[***] schreef:Ja, daar hebben jullie gelijk in. Ik vraag me ook daadwerkelijk af, wat melk doet. Ik vind het in ieder geval erg lekker en ga er ook niet mee stoppen.
Verder blijf ik het vergelijken van mensen met andere diersoorten lastig vinden.
Ik snap wat je bedoelt. Maar lees dit stukje nog eens:
Citaat:
1. Een mens is geen koe
Het is zo logisch als het maar zijn kan en toch schijnen we het niet te zien, of misschien willen we het niet zien. Een mens is geen koe, in de verste verte niet. Een mens weegt bij geboorte zo'n 3,5 kg en een koe 40 kg. Bovendien kost het een kalf een paar minuten om te gaan lopen en geen 9-18 maanden. Na twee maanden koemelk heeft die 'baby-koe' het gewicht van een volwassen mens. Een volwassen koe weegt 600 kg. Een koe eet gras. Ze heeft vier magen en meters darmen nodig om dat gras te verteren. Een mens is een omnivoor en heeft aan één maag genoeg.
Omdat de mens ergens in de evolutie vlees en vis is gaan eten, was er meer energie over om de hersenen te kunnen laten groeien, zowel in grootte als in functies. Daardoor heeft de mens naar verhouding veel grotere hersenen dan een koe. Een magere 0.08 % van het lichaamsgewicht voorspelt weinig goeds voor de intelligentie van de koe. De melk van een koe heeft als doel de baby-koe zo snel mogelijk te laten groeien. Is dat wat je als mens wilt?
Je zegt mensen niet met dieren te kunnen vergelijken, maar daarom is het juist interessant om je af te vragen waarom wij dan moedermelk van een ander dier drinken. Een koe lijkt in de verste verte niet op de mens namelijk...
Flux schreef:Nee, melk is niet zozeer slecht als goed voor je. Je hebt het in principe niet nodig en de regel "overdaad schaad" is inderdaad meer van belang dan de regel "melk is goed voor elk".
Melk is voor zuigelingen, en koemelk is dus gewoon bedoeld voor de kalfjes. Maar die krijgen het niet meer omdat de consument zo gericht is op dat "melk is goed voor elk". Melk is dus alleen goed voor je wanneer je nog lactase aanmaakt (dus als zuigeling) en de lactose in melk goed kan omzetten in dat wat je nodig hebt voor je groeien. Als volwassene haal je niks extra's uit melk die je niet uit andere producten zou kunnen krijgen.
Ik heb niks tegen melk, ik lust het en ik neem het sporadisch bij mijn cornflakes. Wat ik veel erger vind is de melkindustrie en de schijnbare tolerantie dat kalfjes direct bij hun moeders weggeplukt kunnen worden. Dat het normaal is om die kalfjes individueel op te hokken en hun moeders weer te bevruchten voor de melkproductie. Dát is wat me de laatste tijd meer doet dan melk an sich. Want zeg nou zelf, waar is het voor nodig?
Precies!
Nu is er wel de positieve ontwikkeling gaande waarbij kalfjes bij de moeder mogen blijven in de biologische industrie. Hier is (nog) geen keurmerk voor maar steeds meer boeren kiezen hier uit zichzelf voor. Om die reden kies ik voor biologisch voor dat ene pak melk en stuk kaas dat hier in de maand erdoorheen gaat