Hulp gezocht bij leren eten van groenten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:47

Wat goed dat je er mee bezig gaat :) ik stond vroeger ook bekend als een heele moeilijke eter maar tegenwoordig lust ik zelfs spruitjes en asperges! Wat mij helpt zijn leuke uitdagende recepten opzoeken (ik vind koken en bakken leuk) waar groente meer is dan een gekookt prutje op je bord. Ik vind bijv Japanse pizza (http://www.amberalbarda.nl/recepten/) , omeletmuffins (http://allrecipes.nl/recept/13366/omeletmuffins.aspx), soepen van het kleinste soepwinkeltje die volledig zonder toevoegingen zijn, en boordevol groenten waar ik soms nog niet eens van gehoord hd (http://www.soepwebwinkel.nl). Ook heeft het mij geholpen naar azië op vakantie te gaan, daar wokken ze echt heeerlijk! Maar dat is een wat prijzige optie wellicht hihi. Veel succes en plezier! Als je nog meer leuke recepten zoekt help ik je graag! Ik vind het heerlijk om het internet afte struinen naar gezond en lekker eten!

Edit:mijn vriend lust bijv geen sperziebonen, maar met gehakt en ui in een ovenschotel vind hij het best heel lekker. Dit soort combinaties kun je ook proberen :) net als stamppot zoals velen voor mij ook al zeiden! Probeer lekker te genieten van het koken, lust je het toch niet dan gewoon een hap proberen en wegzetten. Een volgende keer weer proberen met andere kruiden, in een ander recept of met wat extra boter en zo zul je vanzelf zien dat je een aantal gerechten lekker gaat vinden :)

Ik bedacht me net dat ze bij fred en douwe ook een broodje hamburger verkopen, de aussie-burger, met bietjes ui ananas en nog wel meer. Klonk de eerste keer heel raar maar het was echt heerlijk, terwijl ik echt niet van bietjes houd!
Laatst bijgewerkt door Reusje0504 op 26-03-14 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:48

Ninx schreef:
Maak groentensappen:

http://www.rebootwithjoe.com/juicing/

Groenten zijn HET belangrijkste onderdeel van je voeding... ik zou er maar snel werk van maken.

Maar niet als sap.

Groentes zijn namelijk vooral belangrijk om het geen er niet in zit....calorieën.

Het vult echter wel heel goed door de voedingsvezels en die voedingsvezels zijn uitermate belangrijk voor je darmen.

Maak je er sap van mis je heel veel van die voordelen en doordat je er dan meer van gebruikt krijg je toch nog meer calorieën binnen dan dat je binnen zou krijgen als je de hele groente eet.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 10:51

Er is dus nog hoop :')

Ik zie iig aardig wat tips voor bij komen waar ik wel wat mee kan :j Morgen ga ik ermee beginnen :j

Vandaag krijg ik mijn nieuwe broodbakmachine binnen en gok dat we vanavond dus "iets" met brood gaan eten :P

Smoothies klinkt makkelijk maar lossen niet mijn probleem op.. Ik wil straks gewoon fatsoendelijke maaltijden voor kunnen zetten aan de kinderen zonder dat moeders zit te kokhalsen in een hoekje ;)

Citaat:
Dit.. alleen dan wat subtieler ;)

Ik probeer elke keer wat nieuws uit, want ik was nog erger dan jij bent. Ik gooi gewoon 1 soort groente door m'n vaste prakje heen (bv. wokschotel met courgette, ui, paprika --> wortel er door heen. En dan gewoon streng zijn voor jezelf, dat is het belangrijkste!

En inmiddels lust ik bijna alle groente en ben er dol op :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:08

NatasjavE schreef:
Ninx schreef:
Maak groentensappen:

http://www.rebootwithjoe.com/juicing/

Groenten zijn HET belangrijkste onderdeel van je voeding... ik zou er maar snel werk van maken.

Maar niet als sap.

Groentes zijn namelijk vooral belangrijk om het geen er niet in zit....calorieën.

Het vult echter wel heel goed door de voedingsvezels en die voedingsvezels zijn uitermate belangrijk voor je darmen.

Maak je er sap van mis je heel veel van die voordelen en doordat je er dan meer van gebruikt krijg je toch nog meer calorieën binnen dan dat je binnen zou krijgen als je de hele groente eet.

Sappen bevatten hele fijne vezels en micronutrienten... deze zijn juist zeer goed opneembaar, en dus gezond.
Ik drink op die manier een berg groenten per dag waar je akelig van wordt :-)

Ik eet daarnaast ook nog gekookte groenten en/of salades... Maar sinds ik die sappen drinken voel ik een enorm verschil.
Je eet namelijk nooit zoveel groenten op 1 dag wanneer je ze helemaal intact zou laten.

Groentensap en calorieën? Dat is niet echt een onderwerp. Groenten en groentensappen kun je onbeperkt eten en drinken.
En doe dat vooral, want het vult enorm goed en zorgt ervoor dat je niet naar andere dingen grijpt :-)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:19

Ninx schreef:
Sappen bevatten hele fijne vezels en micronutrienten... deze zijn juist zeer goed opneembaar, en dus gezond.

Maar waarom zou je dat in hemelsnaam doen?

Je moet gewoon voldoende groente binnen krijgen. Niet intense bergen.
Net zoals je voldoende essentieele eiwitten, en vetten moet binnenkrijgen.

Waarom zouden fijne vezels beter zijn dan gewone vezels?

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:21

chocobroodje schreef:
Er is dus nog hoop :')

Ik zie iig aardig wat tips voor bij komen waar ik wel wat mee kan :j Morgen ga ik ermee beginnen :j

Vandaag krijg ik mijn nieuwe broodbakmachine binnen en gok dat we vanavond dus "iets" met brood gaan eten

Oh, maar groente kun je ook prima op brood eten! Maak bijvoorbeeld een lekkere spinazieomelet voor erop of erbij: http://www.culy.nl/recepten/corsicaans-omelet/
De alfalfa kun je dan altijd nog achterwege laten, als je dat te eng vindt :D

Verder kun je ook altijd nog soep maken van groente. Neem bijvoorbeeld een uitje, 2 tenen knoflook en een stuk of drie courgettes en bak ze aan met een beetje kerriepoeder. Litertje water en 2 bouillonblokjes erbij, even laten koken en dan de staafmixer erdoor. Ook lekker met wat boursin of creme fraiche erdoor. Dit concept kun je eigenlijk met alle groenten toepassen, bijvoorbeeld wortel, broccoli, bloemkool: you name it.

Ik ben gek op groente, maar simpel gekookt vind ik het ook vaak niet te eten. Probeer eens iets anders met groente dan koken, bijvoorbeeld wokken, bakken of grillen, dan smaakt het vaak al heel anders. Of combineer het met fruit, voor een lekker zoetje. Wij eten vanavond bijvoorbeeld dit, waarbij ik de champignons vervang door blokjes mango: http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R4 ... ashewnoten

NatasjavE

Re: Hulp gezocht bij leren eten van groenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:22

Oh dat ziet er wel lekker uit.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:25

Er is een onderzoek geweest, heb ik toen op tv gezien maar kan het niet vinden op internet.
Als kinderen 10 dagen achter elkaar een groente (of iets anders) eten die ze niet lusten. En dat hoeft geen bord vol te zijn, een paar happen is genoeg. Dan wennen ze aan de smaak. Hoeft nog niet te zeggen dat ze het lekker vinden, maar vies is het ook niet meer en ze eten het daarna zonder problemen.
Ik weet niet of het voor volwassenen ook zo werkt maar wellicht het proberen waard?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:27

snijboontjes dan? die zijn ook wel redelijk hetzelfde als doperwtjes :) En als het verwerkt zit in een gerecht dan? In lasagne bijvoorbeeld zit ook altijd wel wat groente. En eet je wel ees een salade? met avodacto, tomaat, paprika, dat soort dingen?

Mischien in de kaasfondu (hoe schrijf je dat? haha) stoppen?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:30

je moet gewoon stoppen met zeuren en gewoon dingen in je mond stoppen, kauwen en doorslikken. Je gaat het vanzelf steeds minder erg vinden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:32

Naranga schreef:
Er is een onderzoek geweest, heb ik toen op tv gezien maar kan het niet vinden op internet.
Als kinderen 10 dagen achter elkaar een groente (of iets anders) eten die ze niet lusten. En dat hoeft geen bord vol te zijn, een paar happen is genoeg. Dan wennen ze aan de smaak. Hoeft nog niet te zeggen dat ze het lekker vinden, maar vies is het ook niet meer en ze eten het daarna zonder problemen.
Ik weet niet of het voor volwassenen ook zo werkt maar wellicht het proberen waard?

Daar doelde ik inderdaad op.

The Truth about food... BBC serrie was dat.

Werkt voor volwassenen ook.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:34

Ja het principe blijft hetzelfde natuurlijk voor kinderen en volwassenen. Het blijft met groente of andere dingen die je niet lust uiteindelijk gewoon een kwestie van gewenning.
Dus wat PocoGaucha ook zegt, gewoon gaan doen en blijven doen je went er vanzelf aan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:37

Naranga schreef:
Ja het principe blijft hetzelfde natuurlijk voor kinderen en volwassenen. Het blijft met groente of andere dingen die je niet lust uiteindelijk gewoon een kwestie van gewenning.
Dus wat PocoGaucha ook zegt, gewoon gaan doen en blijven doen je went er vanzelf aan.

Maar om het geen on overkomelijke berg te laten zijn met een paar hapjes beginnen :)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:39

Hoe maak je witlof lekker en niet bitter

De harde kern eruit snijden en witlof in stukjes

spekjes uitbakken, appel in blokjes op het laatste moment erbij en dan de allerlaatste minuut die witlof. 1 minuutje mee bakken en dan is het absoluut niet bitter.

Mijn vriend lust geen witlof omdat het bitter is maar dit vind hij heerlijk en hij kwam er pas na 4e keer eten of zo achter dat het witlof is }>

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:40

friesam schreef:
Mijn vriend lust geen witlof omdat het bitter is maar dit vind hij heerlijk en hij kwam er pas na 4e keer eten of zo achter dat het witlof is }>

:')

Wat zei jij dan dat het was?

Hier, kijk eens....frietjes...???

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:51

NatasjavE schreef:
friesam schreef:
:Y)

:')

Wat zei jij dan dat het was?

Hier, kijk eens....frietjes...???

Hij dacht een of andere kool :Y)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:58

NatasjavE schreef:
Ninx schreef:

Maar waarom zou je dat in hemelsnaam doen?

Je moet gewoon voldoende groente binnen krijgen. Niet intense bergen.
Net zoals je voldoende essentieele eiwitten, en vetten moet binnenkrijgen.

Waarom zouden fijne vezels beter zijn dan gewone vezels?

Omdat je best een flinke hoeveelheid diverse groenten moet eten om echt resultaat te boeken.... qua gezondheid dan.
En met een 'berg' bedoel ik bijvoorbeeld:
- 1 komkommer
- 2 groene appels
- een kwart stronk selderie
- 3 handen spinazie
- half stronkje broccoli
- handvol wortels
- misschien spruiten of andere koolsoort
- citroen
- gember

Dat zie ik mezelf niet stuk voor stuk wegkauwen hoor ;-)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:59

Wat ik niet snap hoe kom je zover dat je dus weinig of geen groente eet/lust?
Kreeg je ze niet van je eigen ouders?
Of kreeg je alleen potjes en niet vers?

Ik denk dat volhouden de enige optie is met het proberen lekker klaar te maken.
En jouw kindern verse groente aan te bieden(oke in het begin gepureerd) en de groente af te wisselen en zoveel mpgelijk soorten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:06

Ninx schreef:
Omdat je best een flinke hoeveelheid diverse groenten moet eten om echt resultaat te boeken.... qua gezondheid dan.
En met een 'berg' bedoel ik bijvoorbeeld:
- 1 komkommer
- 2 groene appels
- een kwart stronk selderie
- 3 handen spinazie
- half stronkje broccoli
- handvol wortels
- misschien spruiten of andere koolsoort
- citroen
- gember

Dat zie ik mezelf niet stuk voor stuk wegkauwen hoor ;-)

1) geloof me ik kom heel ver....

2) Maar waarom zou je dit doen?

Je maakt er namelijk een soort van gazpacho van.(uitje en een tomaatje erbij :9 )

En soep neem je minder goed op dan meer vast voedsel. Het blijft minder lang in de maag waardoor het belangrijke spijsverteringsenzymen mist(of beter minder in aanraking mee is geweest)
Heel goed voor de slanke lijn.....maar je haalt er dan minder voedingsstoffen uit.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 12:30

Mijn moeder was een alleenstaande fulltime werkende vrouw en was na een paar jaar zo murw van het gedoe dat ze zoiets had van als ik nou blijf pushen wordt het alleen maar erger...

Ik was GEEN makkelijk kind.. Hoevaak mijn moeder wel niet heeft gehoord: Geef die maar eens een week met mij mee dan leren we het haar wel... Nou ik heb volwassenen gillend gek gemaakt... Ook op kampen. En als ik dan niks anders kreeg 3 dagen lang ook goed.. Dan hongerde ik mezelf 3 dagen uit geen probleem. Ik at sowieso bijzonder weinig. Kon makkelijk een hele dag op 1 boterham leven terwijl ik wel heel actief was... Dat is nu ook nog zo, mijn lijf heeft gewoon weinig behoefte aan eten. Ik zie het ook als iets dat MOET op een dag, ik heb niet snel iets van he lekker ik mag weer. Het is geen eetprobleem even voor de duidelijkheid, ik heb er gewoon niet zoveel van nodig als andere mensen..

rumay schreef:
Wat ik niet snap hoe kom je zover dat je dus weinig of geen groente eet/lust?
Kreeg je ze niet van je eigen ouders?
Of kreeg je alleen potjes en niet vers?

Ik denk dat volhouden de enige optie is met het proberen lekker klaar te maken.
En jouw kindern verse groente aan te bieden(oke in het begin gepureerd) en de groente af te wisselen en zoveel mpgelijk soorten.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:49

Oh zo herkenbaar. Mijn tante zei vorige week nog: "jij at vroeger alleen maar worteltjes en boontjes". En ja, dat was ook wel zo ongeveer zo. Tegenwoordig eet ik bijna alles. Net als bij jou is de wil om alles te eten gekomen omdat ik als goed voorbeeld wil dienen. In mijn geval niet voor mijn kinderen, maar omdat ik als groepswerker ook met jongeren aan tafel zit.

Zoals eerder genoemd moet je wennen aan smaken. Dat doe je niet door hele bergen er van te eten, maar door steeds een hapje te proeven. Op die manier wen je aan smaken en ga je ze misschien zelfs wel lekker vinden..

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:53

Ik heb wel een oplossing: Let op, dit is niet echt gezond maar wel makkelijk om het te leren eten!!

Kook al je groenten in water met 1 of 2 schepjes suiker. Dan wordt het wat zoeter.

Om het helemaal lekker (en ongezond!) te maken: doe er na het afgieten een klein beetje boter over en schud dat er doorheen.

Resultaat: zoete groenten met een lekker vet randje, lust iedereen!

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:54

Kan je dan ook elke dag wat anders proeven? of werkt dat dan averechts en is elke dag hetzelfde dan toch echt beter?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 12:55

Goeie vraag :j
doebidon schreef:
Kan je dan ook elke dag wat anders proeven? of werkt dat dan averechts en is elke dag hetzelfde dan toch echt beter?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:57

Ik denk dat je ook elke dag iets anders kan proeven. Alleen dan duurt het denk ik wel langer voordat je aan een bepaalde groente gewent geraakt bent.