Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
liljebo schreef:trouwens... nu we het toch over broodbakken algemeen hebben... heeft iemand ervaring met voorgebakken brood bakken (wat je dus later afbakt in de oven) Heb dat een paar keer geprobeerd (recepten via internet) maar zonder goed resultaat
liljebo schreef:Oei, nu voel ik mij opeens een erge amateur ... Ik heb geen stenen in de oven en nog nooit met stoom gewerkt. Altijd simpel bakken in de gewone oven.
Ik leg idd ook wel gewoon afgebakken brood in de oven, maar dat is dan wel even passen en meten met de temp, dat het niet te droog wordt, maar wel van binnen ontdooid is, dus ja... dat gaat ook.
Maar voorgebakken brood kan ook wel eens fijn zijn, maar hier dus geen succes. Maar heb het dus ook nooit op jouw manier gedaan. Het verbaast mij trouwens dat je op 250+ graden voorverwarmd en dan zolang bakt. Na een kwartiertje moet ik bij 225 het brood er echt uithalen, anders wordt de korst te donker/te hard
Vaak wordt er gebakken tussen de 220-230, zou de over eigenlijk niet op hogere T dan dat voorverwarmen. liljebo schreef:Oei, nu voel ik mij opeens een erge amateur ... Ik heb geen stenen in de oven en nog nooit met stoom gewerkt. Altijd simpel bakken in de gewone oven.
Ik leg idd ook wel gewoon afgebakken brood in de oven, maar dat is dan wel even passen en meten met de temp, dat het niet te droog wordt, maar wel van binnen ontdooid is, dus ja... dat gaat ook.
Maar voorgebakken brood kan ook wel eens fijn zijn, maar hier dus geen succes. Maar heb het dus ook nooit op jouw manier gedaan. Het verbaast mij trouwens dat je op 250+ graden voorverwarmd en dan zolang bakt. Na een kwartiertje moet ik bij 225 het brood er echt uithalen, anders wordt de korst te donker/te hard
Knudd schreef:Om vroegtijdige korstvorming te voorkomen kan je het brood iets natmaken voordat je het gaat bakken. Vandaar de stoom, die wordt in de oven geïnjecteerd voordat er gebakken gaat worden. Door de hoge temperatuur droogt de buitenlaag zeer snel uit en gaat dan dus een korst vormen en bruinkleuringsreacties aan. Door de buitenkant dus lichtvochtig maakt (niet té!!) dan wordt je kost veel minder dik/hard/donkerVaak wordt er gebakken tussen de 220-230, zou de over eigenlijk niet op hogere T dan dat voorverwarmen.
Alleen dus niet te dichtbij de elementen. liljebo schreef:ok bedankt voor de goede tips. Zal toch ook maar eens kijken voor een pizzasteen. Ik maak ook altijd zelf pizza's dus dat is misschien toch al een goed idee
), dan je deeg erop, beleggen, en de bodem komt al omhoog terwijl je aan het beleggen bent. Steen daarna laag in de oven, oven zo heet mogelijk.
Ik wil zelf wel nog een keer een gietijzeren pan kopen, om in te bakken.
musinge schreef:Strooi je het zout aan de buitenrand van je deeg en het gist binnenin? Als deze 2 te vroeg mengen zakt je brood namelijk in. Daarom doe ik zout buitenom en gist binnen in een kuiltje en ga ik daarna mengen. Succes!
liljebo schreef:#¤%&%¤#&!!!&%&% Alweer ingezakt brood.
Dit keer hetzelfde meel gebruikt als eerder, zelfs extra nauwkeurig geweest met alle handelingen, onder in de oven gebakken, getemperd ... alles opgevolgd en weer een in elkaar gezakt brood.
Snap er geen bal van. Heb toch al zo verschrikkelijk vaak brood gebakken, vaak twee keer in de week, en nooit eerder dit probleem gehad.
Enige dat nog een probleem kan zijn is de oventemp. Gisteren gezocht naar een temperatuurmeter, maar niet gevonden. Morgen kijk ik in een andere winkel.
Maar dan nog... is het dan te koud? te warm?
*raakt zo stilaan aardig gefrustreerd*
en bij te lage temperaturen blijft het deeg te stijf en het desem (in jouw geval je gist) te inactief). LHO schreef:Komt het vooraf wel goed omhoog, tijdens de rijs? Je deeg bolt/spant mooi op? Je gist leeft nog? Wat is de temperatuur in je keuken, is die constant? Als in mijn keuken de temperatuur onder de 20 komt of boven de 30 gaan dingen in de soep lopen (bij te hoge temperaturen zakt het deeg door de rijsbannetons heenen bij te lage temperaturen blijft het deeg te stijf en het desem (in jouw geval je gist) te inactief).
Maak je je brood groter dan eerder? Je kneed nog steeds evenlang en op dezelfde manier? (Mixer/hand, mixstand, etc)?
liljebo schreef:Klopt... en ik doe het echt al heel erg lang hetzelfde. Dus daar ligt het niet aan.
Het enige dat ik kan verzinnen is de oven. Maar wat kan daar dan fout mee zijn?
Ik bedoel... jij LHO bakt op hele hoge temp, ik deed het eerder op 225 dus een klein verschil in temp zou niet moeten uitmaken?