Tarwe allergie, eten met een uitdaging!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kimberly1995

Re: Tarwe allergie, eten met een uitdaging!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:27

Lijkt mij inderdaad ook. Als er tarwe in zit, mag je het niet glutenvrij noemen.

Honing is ook niet zo goed als je denkt, heeft een heel hoog gehalte aan wat ze noemen 'snelle suikers'.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 16:30

Nee dat is dus niet helemaal waar.
Gluten is een onderdeel (eiwit) van het graan en dat wordt eruit gehaald. De rest van het graan wordt dus wel gebruikt. Ik ben allergisch voor de hele tarwe dus als het eiwit gluten eruit gehaald is, reageer ik nog steeds op de rest van het product. Daarom kan ik niet per definitie glutenvrije producten gebruiken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:31

Maris schreef:
Glutenvrij is toch altijd ook tarwevrij ?

volgens mij ook..
bij glutenvrij moet je eigenlijk alles met tarwe vermijden.
gluten is een eiwit dat in alle graansoorten voorkomt (of bijna alle)
en zeker ook in tarwe..

mensen die glutenvrij eten eten dus geen tarwe, evenals de mensen die tarwe vrij eten..
tarwevrij eten is dus weer niet 'glutenvrij' eten, omdat je dan blijkbaar wel andere graansoorten mag die gluten bevatten. Glutenvrij is dus altijd tarwevrij, tarwevrij eten is niet altijd glutenvrij eten.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:32

elenaMM77 schreef:
Maris schreef:
Glutenvrij is toch altijd ook tarwevrij ?

volgens mij ook..
bij glutenvrij moet je eigenlijk alles met tarwe vermijden.
gluten is een eiwit dat in alle graansoorten voorkomt (of bijna alle)
en zeker ook in tarwe..

mensen die glutenvrij eten eten dus geen tarwe, evenals de mensen die tarwe vrij eten..
tarwevrij eten is dus weer niet 'glutenvrij' eten, omdat je dan blijkbaar wel andere graansoorten mag die gluten bevatten. Glutenvrij is dus altijd tarwevrij, tarwevrij eten is niet altijd glutenvrij eten.

Als je glutenvrij eet, eet je ook geen spelt enzo..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:35

Ymke, maar de meeste mensen zijn toch juist gevoelig voor die eiwitten in de tarwe ? Jij dus voor die eiwitten EN ook nog andere bestanddelen in de tarwe ? Konden ze dat zo precies uittesten in je bloed ?

Klopt het dat haver en mais geen gluten bevatten ?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:36

#Ymke# schreef:
Gluten is een onderdeel (eiwit) van het graan en dat wordt eruit gehaald. De rest van het graan wordt dus wel gebruikt. Ik ben allergisch voor de hele tarwe dus als het eiwit gluten eruit gehaald is, reageer ik nog steeds op de rest van het product. Daarom kan ik niet per definitie glutenvrije producten gebruiken.

gluten worden uit tarwe gehaald? dat is zeer speciaal meel en behoorlijk duur.. daar worden de gluten namelijk uitgewassen.. Dat is niet standaard, noch standaard verkregen. Gluten worden niet uit tarwe gehaald bij normale producten.. De vakken glutenvrij in de supermarkt zijn tevens tarwevrij, omdat gebruik van glutenvrij meel om koekjes te maken gewoon schreeuwend duur is en daarmee eigenlijk geen markt heeft.. Glutenvrij betekent ook tarwevrij eten als je een normale beurs hebt.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 16:37

Even gekopieerd:

Tarwe en tarwevrij
Tarwe bevat gluten. En die gluten bevatten gliadine. Tarwe wordt dus vermeden mensen die glutenvrij eten, maar (uiteraard) ook door mensen die tarwevrij eten.

Tarwevrij = glutenvrij?
Wanneer je gluten vermijdt, vermijdt je ook de gluten in tarwe. Maar je vermijdt nog veel meer gluten, bijvoorbeeld in rogge, spelt, kamut, bulgur. Glutenvrij eten beperkt zich dus niet tot tarwe, maar tot meer granen.

Glutenvrij = tarwevrij?
Nu zou je denken dat glutenvrij automatisch tarwevrij is. Dit is ook vaak zo. Want glutenvrije eters eten geen tarwe. Er is wel een maar… Sommige glutenvrij gemaakte producten zijn gemaakt van tarwe waar de gluten uitgehaald zijn. Glutenvrije eters kunnen dit dus wel eten, maar mensen met een tarwe-intolerantie niet. Dit is alleen bij ‘voorgemaakte’ producten in de schappen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 16:38

Maris schreef:
Ymke, maar de meeste mensen zijn toch juist gevoelig voor die eiwitten in de tarwe ? Jij dus voor die eiwitten EN ook nog andere bestanddelen in de tarwe ? Konden ze dat zo precies uittesten in je bloed ?

Klopt het dat haver en mais geen gluten bevatten ?

Ik heb een andere allergietest gehad en ja dat konden ze heel specifiek uittesten. :j

Elena, dat weet ik niet precies. Dit is wat mij verteld is en zo lees ik het ook terug op internet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:38

kimberly1995 schreef:
Als je glutenvrij eet, eet je ook geen spelt enzo..

idd, gaf ik op de eerste pagina ook al aan..

glutenvrij eten is uitgebreider dan tarwevrij eten en inclusief tarwevrij eten.

vooral ook omdat glutenvrij op verpakkingen slechts betekent dat er minimale hoeveelheden gluten in zitten (niet absoluut vrij).. ik denk daarom dat mensen die op medische gronden geen gluten binnen mogen krijgen... tarwe ten alle tijden zullen mijden, en zeer voorzichtig zijn bij 'glutenvrij' tarwemeel (eigenlijk gewoon beter mijden)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:39

#Ymke# schreef:

Dit is bij mijn weten ook juist!
Glutenvrij betekent niet per definitie tarwevrij.. helaas...

Het is nog vrij lastig om tarwevrij te eten.. zelfs in veel kant en klare soepen zit tarwebloem, kant en klare gebakken uitjes.. zit tarwebloem in.. alle standaard soorten pasta's zijn van tarwemeel gemaakt (er zijn uiteraard ook speltpasta's en dergelijke ;)

Hier nog een lekker recept voor champignonsoep:
-Maak van rundvlees een heerlijke bouillon.
- Snipper een uitje en fruit deze in een grote pan.
- Voeg hier de bouillon aan toe.
- Bind dit geheel met speltbloem.
- Voeg de champignons toe, en voeg als het laatste een beetje creme fraiche of iets dergelijks toe!
Heerlijke soep! :)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:42

#Ymke# schreef:
Even gekopieerd:

Tarwe en tarwevrij
Tarwe bevat gluten. En die gluten bevatten gliadine. Tarwe wordt dus vermeden mensen die glutenvrij eten, maar (uiteraard) ook door mensen die tarwevrij eten.

Tarwevrij = glutenvrij?
Wanneer je gluten vermijdt, vermijdt je ook de gluten in tarwe. Maar je vermijdt nog veel meer gluten, bijvoorbeeld in rogge, spelt, kamut, bulgur. Glutenvrij eten beperkt zich dus niet tot tarwe, maar tot meer granen.

Glutenvrij = tarwevrij?
Nu zou je denken dat glutenvrij automatisch tarwevrij is. Dit is ook vaak zo. Want glutenvrije eters eten geen tarwe. Er is wel een maar… Sommige glutenvrij gemaakte producten zijn gemaakt van tarwe waar de gluten uitgehaald zijn. Glutenvrije eters kunnen dit dus wel eten, maar mensen met een tarwe-intolerantie niet. Dit is alleen bij ‘voorgemaakte’ producten in de schappen.

Helder! Dat zou verklaren waarom ik wel reageer op een bepaald soort glutenvrije cracker.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:42

Lastig altijd uiteten gaan. Vaak vinden restaurants het wel leuk. Ik ben lactose intolerantie en heb waarschijnlijk ook gluten. Kan je nagaan kan bijna niets eten :S

Wat waren jullie symptomen ?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:48

Keelpijn onder in mn keel, droge hoest, gevoel door een te smal pijpje te ademen... Maandenlang, dag in dag uit... Gék werd ik ervan. Pas bij de 3e keer bij de HA kwam het briljante idee dat ik misschien toch allergisch was ergens voor. En dat blijkt dus te kloppen.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:53

Hoi!! Ik meld mij ook.
Ik ben er nu sinds 12 jaar achter dat ik allergisch ben voor tarwe. Alleen ben ik het al mijn hele leven, ik ben 16 jaar lang elke dag ziek geweest. Alleen dacht niemand aan een allergie aangezien dat "toen" nog niet heel normaal was.
Voor de mensen die zeggen glutenvrij is tarwe vrij, nee echt absoluut niet. Lees de verpakkingen maar eens na. Vaak staat bij glutenvrij toch tarwe meel/zetmeel enzo. Dus dat eet ik echt niet.

Voor ts : de tarwevrije negerzoen is helaas nog niet uitgevonden maar de speculaas wel. Van schär en Le poole heb je speculaasjes (die van Le poole zijn lekkerder :D)
Het speltbrood van de AH eet ik ook. Dat gaat opzich goed. Alleen eet ik ook dat niet teveel. Er zijn van schär, Le Poole ook veel broodvervangers maar ook brood. Het enige jammere wat ik er van vind is dat het allemaal zo knetter duur is. Wist jij dat je voor je dietvoeding geld terug kan krijgen van de belasting? Het is niet meer zo veel als wat ik vroeger kreeg maar 200 a 300 euro nu is toch fijn meegenomen. Misschien iets voor je om na te kijken?

Schär, Le poole en de Glutenvrijemarkt hebben ook allemaal facebook pagina's. Met veel acties dus misschien leuk om daar ook op te kijken. Ik heb ook een heel kookboek vol recepten met brood, koekjes,taart enzovoort. Dus geef maar een gil via pb als je een recept wilt of meer info wilt. Na als deze jaren ben ik bijna expert geworden in tarwevrij eten.

oo bij de Ah, Jumbo en C1000 hebben ze ook tarwevrij producten. Bij ons in het dorp vrij veel eigenlijk. De natuurwinkel in Amersfoort heeft ook aardig veel tarwevrije producten.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:54

Sinds ik geen tarwe meer eet, ook nooit meer last gehad van een opgeblazen gevoel.. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:12

@kimberly, het is op zich niet veel werk om het zelf te maken. Het deeg voor het brood, daar ben ik hooguit 5 minuten mee bezig, de rest gaat bijna vanzelf. Nog even doorkneden en oprollen halverwege, maar dat doe ik gewoon 's avonds. En pasta, dat gaat in de keukenmachine, die kneedt het deeg, en vervolgens in de pastamachine en dan hoeft het nog maar heel even in de pan gekookt te worden.

Maris schreef:
Kamutmeel ? Nog nooit van gehoord :o ik ga eens googlen ...

Kamut is een graansoort die vergelijkbaar is met spelt; een heel oud ras wat geen bemesting nodig heeft en kamut is altijd biologisch. Er zitten meer vitamines en mineralen in dan in tarwe, en mensen die niet tegen tarwe en gluten kunnen, kunnen kamut wel heel vaak verdragen. Het is niet overal verkrijgbaar, ik haal het zelf bij de biologische molen in zuid-limburg voor 12,50 per 5 kilo, en de bloem 15 euro per 5 kilo. Niet heel goedkoop dus, maar voor een biologisch brood ben je in de winkel wel meer kwijt.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:18

Wat zijn jullie klachten bij deze allergie als ik vragen mag?

Ik ben allergisch voor veel fruit en groente, noten, zaden etc. Heb ook hooikoorts en eczeem en ik verdenk tarwe ook als boosdoener. Maar ik twijfel.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 17:57

mala26 schreef:
Hoi!! Ik meld mij ook.
Ik ben er nu sinds 12 jaar achter dat ik allergisch ben voor tarwe. Alleen ben ik het al mijn hele leven, ik ben 16 jaar lang elke dag ziek geweest. Alleen dacht niemand aan een allergie aangezien dat "toen" nog niet heel normaal was.
Voor de mensen die zeggen glutenvrij is tarwe vrij, nee echt absoluut niet. Lees de verpakkingen maar eens na. Vaak staat bij glutenvrij toch tarwe meel/zetmeel enzo. Dus dat eet ik echt niet.

glutenvrij op de verpakking mag je nooit van uit gaan, dit betekent dat de concentratie gluten onder een bepaalde norm ligt.

glutenvrij tarwemeel bevat zeker nog wel gluten , echter dus danig laag, dat het glutenvrij genoemd mag worden..

mensen die 100% gluten moeten/willen ontlopen, mogen gewoon geen tarweproducten..
'glutenvrije' producten met tarwemeel is een groot risico, met name bij de patienten waar geen verbetering van de darmen optreed.

zetmeel bevat geen gluten van zichzelf. (anders zou je ook geen bonen mogen eten, mais en dat soort groenten mogen eten, of aardappels).. zetmeel verwijst niet naar een herkomst, maar is een suiker (gluten is een eiwit). maiszetmeel bevat echt geen tarwe, noch gluten.. tarwezetmeel, bevat tarwe en gluten (omdat het onmogelijk is om welke vorm van tarwe dan ook 100% te ontdoen van de gluten.. wel onder de grens te krijgen om glutenvrij te mogen heten wellicht)

http://www.glutenvrijewebshop.nl/soepen-bouillons
voor de mensen die soep willen maken.

dit zijn tevens allemaal tarwevrije producten.

ik denk dat men hier twee dingen door elkaar haalt..

glutenvrij op de verpakkingen
en echt glutenvrij moeten eten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:03

8nnemiek schreef:
@kimberly, het is op zich niet veel werk om het zelf te maken. Het deeg voor het brood, daar ben ik hooguit 5 minuten mee bezig, de rest gaat bijna vanzelf. Nog even doorkneden en oprollen halverwege, maar dat doe ik gewoon 's avonds. En pasta, dat gaat in de keukenmachine, die kneedt het deeg, en vervolgens in de pastamachine en dan hoeft het nog maar heel even in de pan gekookt te worden.

Maris schreef:
Kamutmeel ? Nog nooit van gehoord :o ik ga eens googlen ...

Kamut is een graansoort die vergelijkbaar is met spelt; een heel oud ras wat geen bemesting nodig heeft en kamut is altijd biologisch. Er zitten meer vitamines en mineralen in dan in tarwe, en mensen die niet tegen tarwe en gluten kunnen, kunnen kamut wel heel vaak verdragen. Het is niet overal verkrijgbaar, ik haal het zelf bij de biologische molen in zuid-limburg voor 12,50 per 5 kilo, en de bloem 15 euro per 5 kilo. Niet heel goedkoop dus, maar voor een biologisch brood ben je in de winkel wel meer kwijt.

als je gluten in lichte mate kunt verdragen (je darmen raken wel beschadigd overigens, maar minder dan met tarwe en als je daarna weer glutenvrij eet, dan kun je dus weer herstellen) dan kun je kamut en spelt als uitzondering eten waarschijnlijk..

beiden bevatten echter wel gluten..

http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=21369.0

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:07

mala26 schreef:
Hoi!! Ik meld mij ook.

Voor ts : de tarwevrije negerzoen is helaas nog niet uitgevonden maar de speculaas wel. Van schär en Le poole heb je speculaasjes (die van Le poole zijn lekkerder :D)
Het speltbrood van de AH eet ik ook. Dat gaat opzich goed. Alleen eet ik ook dat niet teveel. Er zijn van schär, Le Poole ook veel broodvervangers maar ook brood. Het enige jammere wat ik er van vind is dat het allemaal zo knetter duur is. Wist jij dat je voor je dietvoeding geld terug kan krijgen van de belasting? Het is niet meer zo veel als wat ik vroeger kreeg maar 200 a 300 euro nu is toch fijn meegenomen. Misschien iets voor je om na te kijken?

Schär, Le poole en de Glutenvrijemarkt hebben ook allemaal facebook pagina's. Met veel acties dus misschien leuk om daar ook op te kijken. Ik heb ook een heel kookboek vol recepten met brood, koekjes,taart enzovoort. Dus geef maar een gil via pb als je een recept wilt of meer info wilt. Na als deze jaren ben ik bijna expert geworden in tarwevrij eten.

oo bij de Ah, Jumbo en C1000 hebben ze ook tarwevrij producten. Bij ons in het dorp vrij veel eigenlijk. De natuurwinkel in Amersfoort heeft ook aardig veel tarwevrije producten.

In de meeste glutenvrije recepten zoals van schar etc zitten heel veel suikers. Iets dat ts ook moet vermijden.
Ik heb nog weinig producten kant en klaar kunnen vinden die tarwe en suikervrij zijn.
de koeken van billy farm zijn met ruwe rietsuiker. Daar maak ik nog wel eens een uitzondering voor. Maar verder bak ik alles zelf

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:09

@elenaMM, Klopt inderdaad, maar ik lees hier en daar dat kamut en spelt de zogenaamde 'trage' of 'zwakke' gluten bevatten waardoor mensen het beter lijken te verdragen.
Ik heb zelf geen last van tarwe gelukkig, maar ik lees dat soort ervaringen wel eens op internet..

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 18:09

elenaMM77 schreef:
glutenvrij op de verpakking mag je nooit van uit gaan, dit betekent dat de concentratie gluten onder een bepaalde norm ligt.

glutenvrij tarwemeel bevat zeker nog wel gluten , echter dus danig laag, dat het glutenvrij genoemd mag worden..

mensen die 100% gluten moeten/willen ontlopen, mogen gewoon geen tarweproducten..
'glutenvrije' producten met tarwemeel is een groot risico, met name bij de patienten waar geen verbetering van de darmen optreed.

zetmeel bevat geen gluten van zichzelf. (anders zou je ook geen bonen mogen eten, mais en dat soort groenten mogen eten, of aardappels).. zetmeel verwijst niet naar een herkomst, maar is een suiker (gluten is een eiwit). maiszetmeel bevat echt geen tarwe, noch gluten.. tarwezetmeel, bevat tarwe en gluten (omdat het onmogelijk is om welke vorm van tarwe dan ook 100% te ontdoen van de gluten.. wel onder de grens te krijgen om glutenvrij te mogen heten wellicht)

http://www.glutenvrijewebshop.nl/soepen-bouillons
voor de mensen die soep willen maken.

dit zijn tevens allemaal tarwevrije producten.

ik denk dat men hier twee dingen door elkaar haalt..

glutenvrij op de verpakkingen
en echt glutenvrij moeten eten.

Je hebt dus inderdaad maiszetmeel en tarwezetmeel, laatste vermijd ik dus ook.

Ik snap je verhaal wel, maar dan nog staat er op veel verpakkingen die ik in m'n handen heb dat er sporen van tarwe ofzo in kan zitten. Ik moet dus alle verpakkingen lezen en kan niet klakkeloos glutenvrije producten pakken.
En dan gek vinden dat iedereen het hele glutenvrij verwarrend vind :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:11

Ik mag eigenlijk helemaal geen gluten, je hebt dus best geluk!
De crackers van de Wasa zijn een aanrader, chips heeft helaas erg vaak tarwe maar er zijn merken/smaken zonder. Ik lees even mee en kijk of me wat te binnen valt verder.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:15

Ik meld me hier ook, gluten intolerantie, lactose intolerantie en koolhydraat arm/suikervrij eten.

Het grootste deel van de dag gaat het goed, maar snacken en traktaties blijven het allermoeilijkst en heb ik regelmatig buikpijn voor over.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:22

#Ymke# schreef:
Je hebt dus inderdaad maiszetmeel en tarwezetmeel, laatste vermijd ik dus ook.

Ik snap je verhaal wel, maar dan nog staat er op veel verpakkingen die ik in m'n handen heb dat er sporen van tarwe ofzo in kan zitten. Ik moet dus alle verpakkingen lezen en kan niet klakkeloos glutenvrije producten pakken.
En dan gek vinden dat iedereen het hele glutenvrij verwarrend vind :D

klopt.. de meesten coeilakie patienten zullen die ook links laten liggen..
want glutenvrij betekent slechts dat er minder dan 20 mg gluten per kg product in mag zitten..

en voor een beetje patient, betekent dat nog steeds een ruime dag van pijn en toiletbezoekjes..

----------

op zich valt het best mee je moet alleen handigheid krijgen..
met name het coeliakieplatform heeft hele lijsten aangelegd..
welke 'glutenvrije' producten zijn ook echt glutenvrij, inclusief eventueel opgevraagde informatie bij de fabrikanten.. en welke zijn in naam glutenvrij (meestal die met tarwe dus).

soep maak ik tegenwoordig toch puur natuur en als bindmiddel voor stoofschotels en soep gebruik ik een aardappel (geen zakjes of pakjes).

en als ik het echt niet weet en ik moet glutenvrij koken. dan raadpleeg ik zo'n forum. Daar staan namelijk ook de laatste wijzigingen op.. sommige producten bevatten in eens wel weer tarwe/gluten terwijl ze dat eerst niet hadden en dergelijken (met name bouillon blokjes en snoep moet je altijd blijven checken.. die veranderen vaak de samenstelling)