draadjesvlees, wat is het geheim?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jilletje

Re: draadjesvlees, wat is het geheim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:24

Gebruik je magere lappen of met een vetje er aan?

Het vetje is zoooo belangrijk om het lekker zacht te laten worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 20:26

Jilletje schreef:
Gebruik je magere lappen of met een vetje er aan?

Het vetje is zoooo belangrijk om het lekker zacht te laten worden.

ik koop niet magere lappen en er zat wel wat vet aan, maar zal de volgende keer opletten of er veel vetjes aanzitten :)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:33

san4nie schreef:
Froukje1993 schreef:
Sucadelappen of riblappen moest niet uit maken. :n Hebben de vriezer vol liggen met riblappen van eigen koe en die worden prima zacht!

Iig, als de koe al oud was is het vlees een stuk taaier. Dus, mocht je vlees uit de super halen, ga dan eens langs de slager. Wil nog wel eens verschil maken.

"Eigen koe" is meestal verser en inderdaad zooooo veel lekkerder. Dan maakt het inderdaad niet zoveel uit. Hier in de buurt kun je bij een boerderij een stuk koe bestellen, heb je het twee dagen na de slacht in huis. Misschien dat dat nog beter werkt voor je inderdaad.

Alsnog vind ik het niet te eten, maar dat is mijn smaak :+ Zacht is het wel!

Zorgen voor goed vlees is al een heel groot begin! De lappen moeten mooi, diep, rood zijn, niet richting paars/grauw gaan want dan heb je oude koe te pakken :r

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:38

verootjoo schreef:
Ik had het de laatste keer 5 uur laten stoven en nog was het niet goed, ik had wel het vuur heel laag omdat ik dacht dat het beter was dan hoger vuur, kon prima met mijn handen de pan vast pakken, is het dan niet te laag? Anders moet ik eens een thermometer halen.
Dan is het vast niet warm genoeg geweest, het moet wel een heel klein beetje blijven 'pruttelen'. Ik kan mijn braadpan niet vastpakken, veuls te warm...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:41

ik gooi er wel eens een flesje roze bier in,of een halve fles witte of rode wijn en wat bouillon blokjes, kruiden, beetje prei, ui, winterwortel.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:48

Hier doen we het zo. Vlees aanbraden. Laten uitlekken, uitjes in een pan bakken vlees erin liter runderbulion erover en aan de kook brengen en dan min 3 uur laten koken en dan is het heerlijk zacht

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:49

Als eerste heb je een goede kwaliteit vlees nodig.

Even aanbraden ui erbij dan afblussen met een zuurtje (kan azijn zijn, maar rode wijn of citroen kan ook. Rode wijm heeft mijn voorkeur) dit zure zorgt ervoor dat t vlees lekker mals wordt. Je kunt het eventueel ook al een nacht van te voren in de rode wijn laurier jeneverbes en kruidnagel laten marineren. Afgieten aanbakken en dan afblussen met de marinade. Even de alcohol laten verdampen en dan water toevoegen.

Warm water houdt de smaak meer in het vlees en koud water ontrekt de smaak. Dit is hier niet zo vam toepassing omdat je de saus en t vlees samen eet. Bij een bouillon gebruik je altijd koud water omdat je juist de smaak in de bouillon wil en bij t afkoken van spare ribs bv warm water want daar moet de smaak juist in de spare rib blijven.

Dan gewoon uren laten stoven tot het uit elkaar valt. Je kunt het idd afmaken met kant en klaar kruiden of idd een paar plakken kruidkoek verkruimelen en toevoegen. Dit lost vanzelf op. Verder kun je er nog een lepel appelstroop of bruine basterdsuiker aan toevoegen als zoetje. Of een bouillonblokje voor de volle smaak.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:50

Nog een tip, haal je vlees even een half uurtje van te voren uit de koelkast en laat het even uitlekken dan bakt het mooier rondom aan omdat je pan niet ineens koud wordt van t koude vlees en t vocht.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:52

het vetje is vooral belangrijk om smaak aan het vlees te krijgen en het niet te droog te laten zijn..

als het vlees niet 'mals' genoeg is, of van slechtere kwaliteit, kun je het nog altijd mals krijgen..

zuur zoals al aangegeven maakt het mals.

wijnazijn,
wijn
bier

na aanbraden afblussen met een van bovenstaande en succes is vrijwel gegarandeerd.. daarnaast, temperatuur zo laag mogelijk houden bij het sudderen.. lekker laurierblaadje toevoegen..

eerder genoemde ontbijtkoek, is voor binding van de 'jus/braadvocht' vooral voor stew of hachee, het vlees wordt er verder niet of nauwelijks door beïnvloed.

vlees van goede tot zeer goede kwaliteit wordt ook wel mals zonder de alcohol of zuurtoevoeging.. maar persoonlijk vind ik het ook lekkerder als het is afgeblust met een lekker donker biertje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:07

ik maak het altijd met bruin bier...en heel lang op laten staan.Wel vier tot vijf uur,zachtjes bloep laten doen :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:11

geerke schreef:
ik maak het altijd met bruin bier...en heel lang op laten staan.Wel vier tot vijf uur,zachtjes bloep laten doen :D

:j :j :j :j :j

killkenny is mijn favoriet voor suddervlees overigens.. half flesje erin, de andere helft vind mijn keelgat wel ;)

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:14

Ja bier doet vriendin van mij ook
Heel wat verschillende groente, kruidnagel

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:25

Ik doe het altijd aanbraden,afblussen met rode wijn, laurierblad,en een paar flinke plakken kruidkoek. Oja vlees even met hachee kruiden inwrijven.
En van te voren uit de koelkast, wel voor mooie dikke lappen gaan. Met een mooi randje vet.
Zachtjes lekker door laten sudderen, valt het mooi uit elkaar.
Hubs neemt het meestal mee,hij is slager.

En dan met gebakken aardappelen en stoofpeertjes... Lekker...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:08

Het belangrijkste is inderdaad een goed stuk rundvlees van een goede slager en je moet het heel zacht laten sudderen, je mag de jus niet zien bubbelen. Lekker lang op laten staan en af en toe met een lepel wat jus over het vlees gieten.
Ik krijg er spontaan zin aan! :9

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:13

Mijn simpele manier die niet kan mislukken.

Vlees goed aanbraden (niet te veel vlees in 1x in de pan)
Kokend water erbij dat alles ruim onder staat. Plakje ontbijtkoek.

En dan zet ik de pan 1 1\2 uur in de oven op 120 graden. Daarna oven uitzetten en pan nog half uur laten staan.
Is nog nooit mislukt, en op moeders en oma's zo.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:23

Tip: voor het afblussen eerst het vlees uit de pan halen, je jus maken en aan de pruttel brengen, daarna het vlees weer terug in de pan. Door het warmte verschil kan het vlees schrikken.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:53

Ik zat vandaag toevallig ook recepten voor draadjesvlees door te nemen. Vorige keer (begin dit jaar) was het erg geslaagd, maar ben vergeten het recept ergens op te slaan. Voor dit weekend staat het opnieuw op het menu. Wat ik mij van de vorige keer kan herinneren, naast onder andere het toevoegen van zuren, hoe langer ik het op liet staan, hoe malser het werd. Dus dat houdt ik er voor nu ook maar in!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 01:06

Aanbraden doe ik dan weer niet, boter redelijk heet laten worden en dan de sucade- of riblappen erin zonder dat het vlees dichtschroeit. Als je suddervlees te hard dichtschroeit wordt het namelijk droog.
Verder kruiden naar smaak, laurier, kruidnagel, azijn/bier/rode wijn erbij en warm water, daarna eindeloos laten sudderen. :9

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 01:27

Zorg ervoor dat je je vlees goed aanbraad aan beide kanten ( niet té hard) en dat je het afblust met heet water (ik zelf doe er ook eerst rode wijn bij).

Zorg er vooral voor dat het vlees goed onder ligt, anders wordt het droog! En de deksel dicht!

Kruiden doe ik naar eigen smaak voor het aanbraden. Na het afblussen gooi ik er laurier en kruidnagels in en vaak nog waar ik op dat moment zin in heb bv knoflook, oregano etc..

Edit; vaak staat ie bij mij wel 5 uur op.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 06:24

Ik ga eens een poging dien vh weekend. Nu heb in er zin in hihi

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 06:48

_-:( Nu heb ik zin in stooflapjes vanavond..... _O- Aan de slag dan maar..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 07:18

Hier ook een draadjesvlees fan. Wil je mij in de nacht wakker hebben dan moet je dat tegen mij zeggen. Mijn vader braad het aan en laat het dan ongeveer de hele middag op een petroleumstel garen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 08:12

Wauw, zolang sudderen doen wij dan weer niet. 10 uur het vlees opzetten en om 12 uur aan tafel. :j

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 08:16

Dan word het toch niet lekker zacht. Hoe langer het opstaat hoe malser het word.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 08:30

Zacht genoeg :j Het moet wel een beetje structuur houden, als ik het met een rietje kan slurpen sla ik graag over :=
Nee, we laten het ook wel gewoon wat koken, niet zo zacht zetten dat er eiglijk niets gebeurd in de pan.

Dat TS dus haar handen op de pan kon leggen de vorige keer is een slecht teken.