Stoppen met slechte e nummers wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 22:28

Vjestagirl schreef:
Er hoeft helemaal niets mis te zijn met chemische of synthetische stoffen. Er zijn dingen die wel en dingen die niet geschikt zijn voor consumptie.

Er is een gigantisch schandaal geweest over paardenvlees. Paardenvlees waar niets mis mee was, niet besmet of niets, en toch is het allemaal vernietigd. Waarom zouden ze dat doen als ze aan de andere kant giftige stoffen in ons eten zouden stoppen?

was er niets mis met dat vlees?
ik heb naderhand niet meer gevolgd of er herleid kon worden welke dieren het waren en of de dieren qua medicijngebruik nog wel geschikt waren voor menselijke consumptie
als je zegt dat je koe verkoopt , moet je ook koe verkopen, als ik paard wil , haal ik dat zelf wel bij de slager.

dat in beperkte mate veel stoffen geen kwaad kunnen, prima...maar sommige stoffen zitten in je brood, je pasta, je hagelslag, je kaas, de soep van tussen de middag, in het gros van de zoete en hartige snacks, je knorr wereldgerecht en ga zo maar door...
als je al die kleine beetjes op een hoop gaat gooien , is het een aardige hoeveelheid aan het worden zo door het jaar heen.

dat een E nummer nu als veilig gezien word, wil niet zeggen dat het zo is, ga kijken naar stoffen die in het verleden veelvuldig zijn gebruikt in voeding , die inmiddels niet meer toegepast mogen worden omdat ze toch niet zo veilig waren als in eerste instantie gedacht werd...
maar ik heb nog een veel simpelere reden, het heeft niets in mijn eten te zoeken, het voegt niets toe, het is niet nodig...dus eet ik het niet .
en ik merk dat ik me veel fitter voel als ik al die bewerkte troep vol geur, kleur en smaakstoffen en versterkers laat staan, mooi meegenomen.

en ja, ik weet dat een tomaat bakken e-nummers bevat, maar dat is natuurlijk een non argument, iets wat van nature aanwezig is , is geen toegevoegd iets, , het gaat mij juist om de toegevoegde e nummers die in werkelijkheid niets toevoegen,puur om het product "lekkerder" te maken zodat mensen er meer van eten, of op goedkope wijze iets te produceren zodat er meer aan verdient kan worden, of het er aantrekkelijker uit te laten zien en lekker lang houdbaar te laten zijn.

ik wil geen emmer vol suiker, zout, smaakversterkers en conserveringsmiddelen , ik wil gewoon eerlijk eten dat smaakt naar de ingrediënten die er in horen te zitten ipv naar de syntethische equivalenten en een hoeveelheid suiker of zout waar je eng van word.

(edit: dit gaat natuurlijk niet voor alle toevoegingen op, er zijn genoeg stoffen die echt geen kwaad kunnen, vitamine c heeft ook een e nummer, tuurlijk klopt helemaal... maar zo zijn er ook gewoon stoffen waarvan ik vind dat ze niet in mijn eten hoeven te zitten)