelmatig eten om de stofwisseling op gang te houden. Das leuk maar echt niet universeel toepasbaar...
Als ik dat zou doen zou ik alleen maar meer trek krijgen en houden...
De truuk is voldoende en met de regelmaat die bij je past te eten.

Skinnylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:42

Hier ook een fulltime kantoorbaan en soms echt moeite met wat ik allemaal moet eten ( en alle jarige trakterende collega's altijd.. )

Ik kies meestal uit de volgende dingen:

07.30 uur ontbijt ik met havermout en amandelmelk/rijstmelk
09.30 uur tussendoortje, keuze uit: eierkoek, zelfgemaakte bananen-cake, handje noten of rijstwafel
12.00 uur lunch met of 2 spelt boterhammen met kaas of havermout pannenkoekjes of een bak magere kwark met fruit
15.00 uur tussendoortje, handje noten, rauwkost, fruit of een rijstwafel
18.00 uur thuis eten

Ik loop 2 x per week een half uur hard en 2 x per week een uur krachttraining.

Tevens ga ik in mijn pauze vaak een half uurtje naar buiten :)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:48

om de 2 uur eten doe ik ook. Ziet er de laatste tijd ongeveer zo uit

8:00 Brinta OF kwark met iets
10:00 kwark (zonder iets)
12:00 Brood met kipfilet of pindakaas OF craccotes met kaas, snacktomaatjes en een ei OF Tonijn met sla, komkommer en wat toasjes OF roerei van 2 a3 eireren met evt tomaat OF pannekoekjes zonder iets
14:00 Ei OF eierkoek OF handje nootjes
16:00 fruit
18:00 avondeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:58

Hier ook en fulltime kantoorbaan, ik merk zelf dat het heel veel scheelt sinds ik de suikers laat staan, dus geen koekjes, chocola en (light)frisdrank meer. Heb minder snaaitrek nu :j

Ik ontbijt met kwark, rond 10/11 uur fruit, 13 uur lunch met brood cracker en/of soepje en glas melk. In de namiddag meestal nog fruit (maar die vergeet ik vaak, heb dan ook geen trek) en 's avonds gewoon aardappels/groente/vlees of pasta oid. Na het eten eet ik eigenlijk niks meer. Ook drink ik over de dag minimaal een liter water en thee. Water drinken scheelt wel veel als je denkt honger te hebben :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 19:43

Rintah schreef:
Indien mogelijk kan je ook al tijdens je werk je eten opeten en tijdens de lunch een stuk gaan wandelen. heb je meteen ook weer genoeg frisse lucht binnengekregen.

ik wandel vaak door het park. Maar dat laat het werk niet altijd toe.
Uiteraard doe ik in de ochtend eerst de paarden en als ik thuiskom ook weer.

Maar toch kan ik blijven eten. Maar heb ook regelmatig last van maag/darmen maar dat gaat vaak wel samen met menstruatie.

Ik eet geen zoete dingen meer op brood. Eet ook fruit.
Cup a soup eet ik nauwelijks, heb niet de illusie dat dit echt gezond is.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 19:45

Relaxed schreef:
Hier ook en fulltime kantoorbaan, ik merk zelf dat het heel veel scheelt sinds ik de suikers laat staan, dus geen koekjes, chocola en (light)frisdrank meer. Heb minder snaaitrek nu :j

Ik ontbijt met kwark, rond 10/11 uur fruit, 13 uur lunch met brood cracker en/of soepje en glas melk. In de namiddag meestal nog fruit (maar die vergeet ik vaak, heb dan ook geen trek) en 's avonds gewoon aardappels/groente/vlees of pasta oid. Na het eten eet ik eigenlijk niks meer. Ook drink ik over de dag minimaal een liter water en thee. Water drinken scheelt wel veel als je denkt honger te hebben :)

ik heb niet zozeer snaaitrek maar meer gewone trek. Dus ook gewoon trek in een boterham met kaas.
Heb tijden gehad dat ik er rustig 7 of 8 op at. En dan nog niet genoeg hebben. Maar dan ben ik wel 12 uur van huis weg.

ben nog wel voornemens om veel minder suiker te nuttigen. Drink geen cola etc... en geen suiker in koffie thee. Wil ook graag een keer van brood af stappen. Maar wat moet je dan eten?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 19:46

Skinnylove schreef:
Hier ook een fulltime kantoorbaan en soms echt moeite met wat ik allemaal moet eten ( en alle jarige trakterende collega's altijd.. )

Ik kies meestal uit de volgende dingen:

07.30 uur ontbijt ik met havermout en amandelmelk/rijstmelk
09.30 uur tussendoortje, keuze uit: eierkoek, zelfgemaakte bananen-cake, handje noten of rijstwafel
12.00 uur lunch met of 2 spelt boterhammen met kaas of havermout pannenkoekjes of een bak magere kwark met fruit
15.00 uur tussendoortje, handje noten, rauwkost, fruit of een rijstwafel
18.00 uur thuis eten

Ik loop 2 x per week een half uur hard en 2 x per week een uur krachttraining.

Tevens ga ik in mijn pauze vaak een half uurtje naar buiten :)

Mooi schema. Maar ik ben toch echt een half uur eerder weg en een uur later thuis.
Even een genant vraagje.. krijg jij geen last van winderigheid als je teveel haverhout/melk eet? :')

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:53

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:01

Ik werk ook op kantoor (soms thuis), maar krijg het echt niet voor elkaar om elke twee uur wat te eten.....
Zit echt contant in meetings en afspraken met externen, waar ik het echt niet voor elkaar krijg om ook nog wat naar binnen te slaan. Dit is ook echt niet gebruikelijk binnen het bedrijf, ik zie niemand met etenswaren aan de vergadertafel zitten....

Ik plan wel altijd lunchtijd in en ga dan met collega's naar de kantine. Gelukkig is daar ruime (gezonde) keuze, dus dat is geen probleem.

Heeft de rest geen moeite met al die 'eetmomenten'?

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:05

soms heb ik wel een vergadering, en als het fruit of een eierkoek of zoiets is dan eet ik dat gewoon daar op, is bij ons redelijk normaal :)

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:10

Mmm, ga misschien toch eens proberen om wat regelmatiger te eten. Dan maar kijken of er echt raar gekeken wordt tijdens de meetings of dat er ineens allemaal dingen uit tassen komen als ik begin te eten....

Ik ontbijt al niet en mijn enige 'eetmoment' op de dag is op dit moment om 12 uur (meestal twee boterhammen of een salade). Daarna eet ik pas weer bij het avondeten, wat best laat kan zijn omdat ik na het werk meestal meteen doorga naar mijn paard. Uur of acht/half negen eten is dus normaal (zit op dit moment ook te wachten tot mijn man 'uitgekookt' is :) ). Ik merk dat ik dan vaak al een beetje over mijn honger heen ben, dat kan niet goed zijn.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:10

Gewoon vaker op een dag eten dus, dat is ook wat de anderen hierboven al laten zien met hun eetschema's.
Ontbijt is het belangrijkste begin, dus zorg voor een goed en stevig ontbijt. Ik heb om 10 uur altijd een tussendoortje, varierend van een stuk fruit tot een koekje (bijvoorbeeld een havermoutkoekje), dan om 12.30 lunch met 2 boterhammen (met vleeswaren, want al die suikers is echt niet gezond) en een stuk fruit. Vervolgens om 15.30 weer een hapje of een soepje, dan avondeten en 's avonds een koekje bij de koffie (en als ik me uitleef ook nog chippies daarna).
Eet op vaste tijden, zorg voor kleine porties en wees er in het begin echt consequent in. Omdat ik werk in het onderwijs liggen mijn tijden vast (basisonderwijs) en dat scheelt enorm!

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:25

@Dieselpaard: Ik weet dat ontbijten belangrijk is, maar ben nu 42 en het is me nog nooit in mijn leven gelukt om iets naar binnen te krijgen 's ochtends. Tijdens mijn jeugd (gedwongen) allerlei dingen geprobeerd, van crackers tot chocoladevla en van drinkontbijten tot broodje met allerlei lekkers. Maar het wil er gewoon niet in voor een uur of 11.......

En eten op vaste tijden gaat lastig worden, ik zal eerst maar beginnen met de uitdaging 'iets eten'......

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:28

Je hoeft natuurlijk niet een schema van een ander aan te houden. Als je om 11 uur iets voor het eerst neemt, neem je daarna iedere 2 tot 3 uur iets. Misschien lukt het je wel om het steeds te vervroegen met het ontbijt?
En ook de porties hoeven niet groot te zijn, het is alleen verstandiger om vaker op een dag kleinere porties te eten ipv 3x per dag een grote portie. Zo voorkom je het hongergevoel.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:34

Citaat:
Ikeje: Wat voor een soort bak is dat die je jezelf cadeau hebt gedaan? En heb je ook een recept van dat mueslibrood?

http://home.woot.com/offers/salad-to-go-1
Deze! Lag een tijdje terug in de bonus bij de AH, was 5 of 6 euro en dat heb ik er inmiddels al wel uit, tot grote spijt van de kantinejuffrouw.

http://gezondlevenvanjacoline.blogspot. ... brood.html
Dit is het recept waarop ik mijn mueslibrood heb gebaseerd. Ook lekker met dadels er doorheen!

http://www.ilovehealth.nl/recept-gezond-bananenbrood/
Dit is het recept waar ik mijn bananenbrood op heb doorontwikkeld :)

Ze zijn niet echt calorie-arm, maar voordeel is dat ze wel heel gezond zijn en bij mij heel goed vullen en het lang duurt voor ik weer trek krijg.
Als ik groente snack heb ik meestal na een half uur weer zin in iets lekkers.

Ik moet toegeven dat ik recepten nooit zo goed volg en gewoon kijk wat ik nog in huis heb en denk dat er lekker doorheen past. Pakt meestal wel goed uit..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:50

Ik maak deel uit van een groep van 5 collega's die voor elkaar de lunch verzorgt. Dat betekent dat elk van ons 1 keer in de week de volledige lunch meeneemt voor 5 personen. Daarbij hebben we afgesproken dat het gezond moet zijn. Dus een flinke maaltijdsalade en/of -soep. Ik ben morgen aan de beurt en heb een pan lente-uiensoep, speltbrood met daarbij hummus (zelf gemaakt), avocado en tomaten en sap klaar staan. Deze regeling maakt dat ik maar 1 keer in de week me druk hoef te maken om lunch. Ideaal. We hebben een bedrijfsrestaurant, maar daar komen we eigenlijk nooit meer.

Buiten lunch om eet ik vooral veel fruit.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:07

Kaka schreef:
Ik maak deel uit van een groep van 5 collega's die voor elkaar de lunch verzorgt. Dat betekent dat elk van ons 1 keer in de week de volledige lunch meeneemt voor 5 personen. Daarbij hebben we afgesproken dat het gezond moet zijn. Dus een flinke maaltijdsalade en/of -soep. Ik ben morgen aan de beurt en heb een pan lente-uiensoep, speltbrood met daarbij hummus (zelf gemaakt), avocado en tomaten en sap klaar staan. Deze regeling maakt dat ik maar 1 keer in de week me druk hoef te maken om lunch. Ideaal. We hebben een bedrijfsrestaurant, maar daar komen we eigenlijk nooit meer.

Buiten lunch om eet ik vooral veel fruit.

Daar wil ik dus ook al heel lang heen, alleen jammer dat ik niet genoeg collega's hiervoor op de been krijg. Echt tof om te horen dat jullie dat wel doen!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:08

Ik ga dit topic verplaatsen naar VT, ik denk dat 't daar beter thuishoort aangezien dat meer gericht is op recepten & voeding. :)

MWS -> VT