De kunst van het pannenkoeken bakken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:07

pannenkoeken moet je in spekvet bakken. Dus vetspek in blokjes dat uitbakken (telkens het vet afgieten in een vuurvast bakje) hard laten worden en daarmee bakken .. heerlijk!

gewoon meel/bloem, 2 eieren en melk met een snufje zout en een zakje vanille suiker en eventueel wat kaneel. pannekoekmeel is veel duurder. beetje proberen met de verhoudingen.

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:08

Een ei en wat melk extra in het beslag doet al een boel. Ik gebruik altijd gewoon boter (diein de papiertjes gewikkeld zegmaar)en de pannenkoeken pan van de Hema! lekker wat boter in de pan en vuur gewoon normaal. Pas je pannenkoek omdraaien als die bijna helemaal droog is.. Hou je van wat donkerdere pannenkoeken iets langer wachten!
Enn direct op eten! Dan zijn ze het lekkerst! Wij eten ze altijd gezellig bij het fornuis met z'n tweetjes, ik lekker bakken en om ste beurt er een eten! Heeft altijd wel wat

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 20:12

pipo schreef:
pannenkoeken moet je in spekvet bakken. Dus vetspek in blokjes dat uitbakken (telkens het vet afgieten in een vuurvast bakje) hard laten worden en daarmee bakken .. heerlijk!

Je kunt ook reuzel kopen :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 13:11

't recept voor pannekoeken is bij mij nooit hetzelfde :o , maar of ze lukken valt en staat met de pan en nog niet zozeer met het feit of het antiaanbakpan is, maar eerder of de bodem "dik" genoeg is.

bv met goedkope tefalpannen krijg ik nooit mooie pannenkoeken en met een beetje pech, staan ze na een baksessie krom.
eerste pannekoek ziet er nooit uit en vergt idd meer vetstof als de anderen
beslag in het midden, pan draaien om het mooi te verdelen, beslag droog, pannekoek draaien (in mijn geval met spatel)

om het beslag luchtiger te maken, kan je bier of bruiswater gebruiken, extra melk maakt het imo "zwaarder"...
om minder vetstof in m'n pan te moeten doen, doe ik af en toe ook wel een scheut olie of wat gesmolten boter door mijn beslag