studenten recepten en ideen! laten we elkaar helpen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:01

Ik maak er een sport van om lekker, goedkoop en gezond te eten. Vrijwel nooit pakjes. Ik eet weinig aardappelen (alleen soms in de oven met oregano&rozemarijn :9) maar ben fan van goedgevulde pasta's, lasagne, couscous, risotto en meer van dat soort. Ook een salade, quiche oid gaat er graag in. Ik kook veel op basis van wat ik nog heb liggen (grote voorraadkast + vriezer = geld besparen!) en de aanbiedingen, en daar wat lekkers van fabriceren. Heel veel improvisatiekoken eigenlijk. Ik eet zowel vis, vlees als vega trouwens.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:11

Many schreef:
http://gewoonwateenstudentjesavondseet.blogspot.nl/ Hier vind je elke dag eetinspiratie :)

Best leuke blog, vind het alleen jammer dat ze zoveel met voorgekochte dingen doet.. Gesneden prei, fish&chips met spul dat je alleen maar in de oven gooit, zo kan ik ook een receptenblog maken.. Maar misschien ben ik voor dat soort recepten niet student genoeg :P

Iolanthe

Re: studenten recepten en ideen! laten we elkaar helpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:20

Ik volg even, ik heb vooral nood aan meer afwisseling en meer gezond.
Mijn favoriet alvast: couscous of quinoa koken, pastasaus erbij en gebakken groentebolletjes erbij :9

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:21

Iolanthe, gebakken groentebolletjes, heb je 'n receptje? Klinkt goed!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:36

Hier laatst goedkoop en super lekker ratatouille gemaakt :9

Courgette, tomaat & aubergine in plakken, rode ui in ringen, paprika in blokjes. Alles in een ovenschaal, beetje om en om. Pakje heinz tomaten frito erover, paar blaadjes verse basilicum en een paar tenen knoflook erin verstoppen. Olie, peper, zout erover en in de oven (45min).
Kan je in de tussentijd lekker andere dingen doen :)
Beetje rijst erbij en na afloopt wat blokjes feta erbij serveren.
Wij hadden nog kipfiletjes in katenspek gerold maar wel apart voor de vega's. Kan je vanalles qua vlees bij bedenken :)
Wij aten voor €2,50 pp.

Ook mijn signaturedish:
Gekookte bietjes in blokjes, kipfilet in blokjes, appel schillen en in blokjes. Kip opbakken, bietjes en appel erbij opwarmen. Flinke scheut kaneelpoeder en naar smaak chilipoeder en peper erbij. Na afloop klein bakje creme fraiche erdoor, even meewarmen en serveren met feta en rucola in wraps.
Super apart en heerlijk pittig/zoet met de frisse feta :~

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:38

Oh en laatst ook een heerlijke quiche gemaakt:

Véél ui grof snijden, ei & scheutje melk erbij (voor hoeveelheden een beetje kijken naar quiche recepten...), zout en peper, verse tijm blaadjes en zachte honing geitenkaas erdoor mensen. Schaal met hartige taartdeeg bekleden, vullen en 30-40min in de oven...jammie!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:44

Klinkt goed! Ik had laatst ook een courgette-geitenkaasquiche met munt. Super lekker en het grote voordeel van quiches: je kunt ze invriezen en daarna zijn ze ook nog lekker!

Dat tweede gerecht wat je noemt, met bietjes, ken ik helemaal niet. Klinkt echt heel goed, dus dat ga ik eens proberen! Hoe lang kook je de bietjes dan?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:53

Met de bietjes is ook zelf bedacht...was ooit in de supermarkt en alles wat ik in mijn hoofd had was uitverkocht... had inmiddels een mix aan van alles in mijn mandje en heb dat maar doorgezet...bleek een succes :D
Ik gebruik tot nu toe voorgekookte bietjes in zo'n plasticje. Die hoeven alleen opgewarmd.
Meestal doe ik de appel er het laatste bij en zodra het mengsel een beetje plakkerig begint te worden (door de kruiden, creme fraiche en sap uit de appel) is het wel klaar :))

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:54

Oké, dankjewel. Die komt op de planning! :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:34

imd schreef:

Gewoon zo'n groentebolletjes uit de supermarkt die je bakt :+ Ik had dat er bij gezet omdat het anders misschien leek alsof je ze gewoon ongebakken bij de saus deed.... Maar volgens mij kan je dat ook wel zelf maken hoor.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:40

Ik heb meestal aardappelschijfjes, diepvriesgroente en een valess/vivera vleesje.
Die oven wil ik namelijk niet gebruiken, zo smerig, en dat beperkt al behoorlijk.

Verder loop ik ertegenaan dat veel eten in veeeel te grote porties voor 1 persoon wordt verkocht. Dus weinig variatie :Y)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:20

Iolanthe schreef:
imd schreef:

Gewoon zo'n groentebolletjes uit de supermarkt die je bakt :+ Ik had dat er bij gezet omdat het anders misschien leek alsof je ze gewoon ongebakken bij de saus deed.... Maar volgens mij kan je dat ook wel zelf maken hoor.

Ken die dingen geheel niet, ik zal eens kijken!
demo_love schreef:
Ik heb meestal aardappelschijfjes, diepvriesgroente en een valess/vivera vleesje.
Die oven wil ik namelijk niet gebruiken, zo smerig, en dat beperkt al behoorlijk.

Verder loop ik ertegenaan dat veel eten in veeeel te grote porties voor 1 persoon wordt verkocht. Dus weinig variatie :Y)

Vind je eten uit de oven allemaal niet lekker dan?

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:25

Zeker doen, ik vind ze super! Eigenlijk is het gewoon als een groenteburger, maar dan in bolletjes :+ Maar ik vind ze wel lekkerder eigenlijk...

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:27

Ik denk dat ik straks wraps maak, warm dan, met kaas en champignons :)

O, en nog een tip: als je nog eieren hebt, maar je hebt geen zin in ei of vindt de smaak te flauw: klop het ei los met was Boursin of Philadelphia, smaakt veel beter en is even snel klaar :) edit: wel bakken natuurlijk, ik eet geen rauwe eieren...

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:51

Of gewoon een flinke maaltijdsoep maken en een stokbroodje erbij als je een keer geen zin heb om echt te gaan koken :j

Ik woon op "huysch" dus ik eet standaard met m'n huisgenoten, met hoe meer personen je bent hoe goedkoper het eten wordt, is mijn ervaring

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 22:05

Reneee_ : dat doe ik ook vaak. Gewoon soep met extra pasta erin, of extra croutons :D En een beetje (veel) kaas :9

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:43

demo_love schreef:

Vind je eten uit de oven allemaal niet lekker dan?[/quote]

O sorry, het kwam wat verkeerd over, maar ik bedoelde dat de oven in mijn studentenhuis ontzettend smerig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 00:02

Lang leve gemeenschappelijke keukens :')

Ik kijk vaak ook gewoon op AH.nl en typ wat ingredienten in.
Vanavond kwam ik uit op: ui-knoflook-paprika-tomatenblokjes-champignons-kruiden, op eind twee gaten erin scheppen en eieren erin breken. Deksel terug erop tot ei goed is. Met stukjes geroosterd brood (maar aangezien het beetje neerkomt op pastasaus ook met pasta te eten). Ik laat van die recepten wel regelmatig dingen weg of vervang ze, omdat ik niet alles dan heb liggen.

Ik kook ook niet uit pakjes trouwens. Enkel crunchy chicken voor kip uit de oven en zo nu en dan een blikje tomatenpuree voor pizza/pastasaus. En tomatenblokjes uit blik als ik lui ben of geen verse tomaten in huis heb :+ Als besparing eet ik niet elke dag vlees, soms maar 1x per week. En dan ook 1 kipfiletje of 200g gehakt waar ik dan weer 2 dagen van kan eten qua pastasaus bv.

Probeer sowieso op zondag/maandag vast te bedenken wat je die week gaat eten. Dan hoef je maar 1x langs de supermarkt. Bespaard tijd en geld (niet extra kans om dingen in je mandje erbij te gooien zoals chips/koekjes etc).

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 09:52

demo_love schreef:
demo_love schreef:

Vind je eten uit de oven allemaal niet lekker dan?

O sorry, het kwam wat verkeerd over, maar ik bedoelde dat de oven in mijn studentenhuis ontzettend smerig is.[/quote]
Ah, da's naar! Ook geen plek op je kamer, je kan voor 25 euro een hele fatsoenlijke combi van marktplaats afhalen. Ik zweer namelijk bij m'n oven :P

Reneee_ schreef:
Of gewoon een flinke maaltijdsoep maken en een stokbroodje erbij als je een keer geen zin heb om echt te gaan koken :j

Ik woon op "huysch" dus ik eet standaard met m'n huisgenoten, met hoe meer personen je bent hoe goedkoper het eten wordt, is mijn ervaring

Die zeldzame keren dat ik écht écht écht geen zin heb om te koken, eet ik broodje knakworst :P Wat houdt "huysch" in eigenlijk?

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:29

imd schreef:
Reneee_ schreef:

Die zeldzame keren dat ik écht écht écht geen zin heb om te koken, eet ik broodje knakworst :P Wat houdt "huysch" in eigenlijk?

Dispuutshuis van een studentenvereniging

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:43

Iolanthe schreef:
Reneee_ : dat doe ik ook vaak. Gewoon soep met extra pasta erin, of extra croutons :D En een beetje (veel) kaas :9

Doe je kaas in je soep? Kan dat? :P

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:06

Oeh ja lekker Parmezaanse kaas door de tomatensoep!

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:04

Ja, zorgen dat je soep goed heet is en dan gemalen kaas er in, zalig! Alleen merk ik nu wel dat het waar is wat mijn mama al jaren zegt: als je teveel kaas gebruikt en iets te lang wacht met afwassen dan is alles vastgekoekt en krijg je dat echt moeilijk van je lepel en kom... Ze had dus toch gelijk :D

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:29

Een heel makkelijk en goedkoop recept:
Zet spaghetti op, bak spekjes in een wokpan. Snei prij en cherry tomaatjes (of ui, of courgette), wok de prei mee met de spekjes. Daarna de tomaat er bij en als deze zacht zijn een (half of heel) bakje Kruidenkaas erbij. Klaaar. Super snel, makkelijk, goedkoop en lekker.
Zal als ik op de laptop ben nog wat recepten delen.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:33

xFioon, dat klinkt lekker :) Kan ik eens proberen (zonder de spekjes dan), hoewel ik probeer pasta te minderen :D