wat te doen met zuurkool?? geen stampot!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 02:14

Ovenschotel met veel fruit, lekker met banaan, mandarijntjes, perziken op siroop of ananas. Rozijntjes maken ook zoet... Het zoete compenseert voor het bitterzure van zuurkool.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 02:35

Zuurkoolschotel met banaan! :9

Zelfs mensen die altijd roepen geen zuurkool te eten vragen om meer is mijn ervaring *D

- Aardappels koken en prakken op dezelfde manier waarop je aardappelpuree maakt
- Gehakt rullen en goed garen.
- Vervolgens een beetje onderin een ovenschaal doen. (een klein laagje is goed, zodat je net de bodem niet meer ziet)
- Zo'n zelfde laagje aardappelpurree er op
- Laagje zuurkool (zo veel als je zelf vind/lekker denkt te vinden)
- Een laagje in plakjes gesneden banaan
- zo laagjes maken tot je ingrediënten op zijn
- Bovenop een laagje paneermeel en twee kleine klontjes (room)boter
- uurtje in de oven, zet hem zelf meestal op 180 graden en houd goed in de gaten wanneer hij mooi knapperig en bruin word.

Smullen maar. (oh.. Ik krijg er zelf al honger van! :D )

Anoniem

Re: wat te doen met zuurkool?? geen stampot!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 09:52

Een heerlijke ovenschotels waar hier thuis zelfs de grootste zuurkoolhaters om vragen. :)
- Gehakt samen met een uitje bakken en kruiden met een beetje kerrie. Vervolgens van het vuur af en een flinke schep mango chutney er door heen roeren.
- gehakt in de oven schaal, zuurkool er boven op.
- Aardappel puree aan maken met een beetje fijne gesnipperde knoflook en wat olijfolie en daar mee de ovenschotel afdekken.

In de oven bakken op 200 graden voor ongeveer 45 minuten.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 11:09

Jeej bedankt jindai!!!

Hell no dat ik banaan eet, aanraak.....of er uberhaupt bij in de buurt kom!! :=

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 15:38

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 16:42

Mijn grootmoeder stoofde de zuurkool vroeger op in boter. Daar een varkenskotelet, een worst of spek bij.
Aardappelen of puree. Heel simpel maar lekker.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:17

shaddy82 schreef:
Poolse recept kan ik je niet aan helpen
Maar heb wel een ander recept met zuurkool, nl zuurkool rolletjes uit de oven

Nodig zuurkool, plakjes ham, plakken kaas, en iets van stukjes ananas of perzik (uit blik)
Zuurkool voor gebruik goed uit laten lekken
Begin met een plak kaas, daarop plakje ham, daarop zuurkool met daarbij de stukjes ananas
(of perzik), dit rol je stevig op en dan even vast zetten met een cocktail prikkertje
Net zolang rolletjes maken tot je ovenschaal vol is, eventueel nog wat geraspte kaas
erover strooien en dan de oven in, zo'n 20-25 minuten op 180 graden

Je kan altijd nog variëren met verschillende smaken (luxere) ham / kaas

Deze ga ik onthouden! :)
Zuurkool met aardappelpuree uit de oven klinkt ook goed.
Handig topic dit, zo kom je nog eens op ideeën :D

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:19

SusanH schreef:
In een jachtschotel, gehakt met ui bakken, aardappels koken en pureren en dat samen met de zuurkool in laagjes in een ovenschaal doen, puree bovenop. Als variatie kun je ook blokjes erdoor doen, of ananas. Bovenop de puree paneermeel of geraspte kaas.

mmm krijg nu al honger, ts dit is een echte aanraden.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:22

Ik maak er ook altijd een ovenschotel van. Eerst een laag met zuurkool met aardappelpuree, dan een laagje perziken, weer zuurkool, dan plakjes ham, weer zuurkool en dan nog een laagje met plakjes brie en dan in de oven. Doordat de brie zo lekker smelt smaakt het veel minder naar zuurkool!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 23:32

Ik kook regelmatig de zuurkool in Dubbelfris en dan heeft mijn voorkeur de smaak mango-ananas. In principe kun je alle vruchtensappen hiervoor gebruiken. Ca twintig minuten koken, ondertussen in een andere pan gehakt rul bakken met een ui en flink wat kruiden. Daarna alles door elkaar roeren, eventueel rozijnen toevoegen en serveren bij aardappels of rijst.
Daarnaast maak ik regelmatig een ovenschotel met gekruid,geruld gehakt en gebakken ui op de bodem, dan de zuurkool (ik vind hiervoor wijnzuurkool met spekjes het lekkerst) en een laag aardappelpuree. afwerken met een laagje gekruide paneermeel en geraspte kaas en dan ca 20-30 minuten in de oven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:22

De combinaties met fruit die ik hier voorbij zie komen zouden mij helemaal niks lijken := . Heb ook ooit een keer zuurkool met (volgens mij) pancetta gemaakt. Erg lekker vond ik het zelf. Iets andere variant op uitgebakken spekjes. Kan hem alleen niet terugvinden :+

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 15:47

Ik stelde net voor aan mn vriend om de surinaamse variant eens te proberen.......hij keek alsof ie water zag branden :') ......mannen

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 15:50

Als ovenschotel vind ik het zelf erg lekker!
Ik weet alleen niet wat er allemaal in gaat maar er zitten schijfjes aardappel in en gehakt.
Dit is zeker een van mijn favoriete gerechten terwijl ik zuurkool los eten echt niet lekker vind.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 15:52

Ik maak er altijd ovenschotel van! Ik gooi alles door elkaar in de ovenschaal:

- Aardappelpuree
- Rookworst (in schijfjes)
- Zuurkool dus :+
- Ananas
- Banaan
- Paprika
- Courgette
- En bovenop een laag geraspte kaas

Ik las dat je echt geen banaan eet, maar uit de oven smaakt het heel anders!
Door de zoete banaan proef ik namelijk de zuurkool niet meer. Zonder banaan proef ik die denk ik juist weer wel :+

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 16:07

Ik verafschuw banaan in welke vorm dan ook :=
Tis bijna een soort van psygisch probleem :')

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:09

Jammer, want als iets de zuurheid van zuurkool goed tegen gaat, is het wel mierzoete banaan :D

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 16:20

Ik zat te denken voor met de surinaamse zuurkool het eerst ff goed uit te spoelen en het dan een nachtje in ananas sap te zetten

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 16:58

Hier de andere twee beloofde recepten nog!

Zuurkoolpakketje (4 personen)

- 1 zakje zuurkool (uitgelekt en afgespoeld)
- 1 blikje ananasstukjes
- 300 gr gerookte kipfilet (in plakjes gesneden)
- 1 potje gegrilde paprika’s
- 4 grote, iets kruimige aardappelen (schoongeboend)
- 1 bakje Griekse yoghurt
- peper en zout

Verwarm de oven voor op 200 ̊C. Verdeel de zuurkool, ananas en kip over 4 royale stukken aluminiumfolie. Laat de paprika’s uitlekken en vang wat vocht op. Schep op elk pakketje 2 eetlepels vocht. Snijd de paprika’s in repen en verdeel deze ook over de pakketjes. Bestrooi elk pakketje nog met wat peper en zout. Vouw de pakketjes dicht, leg ze op de bakplaat in het midden van de oven en stoof ze in ong. 20 min. gaar. Prik ondertussen de aardappelen rondom in met een vork en leg ze in een magnetronschaal. Pof ze onafgedekt en op vol vermogen (700 watt) in 8-10 min. gaar, tot de punt van een mes makkelijk door het kruim glijdt. Leg ze op een theedoek, vouw die dicht en laat ze nog even nagaren tot de pakketjes klaar zijn. Halveer de aardappelen en schep op elke helft 1 eetlepel yoghurt, bestrooi met wat peper en zout en serveer deze met de pakketjes.

Dit is het originele recept wat ik ooit eens gevonden heb, maar zelf maak ik het altijd net iets anders. Ik doe bij elk pakketje nog ¼ van een zoete appel en alleen de yoghurt met wat peper en zout vind ik ook wat flauwtjes. Ik meng de helft van de yoghurt met de helft van een bekertje crème frâiche, een theelepeltje (vloeibare) honing, een beetje paprikapoeder, een heel klein beetje kerriepoeder en peper+zout. :)

En nog een recept:

Zuurkooltaart met gehakt en appel (4 personen)

- 6 plakjes bladerdeeg (ontdooid)
- 1 pakje zuurkool (uitgelekt en afgespoeld)
- 500 ml appelsap
- 300 gr gehakt
- 1 ui (gesnipperd)
- 1 eetlepel kerriepoeder
- 2 fris zure appels
- 3 eieren
- 1 bekertje slagroom
- peper en zout

Verwarm de oven voor op 175 ̊C. Vet met wat boter een springvorm in, bekleed die met de bladerdeeg en prik er met een vork wat gaatjes in. Doe de zuurkool in een pan met de appelsap en kook dit ong. een kwartiertje. Bak ondertussen in een koekenpan het gehakt rul en voeg dan de ui, kerriepoeder en wat peper+zout toe. Bak dit nog vijf minuten en schep het dan in de springvorm. Schil de appels, verwijder het klokhuis, snijd de appels in stukjes en verdeel het over het gehakt. Giet de zuurkool af en verdeel deze weer over de appel. Klop in een kom de eieren met de slagroom en wat peper en zout. Schenk dit over de vulling en bak de taart in ong. 45 min. lichtbruin en gaar.

Zelf doe ik er bij dit recept altijd nog rozijnen door en gebruik ik geen kerriepoeder, maar koekkruiden. Dat neemt ook meer de echte smaak van zuurkool weg dan bv kerrie.  Overigens laat ik het ook niet 45 min. in de oven staan, dan is ‘ie zwart. :+) Ik hou gewoon de tijd van de bladerdeeg aan en uit m’n hoofd is dat 20-25 min. op 200 ̊C. Ik heb een gasoven, dus dat is wel iets anders, maar ik zet ‘m altijd op dezelfde stand en alles met bladerdeeg komt er dan perfect uit. :)

Mocht je niet zo van ananas houden zou je die ook nog kunnen vervangen door mandarijntjes uit blik bv. of perzik, peer......net wat je zelf lekker vindt natuurlijk. :)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:01

Mijn vader maakt altijd hele lekkere zuurkool!
Ik weet niet precies wat zijn geheim is, maar de aardappelpuree is heel zacht van smaak en er zitten stukjes ananas doorheen. :)

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:17

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:23

Hmmm, misschien toch maar eens zuurkool gaan eten, er staan hier zoveel recepten die wel goed klinken! Ik koop en eet het echt nooit meer!

Vroeger at ik het thuis weleens, gewoon los, blegh, zo zuuur hè? Maar mijn moeder maakte het ook wel met hachee en dat was dan wél weer lekker. Met ananas is ook goed eten, geloof dat, dat ook in combi met hachee kan... Ook een aanrader!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:32

Zuurkool met spekjes op een broodje met een bockworst!! :9 :9

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 17:35

Zuurkool gebruiken als onderdeel van de behandeling van mok. :D

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 19:35

:')

ksjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:42

Zuurkool schotel metgehakt yorkham en katespek
Eerst aardappelpuree, dan gehakt, dan zuurkool met stukjes yorkham dan in de oven, laatste 5 minuten katespek erop

Zoooo lekker _/-\o_