Babyvoeding: inspiratietopic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Babyvoeding: inspiratietopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 14:01

Bruine bonen?

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 20:37

Van wanneer is jullie meissie Sizzle?

Banaan met appel stoven, dat is ook wel een goeie! Hier vandaag als fruithapje appel-perenmoest met een liga gehad. Jum! En als avondeten bloemkool-broccoli, niet zo bijzonder. Alles gaat er nog wel steeds erg smakelijk in, het is net een baby-vogeltje welke op een wormpie wacht, zo zit hij met zijn mondje open te wachten op het volgende hapje :') . Vast herkenbaar!

(ik snoep trouwens ook vaak een hapje mee hoor, hihi! Gepureerde bloemkool-broccoli smaakt best lekker hoor! :D )

Meneer krijgt trouwens nu 200 gr. fruit en 200 gr. groenten. Daarnaast nog 4 tot 5 flessen waarvan 1 papfles. En nog lijkt hij onverzadigbaar. Niet huilerig hoor, totaal niet, maar alle flessen gaan tot de laatste drup op, evenals de fruit en groentehapjes. En maar het mondje open houden voor het volgende hapje, ook al is alles op. Vraag me af of ik hem daarom niet meer moet geven ... weet het niet zo goed eigenlijk.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:43

Ik kom hier hele goede ideeën tegen! Al is het niet voor een baby, maar voor mezelf. Na een operatie binnenkort moet ik 3 weken op dit soort voedsel zien te overleven....

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 09:24

druppeltje schreef:
Net heb ik voor komende week haar fruit gemaakt. Appel/Banaan gestoomd (7 minuten) en daarna geblenderd. Zo lekker! Zou het zelf haast op willen eten.

Zijn jullie ook al bezig met brood? Ik vind het zo eng, ze verslikt zich steeds....

Een tip die hier goed werkte was stukjes brood in zn wang stoppen. Dan verslikte hij zich er niet in. Inmiddels is dat niet meer nodig, maar misschien dat je dat kunt proberen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 09:39

Millenium, van de eerste week in februari.

Gisteren hebben we dikke kippensoep geprobeerd, dat was echt super.

Druppeltje, verslikt/stikt hij zich echt in grote stukken of kokhalst hij alleen maar. Dat laatste is onschuldig aangezien de reflex bij babies veel verder vooran zit dan bij volwassenen.
Ik geef vrij veel uit de hand, zolang je er naast blijft zitten kan er eigenlijk niets fout gaan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:17

zelf geen baby, maar wat ik zie bij mijn nichtje

qua groenten (met regelmatig een stukje kip of vis erdoor)
- aardappel
- courgette
- wortel
- erwtjes
- boontjes
- rijst
- quinoa
- tomaat
- brocolli
- bloemkool
- spinazie
- knolselder

qua fruit
- appel (meestal gestoomd)
- banaan
- peer
- bosbessen
- frambozen
- aardbeien
- mango
- nectarine
- papaya
- kiwi (niet vaak, want dan liggen de billetjes de dag nadien open)
al dan niet met extra koekjesmeel

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:42

millennium schreef:
Van wanneer is jullie meissie Sizzle?

Banaan met appel stoven, dat is ook wel een goeie! Hier vandaag als fruithapje appel-perenmoest met een liga gehad. Jum! En als avondeten bloemkool-broccoli, niet zo bijzonder. Alles gaat er nog wel steeds erg smakelijk in, het is net een baby-vogeltje welke op een wormpie wacht, zo zit hij met zijn mondje open te wachten op het volgende hapje :') . Vast herkenbaar!

(ik snoep trouwens ook vaak een hapje mee hoor, hihi! Gepureerde bloemkool-broccoli smaakt best lekker hoor! :D )

Meneer krijgt trouwens nu 200 gr. fruit en 200 gr. groenten. Daarnaast nog 4 tot 5 flessen waarvan 1 papfles. En nog lijkt hij onverzadigbaar. Niet huilerig hoor, totaal niet, maar alle flessen gaan tot de laatste drup op, evenals de fruit en groentehapjes. En maar het mondje open houden voor het volgende hapje, ook al is alles op. Vraag me af of ik hem daarom niet meer moet geven ... weet het niet zo goed eigenlijk.

Geef m gewoon iets om op te knagen. :)
Broccoli, aardappel, broodkorst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:46

Mijn dochter was/is echt verzot op:
Bruine bonen
Zoete aardappel
Bloemkool
Broccoli
Sperzieboontjes
Mais
Wortel
Pompoen

Qua fruit:
Kaki fruit (echt HEUL lekker)
Banaan
Druiven (wel even het schilletje er af pulken als de kleine pas 6 maanden is)
Appel
Meloen (water én galiameloen)
Perzik
Pruimen

Pfff nouja te veel om op te noemen haha. Opperdepop is een erg fijn boek en verder zocht ik altijd even op google of het stuk fruit/groente al mocht als de kleine x maanden was. :j

Ik probeerde altijd zo veel mogelijk te variëren en niet te veel te mixen zodat ze bekend raakte met pure smaken ipv telkens een mix van x en x.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-14 12:42

Leuke ideeën! Ga de kleine nu ook maar broodkorsten geven!

Zou couscous ook een goed alternatief zijn voor aardappels of rijst?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:56

Ik volgde het voedselintroductieschema van Kleintjes. Dus ik ben wat later begonnen met rijst en aardappels dan dat jij nu doet. Wel is couscous inderdaad een prima alternatief. :)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:57

Hier al paar keer couscous gegeven! Met succes

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 16:42

Kan vlees eiegelijk ook goed door de staaf mixer iemand ervaring ? Fruithap altijd zelf gemaakt en in diepvries gedaan werkt erg fijn

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:16

Ik pureerde het vlees in het begin met de staafmixer, allerlei vlees; gehakt, kip, rundvlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:21

Ik gaf fruithapjes gewoon vers? Heb nagenoeg nooit fruit gekookt

Vlees kan je idd gewoon pureren
Gehakt, groente en een aardappeltje was hier favoriet

Quinoa is ook en aanrader voor de iets oudere baby's
Kun je mee koken zoals rijst maar ook als rijstepap (zoet) lekker. Is een soort zaad

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 19:15

Ik heb fruithapjes ook alleen de eerste 2 of 3 weken gekookt. Daarna gewoon gepureerd.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 19:20

Ik kook alleen de appel omdat de stukjes anders te hard zijn.
Verder eet ze eigenlijk alles met ons mee, behalve lasagne of dingen uit een zakje.
Ik maak ook regelmatig een fruitsalade voor de meiden, dus gewoon allemaal fruit bij elkaar.
Ik pureer ook niks meer. Ze eet gewoon stukjes. Stukjes brood, fruit in blokjes en de warme maaltijd prak ik.

De tip die Inge geeft werkte hier ook super, binnen een week had ze het trucje door en verslikte ze zich niet meer.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:49

Ik zal dat eens gaan proberen met het broodkorstje, dank jullie wel voor de tip! Vandaag qua groente 'saai' broccoli met een aardappel op, maar ze vond het toch wel lekker.

Ik heb trouwens voor tussendoor wel nijntje koekjes, die zijn ook wel fijn om zelf te oefenen. En ze zijn nog best lekker :). Afbeelding

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 21:19

Oke! Vanaf welke leeftijd zijn die nijntje-koekjes?

Morgen een dagje vrij, al in de planning om wat lekkere hapjes te maken. Heb diepvries-bosvruchten gekocht, dus dat morgen maken en een evt. overgebleven portie invriezen. Verder staat er voor morgen rijst met avocado op het menu, alleen dat is denk ik niet in te vriezen, mocht er een portie overblijven ... Ook nog een courgette over, die samen met aardappeltjes maken en ook maar invriezen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:25

Nijntje koekjes zijn in principe vanaf 8 maanden, maar ja, het is eigenlijk klare suiker.
Er zijn zoveel andere dingen die ze JUIST eten nu ze zo klein zijn en die je er later wellicht niet meer in krijgt omdat ze dan hun eigen voorkeuren krijgen. Daar moet je echt je voordeel mee doen.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:26

Er staat op vanaf 8 maanden maar er staat ook op dat je zelf moet kijken wanneer je baby eraan toe is. Dus je mag ze gewoon al geven. En ja, er zit suiker in, maar als ze alleen het oortje weggesabbelt krijgt, is het veel. Het is echt een beetje om te oefenen.

Klinkt lekker wat je maakt! Ga je nog geen vlees geven?
Morgen krijgt ze aardappel, courgette en gehakt. Maar die is een beetje mislukt (er zitten stukjes in) dus ik weet niet of ze die lekker vindt....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:34

Waarom niet gewoon een rijstewafel of brood ipv een koekje?
Rijstewafel gaat hier geweldig goed, wordt uitgebreid gesopt en op gekauwd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:43

Verse soep maken? Als voorafje een beetje of gewoon als tussendoortje en met aardappelzetmeel kun je het prima verdikken. (Als het voor oudjes zonder gebit met slikproblemen geschikt is, dan vast ook wel voor een kindje van 6 maanden, qua substantie verschilt het amper van de smurrie uit die potjes)

Ook met pureren; met wat aardappelzetmeel kun je wat vorm erin houden als je bv een groente pureert dat meer water bevat. Dan loopt het niet zo uit :)

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 22:01

Brood gaat nog niet goed, zie mijn vorige reacties. Rijstwafel kan ik wel eens proberen, valt dat dan ook helemaal uit elkaar na wat gesabbel?

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 00:08

Broodkorstje dan? druppeltje?

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 06:52

Gaat (nog) niet goed. Ze verslikt zich er nog in. Dus wellicht is die rijstwafel ook een goed idee