Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:35

even over 'genetische manipulatie'.

wist je dat wij al sinds de begin van onze landbouw genetisch manipuleren?
het ging alleen vele malen langzamer omdat alles met 'trail en error ging'.

gewassen gingen in de winter dood, een enkel plantje overleefde.. vanzelfsprekend ging men met dit meer winterharde plante verder kruizen. niet iedere nakomeling erfde dezelfde eigenschappen dus ging men selecteren..

zo ontstonden verschillende rassen..

even kort over patenten.. natuurlijk heb je patent op rassen.. Nee niet op gewassen dat gaat niet, tenzij je echt een nieuw gewas uit vind.. zoals wellicht op de nasipeer zal zitten.. je krijgt patenten op door jouw ontwikkelde rassen.. en niet raar.. jij hebt dan immers het ras ontwikkeld, kosten gemaakt voor het goedgekeurd krijgen en je brengt het op de markt..

of je nu 'patent' hebt op het zaad van je fokhengst. of op je door jou gekweekte geranium of door jou ontwikkeld aardappeltje.. natuurlijk heb je daar ook patenten op.

dat even terzijde..

we kruisten dus moeizaam tot we onze huidige piepertjes hebben die men hier nu gekscherend 'biologisch noemt'.. we hebben wolfen tot honden gefokt en als je dan op een nette manier fokt dan hebben we het over 'natuurlijk'.. nee, het is allemaal genetische manipulatie geweest ergens.

gentech in de moderne tijd gaat echter een stukje sneller.. we weten nu waarom een bepaalde eigenschap overerft en kunnen die eigenschap uit het dna liften en direct in het andere soortgelijke gewas plaatsen.. een de eigenschap van iets natuurlijks, in de eigenschap van iets anders natuurlijks..
dat is het meeste gentech wat op dit moment in de handel te verkrijgen is. een versnelde variant van iets dat we al doen sinds het begin van de mensheid bijna.. alleen omdat we gericht en daarmee 100 jaar besparen, is het ineens eng en fout. Terwijl je hetzelfde ook 'biologisch' doet.. immers je sorteert de zwakkere exemplaren eruit en je kweekt/fokt, met die zaken die de gewenste eigenschappen heeft.. en wat denk je van het enten van bijvoorbeeld fruitbomen, is ook manipulatie, toch vinden we een onbespoten stukje fruit 'biologisch'.

als je nu een onnatuurlijke eigenschap in een natuurlijk product zet, dan zou ik mijn vragen gaan stellen, niet alleen over het nut, maar ook over de schade die dat mogelijk veroorzaakt.. deze zaken zijn ook veel strakker aan banden gebonden en zitten nog veel dieper in de kinderschoenen.

in feite is juist gentech preciezer en minder eng dan lukraak kruizen..
bij gentech wordt specifiek 1 eigenschap uitgewisseld voor een ander. sommige zaken beinvloeden elkaar, dit blijkt al in het lab.. heeft het invloeden die niet gewenst zijn, dan is het terug naar af..

bij oorspronkelijk kruizen, krijg je van alles van papie en mamie en de kruizing heeft wel of niet de eigenschap die je zocht.. je krijgt echter het hele pakket aan gekruiste eigenschappen en het kan wel eeuwen duren voor je alle foute eigenschappen uitgefokt/kweekt hebt..

kijk eens naar de fok van paarden.. je wilt de lieve eigenschappen van de merrie en het statige uiterlijk van de hengst bijvoorbeeld.. van de hoeveel keer dekken zou het lukken? 1:10 en je weet het pas nadat ze geboren zijn.. en wat krijg je er allemaal gratis bij? de aanleg van exceem van die lieve merrie bijvoorbeeld? of ocd van de hengst? je weet niet wat je aan gaat treffen als je fokt of kweekt op de reguliere manier, zelfs niet bij goed beeld van de ouders.

en is het uitsluiten van slechte hengsten om te dekken niet eigenlijk ook een vorm van genetische manipulatie? immers als je de 'natuur' zijn werk zou laten doen.. dan plant ook die hengst zich voort.

----------

genetische manipulatie, we doen het eigenlijk allemaal.. en toch zijn we er bang voor..

---------------

tenslotte.. biologische teelt zonder enige vorm van gentech, heeft gigantische oppervlakten nodig.. immers je raakt een deel van je oogst kwijt.. maar ook een deel van je teelt zal bij kruizen/bestuiven niet het gewenste resultaat opleveren.. je kunt daarom niet de hele wereld voeden met de luizige lapjes landbouwgrond die we in de wereld nog over hebben v.s. de immer uitdijende bevolking..

iedere 30 jaar verdubbeld de wereldbevolking.. al deze mensen hebben woonruimte nodig.. er is dus steeds minder ruimte om steeds meer mensen te voeden.. biologische teelt is mooi, vooral voor idealisten.. maar hoeveel oerwoud wil je gaan kappen om rijst op biologische wijze te gaan telen?

deze post is als 'tegenvoer' bedoeld om ook eens goed over na te denken wat de negatieve effecten zijn van vooral alles biologisch te willen doen en ook om de angst voor gentech wat te relativeren..

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:36

Ik let er wel op ja.
IK weet groentes uit eigen tuin, of koop ze van buurtgenoten.
We eten onze eigen schapen (zuurvlees en sparribjes, mjammie)
En hebben ook een jaar eigen kippen gehad om te slachten.
Aardappelen en uien halen we altijd ''van de hoop'' bij vrienden.
En eieren komen van kippen van kennissen.
En we eten wat er het seizoen is.
Nu kopen wij ook echt wel eens kiloknallers bij de AH en zo, maar we proberen er wel een beetje op te letten.
Omdat we veel van vrienden kunnen krijgen/ruilen is het ook nog eens goedkoper als in de winkel.
Voor die paar vent wat de boeren krijgen maakt ze ene kilo uien echt niet uit.
Maargoed, ik kan het mij voorstellen dat het voor mij als boerendochter met ouders met een boerderij makkelijker is dan door het gemmiddelde stadsmens.

Ik zou ook vooral proberen vele bij de plaatstelijke boer te halen.
ZIjn vast genoeg boeren die je 10 kilo aardappelen willen verkopen, ik denk nog goedkoper dan in de winkel. En vers van het land!

Anoniem

Re: Slecht, gemanipuleerd voedsel. Ik wil anders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:46

Er duiken steeds meer berichten op als deze over "frankenfood" en "frankenbijen'" en bijensterfte.

http://dreamingabeautifulworld.blogspot ... s.html?m=1

Ik vind het een naar idee, overal zo aan sleutelen. Wanneer ik van bio mais popcorn eet krijg ik geen darmproblemen maar wanneer ik de GM popcorn van de bioscoop eet dan wil je niet weten wat mijn darmen daar 3 dagen lang van doen. Dat geeft toch wel aan dat het minder goed is voor je.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:56

Ik probeer best gezond te eten maar ik het idee dat een heleboel van die nieuwerwetse algemene gezondheidskennis gewoon een beetje uit de duim word gezogen door de persoon die het voedselproduct/dieet/boek/lifestyleding probeert te verkopen.
Ik probeer dus ook wel een beetje op te letten wie er belang bij heeft om dingen te roepen en waar informatie vandaan komt. Ik vind het woord "natuurlijk" of "puur" bijvoorbeeld echt een compleet onzinnig marketing woord. Een boel dingen die heel natuurlijk zijn moet je niet opeten want dan val je ziek of dood neer, een boel dingen die bewerkt zijn zijn erg goed onderzocht en wel gewoon veilig bevonden.

EDIT: je voedsel lokaal kopen is trouwens in lang niet alle gevallen beter voor het milieu. Het is zelfs zo dat als je per kg voedsel kijkt het voor de voedafdruk vaak meer uit maakt of jij het ver met de bezine slurpende auto vervoert en je een zuinige koelkast gebruikt dan of het uit verweggistan of 6 dorpen verderop komt.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 21-10-14 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:57

MalaQ schreef:
Ik houd alleen zoooo ontzettend van chocola en wijn.. Dat zijn mijn valkuilen. Chips, frisdrank e.d. eet en drink ik daarintegen echt nooit..

Wijn is plantaardig en kan ook biologisch en cacao is een natuurproduct. Daarnaast is rode wijn goed voor hart en vaten. Niks mis mee lijkt me! :D

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:58

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:08

Enorm interessant topic! Ik ga nu de berichten lezen en morgen posten.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:08

pairadice schreef:
MalaQ schreef:
Ik houd alleen zoooo ontzettend van chocola en wijn.. Dat zijn mijn valkuilen. Chips, frisdrank e.d. eet en drink ik daarintegen echt nooit..

Wijn is plantaardig en kan ook biologisch en cacao is een natuurproduct. Daarnaast is rode wijn goed voor hart en vaten. Niks mis mee lijkt me! :D

Vrouwen... :')

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:32

pairadice schreef:

Vrouwen... :')[/quote]

Voor een heerlijk bockbiertje kun je me ook wakker maken hoor. Ook helemaal natuurlijk en als je wilt biologisch :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 06:38

Anoniem schreef:
Er zit wel verschil in bio voedsel hoor. Ik vind de bio producten van AH niet echt bio en vraag me af hoeveel er daarmee geschipperd wordt.
E621 proef ik meteen, in alles waar het in zit. Mijn man verbaast zich er soms over.
Als je bio eet maar bijvoorbeeld wel normale kaassaus oid uit zakjes erbij eet zul je nooit goed het verschil kunnen proeven.
Ik bak ons eigen brood, hier eten we niets dat voorgeproduceerd is. Soms zondigen we wel eens met pizza oid maar dat is toch nooit zo lekker als wanneer ik zelf een bio plaatpizza maak.
Mac= echt bah. Ik kreeg er altijd al darmproblemen van en een zwaar en moe gevoel in mijn lijf.
Ik kan je een bio burger laten proeven van het Ecolaer, daarna haal je die van de Mac er altijd uit als ze je ermee voor de gek zouden willen houden. Daar zit zo'n enorm verschil in.
De bio burger van de Lidl daarentegen is weer niet te eten. Er zit echt enorm verschil in kwaliteit en smaak.

Jij eet dus ook geen tomaten? Dat is namelijk een bron van e621. MNG is een essentiele bouwstof voor eiwitten dus komt daarnaast ook van nature voor in eiwitrijke producten....

Ik vind zelf de discussie over e-nummers zwaar overtrokken en bangmakerij. Veel e-nummers komen gewoon van nature voor in voeding, dan doet hiemand er moeilijk over. Blijf zoveel mogelijk van de pakjes en zakjes af, kook zoveel mogelijk zelf, veel groente en fruit...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 07:09

Anoniem schreef:
Er duiken steeds meer berichten op als deze over "frankenfood" en "frankenbijen'" en bijensterfte.

http://dreamingabeautifulworld.blogspot ... s.html?m=1

Ik vind het een naar idee, overal zo aan sleutelen. Wanneer ik van bio mais popcorn eet krijg ik geen darmproblemen maar wanneer ik de GM popcorn van de bioscoop eet dan wil je niet weten wat mijn darmen daar 3 dagen lang van doen. Dat geeft toch wel aan dat het minder goed is voor je.

grote onzin dat het van het gm karakter van de popcorn is.. het zal hooguit zijn van of het bespoten of onbespoten mais is, of de kwaliteit van het mais..

daarnaast wat je eerder meldde over e621 is ook al niet correct..

het kan zijn dat je het proeft.. maar jij wordt werkelijk 'bang' van een vermeld e-nummer en denkt dan dat je het direct proeft of ruikt of wat dan ook..

en ja hoor, je zou het best in kaas kunnen proeven..

Het zit van nature namelijk al in bijvoorbeeld vlees, vis, kaas, melk, tomaten en champignons

het is een natuurlijk 'product' dat een smaakversterkende werking heeft.. het kan dus proefbaar zijn als het 'extra' wordt toegevoegd.. geen twijfel mogelijk.. echter niet schadelijk..

het betreft hier l-glutamaat.. even van wikipedia

Metabolisme
Glutamaat is een belangrijk molecuul in het cellulaire metabolisme. Bij mensen worden eiwitten die via de voeding het lichaam binnentreden afgebroken tot aminozuren. Een sleutelproces in de degradatie van aminozuren is transaminatie waarbij de aminegroep van het aminozuur wordt overgezet naar een α-ketonzuur, een proces wat doorgaans gekatalyseerd wordt door het enzym transaminase.

Neurotransmitter[bewerken]
Glutamaat heeft een excitatoire (stimulerende) werking op de post-synaptische zenuwcellen (neuronen). Het speelt een rol in de synaptische plasticiteit waardoor het belangrijk is voor hersenfuncties als stemming, leren en geheugen. Er zijn drie soorten receptoren voor glutamaat, waaronder de NMDA-receptor (N-methyl-D-aspartaat), welke voornamelijk aanwezig is in de hippocampus.

ik ben zelf erg gevoelig voor bepaalde kazen en vleessoorten, daar krijg ik hoofpijn van.. dit krijg ik even hard van bepaalde biologische kaasjes als van bespoten verdorven supermarktkazen.. maar zelfs dan durf ik niet te stellen dat het van E621 komt, om maar weer even met enge nummers te smijten.. en als dat wel het geval is, ben ik simpelweg gevoelig voor dat natuurlijke ingredient..

wellicht voortaan eerst even erin verdiepen wat een nummer precies is en of deze uberhaupt chemisch is?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 07:15

fourseasons schreef:
Lijkt wel alsof dit een trend word. Iedereen doet het tegenwoordig ineens. Ik vind het in ieder geval dikke onzin. Ik eet al heel lang zoals nu en ben nog niet dood dus het zal wel goed zijn. Bovendien krijg je tegenwoordig overal kanker dus ik blijf lekker eten wat ik wil.

Mijn gedachte. :j

Als iedereen groen en natuurlijk zou eten zou meer als de helft van de wereldbevolking die nu voedsel tot zijn of haar beschikking hebben geen voedsel meer kunnen verkrijgen omdat er geen ruimte voor is om alles zo natuurlijk mogelijk te verkrijgen.

Daarnaast is groen duur en veel mensen willen niet veel betalen of kunnen dat niet. Slecht is goedkoop...

En ja, ik vind het ook een trend. Stel je eens voor dat voedsel niet gemanipuleerd wordt. Hoeveel zou er dan wel niet weggegooid worden..?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 07:18

Wij letten er zoveel mogelijk op maar al heel erg lang ook, niet alleen kwa eten maar met zo veel mogelijk producten. Liever van dichtbij en wat duurder dan ver weg en misschien onder slechte omstandigheden gemaakt. Bij voorkeur halen we ook rechtstreeks bij de fabrikant of producent. Deels ook vanwege een voedselallergie zodat puur eten veiliger is voor ons om te eten.

Rundvlees komt van stalhouder af (mjammie lakenvelder stier), groente zoveel mogelijk bij een boer die het meeste kweekt, daarnaast zoveel mogelijk bij collega boeren uit de buurt weghaald en de rest bij een lokale veiling. Varken en kip is lastiger, die wel biologisch en varken zijn we op zoek naar een uitloop boer in de buurt nog. Kippenvoer bij de fabrikant hier rechtstreeks en zelfs mijn autobanden zijn nederlands. :')

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 07:35

Ik vind het zo'n onzin.... Dat 'bewuste gedoe'.
Eet gewoon en maak je niet druk over gen-manipulatie, dit doen we al eeuwen en is gewoon selectie vd sterkste/beste soort.
Dan het gedoe rondom palmolie, gooijbessen en andere 'superfoods' dit groeit niet in NL dus er gaan ik-weet-niet-hoeveel aan fossiele brandstoffen doorheen om het hier te krijgen.
Hoezo bewust?!?!?!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 07:37

Superfoods is heel iets anders dan bewust eten trouwens. Dat is ubergezond proberen te zijn.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 07:42

karuna schreef:
Superfoods is heel iets anders dan bewust eten trouwens. Dat is ubergezond proberen te zijn.

Klopt hoor, maar ik heb gewoon een afkeer tegen het 'bewuste gedoe'.
Ik haal al jaren mn vlees lokaal, zonder erbij na te denken...
En koop seizoens groente/fruit omdat het voordeliger is, maar ik ligt echt niet wakker van een beetje bestrijdingsmiddel oid.

Het lijkt nu wel alsof al ons voedsel super-slecht is, maar we worden ouder dan óóit te voren....

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 07:44

Wat ik me afvraag is waarom sommige dingen voor mensen ineens een eye-opener zijn. Dacht je dan eerder dat pakjes/zakjes/chips/zoutjes/fast-food wel gezond zijn? Dat frisdrank niet zoveel kwaad kan? Dat suiker goed voor je is?

Ik heb het boek van Amber Albarda gelezen en ik vroeg me serieus af wat er nou precies zo bijzonder aan was. Ieder weldenkend mens weet toch dat een kop thee gezonder is dan een glas cola? Dat je beter fruit kan eten dan chips? Dat kant en klaar nooit beter kan zijn dan vers en zelfgemaakt? Niemand eet toch een zak snoep met het idee dat het goed voor je is?

Volgens mij is het allemaal niet zo ingewikkeld dat gezond eten. Geen suiker en/of suikervervangers. 3 maaltijden per dag, zoveel tussendoortjes in de vorm van fruit en rauwkost als je maar wil, voldoende water / kruidenthee, verse vruchtensap met mate. Dierlijke producten biologisch en met mate. Als je je maaltijden dan ook nog zelf klaarmaakt zonder pakjes of zakjes, let op het soort brood / ontbijtgranen wat je eet kan er weinig meer misgaan.

Je kan je wel druk gaan maken over de komkommer die evt bespoten of gemodificeerd is, maar in mijn ogen is een snoepje schadelijker dan een stukje bespoten komkommer. Onze lever en nieren hebben een enorme overcapaciteit en kunnen dat makkelijk verwerken, mits je ze niet al belast met alcohol, suiker, zoetstof, zout of vet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 07:53

Goedkoop eten is slecht , goedkoop vlees goedkoop is alles wat je niet wil. Maar ik heb geen geld voor een kip of een stuk rund vers van de boer. Zijn niet alleen keuzes maar kan niet voor iedereen. .

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 07:54

Het rund rechtstreeks van de boer is vaak goedkoper dan uit de supermarkt. Net als groentes die rechtstreeks bij de teler vandaan komen. Dus het hoeft niet percee altijd duurder te zijn.
Laatst bijgewerkt door karuna op 22-10-14 07:54, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 07:54

Je kan er ook voor kiezen om 2x per week duurder, duurzamer vlees te eten in plaats van elke dag goedkoop. Dat heb ik al eens eerder gezegd.

Ik heb de afgelopen 3 dagen heeeel ongezond gegeten (verjaardag) dus ik las dit topic gisteravond in bed met enorme buikpijn. :+ Dus de rest van de week hoef ik geen ongezonde troep meer. :=

Mijn lichaam reageert namelijk énorm op vet eten.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-14 08:04

Leuk, veel verschillende meningen. Ik ben niet tegen genetische manipulatie, wel tegen de manier waarop dit vormgegeven wordt in bvb Amerika.

Hoezeer dierlijke proteïnen in verband staan met kanker en vele andere ziektes, dat baart me zorgen. Biologisch ben ik niet zo van, dat is voor mijn gevoel vaak mooie praterij.

Kijk eens de docu forks over knifes, dan schrik je wel hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:11

denice schreef:
Daar let ik eigenlijk nooit op, ga ik vanaf nu doen!

Eten jullie sojaproducten? Sojayoghurt, bestaat dat bijvoorbeeld?

Ga, je eens verdiepen in de werkwijze van Monsanto.
Je komt er dan achter dat deze grote jongen een flinke vinger in de pap heeft(zowel letterlijk al figuurlijk)
Als je een moestuin hebt ga eens bij Vreeken gaan schoppen voor je zaden.

Huidige genetische manipulatie geschied op moleculair nivo. Naam zegt het al, rommelen met genen en dan heel specifiek een klein deel ervan.
Stier Herman(de lieverd) was een voorbeeld hiervan.http://nl.wikipedia.org/wiki/Herman_%28stier%29

Iemand schreef trail and error ........... eh trial and error.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:18

denice schreef:
Daar let ik eigenlijk nooit op, ga ik vanaf nu doen!

Eten jullie sojaproducten? Sojayoghurt, bestaat dat bijvoorbeeld?

Yep bestaat zeker. Maar dit gewas staat bovenaann de top drie lijst gewassen waarvoor de grootste delen van het tropisch oerwoud vernietigd worden -O-

Als je het goed wilt doen valt alle soja zo'n beetje af vrees ik..

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:18

Het schijnt ook zo te zijn dat soja niet milieubewuster is dan een stukje vlees. Koeien produceren veel co2 gassen maar voordat je sojaproducten kan eten is er ook co2 geproduceerd.

Ik vind een komkommer van eigen land lekkerder dan uit de winkel. Echter dit jaar weinig eigen oogst gehad dus koop dan toch uit de supermarkt.. Misschien toch maar z'n lelijke broeikas bouwen :D

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:38

De werkwijze van Monsanto en haar concullega's vind ik echter ook niet je-van-het.

En dat eeuwige gezeik (excuus) over vlees eten en vegetarier moeten zijn. Kom op, kijk naar ons lichaam, het spijsverteringsstelsel en het vertelt je wie we zijn.

In mijn ogen moet je zelf kijken en naar je lichaam luisteren. Mijn lichaam wordt niet vrolijk van suikers en snelle koolhydraten. Die probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. Doe ik dat niet, dan merk ik dat wel. Maar dat geldt voor mij ook voor koolhydraten, als aardappelen, zetmeelproducten, rijst etc. Dan zwel ik op als een ballonnetje. Kun je nog zo hard reopen dat het gezond is. Mijn lichaam vindt niet.

En uiteraard zijn er veel mensen die zonder vlees kunnen. Ik red dat niet. Maar omdat ik niet tegen kh kan en wel vlees nodig heb, wil dat niet zeggen dat dat voor buurvrouw truus en buurman henk ook zo is.

Wat denken we van "Melk is goed voor elk". Zolang "elk" jong is, geloof ik dat wel. voor volwassenen geloof ik dat nog niet zo. Soja is ook zo leuk. We hebben een vervanger nodig, dus dan maar soja, maar toch.

Ik heb ooit iemand horen zeggen: eet alleen dat wat je overgrootmoeder ook klaar kon maken. En voor mij (!!!!) zit daar wel een kern van waarheid in.