Gezonde!!!! studenten recepten, elkaar helpen en inspireren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: Gezonde!!!! studenten recepten, elkaar helpen en inspireren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:56

Wat overigens ook goedkoper is dan (goed) brood is zelf brood bakken. Ik bak het nog wel uit een pak, maar wil uiteindelijk zelf aan de gang met bloed, gist enz. Is erg lekker om je eigen verse brood te hebben en je hebt er niet perse een broodbakmachine voor nodig.

Dirndl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 13:16

@ Marrianne, dat is een beetje het probleem, ik heb geen idee! := Maar ga ervan uit dat de natte hoeveelheden hier de basis vormen: dus meng eerst appelmoes en een ei, en voeg dan wat je aan droge ingediënten erin wilt hebben toe tot het een plakkerig mengsel is, maar eerder een deeg dan een beslag. En op 1 typische pot appelmoes meestal een kleine thee lepel bakpoeder. Ik kan het allemaal niet precies zeggen, omdat het er natuurlijk ook aan ligt wat je erin wilt hebben - meer havermout of meer noten, fruit of kokosrasp of allebei, etc.. Succes :D

@RianneH, ook een idee, maar ik eet eigenlijk nooit brood! Hoogstens rijstewafels eigenlijk.. Ik weet niet hoe dat bij de anderen zit? Zijn jullie echte brood eters?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 13:25

RianneH schreef:
Wat overigens ook goedkoper is dan (goed) brood is zelf brood bakken. Ik bak het nog wel uit een pak, maar wil uiteindelijk zelf aan de gang met bloed, gist enz. Is erg lekker om je eigen verse brood te hebben en je hebt er niet perse een broodbakmachine voor nodig.

Haha brood met bloeD moet maar net je smaak zijn :Y)

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 13:31

Ik volg! Woon sinds kort op mezelf en vind het nog erg lastig om genoeg groente te eten. Ben meer een zoetekauw en een makkelijke koker. Van de week wel courgettesoep gemaakt, inderdaad gezond en heel simpel!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 13:34

Oeps, bloed zou ik niet aanraden. Bloem daarentegen :p

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:11

Zou ik in dit recept de aubergine kunnen vervangen door cuergette of paprika?

Citaat:

Aubergine met tomaat uit de oven

ingrediënten

• 2 eetlepels olie
• 2 aubergines, in blokjes
• 2 stevige tomaten, ontveld, ontpit en in blokjes
• 2 bosuitjes, in ringetjes
• 100 g gedroogde tomaatjes op olie, grof gehakt
• 1 bos peterselie, grof gehakt
• 1 bolletje mozzarella, in plakjes

bereiden
Verwarm de oven voor op 200 °C.
Verhit de olie in een koekenpan en bak de aubergineblokjes in ca. 3 minuten op hoog vuur al omscheppend bruin.
Schep in een kom de tomaatblokjes met de uiringetjes, de gedroogde tomaatjes, de peterselie en zout en peper naar smaak door elkaar.
Vet een lage ovenschaal in. Schep de aubergineblokjes erin en verdeel het tomatenmengsel erover. Snijd de mozzarella in plakjes en leg ze op de tomaat.
Schuif de schaal in de oven en bak de aubergine met tomaat in ca. 25 minuten goudbruin en gaar.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:25

Lijkt me geen probleem. :)

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 23:06

Lekker tomatenrisotto.
Uitje fruiten, risottorijst erbij en klaarmaken volgens de verpakking. Flinke dosis tomaten (ik doe voor 150 gram risottorijst 500 gram tomaten) zacht laten worden in een andere pan. Als de risotto klaar is de tomaten er doorheen roeren, en misschien nog wat kruiden. Ik doe zelf vaak basilicum en oregano. Je kan er ook wat geroerbakte spinazie doorheen doen. Het is heerlijk!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 23:23

Dat klinkt heerlijk! Denk dat ik weet wat ik morgenavond ga eten :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 00:33

Wij hebben voor vanavond echt de meest simpele tonijnsalade gehad! Tonijn, mayo, tomaatjes, komkommer, sla en een rood uitje, mix mix mix KLAAR.

Én ik ben heel blij want de wintergroente rot op en dat betekent dat ik weer wat kan variëren, ik was de pastinaken echt heel, heel erg zat. Mijn vriend is echt zo ontzettend strikt van de kalender, het is niet te harden soms.

Maar hállo spinazie en hállo bloemkool! :D :D :D

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:40

Ja ik volg! Ik wil heel graag meer biologisch eten, maar ik vind het nog zo duur! Daarnaast is mijn vriend echt een vlees eter en dat krijg ik er helaas niet uit...

1 van mijn favoriete dingen die ik maak is kip met groente uit de oven. Gewoon kipfilet met gesneden groenten in een ovenschaal met kruiden, 30-40 minuten in de oven en klaar. Super makkelijk en ondertussen kan ik de afwas doen haha! Soms marineer ik de kip nog, maar vaak vind ik het naturel het lekkerst.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:45

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:59

Ik volg ook:)
Ik ben student en ik zou graag gezonder gaan eten, maar ben nogal slecht in dingen bedenken :o
Vaak eet ik ook een paar dagen achter elkaar hetzelfde, omdat ik gewoon inspiratieloos ben :')
Maar hier heb ik al wat leuke dingen voor bij zien komen, dus maar eens wat proberen:)

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 12:00

Leuk topic!! Ik eet geel graag soepen van het kleinste soepwinkeltje! Of bijv een rode kool-ovenschotel (laagje gehakt met ui, laagje rode kool met appel en laagje aardappelpuree, half uur in de oven), japanse pizza (amber albarda) met asperges of schorseneer, omeletmuffins als lunch of bananenpannekoekjes als ontbijt en ik bedenk vast nog wel meer :p

Wat ook lekker is is om straks zelf ijs te
Maken van ingevroren zomerfruit met een scheut kokosmelk en dan in de blender!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 12:02

Eet je wel tortilla's?
En vis?

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 13:08

Vanavond eet ik biologische volkoren penne met spinazie (vers of diepvries, nog even kijken naar de prijs van verse..) met tomatenblokjes en ui. Mmmm kan niet wachten :Y)

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 13:14

Reusje, hoe maak je zo'n omeletmuffin?

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 13:15

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 14:18

Bedankt! Ook erg lekker met gerookte zal denk ik, leuk voor m'n verjaardag dit weekend :D

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 01:28

spekkiejnfu schreef:
Lekker tomatenrisotto.
Uitje fruiten, risottorijst erbij en klaarmaken volgens de verpakking. Flinke dosis tomaten (ik doe voor 150 gram risottorijst 500 gram tomaten) zacht laten worden in een andere pan. Als de risotto klaar is de tomaten er doorheen roeren, en misschien nog wat kruiden. Ik doe zelf vaak basilicum en oregano. Je kan er ook wat geroerbakte spinazie doorheen doen. Het is heerlijk!

klinkt lekker!! :) goed idee!

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 01:33

Ik ben gek op soep, plus dat het een makkelijke manier is om veel groente binnen te krijgen.
Soepje van deze week; erwtensoep met munt

Men neme;
- diepvries erwtjes
- bouillon
- (verse) munt
- wat zout en peper

Ik had het nu echt op de aller simpelste manier gemaakt, namelijk water koken in de waterkoker, diepvrieserwtjes in de blender samen met een lepel / zakje / blokje bouillon en daar giet je dan het kokend water op. Blenderen en evt. nog wat water toevoegen tot je de gewenste dikte hebt. Daarna nog even doorwarmen in een pannetje / in de magnetron. :) Daarna even proeven, evt wat zout / peper toevoegen en de (verse) munt erdoor.

Voor 1 persoon kan je hiervoor dus gewoon een zakje voor 1 kopje bouillon nemen, en daar ± een kopje water en 200 gr erwtjes gebruiken.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 01:36

Als je brocoli eet, kook de stronk en restjes (evt. met een beetje ui / prei) met een zakje bouillon en een kopje water en je hebt een lekker en gezond soepje.

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:20

Receptje uit een restaurant waar een vriendin van me werkt. Mega lekker en makkelijk.

- Courgette & paprika in een pan met 1 of 2 lepels mosterd en 1 lepeltje anijszaad bakken.
- Quinoa (kan vast ook met rijst) koken
- Uiteindelijk de quinoa met de courgette en paprika mengen.
- Vuur uitdoen en het mengsel door verse spinazie en feta scheppen.

Op smaak brengen met peper en zout eventueel. En er kunnen natuurlijk nog meer groenten bij.

De combinatie van mosterd en anijs is echt heel lekker. Zelf even proeven hoe je de verhouding moster/anijs wilt.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 15:23

Oliver schreef:
Receptje uit een restaurant waar een vriendin van me werkt. Mega lekker en makkelijk.

- Courgette & paprika in een pan met 1 of 2 lepels mosterd en 1 lepeltje anijszaad bakken.

Op smaak brengen met peper en zout eventueel. En er kunnen natuurlijk nog meer groenten bij.

De combinatie van mosterd en anijs is echt heel lekker. Zelf even proeven hoe je de verhouding moster/anijs wilt.

Dit klinkt erg lekker, ga ik eens proberen!

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:42

miekel92 schreef:
Oliver schreef:

Dit klinkt erg lekker, ga ik eens proberen!

Ben benieuwd wat je er van vindt! En mosterd bedoel ik dus 1 of 2 eetlepels en anijs een klein lepeltje :)