Jannepauli schreef:Ik snap hier geen bal van TS.. je schrijft dat je diëtist bent... dan moet je toch weten wat gezond eten is? Als je zelf al zulke problemen hebt, hoe kun je dan anderen aan een gezonde levens- of eetstijl helpen?
Voor degene die spaghetti bolognese wilde maken 'zonder een pakje': heel simpel en goedkoop:
1. Koop bij de natuurwinkel spaghetti gemaakt van speltmeel
2. Koop een blikje tomatenblokjes
3. Mager rundergehakt, rul bakken, tomatenblokjes erbij, wat knoflook, eventueel een uitje en champignons, een handje Italiaanse kruiden.. en klaar.
Als je het wat 'romiger' wilt: een beetje kookvocht door het sausprutje roeren ( dat bindt de saus) of een paar schepjes crème fraiche
Geen E-nummers, geen overdaad aan zout/suiker en smaakmakers, geen chemische troep.
Au... Maar je hebt absoluut gelijk.
Ik heb eigenlijk 2 excuses..
Ten eerste zal het je verbazen wat je op de opleiding leert. Voedingscentrum is nog steeds de heilige graal waar alles om draait. Ik ben pas enkele jaren afgestudeerd, maar de informatie die ik leerde was vetbeperkt eten enz. Enz. Niet puur eten, zonder troep enz. Enz. Ondanks dat men nu wakker wordt is dat absoluut nog niet wat als gezond wordt aangeleerd. Een maaltijd met veel groente, niet teveel vlees en wat aardappelen is de gezonde maaltijd, gebruik van e-nummers wordt eigenlijk niet besproken, behalve dat het veilig is volgens de wet. Dus nee, dit zijn geen singen die je standaard leert. Men wordt wel langzaam wakker en er zijn steeds meer dietisten die verder gaan kijken en in die fase zit ik nu ook langzaam.. Gelukkig ook studenten nu die tijdens hun stage meer leren dan kcal tellen...
Na mijn opleiding ben ik de ouderenzorg in gegaan, niet de afvalhoek dus. Dus mijn kennis heb ik daarna niet opgefrist. Ik weet alles over aankomen, ziektegerelateerde voedingsproblemen enz. Enz., maar afvallen is gewoon iets wat ik misschien 1x per jaar behandel.
Ten tweede: ik weet prima hoe het moet. Maar het ook doen is een tweede en daar schort het aan. Ik heb het echt extreem druk en werk op 7-8 locaties in 4 dagen. Vooral tijdens werktijd eten is echt een ramp voor mij. Ontbijten doe ik altijd, en mijn avondeten bevat veel groentes, niet teveel vlees en niet veel aardappelen. Volgens huidige standaarden is dat dus prima gezond. Maar gestructureerd eten overdag is echt echt mijn valkuil en ben ik helemaal beu.
Ik kan prima recepten opzoeken via internet zonder pakjes, met kerst kook ik 5gangen zonder ook maar 1 pakje te gebruiken. Maar doordeweeks, als ik een hele dag gewerkt heb is een pakje met wereldgerechten grijpen gewoon veel makkelijker. Niet nadenken maar gewoon starten.
Super dat er zoveel mensen zijn die mee willen doen, complimenten!
Ik merk dat ik hoofdpijn heb door het minderen in bewerkte suikers en dat ik me soms heel onbevredigd voel, maar dat het wel begint te verbeteren.
Vandaag moest ik vroeg op (7uur al aan het ontbijt) en nu merk ik wel dat het knaagt...