vegetarisch hoofdgerecht voor kerst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Re: vegetarisch hoofdgerecht voor kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:03

Eet ze wel vis?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-13 16:08

Ze is vegetarisch, dus ze eet geen vis.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:10

Maartje1990 schreef:
Ze is vegetarisch, dus ze eet geen vis.

Heel veel vegetariers eten wel vis, maar geen vlees

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:12

Geen enkele vegetariër eet wel vis, dan ben je namelijk geen vegetariër, maar pescotariër. :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:15

Depende schreef:
Geen enkele vegetariër eet wel vis, dan ben je namelijk geen vegetariër, maar pescotariër. :)

Uhh ja zal wel, maar echt niemand gebruikt dat woord, want dan kijkt iedereen je vragend aan.. is een formeel woord die bijna niemand kent

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 16:16

WildWings schreef:
Gebakken camembert met cranberrysaus vind ik altijd erg lekker, en heeft ook wel iets chiques?

Dit :9 (ik als totaal niet vegetariër heb dit laatst gehad, zalig!!)

Dat maakt echt een vega maaltijd af vind ik. Heb het vlees daardoor echt niet gemist.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:32

Dorine92 schreef:
Depende schreef:

Uhh ja zal wel, maar echt niemand gebruikt dat woord, want dan kijkt iedereen je vragend aan.. is een formeel woord die bijna niemand kent

Ik als vegetariër vindt het wél irritant als mensen dat verkeerd zeggen. Zo insinueer je dat ik ook vis zou eten terwijl ik dat niet doe. Het is gewoon niet de officiële benaming voor wel-vis eters. Mensen zouden zich imo hierin meer moeten inlezen. Vegetariërs eten gewoon geen vlees én geen vis, punt.

Edit: plus...als pescotarier leg je dan gewoon uit wat het inhoudt. Kost niet eens veel tijd. "Ik eet geen vlees, wel vis" :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:44

friendly schreef:
Dorine92 schreef:

Ik als vegetariër vindt het wél irritant als mensen dat verkeerd zeggen. Zo insinueer je dat ik ook vis zou eten terwijl ik dat niet doe. Het is gewoon niet de officiële benaming voor wel-vis eters. Mensen zouden zich imo hierin meer moeten inlezen. Vegetariërs eten gewoon geen vlees én geen vis, punt.

Edit: plus...als pescotarier leg je dan gewoon uit wat het inhoudt. Kost niet eens veel tijd. "Ik eet geen vlees, wel vis" :)

Vind t allemaal wat overdreven,zeker dat mensen zich zouden moeten "inlezen"..
Ben zelf ook vegetarier en ben opgehouden met uitleggen
Maargoed dit is offtopic

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:45

- Hartige taart .. bv met geitenkaas en walnoten(met bv appel erin..)
- kleine paprika'tjes gevuld met een kaasachtige saus en verschillende groente (spinazie en feta erin is bv heel erg lekker)
- een quiche
- camembert (zelfgemaakt met groente er ook in is ook erg lekker!)
Er zijn erg veel lekkere gerechten te verzinnen! Leuk dat je dit doet :)!

p.s. ik ergerde mij er ook erg aan toen ik vegetariërs was (moet nu vlees eten van de dokter :Y) ) dat mensen dan denken dat je wel vis eet..

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:49

Zowel de venkelrisotto als de courgette-citroentaart van de site melkmoetniet.be vind ik erg lekker. Die risotto is ook nog best feestelijk!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:55

Kijk is in het boek van Yotam Ottoleghi. Plenty heet het en er staan echt super recepten in.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:50

Het beloofde soufflérecept:

kaassoufflé

4 eieren (wit en dooier gescheiden)
135 g geraspte oude kaas
40 g bloem
40 g margarine
4 dl melk
basilicum, nootmuskaat
zout en peper

Maak een bechamelsaus. Smelt de margarine op laag vuur en roer de bloem erdoor zodra hij is gesmolten. Laat het mengsel op laag vuur, onder af en toe roeren, enkele minuten zachtjes bakken. Voeg het basilicum, de nootmuskaat, peper en zout toe en klop de melk er met een garde geleidelijk door.

Verwarm de oven voor op 200 graden. Splits de eieren en klop de eiwitten met een mespuntje zout in een schone, vetvrije kom stijf. Zo stijf dat je de kom op zijn kop kunt houden. Vet een soufflévorm (van ca. 1 liter) in. Neem een lang stuk bakpapier, vouw dat overlangs dubbel en wikkel het om de vorm; zet het vast met paperclips.

Roer de kaas door de bechamelsaus en wacht tot hij is gesmolten. Laat de saus even afkoelen en klop de eidooiers er een voor een door. Schenk de saus in de soufflévorm en schep het eiwitschuim voorzichtig erdoor (de lucht moet er zoveel mogelijk in blijven).

Zet de soufflé 40-50 minuten in de oven. Laat de oven dicht.

Mocht de soufflé toch nog niet gaar genoeg zijn (moet net niet meer vloeibaar zijn), zet hem dan nog wat langer in de oven.

Laat de gare soufflé niet staan, maar serveer hem meteen. Hij zakt wel een beetje in, maar niet heel veel.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 01:17

Tof, die ga ik van de week eens proberen! Bedankt voor het recept!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 10:28

Banner voor Varkenshaasdiner onder dit topic. :') :') _O-

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 14:27

Subtiel :')

Die kaassoufflé lijkt me heerlijk, ga ik ook eens als suggestie aandragen hier!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 14:47

die klinkt inderdaad heel erg lekker en ik weet zéker dat m'n nichtje dat lekker vindt :j

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 00:26

Hevonen schreef:
Het beloofde soufflérecept:

kaassoufflé

4 eieren (wit en dooier gescheiden)
135 g geraspte oude kaas
40 g bloem
40 g margarine
4 dl melk
basilicum, nootmuskaat
zout en peper

Maak een bechamelsaus. Smelt de margarine op laag vuur en roer de bloem erdoor zodra hij is gesmolten. Laat het mengsel op laag vuur, onder af en toe roeren, enkele minuten zachtjes bakken. Voeg het basilicum, de nootmuskaat, peper en zout toe en klop de melk er met een garde geleidelijk door.

Verwarm de oven voor op 200 graden. Splits de eieren en klop de eiwitten met een mespuntje zout in een schone, vetvrije kom stijf. Zo stijf dat je de kom op zijn kop kunt houden. Vet een soufflévorm (van ca. 1 liter) in. Neem een lang stuk bakpapier, vouw dat overlangs dubbel en wikkel het om de vorm; zet het vast met paperclips.

Roer de kaas door de bechamelsaus en wacht tot hij is gesmolten. Laat de saus even afkoelen en klop de eidooiers er een voor een door. Schenk de saus in de soufflévorm en schep het eiwitschuim voorzichtig erdoor (de lucht moet er zoveel mogelijk in blijven).

Zet de soufflé 40-50 minuten in de oven. Laat de oven dicht.

Mocht de soufflé toch nog niet gaar genoeg zijn (moet net niet meer vloeibaar zijn), zet hem dan nog wat langer in de oven.

Laat de gare soufflé niet staan, maar serveer hem meteen. Hij zakt wel een beetje in, maar niet heel veel.

Nog een kleine aanvulling: dat bakpapier dient om de vorm wat hoger te maken. De strook moet dus zo'n 10 cm boven de vorm uitsteken en is dus (ivm vastzetten) iets langer dan de omtrek van de vorm.

De ene oven is de andere niet. In onze oude oven duurde het bakken meer dan een uur, in onze nieuwe is de soufflé in 40 minuten klaar. Zet de schaal laag in de oven, want de soufflé rijst flink en hij moet natuurlijk niet verbranden.

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:20

Vegetariers die geen vlees en vis maar wel melk en eieren gebruiken, heten officieel 'lacto-ovo vegetariers'. Je kan dus niet zeggen dat een vegetarier dit of dat is, want bijvoorbeeld in India zijn de meeste vegetariers lacto-vegetarier; zij gebruiken wel melk, maar geen eieren.
On-topic: Ik denk dat een souffle of taartje het leukste is. Dit kan je dan goed als hoofdbestanddeel gebruiken, zonder dat je de rest hoeft te veranderen. Een groot stuk kaas zou ik persoonlijk niet doen; sommige mensen zijn er gek op, maar het is nogal specifiek qua smaak. Ze zal er maar net niet van houden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 00:38

Het zijn vooral de 'tariërs' die zich druk maken om hoe het nu allemaal precies heet en welk stukje van welk beest je dan wel of niet 'mag' gebruiken.

Het gros van de mensen kent de term 'vegetariër' gewoon als iemand die geen vlees eet.
Hier in Nederland interpreteren de meeste niet-vegetariërs dat inmiddels als 'geen stukken dood beest' (dus ook geen kip of vis, maar de meeste mensen staan echt niet meteen stil bij bijvoorbeeld de gelatine in de plumpudding).
In sommige andere landen is vegetarisme echter nog helemaal niet zo ingeburgerd. Zeker oudere mensen kennen het vooral als iets wat je op vrijdagen of tussen Carnaval en Pasen doet, want dan at 'men' namelijk traditioneel vanuit de kerk geen vlees (wat in Nederland vaak werd opgelost door vis te eten).
Als je daar als vegetariër ook geen vis wilt, dan is het verstandig om dat er apart bij te zeggen.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat aardappelpuree met vis ('want dat kan de hele groep tenminste eten') door Nederlandse vegetariërs niet heel erg gewaardeerd wordt, en dat het erg droog en smakeloos wordt als je dan de vis maar weglaat.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 22:12

Yucca schreef:
Dan misschien een filotaartje met spinazie en feta, of een gevulde paprika, of gevulde courgette?
En één bladerdeegbakje (ingrediënten voorbereiden in in een klein overschaaltje en dat afdekken met bladerdeeg) is ook zo gemaakt, of een bijzondere soufflé?

Inderdaad, zo gemaakt, vrij goedkoop, maar zoveel attenter dan een plastic vegaburger

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 18:53

Kieffertje schreef:
Vegetariers die geen vlees en vis maar wel melk en eieren gebruiken, heten officieel 'lacto-ovo vegetariers'. Je kan dus niet zeggen dat een vegetarier dit of dat is, want bijvoorbeeld in India zijn de meeste vegetariers lacto-vegetarier; zij gebruiken wel melk, maar geen eieren.
On-topic: Ik denk dat een souffle of taartje het leukste is. Dit kan je dan goed als hoofdbestanddeel gebruiken, zonder dat je de rest hoeft te veranderen. Een groot stuk kaas zou ik persoonlijk niet doen; sommige mensen zijn er gek op, maar het is nogal specifiek qua smaak. Ze zal er maar net niet van houden.

Verwar je het nu niet met veganisten?

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 00:43

Maartje1990 schreef:
Kieffertje schreef:

Verwar je het nu niet met veganisten?

Wat precies? Veganisten gebruiken geen vlees, vis, melk of eieren, en meestal ook geen andere dierlijke producten ;) Dit heeft wikipedia erover te melden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vegetarisme

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 00:50

Wat ontzettend lief dat je dit voor haar wilt doen!! Een heel simpel gerecht is puntpaprika doormidden, feta erop met een beetje honing en tijm (kan gewoon uit een potje:) in de oven en klaar... feestelijke kleuren en ook voor de niet vegetariërs heerlijk!! maar bovenal..superlief van je!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 00:52

Ja, precies, jij zegt dat vegetariërs eigenlijk ook geen melk en eieren zouden moeten eten, maar dat zijn veganisten.

Ik ga nu (denk ik) voor de kaassouflé omdat ik zéker weet dat ze dat lekker vind en ik wil haar verrassen (en als ik ga lopen vragen lust je zus en zo, is de verrassing eraf :P ). Maar denk dat er wellicht nog andere bokkers zijn die dit vast fijn vinden om nog te weten!

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:32

Nee, ik zei dat er een benaming is voor vegetariers die wel zuivel en eieren gebruiken. Het maakt niet heel veel uit, maar geeft wel het meest precies aan wat iemand wel en niet eet. Er zijn verschillende typen vegetarisme, en om die te onderscheiden kun je dus evt. extra aanduidingen gebruiken.

Leuk dat je iig zeker weet dat je haar een plezier gaat doen met wat je maakt!