Waterkefir recepten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 09:38

Afbeelding

Zo, ik heb inmiddels 2,5 liter staan :Y) dus kan ik eindelijk wat gaan testen met nieuwe recepten. Ik heb er nu een met grapefruit, kers en gedroogde abrikoos. Ik ben erg benieuwd!
Over twee dagen heb ik waarschijnlijk eindelijk genoeg korrels om er brood mee te gaan bakken en kan ik er ook wat weg gaan geven :D

Niiennke

Re: Waterkefir recepten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:04

Wat leuk dat het zo snel groeit!! :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 18:17

Dat gaat goed!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:54

Ik wil ook graag mee praten :D
Binnen kort krijg ik korrels van een bokker opgestuurd en ik ben echt een totale leek in het waterkefir maken.
Ik las op de facebook pagina dat sommige mensen er ook dronken van werden, perongeluk dan...
Dus ik begrijp dat je er ook wijn van kan maken?
Weet iemand hoe je dat moet doen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 12:20

In de kefir zou gemiddeld een halve procent alcohol in zitten, dus vrij weinig, maar als je de kefir langer laat staan en alle suiker laat vergisten dan wordt dat gehalte uiteraard hoger. 100 gram suiker per liter geeft zo'n 5% alcohol als het helemaal vergist is.
Volgens het kefir basisrecept gaat er 75 gram suiker in, dus zou je maximaal rond de 3,5% alcohol kunnen krijgen. Maar persoonlijk lijkt hij me helemaal niet zo lekker als er geen restsuikers in zitten.
Testen is helaas lastig.. Ik heb die van mij geprobeert te testen maar die kwam uit op 80 gram per liter na twee dagen gisten. Doordat er koolzuur in de drank zit krijg je afwijkende uitslagen.

Het is idd vergelijkbaar met wijn maken, maar voor wijn gebruik je andere soorten gist en werk je met vruchtendrank en minder met gedroogde vruchten. Een wijn moet een aantal maanden staan voordat hij gebotteld kan worden. Maar het principe is hetzelfde :)
Ik maak zelf ook wijn. Erg leuk om te doen, maar je hebt er wel wat meer geduld en spullen voor nodig dan voor kefir.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:42

Dankjewel voor je antwoord!
Moet het eigenlijk perse in in een weckpot of mag het ook in een glazen fles met dop?
Ik heb eventueel ook nog een emmer met deksel maar dan komt er geen licht bij....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 12:45

In een glazen fles kan ook hoor :) maar er komt wel wat druk op, dus vergeet niet af en toe even de dop even los te draaien ;)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:53

Ok, dat zal ik doen!
Ik zal ook foto's plaatsen als het zover is :)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:28

Ik heb al een weer een vraagje....
Op veel sites staat dat je de korrels na afloop moet afspoelen als je ze weer wilt hergebruiken.
Maar ik zag op youtube ook een dame die gewoon niet de hele pot leeg gooide maar het organisme net onder water liet staan en zo weer opnieuw suiker, citroen, dadel en water toevoegde.
Dan zit je ook niet met het zeven.
Of moeten ze echt afgespoeld worden?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:49

Nog een vraag :o
Ik hou niet zo van dadels, ik zou het ook liever maken met vers fruit zoals aardbeien of grapefruit.
Kan dat ook?
Of moet het echt gedroogd fruit zijn?
Op internet zegt iedereen wat anders dus ik kom er niet echt uit....
Ik lees dat 8nnemiek het ook met grapefruit en kersen maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:52

Ik ga straks ook weer beginnen. Vind het in de zomer lekker, de kinderen ook

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:02

Ik vond dat mijn huid er een stuk zachter van werd, alleen vond ik het iedere keer zo'n gedoe met leeghalen/afwegen/vullen etc.
Vergeet ook niet dat de kefir niet met metaal in aanraking mag komen dus plastic zeef etc gebruiken.

Ik heb het ook vaak met pers sinaasappelen en citroen gemaakt dat vond ik lekker fris smaken.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:10

Met het sap van de sinaasappel of die je een halve sinaasappel met schil bij de kevir?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 15:18

Ik denk dat je ze inderdaad niet elke keer hoeft af te spoelen, maar ik kan me wel voorstellen dat er te veel bezinksel in gaat zitten als je elke keer een laagje laat staan. Dan zou ik bv een keer per week afspoelen en de rest gewoon een laagje laten staan en bijvullen :j
Dadels ken ik niet eigenlijk. Ik gebruik tot nu toe alleen het recept met de vijgen. Gedroogde vruchten zijn goed vanwege hun mineralen en vitamines. Gist heeft bv vitamine B1 en magnesium nodig om te kunnen leven, en de bacteriën hebben weer andere mineralen nodig om gezond te blijven. Hoe meer vijgen ik erbij doe, hoe harder de kefir groeit. Maar het schijnt ook zonder te kunnen hoor.
De drank met grapefruit en kers is vanavond klaar, dan kan ik zien hoe de kefir het daar op doet :) wel schijnt het zo te zijn dat de probiotische werking ervan minder wordt bij bepaalde vruchten.

Filteren en schoonmaken doe ik met kaasdoek trouwens. Dat had ik nog liggen bij mijn wijnmaak-spul. 5 minuten werk, dus dat valt wel mee :)

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:35

Arrabel schreef:
Met het sap van de sinaasappel of die je een halve sinaasappel met schil bij de kevir?

Hele sinaasappel door de helft snijden en erbij doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 15:40

Voorzichtig met normale sinaasappels; die zijn gespoten met gif wat bacteriën en gisten doodt, dus daar kan de kefir niet tegen. Even goed schrobben helpt misschien, maar ik heb voor de zekerheid mijn grapefruit geschild. De citroenen die ik gebruik zijn biologisch, ongespoten dus :)

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:11

Dat las ik inderdaad al, als ik sinaasappel of grapefruit gebruik zal ik ze voor de zekerheid ontschillen, dat je alleen dat witte ziet zeg maar.
Voor de eerste keer zal ik toch wel dadel gebruiken dan kunnen ze even lekker groeien :D .

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:13

Ik ga denk ik toch wel een weckpot gebruiken en geen gewone glazen fles want die zal maar knappen....
Een weckpot knapt niet zo snel omdat de lucht bij overdruk kan ontsnappen door de rubberen ring.
(tenminste dat las ik..)
Zou je die bij de Blokker kunnen kopen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 17:32

Ik heb er eentje van ikea en een van de xenos, maar bij blokker hebben ze er vast ook wel :)
Die van de xenos werkt alleen iets minder goed, die laat te snel de overdruk eruit waardoor je niet zo gek veel koolzuur in de drank over houdt.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:25

Ik heb een wekpot bij de Blokker gevonden!
Ik kon alleen geen biologische rietsuiker of vijgen vinden bij de AH.
Ik zag wel dadels liggen.
En iets van onbewerkte bruine suiker, zou dat ook kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:27

Ik gebruik geen suiker maar honing

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:28

Honing schijnt slecht te zijn ivm antibacteriële werking.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:59

Dat heb ik ook gelezen ja.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 21:05

Honing is inderdaad niet goed zeggen ze. Volgens mij kun je verder alle suiker wel gebruiken, maar in de onbewerkte suiker zitten alle vitamines en mineralen nog wat de kefir graag lust.
Vijgen haal ik bij de natuurwinkel, maar heb laatst ook wat besteld bij pit&pit. Daar zijn ze lekker goedkoop :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:32

Wauw, bizar! Heb naar aanleiding van dit topic ook nog even wat opgezocht over waterkefir alleen een aantal dingen begrijp ik niet:

- Hoeveel mag/moet je er op een dag van drinken?
- Waterkefir bevat alsnog 35 kcal per 100ml, dat vind ik best flink. Frisdrank bevat ongeveer 40kcal waarvan bij waterkefir ook een groot deel uit suiker bestaat. Waarom is dat dan per ce beter? (Ik snap het verschil tussen natuurlijke ingredienten en kunstmatige, maar uiteindelijk is suiker gewoon suiker, toch?)
- Het gist, dus bevat een kleine hoeveelheid alcohol. Tevens lees ik dat een van de 3 gistsoorten in waterkefir het candida-gist is. Ik dacht dat je die juist UIT je darmen moet houden. Zeker in combinatie met suiker en/of alcohol.

Het ontgaat mij dus een beetje wat er nou precies zou gezond is aan waterkefir?