Suiker suiker suiker suiker!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 08:33

Hier ook een interessant topic over (onder meer) het gebruik van suiker.
[VT] Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Voor je trouwens beleg bij de slager gaat kopen zou ik wel even vragen wat er in zijn vleeswaren zit.
Dat hij geen supermarktslager is wil nog niet zeggen dat er geen of minder suiker en zout in zijn producten zitten.

MCSchout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 08:41

Ik ben een enorme zoetekauw en daarmee ook echt opgevoed met suikers, zo slecht!
Nu samen met mijn vriend zijn wij volledig overgestapt op een dieet met zo'n laag mogelijke suikers en dit bevalt erg goed!

Serieus, het went! Het is doorbijten maar het wordt er echt beter op. Alleen probeer niet te grote stappen in een keer te zetten: begin bijvoorbeeld met alleen de thee zonder suiker.

Grappige is dat ik vroeger thee zonder suiker smerig vond, en nu is dat omgedraaid en vind ik juist thee met suiker smerig. :+ Alles went.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 08:43

Ik heb veel gehad aan de Amber Albeda methode om te eten.
Ook niet veel suikers maar wel gewoon lekker wokken, clubsandwiches (zit nu ook in mijn broodtrommel) en best wel redelijk normaal eten in de ochtend een shake maken (net zoiets als een drinkontbijt)
Helemaal afzweren doen ik niet maar ik ben er wel op gaan letten en voel me ook wel beter zonder al te veel suikers.

Ik heb periodes dat ik helemaal los ga maar daar voel ik me eerder slechter bij dan beter dus dan na een paar maanden denk ik altijd weer.. ok we gaan weer opletten...
Maar het is zo lekker allemaal
Laatst bijgewerkt door Mando op 05-01-15 08:43, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 08:43

Oud nieuws ;)

Helaas wordt er vanalles in je voedsel gestopt zonder duidelijke voorlichting.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 08:44

Zoek iets wat je ook vol kan houden. Doe eerst eens die suiker uit je thee weg en neem afscheid van frisdrank en energiedrankjes. Als je dat makkelijk af gaat kun je het volgende aanpakken en je verdiepen in andere voedingsmiddelen. Spelt is op dit moment een hype die volgens mij ook alweer over zijn hoogtepunt heen is.
Zelf nadenken en nalezen (het liefst uit verschillende bronnen) levert meer op en dan maak je betere keuzes. Als je in voedingsmiddelen(industrie) geïnteresseerd raakt gaat er een wereld voor je open :oo Het programma de keuringsdienst van waren is ook altijd wel een eye-opener
(vooral die over thee :P )
Het begint met (geraffineerde) suiker weren uit je eten.... en voor je het weet kom je erachter dat er een boel zooi zit in je eten als je de etiketten gaat lezen :x :P

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 08:45

Suikervrij eten is niet zo moeilijk. Koop niks wat in pakjes, blikjes, of voorgemaakt is. Suikervrij eten volhouden is een stuk lastiger door al de verleidingen om je heen. (en door al de excussen die je verzint bijv. veel tijd kwijt aan koken)

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 08:46

Yess ik! Om suiker te minderen drink ik in principe alleen nog water, terwijl ik mijn hele leven lang alleen limonade, ice-tea of cola dronk. Ook heb ik het snoep (bijna) weggedaan, het scheelt een hoop suiker! Op brood doe ik nu beleg waar weinig ongezonde suikers in zitten en voor de rest eet ik gewoon brood en aan het avondeten doe ik niets, al eet ik nu vaker biologisch, daar zit dan ook minder suiker in. :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 08:47

Sleeper schreef:
Suikervrij eten is niet zo moeilijk. Koop niks wat in pakjes, blikjes, of voorgemaakt is. Suikervrij eten volhouden is een stuk lastiger door al de verleidingen om je heen. (en door al de excussen die je verzint bijv. veel tijd kwijt aan koken)

Dit is zo waar! De valkuilen liggen continue op de loer..!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 08:47

Hier ook iemand die een tijd geleden flink is gaan minderen met suikers, en sowieso ben ik gezonder gaan eten. Het filmpje vind ik in sommige opzichten niet echt kloppen.. Ze hebben het over hoe suiker hart- en vaatziekten veroorzaakt, maar het is eigenlijk vooral vet en dierlijke producten die daar verantwoordelijk voor zijn..
Verder zeggen ze dus dat je suikers moet vervangen door zoetstoffen, maar dat is echt een vreselijk slechte tip.. Het lichaam denkt dan dat je suiker binnen krijgt, maar krijgt zoetstof binnen en raakt in de war.
Dat wijn slecht is ben ik het ook niet mee eens (op de echte gezoette wijnen als port na).. wijn wordt gemaakt van niets anders dan druivensap, wat van nature suiker bevat, en al deze suiker wordt omgezet in alcohol. Van de suiker blijft niets of weinig over.
En dat ze ook de pindakaas zo groot in beeld brengen.. Pindakaas bevat allees pinda's en olie, dus ook niet heel gezond maar niet vanwege de suiker.

Ik maak mijn brood al lange tijd zelf. Meestal van spelt of kamut meel, en ik gebruik appelstroop als suikervervanger :9 twee eetlepels, meer hoeft er niet in voor een lekker brood.

Je smaak gaat echt duidelijk veranderen als je suiker mindert. Een glas frisdrank smaakt dan al snel te zoet en je hebt veel minder behoefte aan snoep. Als ik kan kiezen tussen snoep of een stuk fruit dan ga ik altijd voor het fruit tegenwoordig :9

Daarnaast heb ik altijd wat ongeraffineerde suiker in huis. Die is gezonder dan de geraffineerde, en af en toe heb je het gewoon nodig in gerechten, en dat mag ook best :)
Ik zou sowieso niet in een keer álle suiker uit je dieet halen, maar langzaam afbouwen, want je krijgt er anders flinke hoofdpijn van!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 09:07

Quellian schreef:
Probeer de buitenste ring aan te houden van de supermarkt (groente, fruit, zuivel, vlees)

Dit is inderdaad wel een slimme :j

Suiker met thee ( :+ ) kun je het beste gewoon cold-turkey naar alleen thee afkicken. En dan bij voorkeur direct maar groene thee (evt met smaakje). Groene thee is namelijk net wat beter voor jezelf en de vochtopname :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Suiker suiker suiker suiker!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 09:20

Thee zonder suiker is echt een kwestie van wennen, maar wel heel goed te doen. Ik had ook altijd suiker in mijn thee en nu toch al een paar jaar niet meer. Wel zet ik gewone thee wat minder sterk heb ik gemerkt. Dus ook daar kan je in experimenteren.

Wat betreft brood, zelf brood bakken is heel goed te doen met een broodbakmachine. Het enige wat je hoef te doen is alles in het bakblik mikken, de boel aanzetten en er later weer uit halen. 's Ochtends heerlijk vers brood hebben, njam! Moet je alleen nog opletten waar je je ingrediënten haalt en wat daar in zit, want als je vervolgens broodmix met suiker koopt, heb je er nog niks aan.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 09:29

Ik ben ook aan het afkicken :j. Dronk alleen nog maar energiedrankjes en at als ik tijd had, wat vaak ook even een snelle hap was.

Nu sinds het nieuwe jaar begonnen met een halve smoothie in de ochtend en de andere helft ergens in de middag, havermout ontbijt en véél groenten als avondeten. Vlees was ik al niet zo heel erg weg van, dus die 2x per week vlees dat ik eet blijf ik gewoon doen. Was wel vnl biokip.

Thee heb ik afgeleerd door honing. Vind zoetjes toch echt de smerigste uitvinding ooit, zelfde als lightdrankjes, dat proeft naar zoetjes :'). In sommige, wat bittere, thee neem ik nog steeds een lepeltje honing, maar het meeste drink ik zonder. Cola heb ik al een week niet meer in huid, evenals de energydrankjes.

Eet veel fruit als tussendoortjes.

Pasta, brood en zuivel wil ik even een tijdje zoveel mogelijk links laten liggen, maar dat vind ik nog best wel lastig. Heb geitenmelk en amandelmelk op sojabasis als vervanger van koemelk en voor brood in de ochtend heb ik dan een bak havermout. Vind het alleen wel héél erg lastig om een lunch vervanger voor brood voor op het werk te vinden. Elke dag sla wil ik ook niet..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 09:34

Fruit moet je wel op max 2 stuks per dag houden he. Fruit bevat veel natuurlijke suikers en dat is ook niet altijd even goed.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 09:34

Ik neem gewoon een kliekje van het avond eten mee voor de lunch. Tegenwoordig is er op elk bedrijf wel een magnetron te vinden. Of voor niet te veel geld te kopen. Zeker in de winter vind k twee keer warm eten heerlijk.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 09:35

Als je geïnteresseerd bent in suikervrij eten, moet je eens op 'paleo' googlen.. Dat is een etensstijl waarbij je niets eet wat al is gefabriceerd. Daarbij laat je pasta's, rijst, zuivel en aardappelen links liggen. In het begin reageert je lichaam echt megaheftig op suikeronthouding!

Lunch is het lastigste. Wij maken nu bv zelf brood van amandelmeel met cranberries. Maar soms eet ik ook gebakken groente met wat kip ofzo, bv de restjes van de dag ervoor.

Als tussendoortjes eet ik noten of gedroogd fruit. Goed te doen!

Mocht je het interessant vinden, moet je me maar even een pb sturen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 09:40

Oh maar fruit eet ik altijd wel genoeg hoor, anders kom ik echt de dag niet door. En je moet wat als je bij een g&f bedrijf werkt :P. Nee, ik snap je wel hoor. Ik eet het de hele dag door, maar ik eet klein fruit, zoals lychees, dadels, druiven etc., met af en toe eens een meloentje of mango. En komkommers en peen reken ik er ook onder, maar dat zijn groenten. Ik denk dat als ik het optel, dat ik op misschien 3, maximaal 4 stuks fruit per dag kom, maar dan wel over de hele dag verdeeld.

Jenny: Echt? Hmm ik weet het niet, 2x warm op 1 dag.. Ik denk dat als ik 's middags warme lunch zou hebben, ik 's avonds geneigd ben om een soepje met brood te pakken. En dat brood wil ik dus minderen _O-.

Paleo kwam ik van de week toevallig ook op. Enerzijds trekt het me, anderzijds vind ik dat je té veel moet laten.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 09:44

Yv_ schreef:
Paleo kwam ik van de week toevallig ook op. Enerzijds trekt het me, anderzijds vind ik dat je té veel moet laten.

Ja, dat is inderdaad zo. Wij gaan nu uit van het 80/20 principe. Dat houdt eigenlijk in dat je van de 10 maaltijden, er 2 niet-paleo 'mag'eten. Daarnaast is het voor ons nu een soort richtlijn geworden, en geen 'hard' dieet. We pakken er gewoon het beste van, maar mn wijntje laat ik op zijn tijd niet meer staan.

Wat ik er leuk aan vind, is dat je pure producten eet. Dat geeft me een heel fijn gevoel. We hebben ook wat andere groenten ontdekt, zoals zoete aardappel en knolselderij. Maar het scheelt misschien ook dat mijn vriend het ook erg leuk vond, het is een soort gezamenlijk project!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 09:51

Ja, daar zat ik ook over te denken idd, alleen ik eet dus niet zo heel veel vlees. Elke dag vlees (of vis) moet ik echt niet aan denken. En een bord groenten met een handje nootjes is ook zo karig _O-.
Maar het principe trekt me wel, omdat je dus niet echt aan het dieten bent, maar je eetstijl veranderd. En dat wil ik ook :j. Alleen ik zit met die middag...

Aardappels laten staan vind ik niet lastig, at ik nauwelijks. At als ik aardappels kookte de zoete aardappel. Maar wat gedroogde zilvervliesrijst bij een zalmpje oid vind ik wel weer heel erg lekker. En alleen die zalm vult niet.. Zou je dan volgens Paleo zalm + spinazie moeten eten? Of in elk geval groente..?

Eieren mag je ook niet met Paleo toch?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 09:52

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 09:55

Het is voor jezelf even zoeken wat goed te doen is. Ik ben niet van de rigoreuze diëten, in mijn ogen is dat ook paleo. Leuk bedacht, maar voor mij niet geschikt en ik hou het niet vol.
Daarbij, ik ben allergisch voor noten en veel soorten (rauwe) groente en fruit. Dus zelf bakken met amandelmeel, kokosmeel etc lukt al niet en tussendoortjes is ook lastig.
Ik probeer voor mezelf te vinden wat werkt, ik kan volhouden en gezond is. Dat houdt inderdaad in, weinig suikers. Ik eet hartig op brood of havermoutpap met een drup stevia, havermoutpannenkoeken met kaas of spek. Soep, salade, eieren (omelet, gekookte ei), volkoren crackers. Tussendoor blokje kaas, komkommer, augurkje, olijven, gedroogd fruit, plakje kip of ham met roomkaas. Vooral die snacks zijn lekker, ik maak gewoon verjaardagshapjes als tussendoortje :D
Avondeten vind ik lastiger, dat is dus mijn zwakke plek en dat is dan maar zo. Dus eet ik gewonden bordje pasta of eet witte rijst etc. Hou er wel rekening mee dat ik praktisch geen pakjes en zakjes gebruik maar daar blijft het ook wel bij.
Thee, ik drink sterrenmunt of die Marokkaanse thee. Vond ik eerst hippiethee, maar nu heb ik geaccepteerd dat ik dat misschien ook wel een beetje ben :+
Succes, het is even puzzelen. Wat mij helpt is een lijst maken met wat je allemaal wél mag eten, aan de hand daarvan boodschappen doen.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 09:56

Yv_ schreef:

Jawel, in principe zo veel als je lust. Je kunt bv met 2 eieren en een banaan een soort roerei bakken waar je de hele dag vol van zit.
Zalm kun je bv eten met geroerbakte groente, of in een lasagna, waarbij je de pastabladen vervangt door bv plakken aubergine.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 09:59

Thesserd schreef:
Ik kwam dit filmpje vandaag tegen via Facebook:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/Gezienoptv/1.2177793

Toen besefte ik me dat ik best wel eens zo'n suiker addict zou kunnen zijn. Ik drink dolgraag een blikje energy, rosé bier, rode wijn en thee vind ik ranzig zonder suiker. Dat het slecht was wist ik eigenlijk al, maar nooit wat mee gedaan.

Wat het erg lastig maakt, is dat (zoals ze in het filmpje vertellen) vrijwel overal suiker in zit. Eigenlijk kan je niet fatsoenlijk brood met vleeswaren van de supermarkt eten, of je hebt alweer suiker binnen... Sowieso zit er veel suiker in zo veel lekkere dingen... -O- Hoe is het dan mogelijk om te minderen? Zelf brood maken en langs de slager voor vleeswaren lijkt me niet echt gemakkelijk vol te houden.

Zijn er meer Bokkers die véél te veel suikers eten? Hoe denken jullie hierover? Wie eet er al bewust vrijwel geen (slechte) suiker, en hoe? :+

Ik wil beginnen met thee leren drinken zonder suiker... :r

Zelf brood maken is geen enkel probleem. Voor 55,- heb je een goede broodbakmachine.
http://www.redcoon.nl/B502601-Princess- ... akmachines

Daarmee is zelf brood maken peanuts. Ik doe het al langere tijd. In een gewoon brood hoeft helemaal geen suiker.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 10:04

Wdj schreef:
Yv_ schreef:

Jawel, in principe zo veel als je lust. Je kunt bv met 2 eieren en een banaan een soort roerei bakken waar je de hele dag vol van zit.
Zalm kun je bv eten met geroerbakte groente, of in een lasagna, waarbij je de pastabladen vervangt door bv plakken aubergine.

Die lasagna is een goede en klinkt ook erg lekker! Thanks!

Zo'n uitgebreid ontbijt gaat me niet lukken, gezien ik voor dag en douw op moet staan :). Vandaar ook de havermout en halve smoothie, dat maak ik de avond vtv klaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 10:20

Ik vind de voedselpiramide van dr fuhrman erg goed. Ik probeer steeds meer op die manier te eten, en dat bevalt prima :)
Afbeelding
Vlees eet ik sowieso al niet, maar melkproducten laat ik nu ook zo veel mogelijk weg en vervang ik door sojamelk (ook bv in zelfgebakken brood) en een deel van de aardappels, pasta en brood vervang ik dus door meer groente, salade, fruit en smoothies :9

Deze vind ik ook erg goed:
Afbeelding
Onze maag is er gewoon op gebouwd om plantaardig te eten. Eet je veel groente en fruit, dan vult je maag zich netjes tot aan het niveau waarop je genoeg voedingsstoffen binnen krijgt maar je niet te veel kan eten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 10:40

8nnemiek schreef:
Hier ook iemand die een tijd geleden flink is gaan minderen met suikers, en sowieso ben ik gezonder gaan eten. Het filmpje vind ik in sommige opzichten niet echt kloppen.. Ze hebben het over hoe suiker hart- en vaatziekten veroorzaakt, maar het is eigenlijk vooral vet en dierlijke producten die daar verantwoordelijk voor zijn..
Verder zeggen ze dus dat je suikers moet vervangen door zoetstoffen, maar dat is echt een vreselijk slechte tip.. Het lichaam denkt dan dat je suiker binnen krijgt, maar krijgt zoetstof binnen en raakt in de war.
Dat wijn slecht is ben ik het ook niet mee eens (op de echte gezoette wijnen als port na).. wijn wordt gemaakt van niets anders dan druivensap, wat van nature suiker bevat, en al deze suiker wordt omgezet in alcohol. Van de suiker blijft niets of weinig over.
En dat ze ook de pindakaas zo groot in beeld brengen.. Pindakaas bevat allees pinda's en olie, dus ook niet heel gezond maar niet vanwege de suiker.

Ik maak mijn brood al lange tijd zelf. Meestal van spelt of kamut meel, en ik gebruik appelstroop als suikervervanger :9 twee eetlepels, meer hoeft er niet in voor een lekker brood.

Je smaak gaat echt duidelijk veranderen als je suiker mindert. Een glas frisdrank smaakt dan al snel te zoet en je hebt veel minder behoefte aan snoep. Als ik kan kiezen tussen snoep of een stuk fruit dan ga ik altijd voor het fruit tegenwoordig :9

Daarnaast heb ik altijd wat ongeraffineerde suiker in huis. Die is gezonder dan de geraffineerde, en af en toe heb je het gewoon nodig in gerechten, en dat mag ook best :)
Ik zou sowieso niet in een keer álle suiker uit je dieet halen, maar langzaam afbouwen, want je krijgt er anders flinke hoofdpijn van!

Het zal je verbazen...
http://www.nieuwsvoordietisten.nl/nieuw ... -dan-zout/