Roosvicee Ferro

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Roosvicee Ferro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:25

Ik heb het gedronken tijdens mijn zwangerschap, want mijn bloeddruk was heel erg laag en ik had een behoorlijk ijzertekort. Ik nam eerst de pillen, maar het nadeel daarvan is, dat je stoelgang er belabberd van wordt en ook dat is vervelend. De Roosvicee hielp wel, niet te drinken, maar goed. Ik eet erg gezond en weinig bewerkte produkten, dus dat glas roosvicee maakte niet uit. Neem je een glas ranja is het even erg.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:30

Ik begin de maaltijd met fruit, dat scheelt. Het is ook beter voor je opname: het fruit kan snel door je nog lege maag heen en vrij snel nemen je darmen allerlei waardevolle zaken op.
Fruit na de maaltijd blijft vaak uren in je maag en de opname gebeurt pas veel later.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:42

Mij is door mdl arts en dietiste verteld, omdat ik een darmziekte had, juist wel vit c na het eten te nemen voor betere opname, wat mijn darmen dus niet meer deden

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 00:04

Eh, voedingssupplementen horen idd na het eten. Dus als je dat bedoelt snap ik het.

Maar ik puzzel even op wat je schrijft over 'dat je darmen het niet meer deden'. (Je mond slijmvlies kan vitamines opnemen, maar je maag niet. )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 00:12

Huisarts gerft aan dat waarde 20 moet zijn, ijzerwaarde he. Hb in het algemeen moet 7 of hoger zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 00:20

Janneke2 schreef:
Eh, voedingssupplementen horen idd na het eten. Dus als je dat bedoelt snap ik het.

Maar ik puzzel even op wat je schrijft over 'dat je darmen het niet meer deden'. (Je mond slijmvlies kan vitamines opnemen, maar je maag niet. )

Oke, snap ik. Hij vond een sinaasappel prima, maar die kon ik niet verdragen. vit c is ook iets te scherp eigenlijk.
Ging alleen om verminderde functie van dikke darm en bijbehorende problemen, dus meer dan 1 ding.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 00:25

Als het gaat om voedingssupplementen: als vitamine C te zuur zou zijn (ascorbinezuur in correct biochemisch jargon)
dan hoort een professioneel iemand je te wijzen op vitamine C als ascorbaat, in de wandeling aangeduid als 'ontzuurde' vitamine C. (Vaak met bijv. calcium als calciumascobaat, of magnesium, zink, etc.)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 00:35

Het laatste deel van de dunne darm is wel belangrijk als het om de opname van vitB12 gaat, als B12 gekoppeld is aan het stofje intrinsic factor wat in de maag aangemaakt wordt.
Dus maag en darmen zijn toch wel belangrijk bij de opname.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 00:39

Helpt super. Had na de bevalling flink ijzer tekort en kreeg die ijzerpillen, maar mijn darmen raakte ervan verstopt dus toen aanvullende vitamine pil tegelijk met 1 glas roosvice ferro gedronken elke dag een paar weken lang en mn ijzergehalte ging omhoog en ik voelde mij steeds beter. En ik kwam echt van t bijna niet kunnen staan of lopen af. En denk niet slechter dan al die ijzertabletten is ook heel slecht voor je. Je kunt ff googlen, want er zijn bepaalde dingen die de ijzeropname in je lichaam verhogen of juist tegen werken. Is wel handig als de waarde omhoog moet! Succes!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 01:16

Janneke2 schreef:
Als het gaat om voedingssupplementen: als vitamine C te zuur zou zijn (ascorbinezuur in correct biochemisch jargon)
dan hoort een professioneel iemand je te wijzen op vitamine C als ascorbaat, in de wandeling aangeduid als 'ontzuurde' vitamine C. (Vaak met bijv. calcium als calciumascobaat, of magnesium, zink, etc.)

Is mijn schuld dat ik dat niet aangegeven heb en komt ook door verhuizen, veranderen van arts en dergelijke. Ik heb calcium en dara reageer ik ook op, maar wordt iets te persoonlijk naar mij gericht en ook te ingewikkeld om uit te leggen hier.
Mijn hb is nu 6, dus ga binnenkort wel weer naar de mdl arts en zal dit eens vragen, maar heb met deze arts niet zoveel te doen meer.

Laatste stuk dunne darm is goed bij mij zover ik weet en regelmatig is bekeken.

Zover ik weet zijn er ook mensen die echt hun ijzer uit voeding proberen te halen als de hb laag is. Het kan wel als je alles goed doet en in goede verhoudingen.

Mijn moeder heeft ook ferro gehad en haar werd altijd verteld dat stoelgang slecht is, maar ook je gebit bijv erg te lijden kan hebben, werd haar verteld.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:58

Huisartsen raden het ook aan. Dus ik neem aan dat het wel helpt om het ijzergehalte omhoog te krijgen.
Maar wat is dat spul ranzig..... :r

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:19

Ik heb het vandaag in mijn handen gehad, totdat ik zag wat voor troep er in zat (suiker en glucose-fructosestroop), heb het dus mooi terug gezet :j

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 00:21

Heb je het nodig dan?