Mijn eetexperiment, wie doet mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 18:16

secricible schreef:
Ik heb mijn fruit overigens op het aanrecht laten liggen, dus als ik de keuken in kom ligt het er direct. Ik pak dus nu wel fruit, ik vergeet alleen komkommer, paprika ed (dat ligt dus in de koelkast..). Misschien een tip? Of een fruitmand op tafel?
Koek heb ik overigens niet meer in huis :)

Licht hier ook op het aanrecht. Grootste probleem is hier dat er 9 van de 10x niks is.. Dus daar gister eerst eens verandering in gebracht en vandaag heel braaf ontbeten met 2 stuks fruit, dus vanavond nog iets en dan vind ik het eerst wel best.
Mijn buik moet duidelijk even wennen :=
secricible schreef:
Pfff, was het stiekem toch nog een lastige dag -O-
Tussen de middag was er ineens gebak van maison de kelder. Echt het aller aller aller lekkerste gebak dat er bestaat. Maar ik ben heel braaf geweest, samen met mijn andere dieetcollega en heb het gehouden bij mijn eigen lunch. Ik heb nog even geprobeerd het goed te praten voor mezelf, aangezien het vast heel vers is met pure ingredienten, maar dat is natuurlijk kul, dus geen gebak voor mij.
En nu heb ik gewoon heel veel zin om te snaaien, dit is echt nog het moeilijkste moment van de dag...

Zo! Knap dat je een stuk gebak overgeslagen hebt! Dat is op zulke momenten niet makkelijk, helemaal als je de rest van de dag al zo goed bezig was.
De rest van het eten tot nu toe wel gelukt?

secricible

Re: Mijn eetexperiment, wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 18:26

Pfff, ben er aan de ene kant trots op, maar aan de andere kant pffff...
Ja, de rest gaat eigenlijk prima, overdag geen probleem. Pas rond deze tijd krijg ik ongelooflijk veel snaaizin. Geenhonger, maar gewoon een onbevredigd gevoel en dan ging ik vroeger heel veel suikerrijke dingen eten.
Kan ook niet wachten op volgende week, dingen uitproberen voor het ontbijt en gewoon weer een stapje verder.

Zijn er uiteindelijk nog andere mensen die mee doen met een eetexperiment?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 22:55

De app doet het helaas niet bij mij!
Ik wil meer drinken (als in: zonder alcohol) en meer groente en fruit eten. Vandaag gestart ;).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 23:09

Supergoed!
Je kan natuurlijk ook voor jezelf bijhouden hoe je je er bij voelt. Heb je ook besloten hoe lang je je experiment wil laten lopen? Of geen einddatum?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 23:11

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 23:24

M'n laptop slaat op hol door die site... Ik begin met 3 dagen!

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:40

En hoe ging het vandaag?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:42

secricible schreef:
Pfff, ben er aan de ene kant trots op, maar aan de andere kant pffff...
Ja, de rest gaat eigenlijk prima, overdag geen probleem. Pas rond deze tijd krijg ik ongelooflijk veel snaaizin. Geenhonger, maar gewoon een onbevredigd gevoel en dan ging ik vroeger heel veel suikerrijke dingen eten.
Kan ook niet wachten op volgende week, dingen uitproberen voor het ontbijt en gewoon weer een stapje verder.

Zijn er uiteindelijk nog andere mensen die mee doen met een eetexperiment?

Vlak voor het avondeten is ook een rot tijd, het uitgelezen moment om een lading ongezonde troep naar binnen te gooien..

Vadaag is t hier een beetje mislukt -O-

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:49

hé wat leuk :D
Ik ga over 1,5 week beginnen met dat experiment minder suiker eten. Ik ben gek op zoet, dus ook zeker snoep en koek enz. Maar omdat ik weet dat als je 'suikerverslaafd' bent (zou me niks verbazen als ik dat ben), en dan opeens geen suiker meer eten maakt je eerst tijdelijk ontzettend moe en 'unhappy'. Dus lijkt me verstandig om dat na de toetsweek doen (toetsweek is volgende week).
Verder eet ik al wel gezond, en ben ik gek op fruit (en verse groente vaak ook wel), dus dat is geen probleem. En drink ook ontzettend veel water en weinig frisdrank.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 07:48

Gisteren ging goed. Mijn man heeft het een beetje opgegeven dus vlak voor etenstijd zat hij met een bak borrelnoten en toen heb ik er 2 gepikt. Viel best mee vond ik zelf ;)
Verder was gisteren weere en giga hectische dag waarbij ik tijdens lunchtijd in de auto zat en het brood thuis oo was |o dus ik had een plakje kaas meegenomen en gauw een broodje gekocht en toch braaf gelunchd, haha :D

Eileen: waarom over anderhalve week? En voor hoe lang ga je het proberen?
Froukje: wat is er gebeurt?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 09:50

Heb je je man bedankt voor z'n steun? Flauw om dat ook nog voor je neus te gaan doen. Goed dat het bij 2 nootjes gehouden hebt! En super van de lunch!

Uh, boodschappen doen met honger zegt genoeg? :=

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 10:00

Hmmm, grote valkuil.
Hij praat zich er nog uit, want hij had "nog bijna niks gegeten die dag, dus het kon wel". Normaal pak ik dan wat wortels, had ik gisteren ook moeten doen...

Oef, boodschappen doen met honger is niet goed. Ik ben begonnen met lijstjes maken :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:12

Ik snap hier geen bal van TS.. je schrijft dat je diëtist bent... dan moet je toch weten wat gezond eten is? Als je zelf al zulke problemen hebt, hoe kun je dan anderen aan een gezonde levens- of eetstijl helpen?

Voor degene die spaghetti bolognese wilde maken 'zonder een pakje': heel simpel en goedkoop:

1. Koop bij de natuurwinkel spaghetti gemaakt van speltmeel
2. Koop een blikje tomatenblokjes
3. Mager rundergehakt, rul bakken, tomatenblokjes erbij, wat knoflook, eventueel een uitje en champignons, een handje Italiaanse kruiden.. en klaar.
Als je het wat 'romiger' wilt: een beetje kookvocht door het sausprutje roeren ( dat bindt de saus) of een paar schepjes crème fraiche

Geen E-nummers, geen overdaad aan zout/suiker en smaakmakers, geen chemische troep.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:42

Zo maak ik ook rode spagettiesaus.

De witte variant is wat boter met melk en water wat meel erbij en verder kijken wat er in de keukenlade te krijgen is.
Vroeger had ik ook alles uit pakjes, hoe langer ik hier in Duitsland woon hoe meer ik zelf maken ga.
Nu heb ik ook wel een paar collega's welke zeer goed kunnen koken (zonder pakjes)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:56

Ik ga ook meedoen :D, niet met de app of webversie want die werken niet.
Maar dit is dag 4 voor mij dat ik geen suiker meer eet, en dat is moeilijk zeg!!
Ik ben echt heel erg suikerverslaafd, at zelfs geen normale maaltijden meer omdat ik de hele dag chocola, koek,drop en snoep at. Dus dat is echt niet goed, plus ik ben echt te veel aangekomen, dus ik wil nu echt afvallen. Van maatje 36/38 naar maatje 40 gegaan :=

Maar geen suiker is echt heel zwaar, als ik gewoon eet, heb ik nog steeds het gevoel dat ik iets tekort kom, en snak echt naar zoetigheid.
Nu eet ik als vervanger voor al die trek in snoep rozijnen, en fruit.
Wel eet ik nog gewoon brood, en vruchtenyoghurt. Oj en ik heb doppinda's gehaald. Rijstwafels eet ik ook.

En ik hou een agenda bij in mijn voedingswijzer.

Gister heb ik wel gefaald, maar dat kwam omdat ik ook geen sigaretten meer in huis had, en dan is het helemaal moeilijk, geen snoep en geen sigaretten. Toen had ik magere yoghurt met een schepje suiker en chocoladevlokken gegeten ( heerlijk dat eet ik normaal echt 3x per dag ofzo := ) en 5 van die celebration chocolades.
Vandaag weer poging wagen om helemaal geen suiker te eten :D

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:05

Goedemorgen!

Ik ga ook meedoen! :)
Enorm jammer dat de App het nog niet doen, ik ben eens zeer benieuwd!
Vorig jaar heb ik ook een poging gedaan tot 'suikerloos' eten Sammy! Het is inderdaad enorm moeilijk, en.. helaas, ik heb het een hele tijd volgehouden maar nu toch terug gevallen in mijn 'oude routine'. Balen, want als ik het wil zal ik weer helemaal opnieuw moeten beginnen, en dat is knokken :+

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:27

Wat een goed idee!
Ik probeer steeds van alles, maar houd dat dan weer niet vol door een chaotisch leven en mezelf geen tijd gunnen om ritme in mn eetpatroon te houden..lees, opeens maar 2 keer per dag eten..gevolg, aankomen..

Ik eet al redelijk puur, veel fruit, want dat is dan weer makkelijk voor onderweg en op 1 dag in de week na altijd verse groenten..maar te weinig, vind groenten soms zo vies he, haha..

Een tip voor het puur en gezond, wat het eten van veel groenten voor mij wat makkelijker maakt..haal een opzetpan met gaatjes, zoals een zeef..zet die op je gewone pan, water koken in de pan, groenten in de opzetpan met gaatjes en zo stoom je je groenten. Op 1 of andere manier smaakt de groenten voor mij dan lekkerder en zelfs mijn vriend die van worteltjes walgt, eet ze dan :P
Hier een hele keukenla vol met kruidenpotjes en verse kruidenplantjes..dat fleurt ook alles wat op en geeft wat smaak..gewoon expirimenteren welke kruiden lekker zijn bij welke groenten.
De Tajine gaat hier ook eens per week aan..vooralsnog wel met aardappelpartjes in schil erbij..

Oja, de volkoren pasta..de macaroni kan ik nog goed opfluffen, maar de penne vind ik zo naar rubber smaken he :P dus een klein stukje van een bouillon blokje in het kookwater toevoegen, maakt het wat aangenamere maaltijd..

Ik ga eens kijken naar die app..ik wil dan hetsuikervrije programma gaan volgen. Ben verslaafd aan suiker, geeft een snelle kick, maar ai, daarna zo ontzettend moe.

Ik zal ook even mijn boodschappenlijst voor jullie zoeken..dat is zonder de echt slechte E nummers en daar staat de Aldi etc ook tussen, zodat het wat betaalbaarder is..ideale site!

Ik moet dinsdag weer boodschappen doen en dan start ik ook als het me lukt met die app :)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:35

nou ben via de link een programma aan het aanmaken..maar hebben jullie ook dat het beeld niet op je scherm te zien is in zijn geheel? Verkleinen gaat niet, om zo alles naar behoren in te vullen..
Iemand een tip hoe ik dit wel normaal op mn i phone kan installeren en kan volgen? Of gewoon simpel via gewone pc registreren en dan via mn phone bijhouden indien nodig?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:37

Wat grappig eigenlijk.... in heb eigenlijk nooit pakjes gebruikt (heel incidenteel misschien eens ih buitenland wanneer er geen keuze was).
Ik loop er ook altijd voorbij, het zit niet in mijn systeem dat het er is.
Je belevingswereld kan dus volstrekt van elkaar verschillen als het om eten gaat.

Ik heb reuma en ben al bezig met mijn voeding, dat helpt enorm.
In het voorjaar wil ik graag de sapkuur doen, zoals Joe Cross, maar daar is het nu wat te koud voor.

Ik zou zelf niet snel naar een reguliere diëtist gaan.
Mijn vader is daar na zijn operatie geweest, meerdere geprobeerd.... maar zaken als leverworst of kunstmatige zoetstoffen staan bij hen gewoon op de positieve lijst :+
Natuurdiëtist is dan misschien iets 'breder' wanneer je hulp zoekt betreffende je dieeet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 12:08

Jannepauli schreef:
Ik snap hier geen bal van TS.. je schrijft dat je diëtist bent... dan moet je toch weten wat gezond eten is? Als je zelf al zulke problemen hebt, hoe kun je dan anderen aan een gezonde levens- of eetstijl helpen?

Voor degene die spaghetti bolognese wilde maken 'zonder een pakje': heel simpel en goedkoop:

1. Koop bij de natuurwinkel spaghetti gemaakt van speltmeel
2. Koop een blikje tomatenblokjes
3. Mager rundergehakt, rul bakken, tomatenblokjes erbij, wat knoflook, eventueel een uitje en champignons, een handje Italiaanse kruiden.. en klaar.
Als je het wat 'romiger' wilt: een beetje kookvocht door het sausprutje roeren ( dat bindt de saus) of een paar schepjes crème fraiche

Geen E-nummers, geen overdaad aan zout/suiker en smaakmakers, geen chemische troep.

Au... Maar je hebt absoluut gelijk.
Ik heb eigenlijk 2 excuses..

Ten eerste zal het je verbazen wat je op de opleiding leert. Voedingscentrum is nog steeds de heilige graal waar alles om draait. Ik ben pas enkele jaren afgestudeerd, maar de informatie die ik leerde was vetbeperkt eten enz. Enz. Niet puur eten, zonder troep enz. Enz. Ondanks dat men nu wakker wordt is dat absoluut nog niet wat als gezond wordt aangeleerd. Een maaltijd met veel groente, niet teveel vlees en wat aardappelen is de gezonde maaltijd, gebruik van e-nummers wordt eigenlijk niet besproken, behalve dat het veilig is volgens de wet. Dus nee, dit zijn geen singen die je standaard leert. Men wordt wel langzaam wakker en er zijn steeds meer dietisten die verder gaan kijken en in die fase zit ik nu ook langzaam.. Gelukkig ook studenten nu die tijdens hun stage meer leren dan kcal tellen...

Na mijn opleiding ben ik de ouderenzorg in gegaan, niet de afvalhoek dus. Dus mijn kennis heb ik daarna niet opgefrist. Ik weet alles over aankomen, ziektegerelateerde voedingsproblemen enz. Enz., maar afvallen is gewoon iets wat ik misschien 1x per jaar behandel.

Ten tweede: ik weet prima hoe het moet. Maar het ook doen is een tweede en daar schort het aan. Ik heb het echt extreem druk en werk op 7-8 locaties in 4 dagen. Vooral tijdens werktijd eten is echt een ramp voor mij. Ontbijten doe ik altijd, en mijn avondeten bevat veel groentes, niet teveel vlees en niet veel aardappelen. Volgens huidige standaarden is dat dus prima gezond. Maar gestructureerd eten overdag is echt echt mijn valkuil en ben ik helemaal beu.
Ik kan prima recepten opzoeken via internet zonder pakjes, met kerst kook ik 5gangen zonder ook maar 1 pakje te gebruiken. Maar doordeweeks, als ik een hele dag gewerkt heb is een pakje met wereldgerechten grijpen gewoon veel makkelijker. Niet nadenken maar gewoon starten.

Super dat er zoveel mensen zijn die mee willen doen, complimenten!
Ik merk dat ik hoofdpijn heb door het minderen in bewerkte suikers en dat ik me soms heel onbevredigd voel, maar dat het wel begint te verbeteren.
Vandaag moest ik vroeg op (7uur al aan het ontbijt) en nu merk ik wel dat het knaagt...

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:11

Hier hetzelfde hoor Ninxie ;)

Met alle respect..maar ooit bij een dietiste geweest en er werd volop aardappelen toegevoegd aan mijn menu..niet gewoon 2 kleine aardappels, maar nee, minimaal 4 hele aardappels!! Terwijl ik toen nauwelijks bewoog tijdens schoolperiode..heb t een kleine maand volgehouden, met als resultaat ok bijna 4 kilo zwaarder..bijzonder.

De natuurdietist sluit meer aan bij mijn gedachten..moet wel zeggen, paleo is een hype aan het worden en wordt op iedereen toegepast die zich daar aanmeld, is het niet om af tevallen, dan wel aan te komen..en ik ben wat allergisch voor hypes..want op langer termijn kun je ook dingen tekort gaan komen, omdat het wel exact aangepast moet worden op jouw lichaam en activiteiten en medische achtergrond.
Nu heb ik mijzelf alleen ingelezen n contact met een vriendin hierover, die zich aangemeld heeft bij een natuurgoeroe..dus het is alleen gebasseerd op wat ik lees en van haar hoor..

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:13

Maar TS, je hebt om 7 uur ontbeten, het is nu 11 uur geweest..dan mag je toch allang wat eten weer?

Als ik op vakantie ben bv, eet ik elke 2 a 3 uur, groenten, fruit en zelfs wat lekkers en toch kom ik standaard in 14 dagen vakantie gemiddeld 5 tot 7 kg slanker thuis ;) puur door het vele en vaak eten..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 12:15

Paleo vind ik erg ver gaan, dat zag ik gewoon niet zo zitten... Idem met koolhydraatarm. Het moet gewoon wel realistisch blijven als ik gewoon werk zonder dat ik een halve keuken tot mijn beschikking heb. Dit zit er mooi tussenin :)

Amy, ik heb net idd wat gegeten ;) maar toch weer dat onbevredigende gevoel :D oude gewoontes die er uit moeten...

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:18

Ik loop al enige tijd rond met het plan om eens te ervaren hoe het op termijn voelt om zonder suiker te eten. Vind dit een heel mooi moment om daar dan maar eens mee te beginnen. Ik start per direct (uitstellen heeft geen zin). Ben niet suikervrij begonnen vanochtend, maar vanaf nu ga ik suikervrij verder voor 10 dagen. Zal wel afkicken worden. Wil vooral ervaren wat het doet met mijn energiegevoel en met name of het een positief effect heeft op mijn hardlopen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 12:22

Welkom en succes! Super!