Suikervrije taart/cakes.. Kan het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:20

Grapjasjes12

Re: Suikervrije taart/cakes.. Kan het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:22

Agavesiroop is alleen een goede vervanger als deze rauw is. Helaas is rauwe agavesiroop alleen te verkrijgen in Zuid-Amerika. De agavesiroop die we hier kunnen kopen is volledig geraffineerd en staat gelijk aan glucose-fructosesiroop.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:23

Ik zet even een stipje en als ik tijd heb zal ik jullie wat recepten tikken.

Een aantal zijn dan wel met zoetstof en zijn gebaseerd op een eiwitdieet, trouwens.
Een aantal met idd natuurlijke suikervervangers als bv agavesiroop e.d.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:24

Carrot cake kun je ook heel goed zonder suiker maken. Google is your best friend!

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 09:31

Google is zeker niet mijn beste vriend in deze kwestie,
dankzij google vond ik de welbesproken rubbercake :')

Iedereen, leuk dat jullie volgen,
hopelijk kunnen we straks allemaal lekkere cakes showen hier :D

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:27

http://www.micook.nl/havermout-muffins- ... we-bessen/

Suikervrije muffins, gezoet met banaan :)
Heb deze zelf uitgeprobeerd en ze zijn lekker! (ook met ander fruit dan blauwe bessen) Je kan ze alleen niet heel lang bewaren, dan wordt t een beetje zompig, en er zit natuurlijk geen suiker in om te conserveren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:36

Ik vind net op internet een goed stukje:

(bron : voedzo.nl)

Citaat:
Wat vervangen door wat?

Bloem: dit is een leeg product, alle voedingsstoffen zijn verdwenen en aan bloem heb je dus helemaal niks. Daarnaast geeft het teveel schommelingen in je bloedsuikerspiegel en dat wil je niet, dit zorgt er namelijk voor dat je die koekjes niet kunt laten liggen… Ken je dat, dat je een pak koekjes opent en je voorneemt om er maar een paar te eten en uiteindelijk gaat het hele pak op? Ja, dat komt door de ingrediënten. Dus wil je goed voor je lijf zorgen, vervang de bloem! Bloem kun je vervangen door andere meelsoorten. Let er wel op dat je volkoren melen kiest, daar zitten nog alle voedingsstoffen in en kies hele melen, dus bv geen maiszetmeel, dit is een uitgekleed voedingsmiddel en je wilt juist volledige en pure voeding. Je kunt kiezen voor rijstmeel, boekweitmeel, speltmeel, havermeel, kastanjemeel, teffmeel, maismeel, amandelmeel, amaranthmeel, sojameel of quinoameel. Keus genoeg. Voor koekjes zijn rijstmeel, boekweitmeel, maismeel, amandelmeel, sojameel, amaranthmeel en quinoameel handig, deze zijn namelijk wat zachter van smaak en structuur. Doe gerust een paar soorten meel door elkaar. Als je glutenvrij meel gebruikt, voeg dan een ‘plakker’ toe aan je gerecht. Gluten zijn namelijk de deeltjes die de ingrediënten aan elkaar plakken. Je kunt kiezen voor psylliumvezels, johannesbroodpitmeel, guarpitmeel, tapioca of pijlwortelmeel (arrowroot). Neem per 100 gram meel 1 á 2 gram ‘plakkers’.

Suiker: als je regelmatig op Voedzo kijkt weet je waarom je geen geraffineerde suiker wilt gebruiken. Maar in veel recepten staat suiker genoemd, waar kun je dit dan mee vervangen? Honing is ideaal hiervoor. Dit is een puur product. Als je honing gebruikt, neem dan de helft van de hoeveelheid suiker die staat aangegeven. Je kunt ook ahornsiroop gebruiken, gebruik dan een kwart minder qua gewicht en gebruik iets minder van de vloeibare ingrediënten. Andere opties zijn palmsuiker of kokosbloesemsuiker, deze hebben een lage Glycemische Index en laten je bloedsuikerspiegel dus niet schommelen. Appelstroop kun je ook als alternatief gebruiken, 50 gram suiker is dan 30 gram appelstroop. Suiker zorgt ervoor dat een recept luchtig wordt, dus je cake bijvoorbeeld kan wat platter uit de oven komen dan je gewend bent. Om je gerecht wat luchtiger te maken, kun je de eieren (als die althans in het recept zitten) eerst splitsen en dan het eiwit opkloppen en als laatste door het beslag heen scheppen (niet teveel mixen of roeren, dan sla je de lucht er weer uit).

Boter: in veel recepten kom je boter tegen. Er zijn sowieso verschillende soorten boter, in plaats van een pakje margarine kun je beter kiezen voor biologische roomboter of ghee (dit is gezuiverde boter). Je kunt ook olie, zoals olijfolie of kokosolie gebruiken in plaats van boter. Als je liever geen boter gebruikt, kun je het vervangen door chiazaad. Neem 10 gram chiazaad en 90 gram water in plaats van 100 gram boter. Laat het even 10 minuten weken (het chiazaad wordt gel achtig) en voeg het dan toe aan je gerecht.

Eieren: het kan zijn dat je geen eieren in huis hebt, of niet wilt eten. Ei verbindt de ingrediënten. Je kunt het vervangen door een eetlepel (soja)yoghurt of natuurlijke room per ei, of neem 5 gram chiazaad geweekt in 45 gram water per ei. Of kies voor Johannesbroodpitmeel, of neem 2 eetlepels lijnzaad 5 minuten geweekt in 1 eetlepel water.

Kaas: hier is niet iedereen fan van, zeker niet als je geen koemelk drinkt (zie meer info waarom niet op deze site). Ik eet zelf af en toe geitenkaas, dat bevalt prima, maar het kan zijn dat je geen kaas wilt eten of het gewoon niet in huis hebt. Je kunt het vervangen door sojakaas, maar ik heb dit eerlijk gezegd nog niet in een natuur / bio winkel zien liggen. Andere optie: banaan! Banaan heeft enigszins dezelfde structuur als kaas en kan dus prima als vervanger dienen. Eén aandachtspuntje: het is een andere smaak ;) Dus het kan misschien niet bij ieder recept vervangen worden.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:42

Vandaag had een collega een (spelt)cake gezoet met bloesemsuiker (en met noten en vruchten er in), daarvan dachen wij allemaal dat er wel suiker in zou zitten zo lekker zoet was hij. Ik zat er op te googlen en nu zie ik toevallig dit topic, ff delen dus.

http://www.degroenemeisjes.nl/kokosbloesemsuiker

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:10

quartel schreef:
Ik ben zelf diabeet en was ooit bij de dietiste.
Daar hadden we het over suikervrije artikelen.
Ik kreeg daar de boodschap mee dat suikervrij ronduit ongezond was.
Waarom?
Omdat de suikers in die producten worden vervangen door vet!!
En beide zijn in dat geval gewoon slechter dan slecht.

Wat een onzin, of jij hebt je diëtiste verkeerd begrepen of ze weet gewoon totaal niet waar ze het over heeft. Alle producten waar 0% vet oid op staat kun je rechts laten liggen, alles waar vet uit wordt gehaald wordt suiker voor ingegooid (denk aan optimel e.d.). Een vetvrij dieet overleef je niet, vet heeft je lichaam nodig, zowel onverzadigd als verzadigd. Dat verzadigd vet ongezond is is ook allang weer achterhaald. Jammer dat er nog zoveel diëtisten in het jaar 0 leven en pleiten wat het voedingscentrum ze voorkauwt -O-

OT: deze brownies zijn heeeeerlijk http://www.ilovehealth.nl/recept-gezonde-brownies/

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:41

http://chocolatecoveredkatie.com/ is een briljante website voor dit soort toetjes :D In het Engels, maar mocht je Engels niet zo goed zijn kom je met google translate vast ook wel een heel eind :) Er staan een hele hoop gezonde taarten ed op die absoluut niet gezond lijken of proeven. Mijn favoriet: chocolate fudge pie :9

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:52

Ik bak ook altijd zonder suiker. Soms een beetje honing, maar eigenlijk is dat ook niet nodig. Ik gooi altijd veel fruit, rozijntjes, kaneel, speculaaskruiden of cacao door het beslag, of combinaties daarvan. De gouden tip vond ik banaan door je beslag mixen.

Het is ook een kwestie van je smaak aanpassen. Je raakt het écht gewend (echt :P ) en dan vind je dingen mét suiker ineens niet lekker meer.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:55

Quartel, we worden bang gemaakt voor vet wat echt onzin is.
Met de juiste soorten vet kan het prima, vet zorgt er voor dat je suikerspiegel stabieler blijft trouwens, dan worden suikers en dus ook fruitsuikers langzamer verwerkt. Dus zo gek is dat vet niet.

Een dietiste heeft niet de manier van eten die ik goed acht, tenzij je een natuurdietiste hebt..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 15:23

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 16:20

Oehhhh goeie link Killyenn!

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 16:49

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 16:55

phormicola schreef:
Agavesiroop is alleen een goede vervanger als deze rauw is. Helaas is rauwe agavesiroop alleen te verkrijgen in Zuid-Amerika. De agavesiroop die we hier kunnen kopen is volledig geraffineerd en staat gelijk aan glucose-fructosesiroop.

Inderdaad, suiker is en blijft suiker...

Tros Radar heeft er eens een item over gemaakt, hieronder een link met tekst, er is vast ook wel een fragment van. http://www.trosradar.nl/uitzending/arti ... -bijsmaak/

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:57

Op www.voedzo.nl staan veel lekkere dingen zonder geraffineerde suikers. Worden veel dadels gebruikt of kokosbloesemsuiker met een GI van 30 dus geen sugarrush in je bloed. Wil je echt zonder dan heb je stevia, tagatose of sukrin. Die laatste 2 smaken echt als suiker en je gebruikt maar half zo veel in een cake oid.
Cocosvet hoeft niet naar cocos te smaken, je hebt het met en zonder smaak en het is zeker niet ongezond. Vet heb je nodig voor je lichaam. Geraffineerde suiker is slechter. Jammer dat het voedingscentrum niet wat meer actueel is met zijn informatie.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:50

Mijn schoonmoeder kan niet tegen suiker en die maakt overheerlijke appeltaart, gezoet met fructose.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:57

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:03

dressagelady schreef:
quartel schreef:
Ik ben zelf diabeet en was ooit bij de dietiste.
Daar hadden we het over suikervrije artikelen.
Ik kreeg daar de boodschap mee dat suikervrij ronduit ongezond was.
Waarom?
Omdat de suikers in die producten worden vervangen door vet!!
En beide zijn in dat geval gewoon slechter dan slecht.

Wat een onzin, of jij hebt je diëtiste verkeerd begrepen of ze weet gewoon totaal niet waar ze het over heeft. Alle producten waar 0% vet oid op staat kun je rechts laten liggen, alles waar vet uit wordt gehaald wordt suiker voor ingegooid (denk aan optimel e.d.). Een vetvrij dieet overleef je niet, vet heeft je lichaam nodig, zowel onverzadigd als verzadigd. Dat verzadigd vet ongezond is is ook allang weer achterhaald. Jammer dat er nog zoveel diëtisten in het jaar 0 leven en pleiten wat het voedingscentrum ze voorkauwt -O-

OT: deze brownies zijn heeeeerlijk http://www.ilovehealth.nl/recept-gezonde-brownies/

Dit is geen onzin, maar slaat op de ouderwetse suikervrije gebakjes, koekjes, bonbons e.d. Die al jaren geleden in de winkel lagen. Tot begin jaren '90 kregen mensen met diabetes nog een absoluut suikervrij dieet voorgeschreven. Men heeft lang gedacht dat de bloedglucosespiegel alleen verhoogd wordt door suiker. Toen het besef kwam dat alle koolhydraten daarop invloed hebben, is het suikervrije dieet losgelaten en daarmee kwam het advies om de suikervrije produkten links te laten liggen.

Nu willen steeds meer mensen suiker uit hun voeding verbannen, wat prima is, maar waar andere redenen aan ten grondslag liggen dan diabetes. En ja, vetten zijn niet ongezond, maar ook hier geldt weer: met mate. Suiker vervangen door gezondere ingrediënten is prima, maar dat zijn dus niet de dingen die standaard als suikervrij in de winkel liggen.

Er komen hier wel erg veel leuke tips en websites voorbij!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:26

Als diabeet zijnde ben ik altijd op zoek naar lekker (zoet). Als ik dan in de winkel zoiets meen te spotten, check ik altijd even de info m.b.t. ingrediënten. En dan laat ik het staan, de (ongezonde) suiker is vervangen door allerhande troep die nog ongezonder is dan de "good old" suiker. Ik neem als diabeet gewoon die lekkere koek met echte suiker en vreet me niet ongans aan een half pak koek zonder echte suiker maar gezoet met suikervervangers. "Met mate"' blijft het meest gezonde advies!
Bakken met "gezonde" suikers zoals honing levert bij mij helaas nog altijd net zulke hoge waarden als bakken met gewone suiker.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:27

Nassie schreef:
Mijn schoonmoeder kan niet tegen suiker en die maakt overheerlijke appeltaart, gezoet met fructose.

Als het eindigt op -ose is het een suiker: frutose, glucose, saccharose, lactose (melksuiker) enz. Je schoonmoeder maakt dus gewoon taart met een andere soort suiker.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:31

Fructose is inderdaad ook suiker, vruchtensuiker. Maar als zij het gebruikt omdat ze daar wel tegen kan, prima.

@hoogendroog: helemaal mee eens!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:11

De ene -ose is de andere -ose niet hoor. Ik kan niet tegen riet en biet suiker, honing, dextrose, glucose en fructose. Ik gebruik voor het bakken tagatose: http://www.tagatose-info.nl/. Deze is trouwens niet getest door Radar, wat ik erg jammer vind. Het is gewoon te koop in de supermarkt. Je kan het net zo gebruiken als suiker, je hebt er alleen veel minder van nodig. Ook heeft het een hele lage glykemische index. Ik bak vooral appeltaart en allerlei soorten cake, gaat altijd goed. Gewoon het recept volgen en ipv suiker tagatose gebruiken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 11:08

Tagatose vind ik ook lekker alleen bak ik zo weinig dat ik er suiker in doe. Zelfs mijn vader die bakken suiker in zijn koffie doet hoor ik niet over de zoetjes! Mijn ervaring is idd geen sugar rush wat wel zo is bij de al iets betere palmsuiker.