Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Maris schreef:Glutenvrij is toch altijd ook tarwevrij ?
elenaMM77 schreef:Maris schreef:Glutenvrij is toch altijd ook tarwevrij ?
volgens mij ook..
bij glutenvrij moet je eigenlijk alles met tarwe vermijden.
gluten is een eiwit dat in alle graansoorten voorkomt (of bijna alle)
en zeker ook in tarwe..
mensen die glutenvrij eten eten dus geen tarwe, evenals de mensen die tarwe vrij eten..
tarwevrij eten is dus weer niet 'glutenvrij' eten, omdat je dan blijkbaar wel andere graansoorten mag die gluten bevatten. Glutenvrij is dus altijd tarwevrij, tarwevrij eten is niet altijd glutenvrij eten.
#Ymke# schreef:Nee dat is dus niet helemaal waar.
Gluten is een onderdeel (eiwit) van het graan en dat wordt eruit gehaald. De rest van het graan wordt dus wel gebruikt. Ik ben allergisch voor de hele tarwe dus als het eiwit gluten eruit gehaald is, reageer ik nog steeds op de rest van het product. Daarom kan ik niet per definitie glutenvrije producten gebruiken.
Maris schreef:Ymke, maar de meeste mensen zijn toch juist gevoelig voor die eiwitten in de tarwe ? Jij dus voor die eiwitten EN ook nog andere bestanddelen in de tarwe ? Konden ze dat zo precies uittesten in je bloed ?
Klopt het dat haver en mais geen gluten bevatten ?
kimberly1995 schreef:Als je glutenvrij eet, eet je ook geen spelt enzo..
#Ymke# schreef:Nee dat is dus niet helemaal waar.
Gluten is een onderdeel (eiwit) van het graan en dat wordt eruit gehaald. De rest van het graan wordt dus wel gebruikt. Ik ben allergisch voor de hele tarwe dus als het eiwit gluten eruit gehaald is, reageer ik nog steeds op de rest van het product. Daarom kan ik niet per definitie glutenvrije producten gebruiken.

#Ymke# schreef:Even gekopieerd:
Tarwe en tarwevrij
Tarwe bevat gluten. En die gluten bevatten gliadine. Tarwe wordt dus vermeden mensen die glutenvrij eten, maar (uiteraard) ook door mensen die tarwevrij eten.
Tarwevrij = glutenvrij?
Wanneer je gluten vermijdt, vermijdt je ook de gluten in tarwe. Maar je vermijdt nog veel meer gluten, bijvoorbeeld in rogge, spelt, kamut, bulgur. Glutenvrij eten beperkt zich dus niet tot tarwe, maar tot meer granen.
Glutenvrij = tarwevrij?
Nu zou je denken dat glutenvrij automatisch tarwevrij is. Dit is ook vaak zo. Want glutenvrije eters eten geen tarwe. Er is wel een maar… Sommige glutenvrij gemaakte producten zijn gemaakt van tarwe waar de gluten uitgehaald zijn. Glutenvrije eters kunnen dit dus wel eten, maar mensen met een tarwe-intolerantie niet. Dit is alleen bij ‘voorgemaakte’ producten in de schappen.
) Maris schreef:Kamutmeel ? Nog nooit van gehoordik ga eens googlen ...
mala26 schreef:Hoi!! Ik meld mij ook.
Ik ben er nu sinds 12 jaar achter dat ik allergisch ben voor tarwe. Alleen ben ik het al mijn hele leven, ik ben 16 jaar lang elke dag ziek geweest. Alleen dacht niemand aan een allergie aangezien dat "toen" nog niet heel normaal was.
Voor de mensen die zeggen glutenvrij is tarwe vrij, nee echt absoluut niet. Lees de verpakkingen maar eens na. Vaak staat bij glutenvrij toch tarwe meel/zetmeel enzo. Dus dat eet ik echt niet.
8nnemiek schreef:@kimberly, het is op zich niet veel werk om het zelf te maken. Het deeg voor het brood, daar ben ik hooguit 5 minuten mee bezig, de rest gaat bijna vanzelf. Nog even doorkneden en oprollen halverwege, maar dat doe ik gewoon 's avonds. En pasta, dat gaat in de keukenmachine, die kneedt het deeg, en vervolgens in de pastamachine en dan hoeft het nog maar heel even in de pan gekookt te worden.Maris schreef:Kamutmeel ? Nog nooit van gehoordik ga eens googlen ...
Kamut is een graansoort die vergelijkbaar is met spelt; een heel oud ras wat geen bemesting nodig heeft en kamut is altijd biologisch. Er zitten meer vitamines en mineralen in dan in tarwe, en mensen die niet tegen tarwe en gluten kunnen, kunnen kamut wel heel vaak verdragen. Het is niet overal verkrijgbaar, ik haal het zelf bij de biologische molen in zuid-limburg voor 12,50 per 5 kilo, en de bloem 15 euro per 5 kilo. Niet heel goedkoop dus, maar voor een biologisch brood ben je in de winkel wel meer kwijt.
mala26 schreef:Hoi!! Ik meld mij ook.
Ik ben er nu sinds 12 jaar achter dat ik allergisch ben voor tarwe. Alleen ben ik het al mijn hele leven, ik ben 16 jaar lang elke dag ziek geweest. Alleen dacht niemand aan een allergie aangezien dat "toen" nog niet heel normaal was.
Voor de mensen die zeggen glutenvrij is tarwe vrij, nee echt absoluut niet. Lees de verpakkingen maar eens na. Vaak staat bij glutenvrij toch tarwe meel/zetmeel enzo. Dus dat eet ik echt niet.
Voor ts : de tarwevrije negerzoen is helaas nog niet uitgevonden maar de speculaas wel. Van schär en Le poole heb je speculaasjes (die van Le poole zijn lekkerder)
Het speltbrood van de AH eet ik ook. Dat gaat opzich goed. Alleen eet ik ook dat niet teveel. Er zijn van schär, Le Poole ook veel broodvervangers maar ook brood. Het enige jammere wat ik er van vind is dat het allemaal zo knetter duur is. Wist jij dat je voor je dietvoeding geld terug kan krijgen van de belasting? Het is niet meer zo veel als wat ik vroeger kreeg maar 200 a 300 euro nu is toch fijn meegenomen. Misschien iets voor je om na te kijken?
Schär, Le poole en de Glutenvrijemarkt hebben ook allemaal facebook pagina's. Met veel acties dus misschien leuk om daar ook op te kijken. Ik heb ook een heel kookboek vol recepten met brood, koekjes,taart enzovoort. Dus geef maar een gil via pb als je een recept wilt of meer info wilt. Na als deze jaren ben ik bijna expert geworden in tarwevrij eten.
oo bij de Ah, Jumbo en C1000 hebben ze ook tarwevrij producten. Bij ons in het dorp vrij veel eigenlijk. De natuurwinkel in Amersfoort heeft ook aardig veel tarwevrije producten.
elenaMM77 schreef:glutenvrij op de verpakking mag je nooit van uit gaan, dit betekent dat de concentratie gluten onder een bepaalde norm ligt.
glutenvrij tarwemeel bevat zeker nog wel gluten , echter dus danig laag, dat het glutenvrij genoemd mag worden..
mensen die 100% gluten moeten/willen ontlopen, mogen gewoon geen tarweproducten..
'glutenvrije' producten met tarwemeel is een groot risico, met name bij de patienten waar geen verbetering van de darmen optreed.
zetmeel bevat geen gluten van zichzelf. (anders zou je ook geen bonen mogen eten, mais en dat soort groenten mogen eten, of aardappels).. zetmeel verwijst niet naar een herkomst, maar is een suiker (gluten is een eiwit). maiszetmeel bevat echt geen tarwe, noch gluten.. tarwezetmeel, bevat tarwe en gluten (omdat het onmogelijk is om welke vorm van tarwe dan ook 100% te ontdoen van de gluten.. wel onder de grens te krijgen om glutenvrij te mogen heten wellicht)
http://www.glutenvrijewebshop.nl/soepen-bouillons
voor de mensen die soep willen maken.
dit zijn tevens allemaal tarwevrije producten.
ik denk dat men hier twee dingen door elkaar haalt..
glutenvrij op de verpakkingen
en echt glutenvrij moeten eten.
#Ymke# schreef:Je hebt dus inderdaad maiszetmeel en tarwezetmeel, laatste vermijd ik dus ook.
Ik snap je verhaal wel, maar dan nog staat er op veel verpakkingen die ik in m'n handen heb dat er sporen van tarwe ofzo in kan zitten. Ik moet dus alle verpakkingen lezen en kan niet klakkeloos glutenvrije producten pakken.
En dan gek vinden dat iedereen het hele glutenvrij verwarrend vind