Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Alles went.
Het programma de keuringsdienst van waren is ook altijd wel een eye-opener
)
Sleeper schreef:Suikervrij eten is niet zo moeilijk. Koop niks wat in pakjes, blikjes, of voorgemaakt is. Suikervrij eten volhouden is een stuk lastiger door al de verleidingen om je heen. (en door al de excussen die je verzint bijv. veel tijd kwijt aan koken)
twee eetlepels, meer hoeft er niet in voor een lekker brood.
Quellian schreef:Probeer de buitenste ring aan te houden van de supermarkt (groente, fruit, zuivel, vlees)

) kun je het beste gewoon cold-turkey naar alleen thee afkicken. En dan bij voorkeur direct maar groene thee (evt met smaakje). Groene thee is namelijk net wat beter voor jezelf en de vochtopname
. Dronk alleen nog maar energiedrankjes en at als ik tijd had, wat vaak ook even een snelle hap was.
. In sommige, wat bittere, thee neem ik nog steeds een lepeltje honing, maar het meeste drink ik zonder. Cola heb ik al een week niet meer in huid, evenals de energydrankjes.
. Nee, ik snap je wel hoor. Ik eet het de hele dag door, maar ik eet klein fruit, zoals lychees, dadels, druiven etc., met af en toe eens een meloentje of mango. En komkommers en peen reken ik er ook onder, maar dat zijn groenten. Ik denk dat als ik het optel, dat ik op misschien 3, maximaal 4 stuks fruit per dag kom, maar dan wel over de hele dag verdeeld.
.Yv_ schreef:Paleo kwam ik van de week toevallig ook op. Enerzijds trekt het me, anderzijds vind ik dat je té veel moet laten.
.
. Alleen ik zit met die middag...
Yv_ schreef:Eieren mag je ook niet met Paleo toch?
Thesserd schreef:Ik kwam dit filmpje vandaag tegen via Facebook:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/Gezienoptv/1.2177793
Toen besefte ik me dat ik best wel eens zo'n suiker addict zou kunnen zijn. Ik drink dolgraag een blikje energy, rosé bier, rode wijn en thee vind ik ranzig zonder suiker. Dat het slecht was wist ik eigenlijk al, maar nooit wat mee gedaan.
Wat het erg lastig maakt, is dat (zoals ze in het filmpje vertellen) vrijwel overal suiker in zit. Eigenlijk kan je niet fatsoenlijk brood met vleeswaren van de supermarkt eten, of je hebt alweer suiker binnen... Sowieso zit er veel suiker in zo veel lekkere dingen...Hoe is het dan mogelijk om te minderen? Zelf brood maken en langs de slager voor vleeswaren lijkt me niet echt gemakkelijk vol te houden.
Zijn er meer Bokkers die véél te veel suikers eten? Hoe denken jullie hierover? Wie eet er al bewust vrijwel geen (slechte) suiker, en hoe?
Ik wil beginnen met thee leren drinken zonder suiker...
Wdj schreef:Yv_ schreef:Eieren mag je ook niet met Paleo toch?
Jawel, in principe zo veel als je lust. Je kunt bv met 2 eieren en een banaan een soort roerei bakken waar je de hele dag vol van zit.
Zalm kun je bv eten met geroerbakte groente, of in een lasagna, waarbij je de pastabladen vervangt door bv plakken aubergine.
. Vandaar ook de havermout en halve smoothie, dat maak ik de avond vtv klaar.

8nnemiek schreef:Hier ook iemand die een tijd geleden flink is gaan minderen met suikers, en sowieso ben ik gezonder gaan eten. Het filmpje vind ik in sommige opzichten niet echt kloppen.. Ze hebben het over hoe suiker hart- en vaatziekten veroorzaakt, maar het is eigenlijk vooral vet en dierlijke producten die daar verantwoordelijk voor zijn..
Verder zeggen ze dus dat je suikers moet vervangen door zoetstoffen, maar dat is echt een vreselijk slechte tip.. Het lichaam denkt dan dat je suiker binnen krijgt, maar krijgt zoetstof binnen en raakt in de war.
Dat wijn slecht is ben ik het ook niet mee eens (op de echte gezoette wijnen als port na).. wijn wordt gemaakt van niets anders dan druivensap, wat van nature suiker bevat, en al deze suiker wordt omgezet in alcohol. Van de suiker blijft niets of weinig over.
En dat ze ook de pindakaas zo groot in beeld brengen.. Pindakaas bevat allees pinda's en olie, dus ook niet heel gezond maar niet vanwege de suiker.
Ik maak mijn brood al lange tijd zelf. Meestal van spelt of kamut meel, en ik gebruik appelstroop als suikervervangertwee eetlepels, meer hoeft er niet in voor een lekker brood.
Je smaak gaat echt duidelijk veranderen als je suiker mindert. Een glas frisdrank smaakt dan al snel te zoet en je hebt veel minder behoefte aan snoep. Als ik kan kiezen tussen snoep of een stuk fruit dan ga ik altijd voor het fruit tegenwoordig![]()
Daarnaast heb ik altijd wat ongeraffineerde suiker in huis. Die is gezonder dan de geraffineerde, en af en toe heb je het gewoon nodig in gerechten, en dat mag ook best![]()
Ik zou sowieso niet in een keer álle suiker uit je dieet halen, maar langzaam afbouwen, want je krijgt er anders flinke hoofdpijn van!