Ewona schreef:Mij is ooit gezegd dat er een verschil zou zijn tussen THT en TGT.
THT zou dan zijn : tenminste houdbaar tot. Waarbij een datum aan het product gegeven wordt, maar daarom is het niet precies op die datum vervallen. Bij blikproducten kan het zelfs zijn dat ze heel lang erna nog in orde zijn.
De TGT : te gebruiken tot. Hebben ze me gezegd dat je die beter niet meer na die vermelde datum zou verbruiken. Meestal zou het dan gaan om meer "kwetsbare" producten die eventueel een soort van rottingsproces van binnenuit kunnen hebben, zodat je het van buitenaf niet onmiddellijk zou kunnen zien/ruiken.
Weet natuurlijk niet of dit juist is, ik herhaal maar even wat mij toen gezegd is.
Maar zelf denk ik wel altijd eraan als ik iets wil gebruiken dat over datum is.
Zelf gebruik ik de blikproducten nog héél lang na datum met een gerust hart. Zolang er niets aan het blik is, niet bol staat, niet raar ruikt, eet ik het.
Maar de melkproducten daar ben ik idd zeer voorzichtig mee, dan kijk ik wél naar de datum. Als het bv 1 dag over datum is, dan kijk ik daar niet naar, op voorwaarde dat het er goed uitziet en goed ruikt. Maar een week over datum gaat het toch richting mesthoop.
Een soort van adviessnelheid en maximumsnelheid, blauw vierkant bord of een rond bord met een rode rand.