sla leren eten.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:19

liljebo schreef:
En misschien de sla klein snijden?

Wilde ik ook voorstellen. Ik ben gek op groente, maar vaak vind ik het 'in grote brokken' helemaal niet zo lekker en in kleine stukjes wel. Geldt zowel voor mijn favoriete groente broccoli als voor producten met een nogal bijzondere smaak zoals olijven. Sla eet gewoon ook makkelijker als het in reepjes is gesneden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:23

Mix de sla met dingen die je wel eet. Groenten zoals komkommer en geraspte worteltjes, een hardgekookt eitje, olijven, feta,... En dan zo dat alles evenredig verdeeld is. Dat de slag niet het grootste deel van je bord inneemt. Je kan ook verschillende soorten sla's mengen, ijsbergsla, rode sla, veldsla
Ik denk dat weinig mensen echt kunnen genieten van een vol bord met alleen maar sla van 1 soort met een dressinkje over.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 10:23

Ibbel schreef:
Wat ook wel lekker is als dressing is tzatziki. Griekse yoghurt met knoflook en komkommer.

Yogurt met knoflook vond ik dus geen geslaagde combi en komkommer is het volgende dat ik moet leren eten :p

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 10:23

Lootje1991 schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar sla kan je ook wokken. Of met lekker allemaal soorten noten of met appelmoes jamjam :Y)

Ja dat klinkt lekker... met noten dus en misschien gebakken appel. Thanks

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 10:24

Molfre schreef:
Ik bedoelde mayo OP yoghurtbasis :') foutje!!

Verder is het ook erg lekker met een honing-mosterd dressing (die dink ik bijna weg) en/of met een notenmelange :Y)

Gunst... ik weet al wat ik straks voor lunch eet :')

]
EDIT: of met aarbeien, geitenkaas en pistache nootjes *\o/*

Zou het ook gewoon met honing kunnen (zonder mosterd) en noten (noten vind ik heerlijk)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 10:25

Saar4 schreef:
Ik zou gewoon niet zo moeilijk doen en geen sla eten. :D Zo veel voedingswaarde heeft sla helemaal niet en je eet zo te horen zat andere groente waar veel meer voedingswaarde in zit. Je hoeft toch niet alles te lusten? Gewoon de sla uit je tuin lekker verkopen voor een paar cent of weggeven aan buren/vrienden.

näähh vind ik zonde....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 10:26

Captain schreef:
Wat wij veel doen is er een soort pastasalade van maken.
Dus sla, gewoon ijsbergsla met wat rucola er doorheen. En dan wat zongedroogdetomatenolie (xenos) mengen met wat pesto en dan door de sla doen. Vervolgens zongedroogde tomaten, gerookte kipfilet en walnoten er doorheen. Omnomnomnomnom. :9

In de op staat dus dat ik niet van tomaten en olie erdoor hou, en dat ik vegetarier ben ;)

liljebo

Re: sla leren eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 10:28

Klein snijden lijkt idd een goede optie, samen met dus fruit, noten, evt honing, pitjes etc... ga het beslist proberen, net als wokken en soep (als ik het recept daarvoor krijg)
Gewokt lust ik volgens mij bijna alles :p
In de wrap was ook een goed idee, met lekkere paddestoeltjes en evt gegrilde feta

Iemand nog ideeen om met tomaat leren om te gaan? En evt komkommer? :p

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:42

Nog iemand die geen sla lust. Ben ik toch niet de enige :D
Ik heb ook sinds een paar jaar een moestuin, en sinds dit jaar ook sla erin. Vriendlief houdt er wel van, dus ik wil het inderdaad ook leren eten. Ik vond het altijd naar lieveheersbeestjes smaken :')
Ik heb nu een paar soorten die ik wel lekker vind, en een paar soorten die ik niet zo graag eet. Dus dat is al een idee; gewoon een aantal verschillende soorten zaaien en dan proberen welke je het minst vies vindt :)
Ik maak regelmatig salade; komkommer, tomaat, oregano snijden, couscous erbij, een rode ui en twee teentjes knoflook in 4 eetlepels olijfolie bakken en blussen met 8 eetlepels azijn.. Die salade vind ik heerlijk, en daar doe ik dus sinds kort ook fijngesneden sla bij, en dat is echt goed te eten.
En harde broodjes met oude kaas, en daar een blaadje sla tussen, heel simpel maar heel goed te eten.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:51

liljebo schreef:
Molfre schreef:
Ik bedoelde mayo OP yoghurtbasis :') foutje!!

Verder is het ook erg lekker met een honing-mosterd dressing (die dink ik bijna weg) en/of met een notenmelange :Y)

Gunst... ik weet al wat ik straks voor lunch eet :')

]
EDIT: of met aarbeien, geitenkaas en pistache nootjes *\o/*

Zou het ook gewoon met honing kunnen (zonder mosterd) en noten (noten vind ik heerlijk)

Absoluut! Ik zit te watertanden :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:53

Sla (van die groene, geen ijsberg) kun je ook a la andijviestamppot bereiden: aardappelen koken, door elkaar mengen, kaas erdoor (spekjes is lekkerder, maar ik weet niet of je iets vergelijkbaars qua vega hebt), nootmuskaat erover. (Eventueel eten met mosterd, als je daarvan houdt.)

Tomaat op brood vind ik lekker met suiker, vooral op warme dagen. (Ja echt.) En natuurlijk al dan niet meegebakken met omelet.

Komkommer vind ik heerlijk op brood met kaas (en een laagje mayo ipv boter - echt niet veel maar genoeg om het smeuiig te maken), wat peper en groene kruiden naar smaak. (Oregano ofzo, provencaalse of italiaanse keukenkruiden.) Kun je zeker ook wat wortel bij doen, en begin met dunne plakjes.

En door veel maaltijdsalades (pasta, couscous, quinoa) kun je een beetje komkommer doen (kleine stukjes) om het net wat frisser te maken. Je proeft het dan nauwelijks als komkommer.
Marokkaans-achtige salade: couscous (of quinoa), gedroogde abrikozen, rode ui, amandelschaafsel, kikkererwten. Op smaak brengen met sinaasappelsap (en olijfolie? Voor mij essentieel maar probeer het eens uit), en qua kruiden en specerijen komijn, evt wat kurkuma en verse basilicum en munt. En peper en zout natuurlijk. Dat is iets waar een beetje komkommer het geheel net wat frisser maakt zonder dat de komkommer overheerst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:53

Lekker veel slasaus (heb je in verschillende smaken wel!) er over heen doen, en wat ook lekker is zijn van die sla versierders, een soort croutons. Maakt het net wat knapperig.
Ben zelf ook niet fan van sla maar als ik dat er door heen doe vind ik het wel lekker :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 10:56

Haha annemiek... naar lieveheersbeestjes smaken :) ik zou het niet weten. Ik vind die beestjes te leuk om te proeven :p
Wokken in olijfolie is te proberen (doe je dus ook met komkommer?), maar dan voor mij zonder azijn. Dat vind ik echt vies. (hou dus niet van azijnsmaak)
Knoflook was ik ook niet wild op, maar tegenwoordig gebruik ik het steeds vaker. Ik leer dus op mijn ouwe dag nog steeds bij.
Op broodje heb ik het ook al gegeten en dat gaat idd. Heb idd ook verschillende soorten sla gepoot. Groeit echt super, dus ik vind het zonde om er geen gebruik van te maken.
Mijn man krijgt dat alleen niet op.

Molfre... ga ik proberen!

Echt geweldig, al die ideeën hier. Heb al verschillende opties die ik echt ga uitproberen. Alvast erg bedankt.

Hou mij nog aanbevolen voor fantasierijke ideeën omtrent tomaat en komkommer :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:58

liljebo schreef:
Hou mij nog aanbevolen voor fantasierijke ideeën omtrent tomaat en komkommer :)

Ook in kleine stukjes snijden en bijvoorbeeld door de couscous scheppen. :j

Tomaat en komkommer vind ik zelf wél lekker in grotere stukken, maar voor couscous snijd ik ze altijd zo fijn mogelijk.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:00

Ik herken mezelf .. Vegetariër, hou niet van sla en tomaat. En tegenwoordig zit mijn moeder me met open mond aan te gapen .. Ik eet ijsbergsla melange, met tomaat in kleine blokjes gesneden, croutons, gekookt ei en dressing. De italiaanse kruiden dressing (van calvé in een rood zakje) vind ik erg lekker waardoor ik de sla en tomaat zelfs goed te doen vind.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 11:02

shadow, stampot heb ik ook al eens gehoord... doe je het dan rauw door de aardappelen (eet overigens niet echt veel aardappelen, maar goed... een keer misschien)Vegaspekjes bestaan. Zijn nog lekker ook.

Tomaat met suiker heb ik nooit gehoord. Weet nie... probeer mijn suiker te beperken. Grillen en zout misschien? Of honing?

Komkommer op brood of wrap, te beginnen met dun plakje, kan idd. Zeker met kruiden en misschien wat wortel of zo. Boter en mayo vind ik niet lekker (volgens mijn moeder komt het omdat zij vroeger, toen ik klein was, een ziekte aan de lever had en geen vet mocht hebben en ik als klein meisje daarin meeging ) Heb daar echt een afkeer van (hoewel ik boter op brood, als ik ergens eet en een kant en klaar broodje voor mijn neus krijg, wel eet. Maar echt lekker.. neuh)

Couscoussalade zoals genoemd (misschien nog ff zonder rauwe ui :p ) is wellicht ook een optie, zeker met sinaasappelsap. Druppeltje olijfolie zal wel gaan, gezien ik ook bak in olijfolie.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 11:03

amoj schreef:
Lekker veel slasaus (heb je in verschillende smaken wel!) er over heen doen, en wat ook lekker is zijn van die sla versierders, een soort croutons. Maakt het net wat knapperig.
Ben zelf ook niet fan van sla maar als ik dat er door heen doe vind ik het wel lekker :)

slasaus... eeeek (lust ik dus niet, staat in OP) maar croutons zijn wel lekker

Floemii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:04

misschien is een lepeltje pesto als dressing een optie?

Ben zelf een echte sla eter, elke middag jammie!
Ik varieer heel veel met sausen.
bijna altijd zit er wel een lepeltje pesto door.
Wat ik ook erg lekker vind is sweet chillisaus als dressing gebruiken.
Hopelijk heb je er wat aan. Succes!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 11:05

Karin.,klein snijden lijkt mij wel een pre in het begin... en met de couscous.. ja., Eet trouwens nooit couscous, maar weet vrijwel zeker dat ik het zal lusten. Met die dingen ben ik heel makkelijk.

Yunomie, ik hou dus niet van dressings. Dat is dus juist het probleem.
Maar dressings bestaande uit vruchtensap/honing zonder mayo-olie e.d. is wellicht een mogelijkheid.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 11:06

hm sweet chilisaus lust ik wel... die gebruik ik bij verschillende gerechten. Is wellicht een optie ja. thanks. Pesto kan ik eens proberen. Lust dat wel op een tosti iig.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:06

Ik volg ook! Je lijkt precies op mij! Alleen lust ik ook geen ei en kaas(soorten)!

Ik heb laatst een chilichicken (van de Mcdonalds) gehaald, en dit keer met sla! Normaal bestel ik standaard zonder, maar vond dat ik het nu moest leren! Met de zoete chilisaus vond ik het goed te doen! Misschien dat eens proberen?

En rauwe tomaat is erg lekker op een bruschetta! Dus brood in de oven met fijne tomaat dobbelsteentjes en knoflook!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:11

Eet je wel zachtgekookte eitjes? Ik doe soms wel eens een zachtgekookt eitje met een beetje zeezout door de sla, bij wijze van dressing, en dat klinkt misschien ranzig, maar is echt wel lekker :D

En verder kan je er ook gewokte groenten doorheen doen he! Bijv. gewokte paprika, courgette, aubergine, etc. etc. Ik lunch de doordeweekse dagen met salade en doe hier sowieso altijd flink wat peulvruchten met een beetje kaas doorheen.

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:15

Ik heb gister nog sla uit eigen tuin gehad, tip voor dressing:

Beetje sinaasappelsap (ik had geen sinaasappel, dus gewoon beetje uit een pak gedaan), beetje citroensap en koffielepel mosterd.. (klinkt gek, maar echt heel lekker!)
Daarna afmaken met beetje kruiden, zoals peterselie, oregano en basilicum. (had ik gewoon uit potje)

Echt heeeeerlijk :)

edit: ik had zelf ook nog olijfolie erdoor, maar kun je natuurlijk gewoon weglaten.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:19

als het probleem (voor een deel) in 'te weinig smaak' ligt, is het misschien een idee om te beginnen met rucola oid, aangezien dat een slasoort is met een vrij sterke smaak. Combineren met feta en olijven oid, jammie :9 En ik weet dat je al 1000x hebt gezegd dat je ook geen tomaat lust, maar zongedroogd zou je toch wel kunnen proberen, aangezien zowel de smaak als de structuur (!) heel anders zijn dan bij verse tomaten :) Succes!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 11:19

Ik weet niet of het al Gezegd is, maar als je niet van zure dressings houd is honing mosterd dressing misschien wel een optie?
Honing mosterd is biet zo zuur, een stukje zoeter zelfs.
En er zijn natuurlijk verschillende soorten sla die allemaal anders smaken.
Ijsbergsla is erg fris, maar ook knapperig.
rucola sla is een stuk voller van smaak en een stuk zachter om te eten.
En zo zijn er nog meer andere soorten sla waar je misschien mee kunt beginnen om sla te leren eten.

Veldsla met vruchtjes is hier erg geliefd bij de kinderen :))