wat hebben jullie over voor goede oliebollen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:01

Mijn vader maakt elk jaar een paar honderd oliebollen en 100 appeldingen :9 Ze komeb altijd op hahah, die van AH etc. zijn toch minder lekker. Al lust ik die ook wel!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:01

Ik doe het ook gewoon in een pan hoor. Frituurpan is veel te klein.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:06

Zo 'n grote braadpan gebruiken we thuis altijd....die zwarte met blauwe binnenzijde....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:09

Ik hou niet van oliebollen :=
Alleen de appelflappen kunnen ermee door haha.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:10

Ik zorg dat ik om half negen bij de oliebollen bakker sta. Nooit een rij, als ik een paar uur later kom wel.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:11

WIj hebben de Oranje versie Kally! Inderdaad, de zelfgemaakte zijn het lekkerst! :)

Heb net een zakje van 6 stuks bij de c1000 gehaald voor 1 euro. Bij de kraam vind ik prijzig, maar als je in de stad loopt en zin in wat hebt is het wel lekker. Heb dan niet echt voorkeur voor een bepaalde kraam oid ;).

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:13

Appelflappen maken we zelf.
Oliebollen bakt een kennis voor ons, die vind dat altijd erg leuk om te doen :D
Appelbeignets halen we bij de bakker :+
Laatst bijgewerkt door moyra op 29-12-14 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:13

Voor echt goede en lekkere oliebollen heb ik veel over. Ben gek op ze, maar ben wel een pietlut als het aankomt op goeie oliebollen. Die bij ons voor de winkel is dus niet te vreten, zelfs niet helemaal gaar gebakken en hartstikke vet. Terwijl in een dorp verderop ze best lekkere oliebollen maken. Tja, dan ga ik toch echt daar heen.

Gister bij vrienden geweest die een oliebollenparty hadden en bakten ze zelf. Die waren echt perfect en daar heb ik dus echt van genoten. Helaas waren ze veelste snel op (+- 300 gebakken)

Maar zelf bakken durf ik me niet aan te wagen...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:41

Zelfgemaakt blijft natuurlijk het lekkerst, als je weet hoe je ze moet maken.
Het liefst heb ik ze met krenten, stukjes appel en kaneel. Helaas hebben wij hier thuis een belabberd afzuigsysteem (huurwoning) dus zelf maken gaat hem helaas niet worden. -O-

Veulen84

Re: wat hebben jullie over voor goede oliebollen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:42

Gewoon buiten doen dan?

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:43

We hebben een balkon en daar mogen we dat soort 'geintjes' helaas niet uithalen. :n
Maar ooit, als we ons eigen huis hebben, dan zal ik mijn slag gaan slaan. :D

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:44

Mn moeder maakt ze ieder jaar zelf. Woon nu helaas wat te ver weg om er wat op te halen. Ben verder niet zo moeilijk met oliebollen. Eet er hooguit 2 of 3 tijdens oud en nieuw. Heb tot nu toe nog nooit een vieze oliebol gegeten.

Stiekem vind ik oliebollen het lekkerst als ze een dag oud zijn en ik ze opwarm in de magnetron. :=

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:45

Met oudjaar staan wij al reuzevroeg in de winkel om de handel klaar te zetten en dan is het bij de bakker om de hoek niet druk en dan wordt er meestal eentje heengezonden om dat te halen. Ben je zo klaar en je hebt heerlijke, verse oliebollen!

Zelf woon ik in een klein dorp met een fantastische bakker, waar je maar een halfuurtje in de rij staat.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:49

Voor een goede oliebol wil ik best in de rij gaan staan. :9
In 2010 heb ik ze voor de eerste keer zelf gemaakt, dat bleek achteraf een groot succes te zijn. Sindsdien maak ik ze gewoon zelf.

De supermarktbollen blijven inderdaad niet te vreten. Veel geprobeerd, allemaal stuiterballen.
Laatst bijgewerkt door Lous op 29-12-14 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:49

@Oliver: herken het := De volgende dag zijn ze hartstikke lekker nog!

Wij maken ze nu al een paar jaar zelf. Voorheen maakten we ze altijd bij mijn oom in de schuur. Als hij smiddags klaar was voor zijn eigen familie, maakten wij ze voor onszelf. Zijn recept hebben wij helaas niet :( Wordt dit jaar het tweede jaar dat we het thuis zelf doen, sinds mijn oom overleden is (en het recept helaas meegenomen heeft. Nooit bij stil gestaan dat we het nu al van hem nodig hadden).

Maar ook gewoon thuis op het fornuis in een zwarte braadpan! (die blauw met zwarte ook inderdaad).
Gebruik zelf gewoon de verpakkingen nu van Koopmans en ze waren vorig jaar goed te hachelen!
Dit jaar dus weer die van Koopmans gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:51

Als je ze zelf maakt gebruik je dan een speciale lepel om ze bol te maken? , ik heb het nog nooit aangedurft :=

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:53

Ik gebruik een ijslepel.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:54

Ik gebruik altijd de oliebollenmix compleet van Koopmans. Bak ze ook in een braadpan (zwart met blauw) in zonnebloemolie.
Ik koop na oud en nieuw altijd de pakken al, omdat ze dan maar €0,50 of €1,00 per pak kosten.En ze zijn altijd ruim houdbaar. De smaak blijft ook gewoon hetzelfde. Doe ze altijd net iets langer bakken dan dat op de verpakking staat. Zijn ze net iets knapperiger. Ik laat ze altijd afdruipen in een metalen vergiet.

Zelf gebruik ik twee grote lepels om het beslag in de pan te doen. Zijn ze misschien wel niet perfect rond, maar net zo lekker.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:55

Ik weiger in de rij te staan voor oliebollen, bovendien zijn zelfgemaakte veel lekkerder. Zeker sinds oliebollenbakkers in bananenbollen geen banaan meer doen, maar een of ander chemisch smeergoedje....

Qua lepel gebruik wij een ijslepel voor de bollen, de flappen gaan er gewoon met de vork in. Verder een steelpannetje met azijn op een pitje ernaast tegen de stank. Wij gebruiken verder de wok om in te bakken. Wel hebben we voor de zekerheid de blusdeken altijd op tafel liggen, maar als sinds ik een ukje ben bakt mijn moeder zelf en behalve een keer een minibrandwondje van een spettertje is er nooit iets gebeurt.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:55

Mijn oma kieperde ze vroeger zo in de frituur waar de vorige dag de patat nog in gezeten had. Moet zo weer kokhalzen als ik er weer aan denk.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:01

Ineke2 schreef:
Ik hou niet van oliebollen :=
Alleen de appelflappen kunnen ermee door haha.

Ik vind oliebollen echt vies ook :') .
Appelflappen zijn wel erg lekker en maak ik het liefst zelf!

Wij halen overigens vaak wat oliebollen op het werk van mij en mijn vader. Daar worden echt honderden teveel gebakken(enthousiaste kok ;) ) en de rest van de familie vind ze heerlijk.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:02

ik maak ze nu een paar jaar zelf ( duitsland kent geen oliebollen :P ) ,gewoon met oliebollenmix en een pan met olie :j

erug lekker :D

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:04

Appelflappen/-beignets ga ik steeds lekkerder vinden, ik vind het alleen vreselijk vies wanneer er nog velletjes van het klokhuis in zitten. :r

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:12

Mijn vader is banketbakker, dus ik heb nooit problemen :D

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:18

kimmie261 schreef:
ik maak ze nu een paar jaar zelf ( duitsland kent geen oliebollen :P ) ,gewoon met oliebollenmix en een pan met olie :j

erug lekker :D

En of duitsland oliebollen kent! Heb van de week nog geproefd van een kraampje
Ze heten er alleen anders.
Vroeger gewoon bij mijn duitse oom en tante gegeten midden in duitsland!

Wij kopen zelf nooit oliebollen, maken ze al jaren zelf. Wokpan erbij, speciaal afdruiprekje dat op de wok past, 2 lepels en bakken maar. Zelf maken blijven ze het lekkerst