Brood compleet vervangen door havermout en?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Brood compleet vervangen door havermout en?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:33

Pieteritus1 schreef:
In brood zitten complexe koolhydraten, in havermout niet.
Het gaat mij vooral om het vermijden van suikerpieken en een goede darmwerking.

Dat is echt flauwekul! In havermout zitten, net als in brood, evenveel complexe koolhydraten.

Als je wat betere complexe koolhydraten wilt eten, dan kun je beter overgaan op speltbrood. Spelt geeft minder suikerpieken (insuline) dan gewoon brood of havermout.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:36

MariekeS_ schreef:
Maar goed, ik moet erbij zeggen dat ik wel voornamelijk tosti's lunchte met véél kaas en ketchup :') Dus de overgang van dat naar groente is al een fikse overgang :') Denk dat ik daar mijn kilo's op verloren heb al was dat niet eens de insteek van de overgang

Zo'n smoothie als ontbijt wil ik ook wel eens gaan proberen. Is het niet erg duur met al die hippe zaden enzo? Of valt dat mee?

Heel eerlijk: ja het is duur. Niet zozeer de hippe zaden, maar vooral de noten. Ik schrok ervan hoe duur noten eigenlijk zijn....

Ik doe elke maand een bestelling hier: www.notenstore.nl
De noten zijn hier goed te betalen, maar nog is een bestelling wel een paar tientjes... en ik red het er niet de hele maand mee, maar nouja...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:44

Jannepauli schreef:
Als je wat betere complexe koolhydraten wilt eten, dan kun je beter overgaan op speltbrood. Spelt geeft minder suikerpieken (insuline) dan gewoon brood of havermout.

Maar dan ook weer niet zomaar alle speltbrood, want in speltbrood zitten tarwevlokken.. :Y) Waarom weet niemand, maar ik kan er niet zo goed tegen :n

En havermout geeft dan toch ook weer minder suikerpieken dan brood? Zegt:
"En natuurlijk mijn favoriete havermout ontbijt. Havermout is volgens dr Davis een stuk beter dan tarwe. Omdat het veel minder is gemanipuleerd. Ook geeft havermout niet van die heftige pieken in je bloedsuikerspiegel. Wat mij betreft kun je dus gerust mijn gezonde havermoutontbijt eten." een dietiste op internet.

Overigens, de bodybuild afdeling zegt juist weer dat je beter brinta kan eten..

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 10:44

Notenstore is een supersite, ik ga daar eens gauw wat lekkers bestellen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:48

De minder suikerpieken is door de minder eenvoudige koolhydraten. TS haalt die twee door elkaar.

Cer, misschien kan je gewoon verminderd goed tegen gluten.
Soms is een glutenreductie al voldoende.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:50

Sizzle, dat zou kunnen :j
Maar mijn zin was eigenlijk bedoeld als "niemand weet waarom er tarwevlokken en aardappeldingen in speltbrood zit" :D

Ik denk zelf een koolhydraadintolerantie, voor zover dat bestaat :') want sinds ik daarmee gestopt ben, voel ik me stukken beter. Zodra ik aardappels of brood oid eet, heb ik binnen een uur last van mn darmen..

Maar afvallen doe ik niet, helaas :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:53

Voordeel van havermout tov brood is dat er in havermout havermout zit en in brood heel veel suiker, zout, gist ed dat je lijf niet nodig heeft, is alleen ballast
Ik eet af en toe wel speltbrood. Roggebrood ed kan ik maar niet aan wennen

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:54

Ik heb ook bewust minder brood gaan eten. Ik merkte dat ik in de namiddag erg last kreeg van mijn darmen. Ik at altijd brood op het werk maar ik heb toen de verpakking bekeken en er zaten zoveel e-nummers dat het nooit allemaal goed konden zijn. En idd na gekeken en besloten dat ik wat anders ging lunchen..

Ik eet nu tussen de middag of warm of salades. Maar dan wel gezond! Dus veeeeel groenten (sla,tomaat,komkommer,postelein,alfalfa,paprika) en meestal wat rijst,pasta,noodles,quinoa,cous cous,bulgur,ei..

S morgens eet ik havermout-karnemelk-ei pannenkoek met een stuk fruit. Zo rond 10 uur een stuk fruit of voor de afwisseling wat lekkers. Dan lunch. Dan om 3 uur iets van groenten of fruit. En s'avonds avond eten met veel groente :)

Ik ben er nu 4 weken mee bezig. En vorige week was mijn rijst verbrand in de magnetron en heb ik een snee brood gepakt.. Gadverdamme nu smaakt het gewoon als bagger!

Overigens eet ik in het weekend wel brood maar d an zonder al die nutteloze e nummers :)

(Detail de kilo's vliegen er af := ! )

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:56

Koolhydraat intolerantie? Dan kun je echt niks meer eten want kh zit overal in, ook in groentes en vlees.
Speltbrood ( en andere broodsoorten) kun je overigens heel goed zelf maken, ook met een broodbakmachientje. Dan hoef je er niks in te stoppen dat je er niet in wilt hebben.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:01

Cer schreef:
Jannepauli schreef:

Maar dan ook weer niet zomaar alle speltbrood, want in speltbrood zitten tarwevlokken.. :Y) Waarom weet niemand, maar ik kan er niet zo goed tegen :n

Overigens, de bodybuild afdeling zegt juist weer dat je beter brinta kan eten..

Mocht je wel van brinta (vroeger dan) gehouden hebben maar het dus niet meer kunnen eten ivm tarwegevoeligheid of glutengevoeligheid (kan beide) dan bestaat er dus ook Teff ontbijt (geen pure teff maar een mix van teff,boekweit, rijst en mais), komt qua structuur overeen met brinta, smaak is wel wat anders. 'leuk' voor de afwisseling misschien.
Afbeelding
http://voedzo.nl/gezond-eten/teff-ontbijt/

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:03

Koolhydraat reductie is al een heel oud dieet. Voor mensen die weinig lichamelijke arbeid of 'goede verteerders' zijn doen vind ik dat ook heel logisch. Koolhydraten zijn goede energieleveranciers. De complexe voor slow release, de simpele voor directe activiteit.
Ik sterf waarschijnlijk binnen een week als ik de pasta/aardappelen en brood eruit gooi, of zou me in iedergeval continue hongerig voelen :+

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:09

Maar Sizzle dat is voor een deel ook gewenning en afkicken...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:11

Nee hoor, dan krijg ik gewoon ondergewicht :D

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:12

Sodera schreef:
Maar Sizzle dat is voor een deel ook gewenning en afkicken...

ben ik het niet helemaal mee eens, ik zou wel heel veel eiwitten/vetten en groente moeten eten om aan mijn kcal behoefte per dag te voldoen, dat is ook weer ongezond (teveel eiwitten/vetten nl), ik heb een hoge kcal behoefte
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 30-01-14 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:14

Voor een persoon die weinig doet, met de auto naar zijn of haar kantoorbaan gaat, niet sport, etc, is koolhydraatreductie tot op zekere hoogte prima (hoe minder khd, hoe langzamer de verbranding, dat wel).
Voor een sportend, actief persoon is khd-reductie onnodig en kan zelfs negatieve consequenties hebben voor het lichaam.

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:14

Misschien een tip voor de mensen die net als ik erg gek zijn op aardappels: De zoete aardappel.

Heerlijk! Schil de aardappels en snij ze in kleine blokjes, even husselen met olijfolie in een schaal, kruiden erbij ( wij doen vaak tijm en honing of knoflook) oven op 200 (hete luchtoven 180) plus minus 25 min in de oven en om de 10 minuten even draaien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:17

Heb wel eens met huisgenoten meegedaan.
Dan moet ik inderdaad op gaan passen dat ik niet ga trillen en flauwvallen. Dan gaat je lichaam schreeuwen om suiker en dan ga je dus 'vreten'.
Als ik gewoon brood en pasta eet dan heb ik juist heel weinig snoep behoefte.
Maar die behoefte is gewoon niet voor iedereen gelijk.

Zoete aardappelen zijn inderdaad super lekker, al eet ik ze vaak als groente bij mijn gewone aardappelen.

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:23

Sizzle schreef:
Zoete aardappelen zijn inderdaad super lekker, al eet ik ze vaak als groente bij mijn gewone aardappelen.

Dat kan ook natuurlijk, want als ik het goed zeg is het officieel een soort wortel. :+

Ik eet liever geen aardappels, dus gebruik ze graag voor het aardappels/groente/vlees gevoel. (Stiekem dus wortel/groenten/vega :D )

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:24

Ik weet niet wat voor intolerantie het is, maar ik meet het aan 'wel - geen'-darmkramp :D

het niet afvallen komt door het niet sporten (ja een beetje paardrijden, maar dat is geen sport :') ) en de leeftijd -O- Maar buikpijnvrij vind ik ook al heel wat waard :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:33

missRosanne schreef:
Misschien een tip voor de mensen die net als ik erg gek zijn op aardappels: De zoete aardappel.

Heerlijk! Schil de aardappels en snij ze in klene blokjes, even husselen met olijfolie in een schaal, kruiden erbij ( wij doen vaak tijm en honing of knoflook) oven op 200 (hete luchtoven 180) plus minus 25 min in de oven en om de 10 minuten even draaien.
Je hoeft ze niet te schillen. :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:36

Ik denk dat schrappen van koolhydraten niet heel geweldig is voor langere tijd (ik ben met koolhydraatarm eten 12kg afgevallen in 17 weken), maar dit is geen manier om te leven.
Wat bij mij werkt om mijn bloedsuiker op peil te houden is 's morgens havermout gemaakt met amandel- of hazelnotenmelk te eten (evt. nog een banaan of suikervrije pindakaas erin), 's middags speltbrood, 's avonds opletten met wat je eet, niet teveel koolhydraatrijke producten, maar het ook niet totaal schrappen.
En uitkijken met zwarte en groene thee, dit zijn oppeppers. Rooibos kun je het best drinken.

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:37

KarinvdM schreef:
missRosanne schreef:

Heerlijk! Schil de aardappels en snij ze in klene blokjes, even husselen met olijfolie in een schaal, kruiden erbij ( wij doen vaak tijm en honing of knoflook) oven op 200 (hete luchtoven 180) plus minus 25 min in de oven en om de 10 minuten even draaien.
Je hoeft ze niet te schillen. :)

Hoeft bij een gewone aardappel ook niet, maar persoonlijk vind ik het wel lekkerder.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:42

Quellian schreef:
Ik denk dat schrappen van koolhydraten niet heel geweldig is voor langere tijd (ik ben met koolhydraatarm eten 12kg afgevallen in 17 weken), maar dit is geen manier om te leven.
Wat bij mij werkt om mijn bloedsuiker op peil te houden is 's morgens havermout gemaakt met amandel- of hazelnotenmelk te eten (evt. nog een banaan of suikervrije pindakaas erin), 's middags speltbrood, 's avonds opletten met wat je eet, niet teveel koolhydraatrijke producten, maar het ook niet totaal schrappen.
En uitkijken met zwarte en groene thee, dit zijn oppeppers. Rooibos kun je het best drinken.

Zo is het mij ook aangeraden idd :) Niet schrappen, maar gewoon met beleid eten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:44

Ik zou aardappelen buiten het seizoen altijd schillen ivm kiemremmers, die zijn niet echt gezond. Of je moet ze heel erg goed wassen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:47

Jannepauli schreef:
Pieteritus1 schreef:
In brood zitten complexe koolhydraten, in havermout niet.
Het gaat mij vooral om het vermijden van suikerpieken en een goede darmwerking.

Dat is echt flauwekul! In havermout zitten, net als in brood, evenveel complexe koolhydraten.

Moet je niet het speltbrood van de AH nemen, want daarvan kreeg ik een nog hogere suikerpiek dan van gewoon volkoren brood!
Denk dat je dan het best zelf speltmeel kunt bestellen en zelf je brood bakken... Dat heb ik nog niet geprobeerd.
(Heb het getest, uur na eten met bloedglucose meter. Precies hetzelfde ontbijt maar dan de ene keer met volkorenbrood en de andere keer met dat speltbrood.)