Discussie: Rekening houden met alle eetwensen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Discussie: Rekening houden met alle eetwensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 17:21

Ik vind het zo interessant dat iedereen het blijkbaar heel moeilijk vind om zonder E-nummers en vlees/zuivel/ei te koken... :+
Wat nou als je gewoon pure producten gebruikt, van de markt, is lekker goedkoop, en dan heb je al al je groenten waarmee je saus kunt maken enzo. Rijst en pasta van de Euroshopper zit ook niks in en dan ben je er al bijna :)

Wbt E-nummers: veel E-nummers zijn afkomstig uit groenten en fruit. Lijkt me sterk dat zo iemand die ook niet eet.

Maar goed, om op de vraagstelling terug te komen: het ligt er wel aan hoe diegene het brengt. Als je een lijstje aangeleverd krijgt met alle wensen waar de maaltijd aan dient te voldoen is dat toch al heel wat anders dan wanneer diegene je opbelt om te bespreken wat er mogelijk is. Diegene zal vast ook een hoop lekkere betaalbare recepten voor je hebben, want thuis eet ie tenslotte ook elke avond iets warms mag ik aannemen :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:56

Als het een bring your own food ding is dan neem ik altijd vegetarisch eten voor mezelf mee. Ik ga dan echt niet verwacht dat de rest ook vegetarische dingen meeneemt, omdat ik toevallig vegetariër ben. Als iemand eraan heeft gedacht en wat mee heeft genomen wat ik ook wil eten dan waardeer ik dat enorm, maar het hoeft zeker niet. Enige jammere is wel dat mijn couscoussalades etc altijd opgegeten worden door mensen die wel vlees eten, en ik achter blijf met een stokbroodje kruidenboter :')

Als het echt iets medisch is dan zou ik het gewoon zelf klaar wíllen maken, om er zeker van te zijn dat ik niet heel ziek word. Die verantwoording en druk zou ik ook niet bij anderen neer willen leggen. Niet omdat ik ze niet vertrouw, maar omdat het best een verantwoording is, zeker bij hele heftige allergieën.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:59

Ik ben vegetarisch en als ik met vrienden eet die allemaal vlees eten, neem ik gewoon eten voor mezelf mee. Maar anderen hoeven dan ook niet van mijn eten te eten, want dan hou ik niks meer over :P.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:06

Dat ja. Sorry maar mij maak je niet wijs dat het erg is om vegetarisch te koken als het (blijkbaar) in het algemeen lekkerder is dan de vleesgerechten die iemand serveert :o

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:09

Juist als iedereen iets mee neemt, is het leuk als ieder maakt wat ze zelf lekker vinden of goed kunnen maken. Veganistisch of vegetarisch vind ik een keuze en daar zou ik in een grote groep geen rekening mee houden. Het is wat anders als je thuis een etentje met een paar vrienden hebt.
Een echte allergie zou ik eerder rekening mee willen houden. Het is erg jammer als iemand door een bepaald ingrediënt een gehele salade niet zou kunnen eten. Dan zou ik bijv ook eerder een aangepast brood bakken of kopen.
Mensen die niets lusten of willen eten moeten dan zelf maar zorgen dat er genoeg te eten voor ze is. Ze mogen het andere eten maar kiezen er zelf voor om het niet te doen.
Andersom wil ik er wel rekening mee houden dat vegetarische gerechten voor een aparte doelgroep is. Een klein beetje proeven moet kunnen maar dan zou ik er niet vol van op scheppen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:18

Ik snap dat het voor mensen lastig is om daar rekening mee te houden.
Zelf loop ik er tegen aan dat er vaak 'niets' voor mij is, dat is frustrerend. Ik heb een fruit en notenallergie. Als ik ergens uitgenodigd wordt verwacht ik eigenlijk wel dat er rekening mee wordt gehouden, toch is dat vaak niet zo. Daar kan ik best wel van balen.
Zelf heb ik de allergie pas sins 2,5 jaar daarvoor kon ik eten wat ik wilde, daardoor viel het extra zwaar.

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:23

Ik heb een tijdje glutenvrij gegeten. Ik verwachtte nooit dat mensen er rekening mee hielden, zoals gezegd kruisbesmetting gebeurt zo snel en zo makkelijk. Maar als ze toch iets meenamen vond ik het natuurlijk wel heel erg sympathiek.
Maar in het geval dat iedereen zelf iets moet maken zou ik het al helemaal niet verwachten. Het is mijn dieet/allergie, daar hoeft niet iedereen zich aan aan te passen. Maar als ze bij mij willen proeven, ga je gang!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:30

Plien91 schreef:
MarliesV schreef:
Notenallergie is lastiger rekening mee te houden. Iemand met die allergie weet zelf wel wat er wel en niet kan en zal ook bij grote aantallen eten wel genoeg keuze hebben. Je kan het aankaarten natuurlijk maar vaak is dit niet nodig.

En dát is een grote denkfout die veel mensen maken. 'Het valt wel mee'. Nee dat doet het niet. Hoe meer soorten voedsel hoe groter de kans op kruisbesmetting met alle heftige gevolgen van dien. Ernstige allergische reacties vinden niet voor niets vaker ergens anders dan thuis plaats. Aankaarten is dan ook altijd nodig maar dan is het alsnog zaak dat de kok weet hoe ermee om te gaan.

Mijn directe omgeving kan er inmiddels goed rekening mee houden maar ik lobby daarvoor dan ook al een aantal jaren :+. Eten bij mensen die ik niet goed ken vind ik daarom nog altijd spannend en ik ben het liefst direct betrokken bij het bereidingsproces. Ik merk dat dat voor hun ook prettiger is, ten slotte wil niemand het op zijn geweten hebben dat ik in het ziekenhuis beland dankzij hun kookkunsten.

Grotendeels eens met Plien

En om op ts te reageren, nee er hoeft niet met mijn dieet rekening gehouden te worden door de hele groep

Ik volg een glutenvrij dieet uit medische noodzaak, nu is het niet zo dat ik als ik gluten binnenkrijg ik ook in het ziekenhuis beland maar ik kan er wel goed ziek van worden en kan van eenmalig gluten binnenkrijgen maanden merkbaar of onmerkbaar last houden (onmerkbaar in de zin van gluten beschadigen mijn darmen waardoor het lastiger wordt bepaalde stoffen op te nemen en je uiteindelijk dus (weer) tekorten in vitamines/mineralen kunt opbouwen alsmede bloedarmoede, en natuurlijk de ontstekingsreacties in de darm zelf die ook niet binnen 3 dagen weer weg zijn)

Glutenvrij komt echter ook steeds meer als levenswijze/keuze opzetten, enerzijds heel fijn voor mij omdat er daardoor meer gv producten op de markt komen en deze goedkoper worden, de info beter wordt etc. Anderzijds denken mensen daardoor ook sneller dat je wel een keertje 'mag overslaan', vinden kruisbesmetting maar lastig etc. Kruisbesmetting is inderdaad voor iemand die glutenvrij uit keuze eet niet zo'n enorm probleem, zullen het vaak niet eens merken zelfs.

Ergens anders eten dan thuis blijft spannend, en al helemaal als ik er zelf geen invloed op kan uitoefenen of zicht heb op de bereiding en komt daardoor ook niet zo vaak voor.
De keren dat het wel voorkomt neem ik of zelf dingen mee of eet gewoon beperkter, t gaat vaak om de gezelligheid en niet zozeer het eet/vreetwerk :P

Restaurants zijn helemaal spannend lol, ondanks van te voren bellen, melden bij aankomst, melden bij ober en soms overleg met keuken/kok ben ik regelmatig verrast.... in negatieve zin...
Zo was ik (onderhand al jaren geleden) in een sterrenrestaurant, van te voren gebeld, binnenkomst gemeld, doorgemeld naar de keuken, bij de bediening weer vermeld, en werd tijdens het voorgerecht verrast met carpaccio met heerlijke pijnboompitjes/rucola en 3 stukjes stokbrood erbovenop.
Teruggestuurd dus met de mededeling dat dat niet glutenvrij was, 5 min. later kreeg ik wederom carpaccio, dit keer zonder de stokbrood... echter de kruimels lagen nog wel op de carpaccio, ik had dus hetzelfde bord teruggekregen waar gewoon de stukjes brood afgehaald waren.
Nogmaals teruggestuurd en gezegd dat ik geen voorgerecht meer hoefde (tafelgenoten hadden voorgerecht natuurlijk al lang en breed op).

Nieuwe poging, het hoofdgerecht:
werd me uitgeserveerd door de bediening, met 'kijk eens, speciaal groentenvrij voor u' :')
En inderdaad de groenten die mijn tafelgenoten wel hadden lagen bij mij niet op mijn bord, en ook niet een apart schaaltje met groenten oid... nee hoor gewoon geen groenten.

Wel een extreem voorbeeld hoor...

Anderzijds ben ik ook aangenaam verrast door koks die speciaal aan tafel kwamen vertellen hoe ze het klaar gingen maken, heb ik uitdraaien van internet gezien met recepten en tips enz.
Ik kijk dus altijd hoe ik benaderd wordt voor ik zomaar mijn bord met eten vertrouw, vertrouw ik het niet dan vraag ik om een groene salade zonder brood met olijfolie, peper en zout (lunch), of vlees zonder sauzen oid (mogen ze dan bijv. gebakken champignons bij doen in de plaats), en een gepofte aardappel ipv friet/gebakken aardappel

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:17

Depende schreef:
Ik ben zelf vegetariër en vind het ook vrij belachelijk dat ál het eten geschikt zou moeten zijn voor vegetariërs. Als ik ergens naartoe ga om te eten vraag ik vaak of het geen probleem is om iets te maken of of het handiger is als ik zelf iets maak.

Ik quote maar even, want ik heb dezelfde mening.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:01

Annemiek80: zo herkenbaar alleen dan eet ik niet glutenvrij maar suikervrij. Juist van een restaurant (en helemaal als je alles van tevoren doorspreekt!) verwacht je wel dat het goed geregeld is. Wat voor mij het toppunt was, was een uitje van het werk van mijn man. Daar zou expliciet rekening worden gehouden met mijn dieet was ons verteld. Nou kon ik bij het buffet uit wel 1 soort vlees kiezen want de rest zat saus bij. En het toetje was een buffet met taart, pudding, en een chocoladefontijn. Werd mij gezegd dat het fruit wat bij de chocolade stond suikervrij was :+ . Moet je zeggen dat fruit best een afknapper is als iedereen om je heen uit tig verschillende soorten gebakjes kan kiezen.

Ben zelf best creatief en weet dat er ook voldoende lekkere suikervrije dingen te koop zijn. Alle soorten pudding, taart etc zijn ook prima met een suikervervanger te maken. Ik kom niet om van de honger, maar het gaat mij om het principe zeker als beloofd is dat men er apart rekening mee houdt.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:06

buffet in combinatie met glutenvrij is geen doen lol
kruisbesmetting heb je ook natuurlijk als iemand een lepel in een verkeerde bak teruglegt en dat komt met buffet gewoon heel veel voor en laat ik maar niet beginnen over de kruimels van brood of gepaneerde dingen die overal rondslingeren (je zou er smetvrees van krijgen lol).

Ja als er van te voren vermeld is dat er goed en op deskundige wijze mee omgegaan wordt is het balen als er achteraf niets van terecht komt maar daarom ga ik eigenlijk standaard zonder enige verwachting uit eten ... kan ik tenminste alleen aangenaam verrast worden lol
Ook hier ben ik met nagerecht vaak aangewezen op vers fruit als ik het 'zaakje' niet vertrouw

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:16

Ik heb ook geen verwachtingen meer hoor. In het begin wel maar na 15 jaar heb ik dat wel afgeleerd. Ik bestel eigenlijk standaard koffie ipv een toetje :j . Gelukkig kan ik meestal aardig goed inschatten wat veilig is en wat niet.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:25

Annemiek80 schreef:
Ja als er van te voren vermeld is dat er goed en op deskundige wijze mee omgegaan wordt is het balen als er achteraf niets van terecht komt maar daarom ga ik eigenlijk standaard zonder enige verwachting uit eten ... kan ik tenminste alleen aangenaam verrast worden lol
Ook hier ben ik met nagerecht vaak aangewezen op vers fruit als ik het 'zaakje' niet vertrouw

Zo is het hier ook :) Het is wel balen als ze je vooraf verzekeren dat het in orde zal zijn, maar ik ga er meestal van uit dat ik er niet op hoef te rekenen. Tegenwoordig vraag ik zelfs niet meer om rekening te houden met mijn allergie, maar kijk ik gewoon op het moment zelf wat ik mag eten. Wat ik vaak wel frustrerend vind, is als niemand me kan vertellen of een schotel bepaalde ingrediënten bevat. Zo vallen bij het bestellen vaak dingen af waarvan achteraf blijkt dat ik ze toch zou mogen eten.

Glutenvrije of suikervrije diëten liggen vaak wel moeilijk, omdat de meeste mensen geen idee hebben welke producten wel en niet toegestaan zijn. Ik krijg regelmatig ongelovige blikken als ik vermeld dat pudding soms gluten bevat, want 'gluten zitten toch enkel in deegwaren?' Als je er zelf niet vaak mee geconfronteerd wordt is het moeilijk om te weten waar je rekening mee dient te houden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:46

Klopt hoor. Mensen kopen bijvoorbeeld (heel lief) koek van Zonnatura omdat dit in het dieetschap ligt. Maar daar zit ook gewoon suiker in. Het is gewoon bijna niet uit te leggen als je er zelf niet dagelijks mee te maken hebt.

Sonja_vRJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:49

ik kook regelmatig in het poppodium voor groepen van 10 tot 35 man (metal avonden georganiseerd door vrienden)
toppunt was een veganist met gluten intolerantie en lactose intolerantie die op moest passen met suikers
prima, kom maar door, ik vind het prachtig, lekker uitzoeken wat wel en niet mag en dan ook nog iets wat niet standaard/alledaags is en lekker :j

notenallergie, dan kook ik dus voor iedereen , geheel notenvrij , juist om de risico's te beperken,
of ik maak eerst het allergie gerecht , wat ik apart inpak, wegzet en ook op locatie apart afmaak.
maar zolang het echte no go's zijn houd ik overal rekening mee,
iets als"ja maar ik vind champignons niet zo lekker" dan zorg ik dat er heel makkelijk om heen te eten is als ze er al in zitten

E nummer vrij (als in suikers en synthetische onzin toevoegingen, smaakversterkers etc ) no problem, dat is nog 1 van de simpele aanpassingen...of beter gezegd, dat is de standaard zoals ik kook.

oftewel, no problem, tenzij het echt te gek word , dan geef ik van te voren door dat het misschien handiger is om zelf iets mee te nemen, maar dan moet het echt wel heel gek zijn.

thuis houd ik er ook rekening mee trouwens, allergieën , gevoeligheden, en dingen die echt niet gelust worden, prima, zolang je het maar van te voren aan geeft .

zo heb ik ook al een vega maaltijd voor 30 man gemaakt waarvan een best aantal verstokte vleeseters en die hebben prima gegeten die avond.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:54

We komen een keer bij jou eten Sonja :D klinkt goed!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:58

SusanH schreef:

Lmao ik dacht hetzelfde!

zoals jij het nu opschrijft dat is iemand waarbij ik dus inderdaad wel het vertrouwen zou hebben en niet het gevoel zou hebben er met mijn neus bovenop te moeten staan (bij een buffet moet ik echter ook met argusogen mijn medegasten weer in de gaten houden).
En dan kan ik ook extra genieten van de moeite die iemand gedaan heeft, juist omdat je het zelden tegenkomt :)

Waar ik trouwens ook genoten heb waren in principe hele simpele maaltijden, mijn verblijfplaats tijdens de Nijmeegse vierdaagse een aantal jaar geleden. Kok kookte inderdaad mijn gerecht als eerste (als er besmettingskansen waren) en daarna voor de rest 's middags, de afwering/opdiening was dan gewoon 's avonds. Maar tijden s de vierdaagse is het toch wel belangrijk goed te eten na afloop... toch een beetje je brandstof voor de volgende dag, dus het was erg fijn dat ik me daar in ieder geval niet druk om hoefde te maken en me geheel kon richten op mijn spierpijn en blaren :P
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 24-01-14 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:00

Sonja_vR schreef:
ik kook regelmatig in het poppodium voor groepen van 10 tot 35 man (metal avonden georganiseerd door vrienden)
toppunt was een veganist met gluten intolerantie en lactose intolerantie die op moest passen met suikers
prima, kom maar door, ik vind het prachtig, lekker uitzoeken wat wel en niet mag en dan ook nog iets wat niet standaard/alledaags is en lekker :j

notenallergie, dan kook ik dus voor iedereen , geheel notenvrij , juist om de risico's te beperken,
of ik maak eerst het allergie gerecht , wat ik apart inpak, wegzet en ook op locatie apart afmaak.
maar zolang het echte no go's zijn houd ik overal rekening mee,
iets als"ja maar ik vind champignons niet zo lekker" dan zorg ik dat er heel makkelijk om heen te eten is als ze er al in zitten

E nummer vrij (als in suikers en synthetische onzin toevoegingen, smaakversterkers etc ) no problem, dat is nog 1 van de simpele aanpassingen...of beter gezegd, dat is de standaard zoals ik kook.

oftewel, no problem, tenzij het echt te gek word , dan geef ik van te voren door dat het misschien handiger is om zelf iets mee te nemen, maar dan moet het echt wel heel gek zijn.

thuis houd ik er ook rekening mee trouwens, allergieën , gevoeligheden, en dingen die echt niet gelust worden, prima, zolang je het maar van te voren aan geeft .

zo heb ik ook al een vega maaltijd voor 30 man gemaakt waarvan een best aantal verstokte vleeseters en die hebben prima gegeten die avond.

geweldige instelling, *\o/*

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:25

SusanH schreef:

Nou, dat dacht ik dus ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:22

Als je zoveel niet wilt, mag, of kan eten vind ik dat je je eigen eten maar mee moet nemen, zeker op introductiekampen bijvoorbeeld. Wij hadden een meisje dat enkel aardappel/groenten/vlees at, ja, jammer, op introductieweek voor onze nieuwe studie kregen we -naast de dagen friet :') - ook een dag pasta. Die is toen voor zichzelf ergens anders eten gaan kopen. Je kan niet overal rekening mee houden en ik doe het ook niet. Geen vis, vlees, noten, maakt allemaal niets uit, maar als iemand echt heel strikt veganistisch eet dan neemt hij z'n eigen hapjes maar mee. Overigens vind ik medische noodzaak iets heel anders, daar zou ik wel altijd rekening mee houden. (Tenzij ik niet zou weten hoe of wat, dan kan die persoon het beter zelf meenemen.)

Sonja_vRJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 18:03

prima hoor :D zolang je adhd rottweiler bestendig bent dan :') das het enige waar vrij weinig aan te redden is _O-

maar voor mij is koken ook een hobby, ik probeer alles...na ja, vooruit bijna! alles uit , ken ik het niet, dan wil het proberen klaar te maken en ik kan ook echt heel erg genieten van mensen die gewoon lekker en goed zitten te eten ,
Eten is een heel sociaal iets , en ik wil dan ook tijdens het eten in een groep dat niemand zich "left out" voelt zeg maar

maar, zoals Rebeccaa een voorbeeld geeft. dat is niet bepaalde dieetwensen of eisen hebben, dat is gewoon hele kinderachtig met eten zijn, niets willen en waarschijnlijk tijdens het opgroeien ook niets hoeven proeven etc,das heel wat anders en daar hou ik ook maar beperkt rekening mee , das leuk voor een keer, maar niet een hele week :=