"tenminste houdbaar tot", hoe gaan jullie hiermee om?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:52

Ewona schreef:
Mij is ooit gezegd dat er een verschil zou zijn tussen THT en TGT.
THT zou dan zijn : tenminste houdbaar tot. Waarbij een datum aan het product gegeven wordt, maar daarom is het niet precies op die datum vervallen. Bij blikproducten kan het zelfs zijn dat ze heel lang erna nog in orde zijn.
De TGT : te gebruiken tot. Hebben ze me gezegd dat je die beter niet meer na die vermelde datum zou verbruiken. Meestal zou het dan gaan om meer "kwetsbare" producten die eventueel een soort van rottingsproces van binnenuit kunnen hebben, zodat je het van buitenaf niet onmiddellijk zou kunnen zien/ruiken.

Weet natuurlijk niet of dit juist is, ik herhaal maar even wat mij toen gezegd is.
Maar zelf denk ik wel altijd eraan als ik iets wil gebruiken dat over datum is.
Zelf gebruik ik de blikproducten nog héél lang na datum met een gerust hart. Zolang er niets aan het blik is, niet bol staat, niet raar ruikt, eet ik het.
Maar de melkproducten daar ben ik idd zeer voorzichtig mee, dan kijk ik wél naar de datum. Als het bv 1 dag over datum is, dan kijk ik daar niet naar, op voorwaarde dat het er goed uitziet en goed ruikt. Maar een week over datum gaat het toch richting mesthoop.

:j Een soort van adviessnelheid en maximumsnelheid, blauw vierkant bord of een rond bord met een rode rand.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:54

Ik kijk en ruik er aan, als t nog prima er uit ziet en ruikt, dan vind ik t prima :') Net nog zon voorgemaakte stokbrood (die al gesneden is en kruidenboter in zit, wat alleen nog in de oven moet) die een dag over datum was én al open was (zitten er 2 in) gegeten. Ene kant van stokbrood was al hard en dus eigenlijkniet meer 'goed'. Nouja, stokbrood wordt toch hard dusja.. Smaakte nog helemaal prima. :P

Vlees etc is natuurlijk een ander verhaal.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:54

Ik ben daar echt een zeur mee, ik weet dat die data bijna nooit kloppen maar ik eet bijna nooit iets wat over de datum is. Bij mijn vriend zaten zijn ouders een keer yoghurt te eten die 3 weken over de datum was. :r

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:55

Ligt aan het product.

Met eieren doe ik de water test. Nu weet ik ff niet meer hoe het zat, laat staan hoe lang geleden is dat ik eieren heb gegeten.
Volgensmij was drijven dat het niet goed meer was. Dan pleur ik ze weg.
Vleeswaren gaan hier nooit over de datum.
Maar zoals vis, gerookte zalm of dergelijken, gooi ik wel op de datum weg.
Sommige vleeswaren zelf n dag voor de datum, omdat het dan absoluut niet goed meer ruikt.
Zo durf ik ook wel vlees te eten, wat n dag over de datum is geweest. Mits het goed ruikt, ziet, en aanvoelt (gehakt durf ik niet.)

Hagelslag? Was hier een half jaar over de datum. Smaakte nog goed!
Zo ook met de citroenzuur wat wij over de schnitzel strooien/druppelen.

Ewona

Doanique schreef:
Ewona schreef:
Mij is ooit gezegd dat er een verschil zou zijn tussen THT en TGT.
THT zou dan zijn : tenminste houdbaar tot. Waarbij een datum aan het product gegeven wordt, maar daarom is het niet precies op die datum vervallen. Bij blikproducten kan het zelfs zijn dat ze heel lang erna nog in orde zijn.
De TGT : te gebruiken tot. Hebben ze me gezegd dat je die beter niet meer na die vermelde datum zou verbruiken. Meestal zou het dan gaan om meer "kwetsbare" producten die eventueel een soort van rottingsproces van binnenuit kunnen hebben, zodat je het van buitenaf niet onmiddellijk zou kunnen zien/ruiken.

Weet natuurlijk niet of dit juist is, ik herhaal maar even wat mij toen gezegd is.
Maar zelf denk ik wel altijd eraan als ik iets wil gebruiken dat over datum is.
Zelf gebruik ik de blikproducten nog héél lang na datum met een gerust hart. Zolang er niets aan het blik is, niet bol staat, niet raar ruikt, eet ik het.
Maar de melkproducten daar ben ik idd zeer voorzichtig mee, dan kijk ik wél naar de datum. Als het bv 1 dag over datum is, dan kijk ik daar niet naar, op voorwaarde dat het er goed uitziet en goed ruikt. Maar een week over datum gaat het toch richting mesthoop.

:j Een soort van adviessnelheid en maximumsnelheid, blauw vierkant bord of een rond bord met een rode rand.

_O- Zo kan je het ook bekijken. :D

Snorretje

Daarom vind ik de Engelse variant ook beter: 'best before ..' Want het is natuurlijk niet dat een product na die datum giftig is ofzo, alleen niet meer van de beste kwaliteit.

marjan19

Over datum eet ik nooit. Als ik zie dat het over datum is hoef ik al niet meer :+ melk drink ik bijna nooit, omdat ik bang ben dat het zuur is := soms wel bij een nieuw pak.. Kaas gaat ook weg bij schimmel. M'n moeder zegt dat je het af kunt snijden en de rest wel gewoon kan eten maar ik bedank :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:57

Met verse waar is mijn ervaring dat één dag over de datum toch echt één teveel is. Nog nooit meegemaakt dat het nog goed was.
Gedroogd of ingeblikt eet ik ook nog wel 5 jaar na datum of langer.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 21:58

Snorretje, dat is een hele goede ja. En Doanique, zo kun je het inderdaad bekijken hahaha.

Phormicola, vijf jaar?! Dat zou ik écht nooit doen!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:59

Ik ga daar heeeeel relaxed mee om. Hoe het eruit ziet en ruikt is voor mij de leiddraad.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:59

Waarom niet, alsof dingen als gedroogde spaghetti ooit bederven.. :)

LukieBradleyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:00

Bij verse dingen zoals Bijv vleeswaar, groente oid dan durf ik het hooguit 1 dag na inpakken te eten :')
Heb er een fobie voor ontwikkeld denk Ik.
Bij blikken die jaren houdbaar zijn kan er weinig misgaan

Edit; of idd gedroogde dingen
Laatst bijgewerkt door LukieBradley op 10-08-14 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:00

Watertest met een ei doe ik ook, als ie zinkt is ie goed, als ie op z'n puntje blijft staan bak ik 'm in plaats van koken. Drijft ie dan gaat ie weg.

Ijsthee heb ik liever uit een blikje dan een pak want als ik daar verhalen over lees, brokken schimmel die bij mensen de keel in glijden :=

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 22:01

Nou... gewoon... Dat lijkt me zo'n raar idee. Ook het feit dat het tegen die tijd gewoonlijk al lang gegeten is xD

Ja Doanique die verhalen, die zijn echt waar... Bij de pakken en de flessen. Helaas is bij een blikje ook altijd zo lastig dat je t dan meteen op moet drinken, vaak onhandig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:02

Ik let meestal wel op de datum, en eigenlijk is het altijd nog goed. En anders bekijk ik wat voor product het is :) Gister had ik nog yoghurt gegeten van 2 dagen over de THT, niks van gemerkt.

Toevallig kwam ik vandaag een zakje kaas tegen (dicht zakje) wat beschimmeld was en nog niet de THT gepasseerd had..

Nala

Re: "tenminste houdbaar tot", hoe gaan jullie hiermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 22:03

Denise, ja zo'n gevallen heb je helaas ook altijd, je kunt een THT datum ook niet altijd vertrouwen voor de datum helaas

Anoniem

Re: "tenminste houdbaar tot", hoe gaan jullie hiermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:04

Ik let hier heel goed op, eet liever niets wat over datum is.
Maar heb ook wel eens meegemaakt dat ik bedorven melk had gedronken, terwijl deze niet over datum was.
Iets met de dop niet goed dicht doen O:)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:04

Gedroogd spul eet ik ook gerust als het al een jaar over de datum is. Daar gebeurt verder niks mee. Misschien dat alleen de smaak iets minder is,maar ik proef het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:05

Ik eet bijna alleen maar over datum,heel mijn leven al. Met vlees let ik altijd goed op, vis en kip gebruik ik niet meer na de THT. Verder gewoon ruiken, kijken,proeven.

Dingen als snoepgoed,frisdrank,hagelslag,etc. staan bol van de suiker, kan bijna niet kapot. Producten in blik of pot ook niet snel, eveneens als droge producten als rijst,kruiden,suiker en spaghetti. Voor heel veel dingen is een THT niet echt 'nodig', zijn nog lang houdbaar.

Zo at ik vorige week roomboter die 1,5 jaar over datum is, niks mis mee. Ben er nog nooit ziek van geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:06

MorganeR schreef:
Nou... gewoon... Dat lijkt me zo'n raar idee. Ook het feit dat het tegen die tijd gewoonlijk al lang gegeten is xD

Ja Doanique die verhalen, die zijn echt waar... Bij de pakken en de flessen. Helaas is bij een blikje ook altijd zo lastig dat je t dan meteen op moet drinken, vaak onhandig...

Maar in een blikje zit genoeg voor 1/2 glazen en in een pak niet. Dus dat blikje is gewoon op na 1 dag en dat pak niet. Tenzij je heel overmatig ijsthee drinkt.

ierusju

quartel schreef:
Alles wat niet loopt kan je eten.
Loopt het wel dan moet het nog even bij de slager naar binnen :D .

Geintje hoor........maar zo heel nauw hoef je het allemaal niet te nemen.
Zuivel bijvoorbeeld is een aantal dagen langer houdbaar dan op de verpakking staat.
Daar hebben ze rekening mee gehouden om bedorven spullen te voorkomen.

Kaas......sja.....zelfs als er schimmel op staat kan je dat er gewoon af snijden en doorgaan met eten.
Vlees en kip daar ben ik altijd erg voorzichtig mee.
Maar zo lang er geen mos op groeit en het loopt niet zie ik verder niet zo heel snel ergens een probleem in.

Hier ben ik het dus helemaal mee eens :D
Ik leef gelukkig ook nog steeds :)

CharlievdH

Bij voeding heb ik (toen we het hadden over voedsel en hygiene daarom enzo) dat de THT datum de uiterste verkoopdatum is.
Hier nemen we soms wat gratis mee van de supermarkt, omdat het de dag van de THT datum is. Dan ruiken we nog even en als het gewoon normaal is eten we het op. Vaak is het nog een paar dagen langer houdbaar heb ik geleerd.

Monster

maralyn schreef:
Ligt aan het product.

Met eieren doe ik de water test. Nu weet ik ff niet meer hoe het zat, laat staan hoe lang geleden is dat ik eieren heb gegeten.
Volgensmij was drijven dat het niet goed
.

klopt :j

Op mijn werk in de gehandicaptemzorg op de woongroep gooien we alles weg dat over datum is, of savonds voor de volgende ochtend, en geloof me er gaan vuilniszakken vol weg wekelijks := , nu ben ik daar wat strenger op gaan letten(minder voedsel in laten slaan, desnoods invriezen, collega's hier op aanspreken) maar niet al mijn colega's nemen het zo nauw.. dood en doodzonde.
op onze dagbestedingsgroep nemen we op vrijdags de open pakjes vaak mee naar huis ipv weggooien, anders ligt het een weekend lang in de koelkast en collega's op maandag gooien het dan vaak alsnog weg.

Thuis nemen we het niet zo nauw met de datums, ziet/ruikt het nog goed dan is t prima :)

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:14

Bij bijvoorbeeld melk drink ik het echt niet meer als het over de datum is. Maar pas had ik bijvoorbeeld pepernoten die een paar maanden over de datum waren. Ik heb ze toch maar geproefd en ze waren nog even lekker als niet over de datum pepernoten. Heb er later ook geen last van gehad :)
Het hangt er bij mij gewoon heel erg af wat voor product het is ;)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:17

Er staat een datum op omdat dat moet. Op honing staat bijvoorbeeld ook een datum maar dat kan bijna niet kapot, dat gaat gewoon kristalliseren en als je dan even schudt kun je het zo weer gebruiken.
Ik kijk er ook niet te nauw naar, veel dingen bak of kook je toch en er zit in veel dingen aardig wat suiker om wel even door te kunnen :).

Edit: Wat gebeurt er met die ijsthee dan, lijkt me dat je dat wel ziet als je het in een glas giet. Is dat ook bij aanmaakijsthee of andere dranken? :P
Laatst bijgewerkt door Sokje_6 op 10-08-14 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt